Postępowanie korekcyjne w wadach postawy.pdf

(135 KB) Pobierz
Microsoft Word - 3
Poznań,wrzesień2006r.
Postępowaniekorekcyjnewwadachpostawy
Opracowaþa
KarolinaFedejko
223250918.002.png
POSTĘPOWANIELECZNICZOKOREKCYJNEWWADACHPOSTAWY
PostępowaniekorekcyjneprzeciwdziałaodchyleniomjuŜzaistniałym,jestzatemformą
terapii,któramanacelu:
wczesnewmiaręmoŜliwościwykryciezaburzeństatykiciała,
skorygowanie istniejących zaburzeń statyki ciała i doprowadzenie jej o ile jest to
moŜliwedostanuprawidłowego,
niedopuszczenie do powstawania wad postawy ciała, gdy zaistnieją warunki
sprzyjająceichpowstaniu,
doprowadzeniesprawnościfizycznejdzieckadostanuuznanegozaprawidłowy.
ZałoŜeniem ćwiczeń korekcyjnych jest oddziaływaniena wszystkieukłady: układ kostny i
stawowy,mięśniowyorazukładnerwowy.
WdziałaniukorekcyjnymnaleŜyuwzględnićpewnąkolejnośćdziałań.NiemoŜnanp.
wzmocnić mięśni osłabionych gdy nie rozciągnęło się mięśni wcześniej przykurczonych.
Przykurczone mięśnie nie pozwalają bowiem na osiągnięcie pozycji skorygowanej. Dla
mięśni przykurczonych, o zbliŜonych przyczepach, naleŜy stosować ćw. w rozciągnięciu
pełnym i skurczu niepełnym, dla mięsni rozciągniętych, o nadmiernie oddalonych
przyczepach
stosować
ćw.
w
skurczu
pełnym
i rozciągnięciu niepełnym. Nie naleŜy takŜe przed rozciągnięciem mięśni przykurczonych
uczyć dziecka przyjmowania pozycji skorygowanej, gdyŜ jej przyjęcie moŜe być dla
dziecka
trudne
lub
wręcz
niemoŜliwe.
W doborze metod postępowania korekcyjnego muszą być uwzględnione równolegle
czynniki:fizjologiczny,morfologiczny,środowiskowy.Zzakresusferyfizjologicznejkorekta
polegana:
uświadomieniu dziecku nieprawidłowości jego postawy, oraz moŜliwych
negatywnych konsekwencjach tego stanu, wytworzenie w dziecku aktywnego
stosunkudoprocesukorekcyjnego,
kształtowanie
nawyku
prawidłowej
postawy
we
wszystkich
sytuacjachiczynnościachdniacodziennego.
Wsferzemorfologicznej:
naleŜy
bardzo
223250918.003.png
wytworzenie silnej i wytrzymałej stabilizacji mięśniowowięzadłowej kręgosłupa
pouprzednimusunięciudystoniimięśniowej,
rozciąganie mięśni przykurczonych. Istnienie przykurczów ogranicza ruchomość
stawową i utrudnia przyjęcie postawy skorygowanej. Ich rozciągnięcie
i przywrócenie pełnej ruchomości stawowej jest pierwszym etapem likwidacji
dystonii mięśniowej. Rozciągać naleŜy początkowo za pomocą ćw. biernych, z
uŜyciemprzyborów,przyrządów,pomocywspółćwiczącego,
wyrabianie umiejętności skorygowania wady poprzez przyswojenie przez dziecko
korekcji lokalnych np. ustawienie głowy, cofnięcie barków, zmniejszenie kifozy
piersiowej, uwypuklenie klatki piersiowej, a następnie przez ich łączenie dąŜymy do
osiągnięciakorekcjiglobalnej,
wyrabianie wytrzymałości posturalnej tj. zdolności do długotrwałego utrzymywania
skorygowanej postawy, która powinna być utrzymywana przez cały czas ćwiczeń.
ObciąŜeniepowinnobyćtakdobrane,abyniepowodowałoutratykorekcji,
utrwalenie nawyku prawidłowej postawy w warunkach Ŝycia codziennego a
wiecwdomu,wszkoleitp.korygowaniepowinnoodbywaćsięautomatyczniebez
udziału ciągłej kontroli świadomości. Gdy dziecko utrzymuje poprawną postawę
moŜnauwaŜać,Ŝeproceskorekcjizostałzakończony.
Wsferześrodowiskowej:
wyrabianie świadomości i aktywności organizatorów środowiska dziecka,
a więc rodziców i nauczycieli. Pozyskiwanie rodziców jako świadomych
współpracowników instruktora, którzy będą kontynuować jego prace
wdomu,
zapewnienie dziecku optymalnych warunków rozwoju, zapewnienie pobytu na
świeŜym powietrzu, uczestnictwo w zabawach ruchowych, grach, prawidłowe
odŜywianie.NieobciąŜaniedzieckanaukąiobowiązkami.
223250918.004.png
Postępowaniewwadachpostawyzezwiększonymkątemprzodopochyleniamiednicy
Ogólnym zadaniem ćwiczeń wykonywanych przy plecach wklęsłych jest wyrobienie
nawyku prawidłowej postawy, ze szczególnym uwzględnieniem ukształtowania
lędźwiowegoodcinkakręgosłupaiustawieniamiednicy.Zadania szczegółowe:
1. Rozciągnięcie zespołu mięśni nadmiernie napiętych, głównie biodrowo
lędźwiowego,mięśnipiersiowychiodcinkalędźwiowegokręgosłupa.
2. Zwiększenie siły i wytrzymałości mięśni brzucha, pośladkowych wielkich i
kulszowogoleniowychwpozycjizbliŜeniaprzyczepów.
3. Utrzymanieprawidłowejruchomościkręgosłupa.
4. Wzmocnieniesiłymięśnigrzbietuodcinkapiersiowego.
Kolejno koryguje się poszczególne elementy ciała: nogi, miednicę, brzuch, odcinek
lędźwiowy i piersiowy kręgosłupa, głowę. Naukę przyjmowania skorygowanej pozycji
naleŜyzacząćodleŜeniatyłemnapodłodze,następniewpozycjisiedzącejprzyścianieaŜ
do pozycji stojącej, równieŜ przy ścianie. Pamiętać naleŜy o tym, Ŝe wznos prostych
kończyndolnychodpodłoŜa,madziałanietypowolordozujące.Pozycjąwyjściowązwyboru
jest leŜenie tyłem z takim ułoŜeniem nóg, przy którym kręgosłup na całej swej długości
przylegadopodłoŜa.
Mięśnie brzucha moŜna wzmocnić tzw. sterowaniem dołem, czyli ruchem nóg.
Natomiast bezpieczny kąt pracy nóg wynosi ok. 45 stopni między kończynami dolnymi a
podłogą. Przykurcz zgięciowy w stawach biodrowych moŜna zlikwidować przez
ćwiczeniaocharakterzewyprostnymwstawieuwzględniającfakt,Ŝezakreswyprostu
w stawie biodrowym nie przekracza 15 stopni. Uniesienie nóg np.
wprzypadkuplecówwklęsłychbędziepogłębieniemwady.PrzytejwadzienaleŜyunikać
wszelkich sytuacji zwiększających lordozę lędźwiową np. sfinx (z głową opartą na
dłoniach, przy czym łokcie oparte są o podłoŜe) przeciwwskazane są ćwiczenia typu
mostek, kołyska, leŜenie przodem z podporem głowy na łokciach oraz gimnastyka
artystyczna.
Prowadzący zajęcia z dziećmi, u których wystąpiły plecy wklęsłookrągłe powinien
pamiętaćoobowiązującejwkorygowaniutejwadyzasadzietzw.stabilizacjiodcinkowej.
W myśl tej zasady ruch korekcyjny z jednego odcinka kręgosłupa nie powinien być
przenoszony na odcinki sąsiednie, gdyŜ dla nich moŜe być szkodliwy. Korygując np.
nadmierne tyłowygięcie w odcinku piersiowym kręgosłupa lub usuwając przykurcz w
223250918.005.png
stawachbarkowych,najskuteczniejszymsposobemstabilizacjiodcinkalędźwiowego
jestskulneustawienienóg.
NatomiastoddziałującnalordozęlędźwiowąnaleŜypamiętać,abyniezwiększyćprzy
tymkifozypiersiowej,couzyskujesięprzezustawienieramion,np.wleŜeniutyłemchwytza
pierwszy szczebel drabinki (ramiona ugięte w stawach łokciowych pod kątemprostym) w
siadzieprzydrabinkachchwytzaszczebel.
Postępowaniewwadachpostawyzezmniejszonymkątemprzodopochyleniamiednicy
Wpostępowaniukorekcyjnymprzyplecachokrągłychzwracamyszczególnąuwagęna:
1. Rozciągnięcieprzykurczonychmięśni,główniepiersiowych,niepowinnyone
jednakpracowaćoporowo,wpozycjizbliŜeniaprzyczepów,aleichoddalenia.
2. Wzmocnienie mięśni karku (z cofnięciem głowy), mięśni ściągających łopatki w
pozycji zbliŜenia ich do kręgosłupa, pamiętając, Ŝe odwiedzenie rąk powyŜej 90
stopni powoduje przekroczenie zakresu ruchomości stawu ramiennego i
przeniesienieruchunainnestawy(bark).Występujewtedyprzesunięcieobojczyka
i odsunięcie łopatki od kręgosłupa. Traci się korektę ustawienia łopatek i
mięśnie
ściągające
łopatki
nie
pracują
w zbliŜeniu przyczepów. Nie naleŜy zatem przekraczać kąta 90 stopni
odwiedzeniawstawieramiennym.
3. Utrzymanieprawidłowejruchomościkręgosłupa,byzapobiecjegousztywnieniu.
4. W ćwiczeniach ogólnokształtujących nie naleŜy wzmacniać mięśni brzucha
w pozycji zbliŜenia przyczepów, gdyŜ przy słabym i rozciągniętym mięśniu
prostownikugrzbietuspowodujeto„ściąganie"Ŝeberiklatkipiersiowejwdół
iupośledzenieoddychaniadolnoŜebrowego.
Udziecizplecamipłaskimiisłabymumięśnieniemzadaniemćw.korekcyjnychjestogólne
wszechstronneichwzmocnienie.Innezadanieto:
1. Zwiększenie przodopochylenia miednicy, ukształtowanie prawidłowej lordozy
lędźwiowej.
2. Zwiększenie ruchomości kręgosłupa zwłaszcza do przodu w odcinku
piersiowym(ćw.kifotyzujące).
Niewskazane są wszelkie wydłuŜania elongacje, przeprosty, zwisy czyli wszystko co
prowadzidospłaszczaniakrzywiznkręgosłupa.
Postępowaniekorekcyjne,jakkaŜdyproces,prowadzonejestwedługokreślonychzasadi
odpowiednimimetodami(ćwiczeniami).DonajwaŜniejszychzasadnaleŜą:indywidualizacja,
223250918.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin