Profilaktyka zakażeń w gabinecie.doc

(146 KB) Pobierz
Mikropigmentacja a bielactwo

Profilaktyka zakażeń w gabinecie

Nasi klienci oraz my sami podczas naszej pracy jesteśmy narażeni na ryzyko zakażenia różnymi chorobami. Warto zabezpieczyć zdrowie swoje i naszych klientów, stosując się do zaleceń Sanepidu. Pozwoli nam to uniknąć w najlepszym wypadku nieprzyjemnych rozmów, a w najgorszym konsekwencji prawnych i płacenia wysokich odszkodowań.

 


271149_all_swabs_on_deck.jpg
Zakażenia, do których dochodzi w gabinetach kosmetycznych czy kosmetologicznych najczęściej spowodowane są przez: 

·         grzyby np. Candida, Pityrosporum

·         bakterie ropotwórcze np. gronkowca złocistego, paciorkowca

·         wirusy np. opryszczki (Herpex), grypy oraz najgroźniejsze przenoszone drogą krwi HBV, HCV, HIV

Zagrożenie takie stwarza min. zamierzone lub niezamierzone przerwanie ciągłości tkanek podczas zabiegów. W związku z tym, ze wszystkimi narzędziami i sprzętem należy odpowiednio postępować, aby zapobiec przenoszeniu infekcji i przeciąć drogi ich szerzenia.

Zagrożenie wystąpienia zakażenia podczas świadczenia usług można odnieść do trzech dróg:

·         droga bezpośrednia (z człowieka na człowieka)

·         droga pośrednia (przez źle zdezynfekowane narzędzia)

·         droga inhalacyjna

Przyczyny zakażeń są różne, najczęściej jest to:

·         nieracjonalne korzystanie z ochron osobistych

·         nieprawidłowo przygotowany sprzęt

Sposoby zapobiegania zakażeniom:

·         antyseptyka - odnosi się do tkanek żywych

·         dezynfekcja - odnosi się do powierzchni nieożywionych

·         sterylizacja - odnosi się do powierzchni nieożywionych, jej zadaniem jest zabicie wszystkich drobnoustrojów, ich form wegetatywnych i przetrwalnikowych


477799_hands_washing_female.jpg
Aby zachować wszystkie wymogi higieniczne, niezbędna jest współpraca całego personelu, w szczególności podczas zabiegów, w których istnieje ryzyko przerwania ciągłości tkanek. Zależy ona min. od:

·         posiadanej wiedzy i sprawdzonych umiejętności praktycznych

·         zawodowego przygotowania osobistego (wykonywanie czynności bez biżuterii na dłoniach, z zachowaniem odpowiedniej higieny rąk i w odzieży ochronnej)

·         używania właściwego sterylnego sprzętu, ochron osobistych (rękawiczki) i odzieży ochronnej

·         zastosowanie właściwego toku postępowania zakończonego zabezpieczeniem sprzętu i materiału przed możliwością przeniesienia zakażenia

Wymagania dotyczące czystości mikrobiologicznej narzędzi przed ich użyciem są zróżnicowane i zależą od kontaktu z tkankami. W związku z tym narzędzia mające kontakt:

·         z uszkodzoną tkanką lub naruszają ciągłość powłok ciała, muszą być sterylne tj. wolne od wszystkich form drobnoustrojów, zarówno wegetatywnych jak i spor

·         z nieuszkodzoną błoną śluzową powinny być sterylne, a w przypadku braku możliwości sterylizacji narzędzi muszą być one zdezynfekowane z zastosowaniem czynników zapewniających wysoki poziom dezynfekcji, tj. zniszczenie wszystkich wegetatywnych form bakterii łącznie z prątkami gruźlicy, grzybów i wirusów

·         z nieuszkodzoną powierzchnią skóry powinny być wolne od wegetatywnych form drobnoustrojów - zakres wymaganej czystości mikrobiologicznej zależy od aktualnie występujących zagrożeń

Jakość usług świadczonych w gabinecie uzależniona jest od nakładania się kilku czynników:

·         odpowiednio zorganizowanej pracy w gabinecie - podział na strefę czystą i brudną

·         przeszkolonego, świadomego zagrożeń i odpowiedzialnego personelu

·         prewencji - działań mających na celu zapobieganie zakażeniom

Przepisy dotyczące środków dezynfekcyjnych


1229534_bathroom_cleaning_spray.jpg
W Polsce preparaty dezynfekcyjne, w zależności od przewidzianego zastosowania, czyli przeznaczenia, są wprowadzane do obrotu i używania na podstawie odpowiednich aktów prawnych:

·         Ustawa z dnia 06.09.2001r. Prawo farmaceutyczne (Dz. U. nr 126, poz. 1381)

·         Ustawa z dnia 30.04.2004r. o wyrobach medycznych (Dz. U. nr 93, poz. 896)

·         Ustawa z dnia 13.09.2002r. o produktach biobójczych (Dz. U. nr 175, poz.1433 z późn. zm.)

·         Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 17.01.2003r. w sprawie kategorii i grup produktów biobójczych według ich przeznaczenia (Dz. U. nr 16, poz. 150)

·         Ustawa z dnia 27.07.2001r. o powołaniu Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych (Dz. U. nr 126, poz. 1379)

·         Ustawa z dnia 06.09.2001r. przepisy wprowadzające ustawę - Prawo farmaceutyczne, ustawę o wyrobach medycznych oraz ustawę o Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych (Dz. U. nr 126, poz. 1382 z późn. zm.)

Aby zachować pełne bezpieczeństwo należy również zadbać o jakość stosowanych kosmetyków

Stosowane podczas świadczenia usług preparaty kosmetyczne zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 17.02.2004r. powinny podlegać następującym wymaganiom:

·         preparaty kosmetyczne wykorzystywane przy świadczeniu usług przechowuje się, w oryginalnych opakowaniach, w sposób chroniący je przed utratą ich właściwości

·         jeżeli preparat kosmetyczny jest przechowywany w opakowaniu innym niż oryginalne, na opakowaniu tym umieszcza się etykietę zawierającą nazwę preparatu, jego wytwórcę oraz termin, do którego może być użyty


483635_soapdispencer.jpg
Na pojemnikach zawierających roztwór preparatów kosmetycznych i środków do dezynfekcji umieszcza się etykietę zawierającą:

·         nazwę preparatu lub środka

·         datę przygotowania roztworu

·         termin, do którego może być użyty

·         imię i nazwisko osoby przygotowującej roztwór

Kwestie wymagań sanitarnych, jakie muszą spełniać gabinety kosmetyczne i kosmetologiczne regulują następujące przepisy:

·         Ustawa z dnia 05.12.2008 o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. nr 234, poz.1570)

·         Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 17.02.2004r. w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnych, jakim powinny odpowiadać zakłady fryzjerskie, kosmetyczne, tatuażu i odnowy biologicznej (Dz. U. nr 31 poz.273)

Jako właściciel gabinetu, mamy obowiązek zapewnić bezpieczeństwo nie tyko naszym klientom, ale także pracownikom.
Ustawa z dnia 26.06.1974r. Kodeks Pracy (Dz. U. z 1998r. nr 21, poz. 94 z późn.zm.) nakłada obowiązek na każdego pracodawcę, który powinien:

·         zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz prowadzić systematyczne szkolenie pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy

·         dostarczać pracownikowi nieodpłatnie środki ochrony indywidualnej zabezpieczające przed działaniem niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników występujących w środowisku pracy oraz informować pracownika o sposobach posługiwania się tymi środkami

Współpraca odpowiednio przygotowanego i wyposażonego personelu z rozsądnym właścicielem gabinetu na pewno pozwoli zminimalizować ryzyko wystąpienia zakażeń i związanych z nimi problemów. Należy pamiętać, że jedna niezadowolona osoba jest nam w stanie zabrać kilku lub kilkunastu potencjalnych klientów.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin