Inżynieria kolejowa-Budowa dróg kolejowych-Nawierzchnia kolejowa.pdf
(
358 KB
)
Pobierz
Inżynieria kolejowa-Budowa dróg kolejowych-Nawierzchnia kolejowa
Inżynieria kolejowa-Budowa dróg kolejowych-Nawierzchnia kolejowa
http://www.zie.pg.gda.pl/~dwisnie/a.html
www.inzynieria-kolejowa.dl.pl
Budowa dróg kolejowych-nawierzchnia
Nawierzchnia kolejowa
Jest to zespół konstrukcyjny, składający się z szyn, podkładów, złączek i podsypki.
Elementy te służą do zbudowania toru szynowego, który stanowią dwa równoległe toki szynowe,
ułożonew ustalonej między nimi odległości. Tor ma odpowiednie położenie w planie i profilu. Tor
w planie składa się z odcinków prostych i krzywych (onejmujących łuki z krzywymi
przejściowymi), w profilu zaś - z odcinków położonych w poziomie i na pochyleniu (wzniesienia i
spadki) oraz z załomów profilu podłużnego. Do nawierzchni kolejowej zalicza się także rozjazdy
oraz skrzyżowania torów. W skład drogi kolejowej wchodzą także przejazdy kolejowe.
Przykładowy przekrój:
1 z 13
2007-11-24 22:41
Inżynieria kolejowa-Budowa dróg kolejowych-Nawierzchnia kolejowa
http://www.zie.pg.gda.pl/~dwisnie/a.html
Podstawowym elementem nawierzchni są
szyny
.
Kształt przekroju poprzecznego szyny jest zbliżony do belki dwuteowej z uwagi na to, że szyna
pracuje przede wszystkim na zginanie.
Szyna składa się z główki, stopki i szyjki. Główka (C=74,3mm) jest to górna część szyny
przystosowana do toczenia się kół taboru oraz do nadawania im kierunku biegu. Stopkę
(B=150mmm) szyny stanowi jej dolna część przystosowana do przytwierdzania do podkładki i
podkładu. Szyjka (H=172mm) szyny jest częścią pośrednią między główką a stopką.(S=16,5) a
ciężar takiej szyny M=60,34kg/mb.
Zadaniem szyn jest umożliwienie toczenia sią kół pojazdów i nadawanie im kierunku biegu oraz
przekazywanie nacisków kół na podkłady pośrednio przez podkładki szynowe. Szyny są
przymocowywane do podkładów za pomocą złączek przytwierdzających, którymi są: podkładki
szynowe, wkręty lub haki, śruby stopowe, łapki i pierścienie sprężyste. Oprócz złączek
przytwierdzających są również złączki szynowe, tj. łubki, śruby łubkowe i pierścienie sprężyste,
których zadaniem jest połączenie szyn ze sobą. Przy nowszych typach nawierzchni stosowane są
podkładki zakładane między stopkę szyny a podkładkę szynową w celu zwiększenia oporów tarcia.
Szyny kolejowe muszą się odznaczać dużą wytrzymałością na zginanie i ścieranie, twardością i
jednocześnie pewną ciągliwością, a ponadto sprężystością i trwałością. Szyny są wyrabiane ze stali
zlewnej. W skład stali szynowej - oprócz żelaza - wchodzą: węgiel 0,4 - 0,75%, mangan 0,6 -
2,1%, krzem do 0,5%, fosfor do 0,05% o siarka do 0,05%. Od zawartości tych składników zależą
2 z 13
2007-11-24 22:41
Inżynieria kolejowa-Budowa dróg kolejowych-Nawierzchnia kolejowa
http://www.zie.pg.gda.pl/~dwisnie/a.html
właściwości stali szynowej. Efektywnym sposobem podwyższenia trwałości szyny jest stosowanie
stali o zwiększonej wytrzymałości na rozciąganie, dzieki czemu szyny są bardziej odporne na
zużycie, zmęczenie, a także zwiększa się odporność szyny na obciążenia udarowe.
Zastosowanie stali o podwyższonej zawartości pierwiastka C do około 0,6 - 0,7 i Mn do około 2%
podwyższa wytrzymałość stali szynowej na rozciąganie do 900 MPa, a trwałość szyn, wyrażona w
przewiezionej masie brutto, zwiększa sie prawie dwukrotnie. W ostatnich latach opanowana została
przez przemysł hutniczy produkcja szyn ze stali dodatkowo termicznie ulepszonej, osiągającej
wytrzymałość na rozciąganie co najmniej 1100 MPa.
KLASY TECHNICZNE TORÓW
Wg przepisów "D1 - Warunki techniczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych"
opracowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i obowiązujących od 6 czerwca 2002 r.
Tory szlakowe oraz tory główne zasadnicze i dodatkowe na stacjach są kwalifikowane do jednej z
sześciu klas technicznych.
Tory stacyjne boczne, za wyjątkiem torów grup kierunkowych, powinny być utrzymywane jak tory
piątej klasy.
Tory grup kierunkowych powinny odpowiadac warunkom klasy toru, do której zostały
zakwalifikowane tory główne dodatkowe.
Tablica 1
klasy
torów
dopuszczalna
prędkość pociągów
[km/h]
dopuszczalny nacisk
osi lokomotywy [kN]
dopuszczalny nacisk
osi wagonów [kN]
natężenie
przewozów
[Tg/rok]
0
200
221
140
do 25
1
100
120
140
160
221
210
210
205
221
205
190
140
nie normowane
2
80
100
120
221
210
205
221
205
190
16-25
3
70
80
221
210
221
205
9-15
4
60
70
221
210
221
205
4-8
5
30
40
221
210
221
205
do 3
Tor zakwalifikowany do danej klasy technicznej powinien posiadać konstrukcję nawierzchni
odpowiadającą standardom przypisanym do danej klasy lub wyższej.
STANDARDY KONSTRUKCYJNE NAWIERZCHNI
3 z 13
2007-11-24 22:41
Inżynieria kolejowa-Budowa dróg kolejowych-Nawierzchnia kolejowa
http://www.zie.pg.gda.pl/~dwisnie/a.html
Wg przepisów "D1 - Warunki techniczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych"
opracowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i obowiązujących od 6 czerwca 2002 r.
Standard konstrukcyjny nawierzchni określa minimalne wymagania techniczne w zakresie
materiałów konstrukcyjnych dla danej klasy torów tj. typ szyn, podkładów i przytwierdzeń,
maksymalny rozstaw podkładów oraz minimalna grubość warstwy podsypki pod podkładem a
także parametry techniczne wymienionych materiałów.
W każdej klasie technicznej torów można stosować kilka równorzędnych standardów
konstrukcyjnych.
Standardy konstrukcji nawierzchni należy stosować przy budowie, remontach i modernizacji torów
kolejowych uwzględniając klasę torów wymaganą warunkami eksploatacyjnymi.
Tablica 2. Standardy konstrukcyjne nawierzchni dla torów klasy 0
wariant szyny
typ
podkładów
rozstaw
podkładów [m]
typ przytwierdzenia
szyn
grubość warstwy
podsypki [m]
0.1
UIC60
nowe dla
v>200
km/h
PS-93, PS-94
0,60
SB
0,35
0.2
UIC60
nowe dla
v>200
km/h
I/B, II/B
twarde
0,60
Skl, K
0,30
Tablica 3. Standardy konstrukcyjne nawierzchni dla torów klasy 1
wariant szyny
typ
podkładów
rozstaw
podkładów [m]
typ przytwierdzenia
szyn
grubość warstwy
podsypki [m]
1.1
UIC60
nowe
PS-93,
PS-94
0,60
SB
0,35
1.2
UIC60
nowe
II/B
twarde
0,60
Skl, K
0,30
Tablica 4. Standardy konstrukcyjne nawierzchni dla torów klasy 2
wariant szyny
typ
podkładów
rozstaw
podkładów [m]
typ przytwierdzenia
szyn
grubość warstwy
podsypki [m]
2.1
UIC60
nowe i
reprofilo-
wane kl.I
PS-83
INBK 7M
0,70
SB
K
0,30
2.2
UIC60
nowe i
reprofilo-
wane kl.I
II/B
twarde
0,70
K
0,25
2.3
S49
nowe i
reprofilo-
PS-83
INBK 7M
0,65
SB
K
0,30
4 z 13
2007-11-24 22:41
Inżynieria kolejowa-Budowa dróg kolejowych-Nawierzchnia kolejowa
http://www.zie.pg.gda.pl/~dwisnie/a.html
wane kl.I
2.4
S49
nowe i
reprofilo-
wane kl.I
II/B
miękkie
0,65
K
0,25
Tablica 5. Standardy konstrukcyjne nawierzchni dla torów klasy 3
wariant szyny
typ
podkładów
rozstaw
podkładów [m]
typ przytwierdzenia
szyn
grubość warstwy
podsypki [m]
3.1
UIC60
reprofilo-
wane kl.II
lub regene-
rowane
PS-83
INBK 7M
0,75
0,75
SB
K
0,30
3.2
UIC60
reprofilo-
wane kl.II
lub regene-
rowane
II/B, II/O
twarde
nowe
lub regene-
rowane
0,80
K
0,25
3.3
UIC60
reprofilo-
wane kl.II
lub regene-
rowane
II/B, II/O
miękkie
nowe
lub regene-
rowane
0,65
K
0,25
3.4
S49
reprofilo-
wane kl.II
lub regene-
rowane
PS-83
INBK 7
INBK 8
INBK 3
0,75
0,75
0,75
0,60
SB
K
K
K
K
0,25
3.5
S49
reprofilo-
wane kl.II
lub regene-
rowane
III/B, III/O
miękkie
nowe
lub regene-
rowane
0,70
K
0,20
3.6
S49
reprofilo-
wane kl.II
lub regene-
rowane
III/B, III/O
miękkie
nowe
lub regene-
rowane
0,60
K
0,20
Tablica 6. Standardy konstrukcyjne nawierzchni dla torów klasy 4
wariant szyny
typ
podkładów
rozstaw
podkładów [m]
typ przytwierdzenia
szyn
grubość warstwy
podsypki [m]
4.1
S49
reprofilo-
wane kl.III
PS-83
INBK 7
PBS 1
0,80
0,80
0,80
SB
K
K
0,25
5 z 13
2007-11-24 22:41
Plik z chomika:
jzawiasek
Inne pliki z tego folderu:
Inżynieria kolejowa-Budowa dróg kolejowych-Nawierzchnia kolejowa.pdf
(358 KB)
WYKAZ ZAGADNIEŃ DO EGZAMINU DYPLOMOWEGO.docx
(11 KB)
Inne foldery tego chomika:
Matematyka
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin