wychowanie jak zrozumieć psa.pdf

(34 KB) Pobierz
269031283 UNPDF
Pies
Wychowanie psa. Jak rozumieæ pies
Ludzie i psy nie mówi± (niestety) tym samym jêzykiem - ciekawe co by¶my wtedy na swój temat
usłyszeli? Nie rozumiej± znaczenia słów, lecz ucz± siê kojarzyæ (a s± w tym mistrzami) dane słowo z
odpowiednim do niego zachowaniem. Np. "waruj" oznacza, ¿e nale¿y siê poło¿yæ, ale zwracanie siê do
psa słowami "połó¿ siê wreszcie" nie jest przez psa kojarzone z w/w czynno¶ci±. Osi±gniêcie przez
człowieka zamierzonego efektu zwi±zane jest tylko i wył±cznie z wykazan± przez niego konsekwencj± w
trakcie nauki. Im s± komendy wydawane psu krótsze i klarowniejsze tym łatwiej jest psu je skojarzyæ i
zapamiêtaæ. Bardzo wa¿na dla psa jest intonacja głosu podczas wydawania poleceñ. Wydawanie komend
jednostajnym tonem doprowadzi z czasem do ich ignorowania przez naszego czworonoga. Przy u¿ywaniu
przez wła¶ciciela znaków optycznych nale¿y byæ bardzo uwa¿nym. Wydawanie polecenia psu i przez
nieuwagê wykonanie innego znaku optycznego doprowadzi do "wyłamania" siê psa czyli niewykonania
polecenia. Ka¿dorazowo taka "wpadka" wymaga du¿o pracy by usun±æ jej skutki.
Pochwała i nagroda
Chc±c nauczyæ czegokolwiek psa musimy mu nie tylko pokazaæ co ma robiæ lecz równie¿ czy to co robi
jest dobre czy złe. Pan czy Pani jest dla psa osob± najwa¿niejsz±, dlatego ka¿da aprobata ze strony
wła¶ciciela, pochwała, pogłaskanie jest dla niego bardzo motywuj±ce. Dobrzy pedagodzy i szefowie
wiedz±, ¿e pochwała i aprobata motywuje pochwalonych do lepszej i wydajniejszej pracy a naukowcy
stwierdzili, i¿ podobnie reaguj± zwierzêta. Naturalnie, od czasu do czasu jest potrzebne ostrzejsze słowo
lub bodziec bólowy, ale wtedy - bardzo proszê - krótko i odpowiednio dozowane. Dobrego przewodnika
nie cechuje bezsensowna brutalno¶æ lecz zaufanie jakim go darzy jego pies i zrozumienie tematu.
Wyegzekwowanie od psa wydanego polecenia nie nastrêcza na ogół du¿ych problemów, a gdy takowe siê
pojawiaj± s± te¿ mo¿liwe do rozwi±zania. Jednak tak¿e chwal±c psa mo¿na popełniaæ błêdy i przewodnik
nie mo¿e o tym zapomnieæ, ale o tym w nastêpnym rozdziale....
"Timing"
Szukaj±c tego zwrotu w słowniku znajdziemy okre¶lenie, ¿e jest to wybór wła¶ciwego momentu we
wła¶ciwym czasie. Odzwierciedla to dokładnie to, co jest najwa¿niejsze w prowadzeniu psa. Bardzo
dobrym przykładem na to jest podany w ksi±¿ce p.White z 1994 roku przypadek, kiedy wła¶ciciel
"oducza" psa aportowania - poprzez swoje działanie. Opisuje to od strony psa a wygl±da to nastêpuj±co:
-Próba pierwsza.
-Mój wła¶ciciel otwiera mój pysk i wkłada do ¶rodka pewien przedmiot wydaj±c polecenie: "We¼".
Wzi±łem go, trzymam i czekam co bêdzie dalej -po chwili wyjmuje mi go z pyska i chwali. ¦wietnie! - to
znaczy, ¿e ten przedmiot ma dla niego wa¿ne znaczenie - postaram siê byæ szybszy nastêpnym razem.
-Próba druga.
Wła¶ciciel znów przychodzi z tym przedmiotem, wkłada mi go do pyska - a ja (chc±c byæ lepszy)
wypuszczam go szybko z powrotem chc±c byæ nagrodzonym... - A to co? Czemu siê zło¶ci? Mo¿e byłem
jeszcze za wolny?
-Próba trzecia.
Ponowna sytuacja i znowu zrobiłem co¶ ¼le? A mo¿e mam tego przedmiotu nie braæ do pyska?
-Próba czwarta.
Odwracam łeb, a pysk mam bardzo mocno zaci¶niêty.
Jest wiêc rzecz± wa¿n± czy pochwała lub nagana wystêpuje we wła¶ciwym momencie. Czasami s± to
czê¶ci sekundy, które decyduj± o naszym sukcesie i prawidłowym skojarzeniu przez psa tego czego od
niego oczekujemy.
We¼my inny przykład zaczerpniêty z "¿ycia na psim placu", gdzie nie tylko "Timing" nie był dopasowany
w czasie lecz i wła¶ciciel nie grzeszył konsekwencj±. Pies otrzymał komendê "SIAD" a poniewa¿ nie
wykonał jej natychmiast - lecz oci±gaj±c siê zawisł zadkiem tu¿ nad ziemi±, sprowokowało to wła¶ciciela
do krzyku.... "SIAD!" "SIAD!" "SIAD!". Poskutkowało -usiadł!. Zdenerwowany przewodnik wydał jeszcze
ostrym tonem dodatkow± komendê "ZOSTAÑ", mrucz±c w¶ciekle pod nosem co mu zrobi jak on teraz
wstanie!!! . Czego uczy siê pies?: Gdy tylko usi±dê - wła¶ciciel jest zły i zdenerwowany - czyli zrobiłem
co¶ ¼le. Nastêpnym razem bêdê jeszcze bardziej przeci±gał posadzenie zadku na ziemi.
Praca małymi kroczkami
Drugi z podanych wy¿ej przykładów wyra¼nie pokazuje, ¿e dopóki w psie nie wypracujemy do perfekcji
http://pies.org.pl
Kreator PDF
Utworzono 4 January, 2009, 17:36
269031283.001.png
 
Pies
odpowiedniego skojarzenia z wymaganym poleceniem, nie mo¿emy wprowadzaæ niczego nowego. Mo¿na
siê zało¿yæ i¿ w w/w przykładzie pies nie skojarzył słowa "ZOSTAÑ". Bardzo trafnie okre¶liła to
wymieniana ju¿ Angela White i¿: "wielkie cele w przyszło¶ci osi±ga siê małymi kroczkami ka¿dego dnia" .
Uczmy wiêc swego psa powoli, systematycznie, zwracaj±c szczególn± uwagê na detale, gdy¿ to one s±
przyczyn± naszych sukcesów lub pora¿ek. Powtarzajmy i od¶wie¿ajmy proste komendy w zró¿nicowanych
okoliczno¶ciach o ró¿nych porach dnia i nocy.
Motywacja
Proszê wyobraziæ sobie tak± sytuacjê:
Szef firmy przychodzi do swojego pracownika i mówi: - Panie Kowalski, jest pan naszym najlepszym
pracownikiem, zawsze gotowym do po¶wiêceñ, 100% oddanym naszej firnie i dlatego na pewno nie ma
pan nic przeciwko temu by w przyszło¶ci - dla dobra firmy, zrezygnowaæ na nasz± korzy¶æ z podwy¿ek
pana pensji. W±tpliwe, czy jakikolwiek człowiek zgodziłby siê na co¶ takiego, ale od naszych psów czêsto
wymaga siê - dla samej pochwały - aby robiły rzeczy trudne a nieraz nudne. Psy, jak wszystkie inne
zwierzêta, maj± dwa główne cele w ¿yciu - przetrwanie oraz podtrzymanie gatunku. Z przetrwaniem
blisko powi±zana jest zabawa. Wilki ucz± siê dziêki zabawie walczyæ i polowaæ by zdobyæ po¿ywienie.
Zabawa wiêc, oprócz podawania smakołyków, mo¿e byæ idealnym "narzêdziem" do nauki psa, pod
warunkiem i¿ przewodnik umie j± poł±czyæ z motywacj±. Pies któremu pozwolimy przed lub po treningu,
biegaæ samemu z piłk± po trawie z pewno¶ci± bêdzie szczê¶liwy z tego powodu, lecz nie skojarzy tego
odpowiednio z pó¼niejsz± prac±. Wrêcz przeciwnie, zabawa w poł±czeniu z treningiem do samej zabawy,
bêdzie wygl±dała nudnie i mało atrakcyjnie. Dobry przewodnik ł±czy fazy zabawy z faz± nauki. Je¿eli
jeden element æwiczenia wychodzi dobrze - jest powód do zabawy. Tym sposobem, po pochwale i po
smakołykach zabawa staje siê trzecim bod¼cem do wykorzystania w pracy z psem.
Podsumowanie
Proszê siê zastanowiæ, czy wszystko co do tej pory robili¶cie było słuszne i czy dawało wyniki. Psy s± na
tyle inteligentne, ¿e nawet przy złych metodach treningu ucz± siê czego¶, lecz nie jest to tym co
wła¶ciciel od niego oczekiwał. Gwarancjê sukcesu w nauce swojego psa da wła¶cicielowi ¶wiadomo¶æ tego
czego chce i jak do tego d±¿yæ by to osi±gn±æ. Konsekwentne wprowadzanie w ¿ycie prawidłowych metod
nauki doda pewno¶ci siebie nam i naszemu psu i ostatnia rada: - "ZAWALONYM" egzaminem (obojêtnie
P.T. czy P.O.) nigdy nie obci±¿ajmy psa. Na 100% to my jeste¶my winni, bo gdzie¶ po drodze
popełnili¶my jeden czy wiêcej błêdów, na które nie zwracali¶my uwagi. Tłumaczenie z jêzyka
niemieckiego.
Autor:
Tresura Psów " KAMA "
http://www.tresurapsow.pl/
http://pies.org.pl
Kreator PDF
Utworzono 4 January, 2009, 17:36
269031283.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin