moduly zaplonowe.pdf

(218 KB) Pobierz
1
© Hella KG Hueck & Co., Lippstadt
Informacje techniczne
1. August 2005
Moduły zapłonowe 1-2
Moduły zapłonowe
Informacje ogólne
Moduły zapłonowe służą do regulacji prądu pierwotnego i kąta
zamknięcia. Są one produkowane prawie wyłącznie w
technice hybrydowej. Ma to tę zaletę, mogą być połączone
z cewką zapłonową lub rozdzielaczem w jeden agregat.
Z powodu istnienia mocy traconej konieczne jest
wystarczające chłodzenie i dobre połączenie termiczne
z nadwoziem.
Sposób działania
Moduł zapłonowy przeprowadza regulację prądu pierwotnego
i kąta zamknięcia, w celu ochrony cewki zapłonowej.
Regulacja prądu pierwotnego służy do ograniczenia, do stałej
wielkości, prądu cewki zapłonowej, a przez to wydzielania się
energii. Aby sprostać dynamicznym warunkom przy
przyśpieszaniu silnika, konieczne jest pewne wyprzedzenie
czasowe. Podczas tej fazy regulacji prądu aktywny jest
tranzystor zapłonowy. Przez to na tranzystorze powstaje
napięcie wyższe niż w aparacie stykowym. Konsekwencją
tego jest wyższa moc tracona, o 20 do 30 W. W celu
minimalizacji tej mocy traconej, i do ustawienia kąta
zamknięcia, konieczna jest regulacja kąta zamknięcia.
Regulacja kąta zamknięcia ma za zadanie zapewnienie
osiągnięcia prądu pierwotnego, wymaganego w zakresie
regulacji, możliwie dokładnie w momencie zapłonu. Przez to
zostają zminimalizowane wspomniane straty mocy.
Dodatkowo, przez regulację kąta zamknięcia zostają
wyrównane wahania napięcia akumulatora i zjawiska cieplne
w cewce zapłonowej.
W niektórych instalacjach wbudowane jest także
spoczynkowe odłączanie prądu. Zapobiega ono iskrzeniu
jednej ze świec, gdy silnik jest wyłączony, a zapłon włączony.
1058012820.022.png 1058012820.023.png 1058012820.024.png 1058012820.025.png 1058012820.001.png 1058012820.002.png 1058012820.003.png 1058012820.004.png 1058012820.005.png 1058012820.006.png 1058012820.007.png 1058012820.008.png
2
© Hella KG Hueck & Co., Lippstadt
Informacje techniczne
1. August 2005
Moduły zapłonowe 2-2
Skutki awarii
Awarię modułu zapłonowego można zdiagnozować
następująco:
Silnik nie zapala, z powodu braku iskry.
Silnik zatrzymuje się z powodu braku iskry.
Silnik zimny uruchamia się, ale po osiągnięciu
temperatury roboczej zatrzymuje się i nie daje się
uruchomić.
Awaria modułu zapłonowego może mieć następujące
przyczyny:
Zwarcia wewnętrzne.
Przerwania przewodów.
Problemy z kontaktem w stykach przyłączeniowych.
Przeciążenie termiczne.
Wykrywanie usterek
Przy wykrywaniu usterek należy uwzględnić następujące
punkty:
Odłączyć wtyczki od modułu zapłonowego i zmierzyć
napięcie zasilania między zaciskiem 15 i 31 wtyczki.
Wartość napięcia musi być równa napięciu
akumulatora.
Zbadać, czy w obwodzie pierwotnym nie ma przerw,
między zaciskiem 15 cewki zapłonowej, a
wyłącznikiem zapłonu, zaciskiem 1, a zaciskiem 16
modułu zapłonowego, oraz przewód masowy.
Sprawdzić wartość napięcia między zaciskiem 1 cewki
zapłonowej, a zaciskiem 16 modułu zapłonowego, przy
włączonym zapłonie; wartość napięcia musi być równa
napięciu akumulatora.
sygnał indukcyjny
Sprawdzić wysterowanie modułu zapłonowego przy
pomocy oscyloskopu (zwrócić uwagę na zaciski
przyłączeniowe danego układu zapłonowego; obraz
impulsów zapłonowych – patrz rysunek obok).
sygnał Halla
1058012820.009.png 1058012820.010.png 1058012820.011.png 1058012820.012.png 1058012820.013.png 1058012820.014.png 1058012820.015.png 1058012820.016.png 1058012820.017.png 1058012820.018.png 1058012820.019.png 1058012820.020.png 1058012820.021.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin