ESTRADA I STUDIO - 2007-06.pdf

(15861 KB) Pobierz
untitled
54440208.008.png
DO WYGRANIA KOMPAKTOWY MIKSER ALTO AMX-100FX
MAGAZYN MUZYKÓW I REALIZATORÓW czerwiec 06/2007 (129) 14,70 zł (w tym 0% VAT)
MONITORY
Polska alternatywa dla odsłuchów światowych marek
ANALOGOWE
POŁĄCZENIA
AUDIO
Wszystko o złączach, poziomach i rodzajach transmisji
W YWIA DY
Studio SoundAndMore
Wade Goeke (Chandler Ltd.)
TE STY
APS Aeon DI-boxy img Stage Line
Digidesign Digi 003 Rack Presonus Faderport
Behringer Eurolive B215A Denon DN-C640
img Stage Line MPX-1 Sherman Filterbank 2
Akiyama MC4 Groove Tubes Convertible
Ableton Live 6 Yellow Tools Majestic
ht tp://www.eis.com.pl
INDEX 345369 * ISSN 1427-0404
Nakład: 12.000 egz.
MADE IN POLAND
TE CHN OLO GIA
54440208.009.png 54440208.010.png 54440208.011.png 54440208.001.png
54440208.002.png
OD REDAKCJI
Realizatorem, w³aœcicielem studia
nagrañ, producentem i wydawc¹
mo¿e byæ ka¿dy, kto ma komputer
i dostêp do internetu
Kiedyś to były piękne czasy... Do studia była kolejka jak w mięsnym przed stanem
wojennym, a panowie realizatorzy przebierali w ofertach i kasowali za godzinę pracy
jak za lot promem kosmicznym na orbitę i z powrotem. I w zasadzie nikomu to nie prze-
szkadzało. Nie było piractwa, branża muzyczna pływała w kasie jak pączki w maśle,
a ludzie grzecznie ustawiali się w ogonki do sklepów muzycznych po najnowsze czarne
płyty swoich ulubieńców.
A potem pojawił się komputer, sekwencery, wtyczki, bajery, mikrofony w cenie małej
flaszki perfum i monitory za pół przeciętnej wypłaty. Większość sypialni w blokach za-
mieniono na pomieszczenia, które po trzecim piwie właściciele nazywali studiami na-
grań i cały ten piękny, muzyczny biznes szlag trafił. Do tego dołożył się największy, po
opanowaniu ognia i wynalezieniu koła wynalazek ludzkości, czyli internet. Starannie
wypracowana przez całe dziesięciolecia struktura, w której byli pretendenci do sławy,
gwiazdy, realizatorzy, właściciele studiów nagrań, producenci i wydawcy zawaliła się
z hukiem przy akompaniamencie muzyki hip-hopowej rodem z blokowisk. Realizato-
rem, właścicielem studia nagrań, producentem i wydawcą może być dziś każdy, kto ma
kawałek komputera i dostęp do internetu. Każdy też może być pretendentem do sławy.
Jedno się nie zmieniło – nie każdy może być gwiazdą, choć mechanizmy ich kreowania
są zupełnie inne niż w czasach premultimedialnych.
Pocieszające w tym wszystkim jest to, że wraz ze wzrostem liczby potencjalnych
gwiazd wzrosła też liczba miejsc i mediów, w których te gwiazdy mogą się pokazywać.
Wzrostowi podaży towarzyszy więc wzrost popytu i wszystko jakoś toczy się dalej. Okazało się jednak, że do-
morośli twórcy i producenci sporo nabroili na rynku reklam i muzyki użytkowej. Przez nasze forum na stronie
www.eis.com.pl przetoczyła się gigantyczna dyskusja na ten temat, w której można było zaobserwować wy-
raźną polaryzację opinii. Oba skrajne stanowiska można opisać następującymi sformułowaniami: „tyle lat się
uczyłem, zainwestowałem w sprzęt mnóstwo pieniędzy i nie będę robić muzyki za 100 zł” oraz „muzyka jest
dla mnie zabawą i chętnie komuś coś napiszę i nagram, a jak zapłaci stówkę to będę szczęśliwy”.
Ring wolny, pierwsze starcie: „Jakbyś miał legalne programy, to na pewno byś chciał zarabiać tyle, żeby
przynajmniej ci się zwróciły!”. I cios za cios: „Jest wolny rynek i każdy może brać tyle ile chce. A jak ci nie pa-
suje to przerzuć się na pszczelarstwo!”. Pojawiają się nawet propozycje ujednolicenia stawek, które natych-
miast są obśmiewane z powodów politycznych. Ale sytuacja nie jest wcale zabawna. Twórcy, którzy pracują
dla tzw. dużych mediów i silnych agencji reklamowych mogą spać spokojnie. Mają nazwiska, biorą za swoją
pracę niezłe pieniądze, poruszają się w odpowiednich środowiskach i są niezagrożeni. Ale już tam, gdzie
media mniejsze, a agencje reklamowe składają się z jednej osoby, tam zaczyna się problem. W takich miej-
scach stawki lecą w dół na łeb na szyję i nic nie jest w stanie tego trendu zatrzymać.
Podobny problem mają też twórcy komercyjnego oprogramowania muzycznego. Dziś nie ma najmniejszego
problemu ze skompletowaniem zestawu darmowych programów, które pozwolą wykonać nawet najbardziej
skomplikowane zadania. Wystarczy trochę poszukać w internecie i przejrzeć nasze płyty, by stać się właścicie-
lem wirtualnego studia nie wydając ani złotówki. Z punktu widzenia właścicieli firm programistycznych taka
sytuacja też nie należy do komfortowych i mają prawo posądzać freeware’owców o psucie rynku. Ale więk-
szość z nich bardzo szybko odnalazła się w nowej rzeczywistości i uruchomiła pokłady kreatywności. Jednym
ze sposobów na przetrwanie okazała się sprzedaż „lżejszych” wersji programów producentom sprzętu audio,
którzy zaczęli masowo dołączać software do swoich produktów, chcąc podnieść ich atrakcyjność na rynku.
Tempo rozwoju wielu firm programistycznych spadło, ale dzięki temu zabiegowi firmy przetrwały i zdobyły
nowych klientów, z których wielu, zachęconych funkcjonalnością darmowego oprogramowania dołączonego
do sprzętu, zapewne sięgnie po wersje komercyjne.
Żaden rynek nie znosi stagnacji, a każdy konflikt rodzi nowe możliwości. Miast więc narzekać, że ciężkie
czasy, i że stawki spadają, trzeba szukać nowych rozwiązań i stale uciekać do przodu.
Tomasz Wróblewski
redaktor naczelny
Estrada i Studio • czerwiec 2007
3
54440208.003.png 54440208.004.png
W NUMERZE
TESTY
RELACJE
30. APS Aeon
aktywne monitory studyjne œredniego pola
94. W jaskini Hammonda
Organy Hammonda... Nawet jeœli ktoœ nie potrafi
skojarzyæ ich majestatycznego wygl¹du, to ju¿ po
kilku dŸwiêkach oznajmi – „A! To o to chodzi!”
36. Digidesign Digi 003 Rack
interfejs audio/MIDI
40. Akiyama MC4
czterokana³owy mikser dla did¿eja
ROZMOWY
78. SoundAndMore
– wiêcej ni¿ studio
Warszawskie studio SoundAndMore to jeden z naj-
nowoczeœniejszych tego typu obiektów w tej czêœci
Europy. Na jego temat rozmawiamy z Sylwi¹ Gorlas
– managerem studia, Tomkiem Czulakiem – pro-
ducentem oraz z Sebastianem Witkowskim – reali-
zatorem dŸwiêku
44. Behringer Eurolive B215A
aktywny zestaw g³oœnikowy
48. Denon DN-C640
profesjonalny odtwarzacz CD
52. Presonus Faderport
uniwersalny kontroler
90. Wade Goeke
Wade Goeke jest za³o¿ycielem, w³aœcicielem
i g³ównym konstruktorem w amerykañskiej firmie
Chandler Limited
56. imp Stage Line MPX-1 MOT
dwukana³owy mikser dla did¿eja
STAŁE RUBRYKI
58. Sherman Filterbank 2
filtr analogowy
3. Od redakcji
TECHNOLOGIA
84. Analogowe po³¹czenia audio
Z³¹cza, poziomy i rodzaje transmisji
Od jakiegoœ czasu mo¿emy mówiæ o trzech podsta-
wowych typach po³¹czeñ analogowych. Ale to tylko
wierzcho³ek góry lodowej...
6. Spis zawartoœci CD
64. Groove Tubes Convertible
uniwersalny mikrofon pojemnoœciowy
10. Mieszanka
66. img Stage Line DIB-100,
DIB-102
DI-boxy pasywne
68. Ableton Live 6
sekwencer audio/MIDI
22. Pytania i odpowiedzi
96. Ableton Live na ¿ywo
W tej czêœci warsztatów Live przyjrzymy siê
dok³adnie mo¿liwoœciom, jakie oferuj¹ Sceny
108. Do wygrania:
mikser Alto AMX-100FX
109. Rynek EiS
74. Yellow Tools Majestic
wirtualna gitara basowa i kontrabas
98. Warsztaty Pro Tools M-Powered
Korektory w Digirack III
W tym i w nastêpnych odcinkach, prócz informo-
wania o nowoœciach wynikaj¹cych z kolejnych
aktualizacji, zajmiemy siê praktycznym wykorzy-
staniem mo¿liwoœci programu
117. Zaprenumeruj EiS
120. W nastêpnym numerze
122. Felieton
MUZYKA
102. Tego teraz s³uchamy
106. Przyœlij nam swoje demo
56
36
4
Estrada i Studio • czerwiec 2007
54440208.005.png 54440208.006.png 54440208.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin