FINANSOWANIE PROJEKTÓW - slajdy w wordzie-sciaga.doc

(122 KB) Pobierz
1

WYKŁAD I

1. Podstawowe pojęcia

2. Analiza wewnętrzna

3. Finansowanie wewnętrzne

4. Finansowanie zewnętrzne cz. I

5. Finansowanie zewnętrzne cz. II

6. Studium wykonalności

7. Biznes plan

8. Środki UE

Co to jest projekt?

Wg Słownika Wyrazów Obcych PWN, projekt to:

1. zamierzony plan działania, postępowania; pomysł, zamiar

2. plan, szkic czegoś, np. budowli, konstrukcji, przedsięwzięcia, ustawy

3. dokument zawierający obliczenia i dane techniczne dotyczące

wykonania jakiegoś obiektu lub urządzenia

<niem. Projekt, za fr. projet, z łac. proiectus wysunięty do przodu>

Co to jest proces?

Uporządkowany ciąg zdarzeń zachodzących po sobie. Występowanie kolejnych zdarzeń wynika z poprzednich zdarzeń oraz ze stanu i zdarzeń zachodzących w rzeczywistości, w której dany proces postępuje.

W zarządzaniu słowo proces często jest tożsame z definicją mówiącą o tym jakie zdarzenia mają występować po sobie - wraz z określeniem co wpływa na występowanie kolejnych zdarzeń

 

Inwestycja – definicja ogólna – PWN

INWESTYCJE [łac.], nakłady dokonywane w celu stworzenia lub zwiększenia środków trwałych,

które przyczyniają się do wytworzenia dla przyszłego spożycia strumienia dóbr i usług; o

podstawowym znaczeniu inwestycji decyduje osiągane w ich wyniku zwiększenie produkcji i usług;

inwestycje wiążą się w sposób konieczny z poświęceniem na rzecz konsumpcji w przyszłości

zarówno bieżącej konsumpcji, jak i produkcji dóbr inwestycyjnych służących produkcji dóbr

konsumpcyjnych; w rachunkowości społecznej inwestycje są sumą nowo utworzonego kapitału

stałego brutto oraz zmian zapasów i robot w toku.

Inwestycja jest to wyrzeczenie się bieżącej konsumpcji dla przyszłych i niepewnych korzyści. Te

korzyści mają przyszły i niepewny charakter. Kapitał występuje w dwóch zasadniczych formach,

jako kapitał rzeczowy i finansowy i dlatego inwestycje mogą polegać na kupowaniu rzeczy, i na

formie niematerialnej instrumentu finansowego (akcje, obligacje).

Istnieje wiele rodzajów inwestycji, wyróżniamy m. in.:

inwestycje finansowe,

inwestycje rzeczowe,

inwestycje niematerialne.

 

Projekt jest potrzebny by inwestycja mogła zostać zrealizowana

Projekt jest planem realizacji inwestycji

 

Rodzaje inwestycji:

Ze względu na sposób powiązania danej inwestycji z innymi współzależnymi zadaniami:

• Inwestycje współzależne

• Inwestycje niezwiązane (niezależne).

Ze względu na sposób powiązania z głównym celem danego przedsięwzięcia rozwojowego:

• Inwestycje podstawowe, które realizują główny cel inwestycji np. budowa nowego zakładu.

• Inwestycje współzależne (towarzyszące lub pośrednie) zapewniają odpowiednie zaplecze dla

inwestycji podstawowej np. budowa dróg dojazdowych, ekspertyzy.

Ze względu na czas przygotowania, realizacji i użytkowania inwestycji:

Inwestycje krótkoterminowe.

• Inwestycje średnioterminowe.

• Inwestycje długoterminowe.

Ze względu na efekt uzyskany z działalności inwestycyjnej:

• Inwestycje produkcyjne, rozszerzające sferę dóbr i usług materialnych.

• Inwestycje nieprodukcyjne tworzą przede wszystkim usługi niematerialne np. budynki

mieszkalne, urządzenia komunalne.

Ze względu na sposób realizacji inwestycji:

• Inwestycje zlecone, czyli realizowane systemy zlecone, przedsiębiorstwo zleca wykonanie

jakimś generalnym wykonawcom dotyczy to przede wszystkim dużych inwestycji, które wymagają specjalistycznych urządzeń.

• Inwestycje wykonywane we własnym zakresie, są one wykonywane przez własne zespoły

remontowo-budowlane i dotyczy mniejszych zadań inwestycyjnych.

Ze względu na źródła ich finansowania:

• Inwestycje ze środków własnych.

• Inwestycje ze środków obcych, kredytowe.

• Inwestycje mieszane, ze środków własnych, jak i obcych.

Ze względu na stopień zaawansowania inwestycji:

• Inwestycje noworozpoczynane.

• Inwestycje kontynuowane.

Ze względu na szczebel podejmowania decyzji inwestycji:

• Inwestycje przedsiębiorstw podejmowane z własnej inicjatywy przez przedsiębiorstwo.

• Inwestycje wspólne podejmowane z innymi podmiotami krajowymi i zagranicznymi (join-venture).

• Inwestycje lokalne, realizowane są z inicjatywy władz lokalnych.

Cechy projektu:

• jest jednorazowy

• ma zdefiniowany cel

• można go podzielić na podprojekty

• jest ograniczony terminem

• jego realizacja wiąże się z ryzykiem

• wymaga współpracy specjalistów z różnych dziedzin

• wymaga kierowania

Determinanty projektu:

Idea (dobrze dobrany i przemyślany pomysł projektowy)

Cel (jasno i dobrze wytyczony)

Ludzie (kompetentni i odpowiednio przydzieleni)

Zasoby (optymalnie wykorzystane)

Projekt jest to zbiór aktywności charakteryzujący się następującymi

cechami:

- są ze sobą powiązane w złożony sposób

- zmierzają do osiągnięcia celu, często poprzez wytworzenie unikalnej wartości dodanej (np. sprzedaż unikalnego produktu) posiadają zaplanowany z góry początek i koniec.

Zarządzanie projektem jest to zbiór czynności wykonywanych w celu osiągnięcia wyznaczonych celów. Zawiera się w nim planowanie, harmonogramowanie i utrzymywanie postępów w czynnościach składających się na projekt. Najprościej można także powiedzieć, iż jest to nauka o utrzymywaniu ryzyka porażki na możliwie niskim poziomie w całym cyklu życia projektu. Ryzyko to bierze się głównie z niepewności związanej z przyszłymi wydarzeniami na każdym etapie przedsięwzięcia. Z innego punktu widzenia, zarządzanie projektem można zdefiniować jako naukę o definiowaniu i osiąganiu celów przy jednoczesnej optymalizacji użycia zasobów (np. czasu, pieniędzy, ludzi, itd).

Zarządzanie projektami

Zarządzanie projektami (project management) polega na zastosowaniu wiedzy, umiejętności, narzędzi oraz technik w działaniach realizowanych w projekcie w celu spełnienia wymagań danego projektu. Jest to osiągalne za pomocą procesów:

• rozpoczęcia,

• planowania,

• realizacji,

• kontroli,

• zakończenia.

Pracami wykonywanymi w projekcie zajmuje się zespół projektu, który uwzględnia: trudne do pogodzenia ze sobą uwarunkowania zakresu, czasu, kosztów, ryzyka i jakości, interesariuszy[1] o różnych potrzebach i oczekiwaniach zidentyfikowane wymagania. [1] Interesariusz (stakeholder) Osoby i organizacje aktywnie zaangażowane w realizację projektu, lub których interesy podlegają korzystnym lub niekorzystnym wpływom wynikającym z realizacji lub zakończenia projektu.

Projekt – definicja (PMI)

Projekt to tymczasowe przedsięwzięcie podejmowane w celu wytworzenia unikalnego wyrobu lub dostarczenia unikalnej usługi (produktu projektu).

Cechy projektu

Tymczasowość polega na tym że każdy projekt ma określone terminy rozpoczęcia i zakończenia, unikalność oznacza, że wytwarzane wyrobu lub dostarczane usługi różnią się pod pewnymi względami od innych wyrobów lub usług. W takim układzie projekt cechuje się jeszcze stopniowym doprecyzowaniem, gdyż każdy projekt jest unikalny musi być doprecyzowany stopniowo. A zatem na początku projektu własności wyróżniające dany produkt określa się w sposób ogólny a następnie precyzuje się je w miarę gdy zespół projektu krok po kroku definiuje produkt w coraz bardziej szczegółowy sposób.

Funkcje ZP:

• Funkcja orientacyjna – wskazuje kierunek działania

• Funkcja selekcyjna – wybór z pośród wielu wariantów rozwiązań

• Funkcja koordynacyjna – dekompozycja celu głównego na szczegółowe umożliwia dopasowanie niezbędnych działań

• Funkcja kontrolna – miara osiągnięcia celów służy kontroli

 

Etapy procesu ZP:

1. Zaplanowanie projektu

2. Realizacja projektu

3. Zakończenie projektu

Ad. 1)

• ustalenie celu projektu

• określenie zadań potrzebnych do realizacji projektu

• określenie daty rozpoczęcia i zakończenia projektu

• określenie potrzebnych zasobów

• ustanowienie i koordynacja zespołu projektowego

• stworzenie systemu komunikacji w projekcie (wewnętrznej – między pracownikami, zewnętrznej – pomiędzy partnerami projektu, kluczowymi odbiorcami, z mediami, z agencją zarządzającą programem)

• ustalenie czynników ryzyka

Ad. 2)

wdrożenie projektu

•monitorowanie,

•sterowanie (ewentualna korekta odchyleń)

•kontrola zgodności realizacji projektu z jego planem

•zarządzanie finansowe (przepływy pieniądza, płynność finansowa, itp.)

 

Ad. 3)

• system wewnętrznej oceny projektów

• przygotowanie sprawozdania końcowego

• ocena wykonania projektu

• wskazówki na przyszłość

• polityka informacyjna

• raportowanie

Tradycyjne etapy cyklu ZP:

• Zdefiniuj zakres projektu

• Stwórz plan projektu

• Rozpocznij wykonanie planu

• Monitoruj i kontroluj postępy prac nad

projektem

• Zamknij projekt

Ad.1)

• określ problem,

• wyznacz główny cel projektu

• zdefiniuj cele cząstkowe

• określ kryteria sukcesu

• zrób listę wątpliwości, rodzajów ryzyka i przeszkód

Ad. 2)

• określ działania w ramach projektu

• oszacuj czas realizacji projektu

• zdefiniuj wymagane zasoby

• stwórz i przeanalizuj diagram sieci projektu

Ad. 3)

• stwórz i zorganizuj zespół projektowy

• ustal zasady pracy w zespole

• zaplanuj racjonale wykorzystanie zasobów przypisanych do projektu

• zrób harmonogram i podziel w nim zaplanowaną pracę na etapy

• przygotuj wzory dokumentów do wypełniania po ukończeniu każdego etapu prac

Ad. 4)

• wprowadź system kontroli generujący raporty o postępach projektu

• wprowadź narzędzia i procesy kontroli zmian

• zdefiniuj proces eskalacji problemów

• monitoruj postępy, sprawdzając czy prace są wykorzystywane zgodnie z planem

• w miarę potrzeb zmieniaj plan projektu

Ad. 5)

• zbadaj akceptację ze strony klienta

• dostarcz rezultaty projektu

• skompletuj dokumentację projektu

• przeprowadź audyt powdrożeniowy

• przygotuj raport końcowy projektu

 

WYKŁAD II

Ocena podmiotu:

• Zasoby finansowe (bilans-55, rachunek zysków i strat-56, wskaźniki-52)

• Zasoby osobowe (struktura organizacyjna)

• Zasoby rzeczowe i techniczne (specyfika organizacji)

Analiza wskaźnikowa:

• Wskaźniki dynamiki

• Wskaźniki struktury

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin