czujnik temperatury powietrza.pdf
(
353 KB
)
Pobierz
1
© Hella KG Hueck & Co., Lippstadt
Informacje techniczne
1. August 2005
Czujnik temp. powietrza zasysanego 1-2
Czujnik temperatury powietrza
zasysanego
Informacje ogólne
Czujnik temperatury powietrza zasysanego mierzy
temperaturę panującą w rurze ssącej i kieruje sygnały
napięciowe do modułu sterującego. W module sterującym
sygnały te są przetwarzane i na ich podstawie moduł
reguluje skład mieszanki paliwowo-powietrznej oraz kąt
wyprzedzenia zapłonu.
Sposób działania
Zależnie od temperatury zasysanego powietrza zmienia się
opór czujnika temperatury. Wraz ze wzrostem temperatury
opór zmniejsza się i spada napięcie na czujniku. Sygnały
napięciowe czujnika, przetwarzane następnie w module
sterującym, są odwrotnie proporcjonalne do temperatury
zasysanego powietrza.
Skutki awarii
Uszkodzony czujnik temperatury powietrza zasysanego może
mieć różne objawy, zależnie od sposobu rozpoznawania
błędów przez moduł sterujący i wynikającej z niego strategii
awaryjnego trybu pracy. Częstymi objawami są:
Steuergerät
•
Zapis kodu błędu i ewentualnie zaświecenie się lampki
kontrolnej silnika.
•
Problemy z uruchomieniem silnika.
•
Zmniejszona moc silnika.
•
Podwyższone zużycie paliwa.
Ausw
ert
ung
Awarie mogą mieć różne przyczyny:
•
Wewnętrzne zwarcia.
•
Przerwania przewodów.
•
Zwarcia w przewodach.
•
Uszkodzenia mechaniczne.
•
Zanieczyszczenie czujnika.
Steuergerät = moduł sterujący
Auswertung = obróbka sygnału
2
© Hella KG Hueck & Co., Lippstadt
Informacje techniczne
1. August 2005
Czujnik temp. powietrza zasysanego 2-2
Wykrywanie usterek
•
Odczytać pamięć kodów błędów.
•
Sprawdzić przyłączenia elektryczne przewodów
czujnika, wtyczki i czujnika, pod kątem właściwego
połączenia, przerw i korozji.
Kontrolę przeprowadza się miernikiem uniwersalnym.
1. Etap pierwszy:
Pomiar oporu wewnętrznego czujnika. Opór jest zależny od
temperatury, przy zimnym silniku jest wysoki, w stanie
ciepłym jest niski. Zależnie od producenta, wartości oporu
wynoszą:
25 °C 2,0 – 5,0 k
Ω
80 °C 300 – 700
Ω
.
Proszę zwrócić uwagę na specyficzne dane czujników.
Pomiar oporu wewnętrznego
2. Etap drugi:
Sprawdzenie okablowania do modułu sterującego. Należy
sprawdzić przewodzenie i zwarcia do masy, pojedynczo dla
każdego przewodu do wtyczki modułu sterującego.
1. Włączyć omomierz między wtyczką czujnika temperatury a
odłączoną wtyczką modułu sterującego; wartość zadana:
ok. 0
Ω
(konieczny schemat przeznaczenia styków wtyczki
modułu sterującego).
2. Sprawdzić każdy styk wtyczki czujnika, przy odłączonej
wtyczce modułu sterującego, na zwarcie do masy; wartość
zadana:
>
30 M
Ω
.
Pomiar oporu przewodu od wtyczki
czujnika do wyczki modułu sterującego
3. Etap trzeci:
Sprawdzić woltomierzem napięcie zasilania, przy odłączonej
wtyczce czujnika. Pomiar wykonuje się przy włączonej
wtyczce modułu sterującego i włączonym zapłonie. Wartość
zadana: ok. 5 V.
Jeśli nie otrzyma się tej wartości, należy sprawdzić napięcie
zasilania modułu sterującego, włącznie z połączeniem z
masą, zgodnie z schematem połączeń. Jeśli jest ono w
porządku, w rachubę wchodzi uszkodzenie modułu
sterującego.
Napięcie zasilania czujnika
Plik z chomika:
groundsin
Inne pliki z tego folderu:
alternator.pdf
(117 KB)
CAB-bus.pdf
(321 KB)
czujnik cisnienia-MAP.pdf
(482 KB)
czujnik polozenia walka rozrzadu.pdf
(156 KB)
czujnik polozenia walu korbowego.pdf
(178 KB)
Inne foldery tego chomika:
Audi
automatyczne skrzynie
Citroen Xm schematy połączeń
INFORMACJE TECHNICZNE PSA
PEUGEOT 207
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin