WYKŁAD I
1. Podstawowe pojęcia
2. Analiza wewnętrzna
3. Finansowanie wewnętrzne
4. Finansowanie zewnętrzne cz. I
5. Finansowanie zewnętrzne cz. II
6. Studium wykonalności
7. Biznes plan
8. Środki UE
Co to jest projekt?
Wg Słownika Wyrazów Obcych PWN, projekt to:
1. zamierzony plan działania, postępowania; pomysł, zamiar
2. plan, szkic czegoś, np. budowli, konstrukcji, przedsięwzięcia, ustawy
3. dokument zawierający obliczenia i dane techniczne dotyczące
wykonania jakiegoś obiektu lub urządzenia
<niem. Projekt, za fr. projet, z łac. proiectus wysunięty do przodu>
Co to jest proces?
Uporządkowany ciąg zdarzeń zachodzących po sobie. Występowanie kolejnych zdarzeń wynika z poprzednich zdarzeń oraz ze stanu i zdarzeń zachodzących w rzeczywistości, w której dany proces postępuje.
W zarządzaniu słowo proces często jest tożsame z definicją mówiącą o tym jakie zdarzenia mają występować po sobie - wraz z określeniem co wpływa na występowanie kolejnych zdarzeń
Inwestycja – definicja ogólna – PWN
INWESTYCJE [łac.], nakłady dokonywane w celu stworzenia lub zwiększenia środków trwałych,
które przyczyniają się do wytworzenia dla przyszłego spożycia strumienia dóbr i usług; o
podstawowym znaczeniu inwestycji decyduje osiągane w ich wyniku zwiększenie produkcji i usług;
inwestycje wiążą się w sposób konieczny z poświęceniem na rzecz konsumpcji w przyszłości
zarówno bieżącej konsumpcji, jak i produkcji dóbr inwestycyjnych służących produkcji dóbr
konsumpcyjnych; w rachunkowości społecznej inwestycje są sumą nowo utworzonego kapitału
stałego brutto oraz zmian zapasów i robot w toku.
Inwestycja jest to wyrzeczenie się bieżącej konsumpcji dla przyszłych i niepewnych korzyści. Te
korzyści mają przyszły i niepewny charakter. Kapitał występuje w dwóch zasadniczych formach,
jako kapitał rzeczowy i finansowy i dlatego inwestycje mogą polegać na kupowaniu rzeczy, i na
formie niematerialnej instrumentu finansowego (akcje, obligacje).
Istnieje wiele rodzajów inwestycji, wyróżniamy m. in.:
inwestycje finansowe,
inwestycje rzeczowe,
inwestycje niematerialne.
•Projekt jest potrzebny by inwestycja mogła zostać zrealizowana
•Projekt jest planem realizacji inwestycji
Rodzaje inwestycji:
Ze względu na sposób powiązania danej inwestycji z innymi współzależnymi zadaniami:
• Inwestycje współzależne
• Inwestycje niezwiązane (niezależne).
Ze względu na sposób powiązania z głównym celem danego przedsięwzięcia rozwojowego:
• Inwestycje podstawowe, które realizują główny cel inwestycji np. budowa nowego zakładu.
• Inwestycje współzależne (towarzyszące lub pośrednie) zapewniają odpowiednie zaplecze dla
inwestycji podstawowej np. budowa dróg dojazdowych, ekspertyzy.
Ze względu na czas przygotowania, realizacji i użytkowania inwestycji:
• Inwestycje krótkoterminowe.
• Inwestycje średnioterminowe.
• Inwestycje długoterminowe.
Ze względu na efekt uzyskany z działalności inwestycyjnej:
• Inwestycje produkcyjne, rozszerzające sferę dóbr i usług materialnych.
• Inwestycje nieprodukcyjne tworzą przede wszystkim usługi niematerialne np. budynki
mieszkalne, urządzenia komunalne.
Ze względu na sposób realizacji inwestycji:
• Inwestycje zlecone, czyli realizowane systemy zlecone, przedsiębiorstwo zleca wykonanie
jakimś generalnym wykonawcom dotyczy to przede wszystkim dużych inwestycji, które wymagają specjalistycznych urządzeń.
• Inwestycje wykonywane we własnym zakresie, są one wykonywane przez własne zespoły
remontowo-budowlane i dotyczy mniejszych zadań inwestycyjnych.
Ze względu na źródła ich finansowania:
• Inwestycje ze środków własnych.
• Inwestycje ze środków obcych, kredytowe.
• Inwestycje mieszane, ze środków własnych, jak i obcych.
Ze względu na stopień zaawansowania inwestycji:
• Inwestycje noworozpoczynane.
• Inwestycje kontynuowane.
Ze względu na szczebel podejmowania decyzji inwestycji:
• Inwestycje przedsiębiorstw podejmowane z własnej inicjatywy przez przedsiębiorstwo.
• Inwestycje wspólne podejmowane z innymi podmiotami krajowymi i zagranicznymi (join-venture).
• Inwestycje lokalne, realizowane są z inicjatywy władz lokalnych.
Cechy projektu:
• jest jednorazowy
• ma zdefiniowany cel
• można go podzielić na podprojekty
• jest ograniczony terminem
• jego realizacja wiąże się z ryzykiem
• wymaga współpracy specjalistów z różnych dziedzin
• wymaga kierowania
Determinanty projektu:
Idea (dobrze dobrany i przemyślany pomysł projektowy)
Cel (jasno i dobrze wytyczony)
Ludzie (kompetentni i odpowiednio przydzieleni)
Zasoby (optymalnie wykorzystane)
Projekt jest to zbiór aktywności charakteryzujący się następującymi
cechami:
- są ze sobą powiązane w złożony sposób
- zmierzają do osiągnięcia celu, często poprzez wytworzenie unikalnej wartości dodanej (np. sprzedaż unikalnego produktu) posiadają zaplanowany z góry początek i koniec.
Zarządzanie projektem jest to zbiór czynności wykonywanych w celu osiągnięcia wyznaczonych celów. Zawiera się w nim planowanie, harmonogramowanie i utrzymywanie postępów w czynnościach składających się na projekt. Najprościej można także powiedzieć, iż jest to nauka o utrzymywaniu ryzyka porażki na możliwie niskim poziomie w całym cyklu życia projektu. Ryzyko to bierze się głównie z niepewności związanej z przyszłymi wydarzeniami na każdym etapie przedsięwzięcia. Z innego punktu widzenia, zarządzanie projektem można zdefiniować jako naukę o definiowaniu i osiąganiu celów przy jednoczesnej optymalizacji użycia zasobów (np. czasu, pieniędzy, ludzi, itd).
Zarządzanie projektami
Zarządzanie projektami (project management) polega na zastosowaniu wiedzy, umiejętności, narzędzi oraz technik w działaniach realizowanych w projekcie w celu spełnienia wymagań danego projektu. Jest to osiągalne za pomocą procesów:
• rozpoczęcia,
• planowania,
• realizacji,
• kontroli,
• zakończenia.
Pracami wykonywanymi w projekcie zajmuje się zespół projektu, który uwzględnia: trudne do pogodzenia ze sobą uwarunkowania zakresu, czasu, kosztów, ryzyka i jakości, interesariuszy[1] o różnych potrzebach i oczekiwaniach zidentyfikowane wymagania. [1] Interesariusz (stakeholder) Osoby i organizacje aktywnie zaangażowane w realizację projektu, lub których interesy podlegają korzystnym lub niekorzystnym wpływom wynikającym z realizacji lub zakończenia projektu.
Projekt – definicja (PMI)
Projekt to tymczasowe przedsięwzięcie podejmowane w celu wytworzenia unikalnego wyrobu lub dostarczenia unikalnej usługi (produktu projektu).
Cechy projektu
Tymczasowość polega na tym że każdy projekt ma określone terminy rozpoczęcia i zakończenia, unikalność oznacza, że wytwarzane wyrobu lub dostarczane usługi różnią się pod pewnymi względami od innych wyrobów lub usług. W takim układzie projekt cechuje się jeszcze stopniowym doprecyzowaniem, gdyż każdy projekt jest unikalny musi być doprecyzowany stopniowo. A zatem na początku projektu własności wyróżniające dany produkt określa się w sposób ogólny a następnie precyzuje się je w miarę gdy zespół projektu krok po kroku definiuje produkt w coraz bardziej szczegółowy sposób.
Funkcje ZP:
• Funkcja orientacyjna – wskazuje kierunek działania
• Funkcja selekcyjna – wybór z pośród wielu wariantów rozwiązań
• Funkcja koordynacyjna – dekompozycja celu głównego na szczegółowe umożliwia dopasowanie niezbędnych działań
• Funkcja kontrolna – miara osiągnięcia celów służy kontroli
Etapy procesu ZP:
1. Zaplanowanie projektu
2. Realizacja projektu
3. Zakończenie projektu
Ad. 1)
• ustalenie celu projektu
• określenie zadań potrzebnych do realizacji projektu
• określenie daty rozpoczęcia i zakończenia projektu
• określenie potrzebnych zasobów
• ustanowienie i koordynacja zespołu projektowego
• stworzenie systemu komunikacji w projekcie (wewnętrznej – między pracownikami, zewnętrznej – pomiędzy partnerami projektu, kluczowymi odbiorcami, z mediami, z agencją zarządzającą programem)
• ustalenie czynników ryzyka
Ad. 2)
wdrożenie projektu
•monitorowanie,
•sterowanie (ewentualna korekta odchyleń)
•kontrola zgodności realizacji projektu z jego planem
•zarządzanie finansowe (przepływy pieniądza, płynność finansowa, itp.)
Ad. 3)
• system wewnętrznej oceny projektów
• przygotowanie sprawozdania końcowego
• ocena wykonania projektu
• wskazówki na przyszłość
• polityka informacyjna
• raportowanie
Tradycyjne etapy cyklu ZP:
• Zdefiniuj zakres projektu
• Stwórz plan projektu
• Rozpocznij wykonanie planu
• Monitoruj i kontroluj postępy prac nad
projektem
• Zamknij projekt
Ad.1)
• określ problem,
• wyznacz główny cel projektu
• zdefiniuj cele cząstkowe
• określ kryteria sukcesu
• zrób listę wątpliwości, rodzajów ryzyka i przeszkód
• określ działania w ramach projektu
• oszacuj czas realizacji projektu
• zdefiniuj wymagane zasoby
• stwórz i przeanalizuj diagram sieci projektu
• stwórz i zorganizuj zespół projektowy
• ustal zasady pracy w zespole
• zaplanuj racjonale wykorzystanie zasobów przypisanych do projektu
• zrób harmonogram i podziel w nim zaplanowaną pracę na etapy
• przygotuj wzory dokumentów do wypełniania po ukończeniu każdego etapu prac
Ad. 4)
• wprowadź system kontroli generujący raporty o postępach projektu
• wprowadź narzędzia i procesy kontroli zmian
• zdefiniuj proces eskalacji problemów
• monitoruj postępy, sprawdzając czy prace są wykorzystywane zgodnie z planem
• w miarę potrzeb zmieniaj plan projektu
Ad. 5)
• zbadaj akceptację ze strony klienta
• dostarcz rezultaty projektu
• skompletuj dokumentację projektu
• przeprowadź audyt powdrożeniowy
• przygotuj raport końcowy projektu
WYKŁAD II
Ocena podmiotu:
• Zasoby finansowe (bilans-55, rachunek zysków i strat-56, wskaźniki-52)
• Zasoby osobowe (struktura organizacyjna)
• Zasoby rzeczowe i techniczne (specyfika organizacji)
Analiza wskaźnikowa:
• Wskaźniki dynamiki
• Wskaźniki struktury
shelby_lane