alternator.pdf

(117 KB) Pobierz
3
© Hella Polska Sp. z o.o.
Informacje techniczne
01.08.2005
3
Alternator
Wykrywanie usterek.
Przy wykrywaniu usterek alternatora należy uwzględniać następujące, podstawowe zasady:
Nie wolno odłączać, zwierać czy przyłączać zacisków przyłączeniowych lub zacisków
akumulatora przy pracującym silniku i działającym alternatorze (przepięcia mogą
prowadzić do uszkodzeń).
Nigdy nie należy przeprowadzać pomiarów prądu i napięcia przez zwieranie (przepięcia),
lecz przy pomocy woltomierza i amperomierza.
Do diagnostyki usterek potrzebny jest miernik uniwersalny i amperomierz szczypcowy.
Proszę zapoznać się również z Informacją techniczną „Połączenie z masą (31)“.
Następujący przegląd przedstawia możliwe przyczyny usterek i środki zaradcze:
Usterka:
Przyczyna:
Środki zaradcze:
Pulsuje lampka kontrolna
ładowania.
1. Za luźny pasek klinowy.
1. Naciągnąć pasek klinowy.
2. Złe ustawnie styków albo przepalony
opornik regulatora (tylko w przypadku
regulatorów mechanicznych!).
2. Wyregulować styki, wymienić opornik
wzgl. regulator.
Lampka kontrolna ładowania
świeci niezmiennie jasno przy
wyższych obrotach.
1. Przewód D+/61 ma zwarcie do masy.
1. Usunąć zwarcie do masy; wymienić
przewód.
2. Uszkodzony regulator.
2. Wymienić regulator.
3. Uszkodzony prostownik; zanieczysz-
czony komutator; zwarcie w przewodzie
DF albo w uzwojeniu wirnika.
3. Sprawdzić alternator i naprawić,
ewentualnie wymienić.
Lampka kontrolna ładowania
świeci jasno przy włączonym
zapłonie, ale przy pracującym
silniku jest ciemna albo się
tylko żarzy.
1. Zbyt duży opór złączy w obwodzie
prądu ładowania albo w przewodzie do
lampki kontrolnej.
1. Sprawdzić przewód i przyłączenia,
ewentualnie wymienić.
2. Uszkodzony regulator.
2. Wymienić regulator.
3. Uszkodzony alternator.
3. Sprawdzić alternator, naprawić,
ewentualnie wymienić.
Lampka kontrolna ładowania
nie zapala się przy
1. Akumulator rozładowany lub uszko-
dzony.
1. Naładować akumulator, sprawdzić,
ewentualnie wymienić.
1058013412.017.png 1058013412.018.png 1058013412.019.png 1058013412.020.png 1058013412.001.png 1058013412.002.png 1058013412.003.png 1058013412.004.png 1058013412.005.png 1058013412.006.png
4
© Hella Polska Sp. z o.o.
Informacje techniczne
01.08.2005
4
włączonym zapłonie.
2. Przewody lub przyłączenia
uszkodzone, obluzowane lub utlenione.
2. Przewody lub przyłączenia spraw-
dzić, umocować, ewentualnie wymienić.
3. Zużyte szczotki węglowe; uszkodzony
regulator.
3. Wymienić szczotki wzgl. regulator.
4. Zwarcie w diodzie dodatniej.
4. Natychmiast odłączyć akumulator
albo zacisk B+ (w przeciwnym przy-
padku nastąpi rozładowanie w czasie
postoju), naprawić albo wymienić
alternator.
5. Utleniona powłoka na pierścieniach
ślizgowych; przerwa w obwodzie
wirnika.
5. Naprawić albo wymienić alternator.
6. Uszkodzona lampka kontrolna
ładowania.
6. Wymienić lampkę kontrolną.
Akumulator nie jest ładowany,
albo jest ładowany
niewystarczająco.
1. Za luźny pasek klinowy.
1. Naciągnąć pasek klinowy.
2. Przewody lub przyłączenia
obluzowane, uszkodzone lub utlenione.
2. Sprawdzić, ewentualnie wymienić
przewody i przyłączenia między
akumulatorem a alternatorem, wzgl.
odpowiednie przyłączenia do masy.
3. Uszkodzony akumulator.
3. Naładować akumulator, sprawdzić,
ewentualnie wymienić.
4. Uszkodzony regulator.
4. Wymienić regulator.
5. Zanieczyszczony komutator;
uszkodzony prostownik.
5. Sprawdzić alternator i naprawić,
ewentualnie wymienić.
Uwaga!
W przypadku prowadzenia prac spawalniczych przy pojeździe oraz wymontowaniu
wzgl. wmontowaniu alternatora, akumulator musi być odłączony!
1058013412.007.png 1058013412.008.png 1058013412.009.png 1058013412.010.png 1058013412.011.png 1058013412.012.png 1058013412.013.png 1058013412.014.png 1058013412.015.png 1058013412.016.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin