KONSPEKT ZAJĘĆ REWALIDACYJNO – WYCHOWAWCZYCH
Placówka: Centrum Edukacji i Rehabilitacji w Zabrzu
Prowadząca: Marta Kierat
Klasa: ZRW (4 dzieci)
Data: 23.03.2010r.
Temat: Doskonalenie somatognozi
Czas: 4 godziny.
Rodzaj zajęć: Zajęcia zindywidualizowane w grupie osób głęboko niepełnosprawnych intelektualnie.
Cele główne:
· doskonalenie zmysłów dziecka,
· uwrażliwienie organizmu na sygnały płynące z własnego ciała,
· relaksacja,
Cele: Dziecko:
· przyjmuje bodźce płynące ze świata zewnętrznego,
· nawiązuje kontakt emocjonalny oraz werbalny z druga osobą,
· jest spokojniejsze wewnętrznie (rozluźnione),
· potrafi identyfikować części swojego ciała takie jak noga, ręka, głowa, brzuch,
· potrafi się odprężyć,
· usprawnianie motoryki małej i dużej.
Cele rewalidacyjne:
· stworzenie atmosfery bezpieczeństwa,
· stworzenie atmosfery oczekiwania,
· wzbudzenie pozytywnych reakcji emocjonalnych,
· dostarczenie wielorakich wrażeń zmysłowych,
· wzbudzanie percepcyjnych możliwości dzieci,
· ćwiczenie celowych ruchów ciała.
Metody pracy:
· słowne
· pokaz
· praktycznego działania
Formy pracy :
· Indywidualna zróżnicowana;
· Grupowa jednolita;
· Grupowa zróżnicowana;
· Indywidualna jednolita;
Zasady :
· Zasada komfortu psychicznego;
· Zasada stopniowania trudności;
· Zasada akceptacji;
· Zasada indywidualizacji pracy;
Środki dydaktyczne: projektor Solar, łóżko wodne, lampa ultrafioletowa, lustro, pufy, nagranie z muzyką relaksacyjną, radio CD, tablica świetlno – dźwiękowa, kominek z olejkiem zapachowym.
Przebieg zajęć
Zadanie
Opis realizacji zadania
Uwagi o realizacji zadania
1. ZZajęcia z zakresu samoobsługi: jedzenie śniadania.
Spożywanie posiłku zgodnie z Indywidualnym Programem Rewalidacyjno – Wychowawczym.
Damian, Kasia: samodzielne spożywanie dłońmi kanapek pokrojonych na małe kawałki, picie z kubka z pomocą.
Dorota, Jan: samodzielne spożywanie posiłku i picie z kubka.
2. ZZajęcia z zakresu samoobsługi: toaleta.
Nauka i usprawnianie nawyków higienicznych według Indywidualnym Programem Rewalidacyjno – Wychowawczym.
Dorota, Kasia, Damian, Jan: mycie rąk z pomocą nauczyciela, wspólne nakładanie pasty na szczoteczkę do zębów oraz pomoc w myciu zębów.
3. PPowitanie piosenką
Zaśpiewanie piosenki:
Witaj (imię dziecka) x2
Jak się masz x2
Wszyscy Cię kochamy x2
Bądź wśród nas x2
Dorota, Kasia, Damian, Jan: indywidualne powitanie poprzez wypowiedzenie imienia każdego dziecka i zwrócenie się w jego stronę.
4. ZZajęcia według programu Knilla: program wprowadzający.
Włączenie płyty CD z programem wprowadzającym Knilla – wykonywanie kolejno czynności: kołysanie, wymachiwanie rękoma, pocieranie dłoni, klaskanie, głaskanie głowy, głaskanie brzucha, relaksacja.
Dorota, Kasia, Damian, Jan; podczas wykonywania czynności programu wprowadzającego nauczyciel pomaga wykonywać kolejno czynności.
5. Przejście na Salę Zmysłowego Poznania Świata
6. ZZapalenie kominka z olejkiem
Zwrócenie uwagi na zapach oraz cechy ognia – ciepły i jasny.
Dorota, Kasia, Damian, Jan: wąchanie zapachu leśnego
7. WWłączenie płyty CD z muzyką relaksacyjną
Nauczyciel włącza płytę CD z muzyką relaksacyjną „Hear The loon Cry”
Dorota, Kasia, Damian, Jan: wprowadzenie w odpowiedni nastrój – wyciszenie dzieci.
8. WWłączenie „Solaru”
Włączenie „Solaru” i zgaszenie głównego oświetlenia.
Dorota, Kasia, Damian, Jan:
Wprowadzenie w odpowiedni nastrój – poświata świetlna uspokaja dzieci i wprowadza atmosferę bezpieczeństwa.
9. PPołożenie się na łóżku wodnym.
Zajęcie wygodnej pozycji na łóżku wodnym, następnie delikatne kołysanie, wczucie się w wibracje wytwarzane przez falujące łóżko, obserwowanie zmieniających się kolorów na ścianie wytwarzanych przez Solar.
Dorota, Kasia, Damian, Jan: odczuwanie wibracji, wprowadzenie w stan relaksacji.
10. ZZabawa przy lampie ultrafioletowej – obserwowanie wykonywanych ćwiczeń w lustrze
Wskazywanie na sobie części ciała nazywanych przez nauczyciela, wskazywanie na swoim odbiciu w lustrze nazywanych części ciała nazywanych przez nauczyciela, wskazywanie części ciała na koledze.
Dorota, Kasia, Damian, Jan: wykonywanie poleceń nauczyciela z jego pomocą.
11. ĆĆwiczenia ruchowe
Dzieci kładą się na pufach lub łóżku wodnym i podnoszą do góry wymienioną przez nauczyciela część ciała
Dorota, Kasia, Damian, Jan: wykonywanie poleceń nauczyciela, koncentracja na częściach własnego ciała.
12. ZZajęcia przy tablicy świetlno – dźwiękowej.
Usprawnianie motoryki małej poprzez naciskanie włączników na tablicy, wyszukiwanie odpowiednich kolorów poprzez wejście na właściwy kwadrat,
Dorota, Kasia, Damian, Jan: usprawnianie motoryki małej, rozróżnianie kolorów.
13. RRelaksacja na łóżku wodnym
Podopieczni kładą się na łóżku wodnym w wygodnych pozycjach i słuchają relaksacyjnej muzyki.
Dorota, Kasia, Damian, Jan: wyciszenie emocji poprzez odpoczynek.
14. Przejście na salę zajęć
15. ZZajęcia z zakresu samoobsługi: mycie rąk
marta.kierat1