Miejsce audytu wewnętrznego w organizacji
Wstęp
Współcześnie kontrola wewnętrzna, która dotychczas stanowiła podstawowe narzędzie monitorowania funkcjonowania jednostki organizacyjnej, przestaje być w tym zakresie instrumentem wystarczającym, co wynika przede wszystkim ze zmiany sytuacji w otoczeniu organizacji. W ostatnich latach na rynku nastąpił nie tylko niezwykły wzrost konkurencji, lecz również znacznie wzrosło zainteresowanie instytucji Unii Europejskiej (i nie tylko) zdyscyplinowanym gospodarowaniem środkami finansowymi, w tym zwłaszcza pomocowymi. Organizacje chcąc owe zmiany przetrwać muszą w odpowiedni sposób reagować na nie, dostosowując się do nowych wymagań i regulacji.
Kontrola wewnętrzna, której pod koniec lat dziewięćdziesiątych poświęcano tak wiele uwagi, w zależności od swoich kompetencji umożliwia ujawnienie faktów, zdarzeń, czy też ich następstw, nie posiada ona jednak mocy ich kreowania, co w znacznym stopniu ogranicza możliwość wprowadzania zmian w procesach zrządzania.
W efekcie coraz większych nacisków na sprawność zarządzania – najczęściej rozumianą współcześnie, jako dążenie do redukcji kosztów oraz usprawniania istniejących procedur – od kontroli wewnętrznej zaczęto oczekiwać dodatkowo zdolności przewidywania i przeciwdziałania błędom. Rezultatem poszukiwań coraz bardziej kompleksowych rozwiązań z zakresu kontroli funkcjonowania organizacji, umożliwiających nie tylko analizę i ocenę sytuacji bieżącej, lecz również wskazujących drogi jej usprawnienia, stał się audyt wewnętrzny.
Niniejsze opracowanie zawiera zestawienie podstawowych definicji z zakresu audytu wewnętrznego, jego istotę oraz podstawowe funkcje, cele i zadania mu stawiane. Pokrótce omówione zostały również podstawowe rodzaje audytu.
Pojęcie i istota audytu wewnętrznego
Audyt wewnętrzny, w formie zbliżonej do dzisiejszej, ma swoje początki w okresie rewolucji przemysłowej w Anglii, kiedy to organizacje wynajmowały księgowych do kontroli swoich dokumentów finansowych. Sam wyraz „audyt” pochodzi od łacińskiego słowa auditus – przesłuchanie, co odnoszono do zwrotu „przesłuchiwanie rachunków”, które polegało na porównaniu dokumentów jednego urzędnika z dokumentami drugiego urzędnika.[1]
W Polsce po raz pierwszy zaczęto stosować pojęcie audytu dopiero na początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Odnoszono go wówczas jedynie do czynności związanych z weryfikacją sprawozdań finansowych przedsiębiorstw, choć współczesny audyt wewnętrzny zaczął się formować już w 1941 roku, kiedy utworzony został Instytut Audytorów Wewnętrznych.[2] Kompetencje audytorów wewnętrznych zostały wtedy poszerzone i zaczęli oni oceniać wszystkie aspekty działalności organizacji.
W literaturze przedmiotu funkcjonuje wiele definicji audytu wewnętrznego. Najczęściej jest on utożsamiany z kontrolą wewnętrzną, choć należy przyjąć, iż audyt wewnętrzny sprawdza funkcjonowanie i efektywność kontroli wewnętrznej. Jest on narzędziem zarządzania, które służy do badania i sprawdzania, w jakim stopniu przedsiębiorstwo przestrzega określonych zasad i procedur, oraz do weryfikacji efektywności i adekwatności wskazówek i mechanizmów kontroli.[3]
Powyższą definicję audytu wewnętrznego, ograniczającą się jedynie do ukazania różnic pomiędzy audytem a kontrolą wewnętrzną, poszerzył E. Saunders twierdząc, iż jest to „instrument, który w sposób aktywny, niezależny i obiektywny ocenia efektywność systemu kontroli wewnętrznej i procesów zarządzania ryzykiem, zapewnia skuteczne prowadzenie wszelkich operacji i czynności organizacji, przynosi wartość dodaną przez ujawnienie braków i słabości oraz przez wskazanie sposobów podniesienia jakości i wydajności pracy”.[4]
Najbardziej powszechną jest jednak definicja audytu wewnętrznego, opracowana w Instytucie Audytorów Wewnętrznych, która określa go, jako niezależną, obiektywną działalność o charakterze zapewniającym i doradczym, prowadzoną w celu wniesienia do organizacji wartości dodanej i usprawnienia jej funkcjonowania. Audyt wewnętrzny wspiera organizację w osiąganiu wytyczonych celów poprzez systematyczne i konsekwentne działanie służące ocenie i poprawie efektywności zarządzania ryzykiem, systemu kontroli oraz procesów zarządzania organizacją.[5] Przy czym wartość dodaną należy tutaj rozumieć, jako usprawnienie struktury danej jednostki, umożliwiające wygenerowanie większego zysku lub alternatywnie osiągnięcie tego samego efektu przy niższych nakładach.
W Polsce definicję audytu wewnętrznego dostosowano do międzynarodowych standardów wyznaczonych przez Instytut Audytorów Wewnętrznych dopiero w ustawie o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 roku. Poprzednia ustawa z 2001 roku ograniczała zakres audytu jedynie do kontroli sprawozdań finansowych. Wprowadzone zmiany pozwoliły na wyeksponowanie funkcji doradczej audytu i dostosowanie polskiego prawodawstwa do przepisów obowiązujących w całej Europie.
Audytorzy wewnętrzni przeprowadzając badanie audytowe danej jednostki obserwują fakty, wyciągają z nich odpowiednie wnioski oraz rekomendują zmiany pozwalające na usprawnienie funkcjonowania organizacji.
Zakres audytu wewnętrznego jest wielowymiarowy i dotyczy wszystkich poziomów struktury organizacyjnej danej jednostki, wszystkich czynności organizacji tj. działań finansowych, operacyjnych, administracyjnych, kierowniczych, handlowych i innych oraz wszystkich obszarów działalności gospodarczej organizacji.[6]
Nie w każdej organizacji zakres prowadzonej oceny jest taki sam i zależy on przede wszystkim od charakteru i poziomu rozwoju jednostki oraz od środowiska, w jakim konkretna jednostka funkcjonuje. Niezwykle istotne jest również to, jaką rolę przypisuje się w danej organizacji audytowi wewnętrznemu oraz to, jakie są oczekiwania zarządu wobec jego wyników. W planowaniu zakresu badań audytowych nie należy oczywiście pomijać umiejętności i doświadczeń audytorów wewnętrznych.
Zakres badań audytu można również rozpatrywać z punktu widzenia przedmiotowego lub podmiotowego. Zakres przedmiotowy obejmuje obiekty wyodrębnione w trakcie analizy ryzyka na poziomie zadań audytowych, którymi są elementy funkcjonowania jednostki bezpośrednio podlegające badaniu.[7] Do realizacji wybierane są obiekty o najwyższym poziomie ryzyka dla danego podmiotu, w liczbie, która pozwalałaby na przeprowadzenie analizy w czasie przeznaczonym na przeprowadzenie audytu.
Zakres podmiotowy audytu wewnętrznego dotyczy natomiast jednostek ustawowo zobowiązanych do jego przeprowadzania. Zgodnie z artykułem 49 ustawy o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 roku są to[8]:
· Kancelaria Sejmu, Kancelaria Senatu, Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Sąd Najwyższy, Trybunał Konstytucyjny, Krajowa Rada Sądownictwa, sądownictwo powszechne i administracyjne, Najwyższa Izba Kontroli, Rzecznik Praw Obywatelskich, Rzecznik Praw Dziecka, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych, Instytut Pamięci Narodowej – Komisja Ścigania Zbrodni Przeciwko Narodowi Polskiemu, Krajowe Biuro Wyborcze oraz Państwowa Inspekcja Pracy,
· Ministerstwa,
· Kancelaria Prezesa Rady Ministrów,
· Urzędy centralne,
· Rządowe Centrum Legislacji,
· Urząd Komitetu Integracji Europejskiej,
· Urzędy wojewódzkie,
· Urzędy i izby celne,
· Urzędy kontroli skarbowej,
· Urzędy i izby skarbowe,
· Fundusze celowe, które stanowią wyodrębnione jednostki organizacyjne,
· Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego oraz zarządzane przez nie fundusze,
· Narodowy Fundusz Zdrowia,
· Należące do sektora finansów publicznych państwowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych,
· Powszechne jednostki organizacyjne prokuratury,
· Jednostki organizacyjne Służby Więziennej,
· Regionalne izby obrachunkowe,
· Inne jednostki sektora finansów publicznych, w tym również jednostki podsektora samorządowego, jeżeli gromadzą znaczne środki publiczne lub dokonują znacznych wydatków publicznych.
Tabela nr 1. Kryteria oceny funkcjonowania organizacji w ramach audytu wewnętrznego
Kryterium
Zakres badania
Legalność
1. Zgodność funkcjonowania organizacji, jako całość lub też audytowanej działalności z przepisami prawa, zarówno tymi ogólnie obowiązującymi, jak i wewnętrznymi wytycznymi konkretnej jednostki
2. Prawidłowość stanowienia obowiązujących w jednostce przepisów wewnętrznych, dotyczących zadań i czynności w niej wykonywanych
3. Zgodność badanej działalności z wszelkimi aktami administracyjnymi, orzeczeniami sądu, umowami cywilnoprawnymi oraz innymi obowiązującymi aktami i normami
4. Zaniechanie działalności jednostki mimo prawnie określonego obowiązku jej prowadzenia
Gospodarność
1. Zapewnienie oszczędnego i efektywnego wykorzystania środków
2. Uzyskanie racjonalnej relacji pomiędzy nakładami a uzyskanymi efektami
3. Wykorzystanie możliwości zapobiegania lub ewentualnie ograniczenia szkód powstałych w toku działalności jednostki
Celowość
1. Zgodność wszelkich działań podejmowanych w ramach jednostki z jej celami statutowymi
2. Zapewnienie optymalizacji stosowanych metod oraz środków, jak również ich adekwatność do realizacji założonych celów
3. Zakres stosowanych w jednostce kryteriów oceny stopnia realizacji założonych celów i zadań
Rzetelność
1. Wypełnianie przez wszystkich pracowników obowiązków z należytą starannością, sumiennie i terminowo
2. Należyte wykonywanie zadań jednostki
3. Dokumentowanie działań i stanów faktycznych zgodnie z rzeczywistością, w odpowiedniej formie oraz w wymaganych terminach
Przejrzystość
1. Klasyfikowanie dochodów i wydatków publicznych
2. Dostosowanie się do obowiązujących zasad rachunkowości
3. Sporządzanie sprawozdań
Jawność
1. Udostępnianie sprawozdań finansowych i z działalności jednostki
2. Udostępnianie innych danych dotyczących funkcjonowania jednostki i podejmowanych decyzji
Źródło: Opracowanie własne na podstawie: Audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych, pr. zb. pod red. T. Kiziukiewicz, Wyd. Difin, Warszawa 2007, s. 18 – 20., K. Winiarska, Teoretyczne i praktyczne aspekty audytu wewnętrznego, Wyd. Difin, Warszawa 2005, s. 20.
Przebieg audytu wewnętrznego jest zgodny z pewnymi kryteriami oceny funkcjonowania jednostki (tabela nr 1) i generalnie obejmuje następujące etapy[9]:
· Ocena obszarów ryzyka,
· Przygotowanie planu audytu,
· Przygotowanie programu zadania audytowego,
· Przeprowadzenie zadania audytowego,
· Sporządzenie sprawozdań z audytu,
· Czynności sprawdzające.
Przykładowy plan audytu wewnętrznego znajduje się w załączniku nr 1.
Funkcje, cele i zadania audytu wewnętrznego
Audyt wewnętrzny jest instrumentem zarządzania służącym kierownikowi danej jednostki do uzyskania pewności, że wykonywane są cele postawione do realizacji, jak również wdrażane i przestrzegane są wszystkie zasady i procedury wynikające z powszechnie obowiązującego prawa.
Misją audytu wewnętrznego jest zapewnienie jednostce szerokiej gamy usług w zakresie audytu, utrzymanych na wysokim poziomie jakości.[10] Audytorzy wewnętrzni mogą realizować swoją misję poprzez:
· Przeprowadzanie niezależnych ocen systemów kontroli wewnętrznej i gospodarki finansowej, kierując się normami zawodowymi oraz stosując innowacyjne podejście,
· Wspieranie wysiłków organizacji, które są poddawane audytowi, dążących do osiągnięcia ich celów,
· Utrzymywanie dynamicznego, zespołowo zorganizowanego środowiska pracowniczego, które zachęca do rozwoju zawodowego poprzez stawianie nowych wyzwań i nagradzanie doskonalenia własnych możliwości,
· Doprowadzenie organizacji audytu wewnętrznego jednostki do możliwie najlepszego stanu w danym okresie,
· Dążenie do pełnego zrozumienia, akceptacji i wykorzystania funkcji audytu wewnętrznego na wszystkich szczeblach zarządzania,
· Dostarczanie ocen i udzielanie wskazówek służących doskonaleniu działań umożliwiających optymalną realizację celów i zadań organizacji.
Najważniejszą funkcją nowoczesnego audytu wewnętrznego jest niezależna identyfikacja, ocena i selektywne testowanie systemów kontroli wewnętrznej w ...
Jagusia_17