Arkusz obserwacji dziecka
1. KONTAKT Z RÓWIEŚNIKAMI 1 2 3
- przewodzi grupie rówieśników, zachęca innych do działania
- chętnie uczestniczy we wszystkich działaniach grupy, współpracuje z innymi
- interesuje się co robią rówieśnicy, ale jako obserwator - preferuje własne towarzystwo, unika kontaktów z rówieśnikami
2. SAMODZIELNOŚĆ
- z ochotą przyjmuje okazywanie uczuć przez znane osoby dorosłe
- zawsze uśmiechnięty, zrównoważony, rzadko zmartwiony
- niekiedy smutny, zwłaszcza gdy dozna przykrości, zwykle wesoły
- płacze gdy dozna przykrości i długo powraca do równowagi
- bez wyraźnych powodów łatwo wpada w płacz
- stale domaga się uwagi ze strony dorosłych
- zwykle działa samodzielnie, lecz niekiedy potrzebuje wsparcia od dorosłych ,
- podejmuje samodzielne działania, lecz przy najmniejszej trudności natychmiast
zwraca się o pomoc dorosłych
- całkowicie zależny od dorosłych
3. KOMUNIKACJA
- bardzo sprawny językowo, śmiało inicjuje dialog z rówieśnikami i dorosłymi
- odzywa się tylko po to, aby przedstawić swoje potrzeby fizyczne zagadnięty odpowiada monosylabami
- lubi słuchać opowieści i lekturę książek
- z trudnością słucha i reaguje
4. SPRAWNOŚĆ UMYSŁOWA
- samodzielnie wypowiada się na zajęciach: rozwiniętymi zdaniami, prostymi zdaniami, pojedynczymi
wyrazami, nie wypowiada się
- opisywanie obrazka: opowiada całą akcję, opisuje fragmenty, wylicza elementy
- układanie historyjki obrazkowej (3 obrazki): układa samodzielnie, z pomocą, nie rozumie zależności między
obrazkami
- rozumienie złożonych poleceń: szybko rozumie, wymaga powtórzeń, nie rozumie w pełni poleceń
- rozumienie treści opowiadań: samodzielnie formułuje główną myśl, odpowiada na pytania, nie rozumie treści
- zapamiętywanie treści wierszy i piosenek: odtwarza treść wiernie, nieznacznie zniekształca treść, nie może
zapamiętać
- rysunek dowolny: bogaty w szczegóły, schematyczny, ubogi w szczegóły, nie lubi rysować
- rysunek postaci ludzkiej: posiada podstawowe części, brak niektórych elementów, głowonogi, mało czytelne
- rozpoznawanie i nazywanie post. kolorów: rozpoznaje i nazywa, myli, nie rozpoznaje
- układanie obrazka z części (wg wzoru, bez wzoru) radzi sobie, nie radzi sobie, nie lubi układać
- rozumienie i nazywanie stos. przestrzennych (kierunku, położenia, odległości) potrafi, myli, nie potrafi
- rozumienie i nazywanie wielkości, ciężaru, czasu: potrafi, myli, nie potrafi
5. PRZYSWOJENIE WYBRANYCH TREŚCI PROGRAMOWYCH
- posługiwanie się nazwami dni tygodni i pór roku: zna i zachowuje kolejność, myli kolejność, nie zna
- rozpoznawanie i nazywanie cyfr ozn. liczby od O do 10: zna, myli, nie zna
- rozumienie i stosowanie znaków <, >, =, +, -, :stosuje, myli, nie stosuje
- rozpoznawanie i nazywanie liter drukowanych: zna, myli, nie zna
- układanie z pamięci i wg wzoru wyrazów z liter: układa poprawnie, robi błędy, nie układa
- czytanie: czyta tekst, proste zdania, łatwe wyrazy, nie czyta, czyta wyrazami, sylabami, głoskuje, popełnia
błędy (jakie?)...
6. SPRAWNOŚĆ RUCHOWA
- porusza się pewnie, śmiało bada swoje otoczenie
- jest sprawny, energiczny
- wymaga zachęty, lecz dobrze reaguje ruchowo
- ma nieśmiałe ruchy, niechętnie uczestniczy w zabawach ruchowych
- wymaga opieki dorosłych już przy podjęciu najmniejszej próby umiejętności ruchowych
INNE UWAGI...
1. OBSERWACJA: WSTĘPNA: ……………………………………………………………………...................................................
………………………………………………………………………………………………………………………………………..
2.OBSERWACJA PÓŁROCZNA:………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………..................................................
3.OBSERWACJA KOŃCOWA:……………………………………………………………………………………………………
alpiko