recyrkulacja spalin.pdf

(123 KB) Pobierz
1
© Hella KG Hueck & Co., Lippstadt
Informacje techniczne
1. August 2005
System odprowadzania zwrotnego spalin 1-2
System recyrkulacji spalin
Informacje ogólne
W celu dalszej redukcji zawartości szkodliwych substancji w
spalinach, w niektórych modelach samochodów
wbudowywany jest dodatkowo system zwrotnego
odprowadzania spalin. System ten regulowany jest przez
moduł sterujący silnika i zawór odprowadzania zwrotnego
spalin.
Działanie
W wyniku odprowadzenia z powrotem części spalin, można
zredukować wydzielanie tlenków azotu NO x . Spaliny
doprowadzone do świeżej mieszanki nie biorą udziału
w spalaniu. Pobierają jedynie część ciepła powstałego przy
spalaniu i ogrzewają się. Przez to temperatura spalania
spada. Skutkiem obniżenia się temperatury spalania jest
zmniejszenie się udziału tlenków azotu NO x w spalinach.
W celu zapewnienia odprowadzania zwrotnego tylko
odpowiedniej ilości spalin, zastosowano sterowanie zależne
od charakterystyk zapisanych w module sterującym silnika.
Istnieją dwie możliwości sterowania: bezpośrednie
połączenie miedzy modułem sterującym a zaworem
odprowadzania zwrotnego spalin, albo przez zawór sterujący.
Zawór ten, sterowany przez moduł sterujący silnika, otwiera i
zamyka przewód podciśnieniowy, uruchamiający z kolei
zawór odprowadzania zwrotnego.
Skutki awarii
Awarię systemu zwrotnego odprowadzania spalin można
rozpoznać po następujących objawach:
Zaświecenie się lampki kontrolnej silnika, zapis kodu
błędu.
1058012487.018.png 1058012487.019.png 1058012487.020.png 1058012487.021.png 1058012487.001.png 1058012487.002.png 1058012487.003.png 1058012487.004.png 1058012487.005.png 1058012487.006.png 1058012487.007.png
2
© Hella KG Hueck & Co., Lippstadt
Informacje techniczne
1. August 2005
System odprowadzania zwrotnego spalin 2-2
Czarne dymienie (silniki wysokoprężne).
Nierówna praca silnika na biegu jałowym.
Przyczynami awarii systemu zwrotnego odprowadzania
spalin mogą być:
Zapchany lub stale otwarty zawór odprowadzania
zwrotnego spalin.
Brak sterowania przez moduł sterujący silnika, złe
połączenie z masą.
Uszkodzone, zapchane przewody spalin.
Uszkodzony, zapchany przewód podciśnieniowy.
Uszkodzony zawór sterujący.
Uszkodzone kable, zły styk na przyłączeniach.
Wykrywanie usterek
Przy wykrywaniu usterek należy uwzględnić następujące
punkty:
Wzrokowa kontrola wszystkich istotnych części.
Sprawdzenie wszystkich przewodów i przyłączy, pod
kątem uszkodzeń, prawidłowości montażu i
właściwego umocowania.
Odczytanie pamięci błędów modułu sterującego (jeśli
możliwe).
Sprawdzenie, czy zawór odprowadzania zwrotnego
spalin i przewody nie są zapchane lub
zanieczyszczone.
Kontrola napięcia zasilania modułu sterującego i połą-
czenia z masą zaworu sterującego, wzgl. bezpośre-
dnio przy zaworze odprowadzania zwrotnego spalin.
1058012487.008.png 1058012487.009.png 1058012487.010.png 1058012487.011.png 1058012487.012.png 1058012487.013.png 1058012487.014.png 1058012487.015.png 1058012487.016.png 1058012487.017.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin