czujnik spalania detonacyjnego.pdf
(
175 KB
)
Pobierz
1
© Hella KG Hueck & Co., Lippstadt
Informacje techniczne
1. August 2005
Czujnik stukania 1-2
Czujnik spalania detonacyjnego
Informacje ogólne
Czujnik detonacji znajduje się na zewnętrznej stronie
korpusu silnika. Zadaniem jego jest wykrywanie dźwięków
spalania stukowego we wszystkich stanach pracy silnika, w
celu zabezpieczenia przed jego uszkodzeniem.
Sposób działania
Czujnik detonacji „obsłuchuje“ drgania dźwiękowe korpusu
silnika i zamienia je w elektryczne sygnały napięciowe. Są
one następnie filtrowane i obrabiane w module sterującym
silnika. Sygnał spalania stukowego jest
przyporządkowywany do odpowiedniego cylindra. W razie
wystąpienia detonacji, sygnał zapłonu dla danego cylindra
jest przestawiany w kierunku opóźnienia, aż zaniknie
spalanie stukowe.
Skutki awarii
Uszkodzony czujnik może objawiać się rozmaicie,
zależnie od rozpoznawania błędów modułu
sterującego i wynikającej z tego strategii trybu
awaryjnego. Częstymi objawami awarii są:
•
Zaświecenie się lampki kontrolnej silnika.
•
Zapis kodu błędu.
•
Zmniejszona moc silnika.
•
Zwiększone zużycie paliwa.
Awarie mogą mieć różne przyczyny:
•
Zwarcia wewnętrzne.
•
Przerwania przewodów.
•
Zwarcia przewodów.
•
Uszkodzenia mechaniczne.
•
Złe zamocowanie czujnika.
•
Korozja.
2
© Hella KG Hueck & Co., Lippstadt
Informacje techniczne
1. August 2005
Czujnik stukania 2-2
Wykrywanie usterek
•
Odczytać pamięć kodów błędów.
•
Sprawdzić poprawność montażu i moment
dokręcenia czujnika.
•
Sprawdzić przyłączenia elektryczne czujnika,
wtyczki i czujnika, pod kątem właściwego
połączenia, przerw i korozji.
•
Sprawdzić ustawienie zapłonu (starsze pojazdy).
Badanie oscyloskopem przy nagrzanym silniku:
1. Przyłączyć przewody oscyloskopu do zacisku
modułu sterującego dla czujnika stukania i do masy.
2. Na krótko otworzyć przepustnicę. Na oscylogramie
musi pojawić się sygnał ze znacznie zwiększoną
amplitudą (patrz rys. 1).
3. Jeśli sygnał nie byłby jednoznaczny, należy uderzyć
lekko w korpus silnika w pobliżu czujnika.
4. Jeśli jeszcze nie byłoby to rozpoznane przez
czujniki, wskazuje to na uszkodzenie czujnika lub
obwodu sterującego.
Rys. 1
Badanie przy pomocy miernika uniwersalnego:
Sprawdzić okablowanie do modułu sterującego, badając
przewodzenie i zwarcie do masy każdego pojedynczego
przewodu do wtyczki modułu sterującego.
1. Włączyć omomierz między wtyczkę czujnika
stukania a odłączoną wtyczkę modułu sterującego;
wartość zadana:
<
1
Ω
(rys. 2). Wymagany jest
schemat przeznaczenia styków.
2.
Sprawdzić omomierzem każdy styk wtyczki w
stosunku do masy, przy odłączonej wtyczce modułu
sterującego; wartość zadana: co najmniej 30 M
Ω
.
Uwaga:
styk przyłączeniowy może służyć jako
ekranowanie i przez to może wskazywać połączenie
z masą.
Wskazówka montażowa:
Należy zwracać uwagę na moment dokręcania przy
montażu. Nie używać podkładek płaskich ani sprężystych.
Rys. 2
Plik z chomika:
groundsin
Inne pliki z tego folderu:
alternator.pdf
(117 KB)
CAB-bus.pdf
(321 KB)
czujnik cisnienia-MAP.pdf
(482 KB)
czujnik polozenia walka rozrzadu.pdf
(156 KB)
czujnik polozenia walu korbowego.pdf
(178 KB)
Inne foldery tego chomika:
Audi
automatyczne skrzynie
Citroen Xm schematy połączeń
INFORMACJE TECHNICZNE PSA
PEUGEOT 207
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin