Egzamin2004.doc

(69 KB) Pobierz
1

 

Klucz odpowiedzi oznaczonych jako poprawne nie jest do końca ścisły. W kilku sytuacjach

(np. 14c i 15d w wersji A1, odpowiednio 7c i 8d w A2, 15d w B1 i B2 itd.) zakreślenie (bądź nie) nie będzie miało wpływu na wynik. Po prostu kwestie te okazały się bardziej kontrowersyjne niż pierwotnie zakładałem- i wątpliwości naturalnie będą interpretowane na Państwa korzyść. Tak więc wynik wyliczony wg klucza traktować jedynie jako dolną granicę- być może punktów będzie więcej. Ponadto, naturalnie będą jeszcze punkty „połówkowe”.

 

SKALA:

 

9 pkt- dst

10 pkt dst+

11 pkt db

12 pkt db

13 pkt db+

14 pkt bdb

15 pkt bdb

 

Sprawdzone jak dotąd prace nie schodzą poniżej czwórki.

 

Pozdrawiam!

Adam Tarnowski
Egzamin z Metodologii Badań Psychologicznych, 21.01.2004 wersja A1

Imię i nazwisko                                                                      nr albumu

 

1.      Które z aksjomatów definiują skalę nominalną (wg Choynowskiego)

a.      Albo a=b albo a¹b

b.      Jeśli a¹b to albo a>b albo a<b

c.       a+b=b+a

d.      Jeśli a=b i b=c to a=c

2.      W świetle falsyfikacjonizmu K. Poppera twierdzenia nauk empirycznych

a.       Są prawdziwe jeśli są zgodne z dotychczas zaobserwowanymi faktami

b.      Są poprawne, jeśli istnieje możliwość wykazania ich fałszywości

c.       Są poprawne, jeśli są zgodne z każdym możliwym empirycznym stanem rzeczy

d.      Jedyną drogą dowodzenia jest wnioskowanie dedukcyjne.

3.      Ścisłość języka naukowego w odniesieniu do psychologii jako nauki empirycznej

a.       Wymaga, aby każde pojęcie definiowane było wyłącznie przez wskazanie procedur pomiarowych

b.      Wymaga, aby stosowanie każdego z pojęć posiadało empiryczne konsekwencje

c.       Wymaga, aby pojęcia dały się zdefiniować w języku zjawisk neurofizjologicznych

d.      Oznacza dążenie do usuwania wieloznaczności pojęć

4.      Które z poniższych zdań są zdaniami w sensie logicznym?

a.       Przez poziom lęku w niniejszym artykule rozumieć będziemy aktualną wartość reakcji elektrodermalnej

b.      Czarne koty przynoszą pecha

c.       Należy dążyć do kontroli zmiennych ubocznych

d.      Palenie papierosów zwiększa prawdopodobieństwo śmierci

5.      Zdanie „Każdy człowiek może pamiętać równocześnie 7 ± 2 elementy”

a.      Jest zdaniem z kwantyfikatorem ogólnym

b.      Jest zdaniem z kwantyfikatorem szczegółowym

c.      Jest koniunkcją zdań o wszystkich ludziach

d.      Jest alternatywą zdań o wszystkich ludziach

6.      Definicja konstrukcyjna

a.       Jest zawsze zdaniem w sensie logicznym

b.      Może być zdaniem w sensie logicznym

c.      Stanowi  szczególny przypadek definicji projektującej

d.      Może być nieadekwatna (zbyt szeroka lub wąska)

7.      Badacz buduje kwestionariusz mierzący poziom agresji. Który z etapów procedury badawczej realizuje ?

a.       Formułowanie problemu

b.      Formułowanie hipotez

c.      Operacjonalizację hipotez

d.      Weryfikację hipotez

8.      W grupach studentów medycyny i psychologii badano związek między empatią a typem temperamentu. Uzyskano silny związek w grupie studentów medycyny, zaś w grupie studentów psychologii słabszy (ale nadal istotny). „kierunek studiów” w tym badaniu był zmienną

a.       Uboczną- mediatorem

b.      Uboczną- moderatorem

c.       Główną niezależną

d.      Główną zależną

9.      Zależność między empatią a temperamentem można interpretować

a.       Wyłącznie jako zależność korelacyjną

b.      Jako zależność przyczynowo- skutkową, jeśli założymy że temperament jest uwarunkowany genetycznie

c.       Jako zależność, która może być pozorna

d.      Jako zależność spowodowaną różnica kierunku studiów

10.  Hipoteza „Poziom empatii jest wyższy u osób o zrównoważonym typie temperamentu”

a.      Jest hipotezą teoretyczną

b.      Jest hipotezą zoperacjonalizowaną (roboczą)

c.      Jest hipotezą kierunkową

d.      Jest sformułowana poprawnie

11.  Badanie powyższe stanowi przykład

a.      Badania korelacyjnego

b.      Badania eksperymentalnego

c.       Badania quasieksperymentalnego

d.      Badania ex post facto

12.  Uzyskana różnica poziomu empatii pomiędzy osobami o zrównoważonym i niezrównoważonym typie temperamentu jest to

a.      Wariancja wyjaśniona

b.      Wariancja niewyjaśniona

c.      Wariancja międzygrupowa

d.      Wariancja wewnątrzgrupowa

13.  Rzetelność testu

a.      Można ocenić wykonując dwukrotne badanie testem

b.      Można ocenić sprawdzając konsekwencje decyzji podjętej w oparciu o ten test

c.      Może być wysoka nawet jeśli test jest mało trafny

d.      Można ocenić badając korelację z testem badającym podobne właściwości

14.  Schemat eksperymentalny bez grupy kontrolnej

a.       Narażony jest na błąd selekcji

b.      Narażony jest na błąd testowania

c.      Narażony jest na błąd historii

d.      Narażony jest na błąd dojrzewania

15.  W eksperymencie Ascha proszono badanych o ocenę długości odcinków, które w rzeczywistości różniły się znacznie. Pomocnicy eksperymentatora (grający role innych osób badanych) twierdzili jednak, że są one równe. Prawdziwi badani najczęściej konformistycznie przyznawali że odcinki są równe. Z etycznego punktu widzenia

a.       Należało badanych poinformować przed badaniem o sprawdzanych hipotezach

b.      Należało po badaniu dokładnie wyjaśnić całą procedurę

c.       Eksperyment był niedopuszczalny

d.      Eksperyment nie budzi zastrzeżeń

 

Egzamin z Metodologii Badań Psychologicznych, 21.01.2004 wersja A2

Imię i nazwisko                                                                      nr albumu

 

1.      W grupach studentów medycyny i psychologii badano związek między empatią a typem temperamentu. Uzyskano silny związek w grupie studentów medycyny, zaś w grupie studentów psychologii słabszy (ale nadal istotny). „kierunek studiów” w tym badaniu był zmienną

a.       Uboczną- mediatorem

b.      Uboczną- moderatorem

c.       Główną niezależną

d.      Główną zależną

2.      Zależność między empatią a temperamentem można interpretować

a.       Wyłącznie jako zależność korelacyjną

b.      Jako zależność przyczynowo- skutkową, jeśli założymy że temperament jest uwarunkowany genetycznie

c.       Jako zależność, która może być pozorna

d.      Jako zależność spowodowaną różnica kierunku studiów

3.      Hipoteza „Poziom empatii jest wyższy u osób o zrównoważonym typie temperamentu”

a.      Jest hipotezą teoretyczną

b.      Jest hipotezą zoperacjonalizowaną (roboczą)

c.       Jest hipotezą kierunkową

d.      Jest sformułowana poprawnie

4.      Badanie powyższe stanowi przykład

a.      Badania korelacyjnego

b.      Badania eksperymentalnego

c.       Badania quasieksperymentalnego

d.      Badania ex post facto

5.      Uzyskana różnica poziomu empatii pomiędzy osobami o zrównoważonym i niezrównoważonym typie temperamentu jest to

a.      Wariancja wyjaśniona

b.      Wariancja niewyjaśniona

c.      Wariancja międzygrupowa

d.      Wariancja wewnątrzgrupowa

6.      Rzetelność testu

a.      Można ocenić wykonując dwukrotne badanie testem

b.      Można ocenić sprawdzając konsekwencje decyzji podjętej w oparciu o ten test

c.      Może być wysoka nawet jeśli test jest mało trafny

d.      Można ocenić badając korelację z testem badającym podobne właściwości

7.      Schemat eksperymentalny bez grupy kontrolnej

a.       Narażony jest na błąd selekcji

b.      Narażony jest na błąd testowania

c.      Narażony jest na błąd historii

d.      Narażony jest na błąd dojrzewania

8.      W eksperymencie Ascha proszono badanych o ocenę długości odcinków, które w rzeczywistości różniły się znacznie. Pomocnicy eksperymentatora (grający role innych osób badanych) twierdzili jednak, że są one równe. Prawdziwi badani najczęściej konformistycznie przyznawali że odcinki są równe. Z etycznego punktu widzenia

a.       Należało badanych poinformować przed badaniem o sprawdzanych hipotezach

b.      Należało po badaniu dokładnie wyjaśnić całą procedurę

c.       Eksperyment był niedopuszczalny

d.      Eksperyment nie budzi zastrzeżeń

9.      Które z aksjomatów definiują skalę nominalną (wg Choynowskiego)

a.      Albo a=b albo a¹b

b.      Jeśli a¹b to albo a>b albo a<b

c.       a+b=b+a

d.      Jeśli a=b i b=c to a=c

10.  W świetle falsyfikacjonizmu K. Poppera twierdzenia nauk empirycznych

a.       Są prawdziwe jeśli są zgodne z dotychczas zaobserwowanymi faktami

b.      Są poprawne, jeśli istnieje możliwość wykazania ich fałszywości

c.       Są poprawne, jeśli są zgodne z każdym możliwym empirycznym stanem rzeczy

d.      Jedyną drogą dowodzenia jest wnioskowanie dedukcyjne.

11.  Ścisłość języka naukowego w odniesieniu do psychologii jako nauki empirycznej

a.       Wymaga, aby każde pojęcie definiowane było wyłącznie przez wskazanie procedur pomiarowych

b.      Wymaga, aby stosowanie każdego z pojęć posiadało empiryczne konsekwencje

c.       Wymaga, aby pojęcia dały się zdefiniować w języku zjawisk neurofizjologicznych

d.      Oznacza dążenie do usuwania wieloznaczności pojęć

12.  Które z poniższych zdań są zdaniami w sensie logicznym?

a.       Przez poziom lęku w niniejszym artykule rozumieć będziemy aktualną wartość reakcji elektrodermalnej

b.      Czarne koty przynoszą pecha

c.       Należy dążyć do kontroli zmiennych ubocznych

d.      Palenie papierosów zwiększa prawdopodobieństwo śmierci

13.  Zdanie „Każdy człowiek może pamiętać równocześnie 7 ± 2 elementy”

a.      Jest zdaniem z kwantyfikatorem ogólnym

b.      Jest zdaniem z kwantyfikatorem szczegółowym

c.      Jest koniunkcją zdań o wszystkich ludziach

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin