05 Dynamika punktu materialnego II.pdf

(84 KB) Pobierz
05 Dynamika punktu materialnego II
Z. K ą kol-Notatki do Wykładu z Fizyki
Wykład 5
5. Dynamika punktu materialnego II
5.1 Siły kontaktowe i tarcie
5.1.1 Siły kontaktowe
Gdy dwa ciała s ą dociskane do siebie to wyst ę puj ą mi ę dzy nimi siły kontaktowe .
Ź ródłem tych sił jest odpychanie pomi ę dzy atomami. Przy dostatecznie małej odległo ś ci
wyst ę puje przekrywanie chmur elektronowych i ich odpychanie rosn ą ce wraz z malej ą c ą
odległo ś ci ą . To jest siła elektromagnetyczna i mo Ŝ e by ć bardzo du Ŝ a w porównanie
z siłami grawitacyjnymi.
Je Ŝ eli siła ci ęŜ ko ś ci pcha blok w dół sił ą F g to powstaje druga siła - siła kontak-
towa F 1 . Siła wypadkowa F wyp = 0. We wszystkich przypadkach stosowania drugiej za-
sady dynamiki Newtona jest bardzo istotne, Ŝ eby obliczy ć sił ę wypadkow ą .
Przykład 1
Rozwa Ŝ my dwa klocki m 1 i m 2 na gład-
kiej powierzchni. Do klocka m 1 przyło-
Ŝ ono sił ę F . Czy siła F jest przenoszona
poprzez klocek 1 na klocek 2? Gdyby tak
było to zgodnie z trzeci ą zasad ą dynami-
ki Newtona klocek 2 działałby na klocek
1 sił ą równ ą i przeciwnie skierowan ą .
Wtedy F wyp równałaby si ę zero!!!!, czyli,
Ŝ e nie mo Ŝ na by było poruszy ć ciała 1 bez wzgl ę du na to jak du Ŝ a jest siła F .
Zasada Newtona nie mówi, Ŝ e siła F jest przenoszona przez klocek 1 na klocek 2; po-
winno si ę przyj ąć sił ę kontaktow ą F k o dowolnej warto ś ci . Ogólnie: powinno si ę stoso-
wa ć drug ą zasad ę dynamiki oddzielnie do ka Ŝ dego ciała .
Dla klocka 1 otrzymujemy wtedy F - F k = m 1 a
Dla klocka 2 F k = m 2 a
St ą d przyspieszenie a = F /( m 1 + m 2 )
Zauwa Ŝ my, Ŝ e ten wynik mo Ŝ na otrzyma ć gdy traktujemy te dwa klocki jak jedn ą mas ę
m = m 1 + m 2 .
m 1
m 2
-F k
F k
5.1.2 Tarcie
Siły kontaktowe, o których mówili ś my s ą normalne (prostopadłe) do powierzchni.
Istnieje jednak składowa siły kontaktowej le Ŝą ca w płaszczy ź nie powierzchni. Je Ŝ eli
ciało pchniemy wzdłu Ŝ stołu to po pewnym czasie ciało to zatrzyma si ę . Z drugiej zasa-
dy dynamiki wiemy, Ŝ e je Ŝ eli ciało porusza si ę z przyspieszeniem to musi działa ć siła.
Tak ą sił ę nazywamy sił ą tarcia .
Rozwa Ŝ my np. klocek, do którego przykładamy "mał ą " sił ę F tak, Ŝ e klocek nie po-
rusza si ę . Oznacza to, Ŝ e sile F przeciwstawia si ę siła tarcia T . Mamy wi ę c: T = - F .
Zwi ę kszamy stopniowo sił ę F a Ŝ klocek zaczyna si ę porusza ć . Im gładsza powierzchnia
tym szybciej to nast ą pi. Oznacza to, Ŝ e siła tarcia zmienia si ę od warto ś ci zero do pew-
5-1
F
19146726.013.png 19146726.014.png
Z. K ą kol-Notatki do Wykładu z Fizyki
nej warto ś ci krytycznej w miar ę wzrostu siły F . Oznaczmy t ę krytyczn ą sił ę T s
(s-statyczna). To jest maksymalna siła tarcia statycznego .
T s (dla pary powierzchni suchych) spełnia dwa prawa empiryczne:
·
Jest proporcjonalna do siły normalnej (prostopadłej) z jak ą jedna powierzchnia naci-
ska na drug ą .
Stosunek siły T s do nacisku F N nazywamy współczynnikiem tarcia statycznego
m
s
m
=
T
s
(5.1)
s
F
N
Uwaga: Mówimy tylko o warto ś ciach tych sił bo s ą one do siebie prostopadłe. Je Ŝ eli F
jest wi ę ksze od T s to klocek poruszy si ę , ale b ę dzie istniała siła tarcia T k (k - kinetyczna)
przeciwstawiaj ą ca si ę ruchowi.
Siła T k spełnia trzy prawa empiryczne:
·
Jest proporcjonalna do siły normalnej (prostopadłej) z jak ą jedna powierz-chnia na-
ciska na drug ą ,
·
Nie zale Ŝ y od pr ę dko ś ci wzgl ę dnej poruszania si ę powierzchni .
Istnieje odpowiedni współczynnik tarcia kinetycznego
m
k
m
=
T
k
(5.2)
k
F
N
Dla wi ę kszo ś ci materiałów
m
k jest nieco mniejszy od
m
s . Np.
m
k
»
1 dla opon na jezdni
betonowej.
Tarcie jest bardzo zło Ŝ onym zjawiskiem i wyja ś nienie go wymaga znajomo ś ci od-
działywa ń atomów na powierzchni. Nie b ę dziemy si ę tym zajmowa ć . Ograniczmy si ę do
zauwa Ŝ enia, Ŝ e tarcie odgrywa bardzo istotn ą rol ę w Ŝ yciu codziennym. W samochodzie
np. na pokonanie siły tarcia zu Ŝ ywa si ę około 20% mocy silnika. Tarcie powoduje zu-
Ŝ ywanie poruszaj ą cych si ę cz ęś ci maszyn. Staramy si ę je zwalcza ć . Z drugiej strony bez
tarcia nie mogliby ś my chodzi ć , je ź dzi ć samochodami, trzyma ć ołówka, kredy, czy te Ŝ
nimi pisa ć .
5.2 Siły bezwładno ś ci
We wst ę pie wyszczególnione zostały cztery rodzaje sił wyst ę puj ą cych w przyrodzie.
Wszystkie te siły nazywamy siłami rzeczywistymi , poniewa Ŝ mo Ŝ emy je zawsze zwi ą za ć
z jakim ś konkretnym ciałem, mo Ŝ emy poda ć ich pochodzenie. Czy to samo mo Ŝ emy
powiedzie ć np. o takich siłach jakich działania "doznajemy" np. przy przyspieszaniu,
hamowaniu czy zakr ę caniu samochodu?
Przykład 2
Dwaj obserwatorzy opisuj ą ruch kulki w sytuacji pokazanej na rysunku poni Ŝ ej.
Jeden z obserwatorów znajduje si ę w wózku a drugi stoi na Ziemi. Wózek pocz ą tkowo
porusza si ę ze stał ą pr ę dko ś ci ą po linii prostej (1), nast ę pnie hamuje ze stałym opó ź nie-
niem a (2). Mi ę dzy kulk ą a wózkiem nie ma tarcia.
5-2
Jest w przybli Ŝ eniu niezale Ŝ na od powierzchni zetkni ę cia (w szerokim zakresie),
·
Jest w przybli Ŝ eniu niezale Ŝ na od powierzchni zetkni ę cia (w szerokim zakresie),
·
19146726.015.png 19146726.016.png 19146726.001.png
Z. K ą kol-Notatki do Wykładu z Fizyki
(1)
v k =0, F=0
(2)
F 1 =-ma
v
- a
a
v k =const, F=0
v k =const, F=0
Gdy wózek jedzie ze stał ą pr ę dko ś ci ą to obydwaj obserwatorzy stwierdzaj ą zgodnie na
podstawie pierwszej zasady dynamiki, Ŝ e na kulk ę nie działa Ŝ adna siła. Zwró ć my uwa-
g ę , Ŝ e obserwatorzy znajduj ą si ę w inercjalnych układach odniesienia. Sytuacja zmienia
si ę gdy wózek zaczyna hamowa ć (2). Obserwator zwi ą zany z Ziemi ą dalej twierdzi, Ŝ e
kulka porusza si ę ze stał ą pr ę dko ś ci ą , a tylko podłoga wózka przesuwa si ę pod nim. Na-
tomiast obserwator w wózku stwierdza, Ŝ e kulka zaczyna si ę porusza ć si ę z przyspie-
szeniem – a w stron ę przedniej ś ciany wózka. Dochodzi do wniosku, Ŝ e na kulk ę o ma-
sie m k zacz ę ła działa ć siła
F 1 = - m k a
ale nie mo Ŝ e wskaza ć Ŝ adnego ciała, b ę d ą cego ź ródłem tej siły. Mówili ś my ju Ŝ , Ŝ e dru-
ga zasada dynamiki jest słuszna tylko w inercjalnym układzie odniesienia. Zauwa Ŝ my,
Ŝ e obserwator w wózku znajduje si ę teraz w układzie nieinercjalnym. Wida ć , Ŝ e jest w
ę dzie; nie istnieje rzeczywista siła F 1 . Jest to tak zwana pozorna siła bezwładno ś ci .
Powstaje wi ę c pytanie jak post ę powa ć gdy musimy rozwi ą za ć problem w układzie
nieinercjalnym. W tym celu rozpatrzmy dalszy ruch kulki. Gdy dotrze ona do przedniej
ś cianki to wówczas według obserwatora na Ziemi (układ inercjalny) b ę dzie porusza ć si ę
z przyspieszeniem a (takim jak wózek) bo działa na ni ą siła F s spr ęŜ ysto ś ci przedniej
ś ciany wózka równa
F s = m k a
Natomiast obserwator w wózku stwierdza, Ŝ e kulka przestała si ę porusza ć ; spoczywa
wzgl ę dem niego. Jego zdaniem siła spr ęŜ ysto ś ci ś ciany F s równowa Ŝ y sił ę F 1 , tak Ŝ e
siła wypadkowa jest równa zeru i kulka nie porusza si ę
F s + F 1 = 0
co po podstawieniu za F 1 = - m k a daje
F s = m k a
Okazuje si ę , Ŝ e wynik otrzymany przez obserwatora w układzie nieinercjalnym jest taki
sam jak dla obserwatora zwi ą zanego z Ziemi ą ale pod warunkiem uwzgl ę dnienia sił po-
zornych . Siły te "znikaj ą " je ś li rozpatrujemy ruch z punktu widzenia układu inercjalne-
5-3
19146726.002.png 19146726.003.png 19146726.004.png
Z. K ą kol-Notatki do Wykładu z Fizyki
go. Wprowadzenie ich pozwala po prostu na stosowanie mechaniki klasycznej do opisu
zdarze ń w układach poruszaj ą cych si ę z przyspieszeniem. W takim układzie uwzgl ę d-
niamy, Ŝ e na ka Ŝ de ciało działa siła wprost proporcjonalna do masy tego ciała, do przy-
spieszenia układu a i jest skierowana przeciwnie do a .
Przykład 3
Winda porusza si ę ruchem jednostajnie zmiennym. Czas spadania ciała puszczonego
swobodnie w tej windzie, na drodze od sufitu do podłogi, jest o 25% wi ę kszy ni Ŝ w
windzie stoj ą cej. Obliczy ć przyspieszenie windy. Dane jest przyspieszenie ziemskie g .
Rozwi ą zujemy zadanie w układzie inercjalnym i nieinercjalnym tzn. obserwator w jed-
nym przypadku znajduje si ę na zewn ą trz windy, a w drugim jest pasa Ŝ erem tej windy.
W przypadku pierwszym obserwator "widzi" (mierzy), Ŝ e ciało przebywa dłu Ŝ sz ą drog ę
gdy winda jest w ruchu.
Dla windy stoj ą cej
H
=
gt
2
1
2
H
Dla windy w ruchu
H
+
h
=
gt
2
2
2
oraz
h
h
=
at
2
2
2
przy czym
t
=
5
t
2
4
1
Rozwi ą zanie tego układu równa ń daje wynik
a
=
9
g
25
Drugi obserwator za ka Ŝ dym razem widzi, Ŝ e ciało przebywa t ę sam ą drog ę H od sufitu
do podłogi ale w ró Ŝ nych czasach. Wniosek: w obu przypadkach jest ró Ŝ ne przyspiesze-
nie. Obserwator wprowadza do oblicze ń dodatkow ą sił ę nadaj ą c ą przyspieszenie – a .
Odpowiednie równania wygl ą daj ą teraz:
Dla windy stoj ą cej
H
=
gt
2
1
2
Dla windy w ruchu
H
=
(
g
-
a
)
t
2
2
2
Uwzgl ę dniaj ą c, Ŝ e
t
2
=
5 t
1
9
otrzymujemy
a
=
g
.
25
Tak wi ę c uwzgl ę dnienie sił bezwładno ś ci jest konieczne je Ŝ eli chcemy stosowa ć zasady
dynamiki w układach nieinercjalnych .
5-4
4
19146726.005.png 19146726.006.png 19146726.007.png 19146726.008.png 19146726.009.png
Z. K ą kol-Notatki do Wykładu z Fizyki
W takim układzie uwzgl ę dniamy, Ŝ e na ka Ŝ de ciało działa siła wprost proporcjonalna do
masy tego ciała, do przyspieszenia układu a i jest skierowana przeciwnie do a .
Inny przykład stanowi ą układy nieinercjalne poruszaj ą ce si ę ruchem obrotowym. Np.
obserwator w satelicie kr ąŜą cym wokół Ziemi obserwuj ą c ciało spoczywaj ą ce w tym
satelicie stwierdza, Ŝ e siła wypadkowa działaj ą ca na ten obiekt jest równa zeru. Musi
wi ę c istnie ć , według niego, siła która równowa Ŝ y sił ę grawitacji (do ś rodkow ą ). Sił ę t ę
nazywamy sił ą od ś rodkow ą i jest to siła pozorna .
Na zako ń czenie rozpatrzmy ruch post ę powy ciała w obracaj ą cym si ę układzie
odniesienia. Przykładem mo Ŝ e by ć człowiek poruszaj ą cy si ę po linii prostej (radialnie)
od ś rodka do brzegu karuzeli obracaj ą cej si ę z pr ę dko ś ci ą k ą tow ą
w
t , człowiek
zmienia swoje poło Ŝ enie z punktu A do A'. Obliczymy teraz zmian ę jego pr ę dko ś ci ra-
dialnej v r i stycznej v s . Pr ę dko ść radialna zmienia swój kierunek. Pr ę dko ść styczna na-
tomiast zmienia zarówno kierunek (przyspieszenie do ś rodkowe) ale równie Ŝ warto ść bo
człowiek oddala si ę od ś rodka (ro ś nie r ).
Najpierw rozpatrzmy ró Ŝ nic ę pr ę dko ś ci v r w punktach A i A' pokazan ą na powy Ŝ szym
rysunku po prawej stronie. Dla małego k ą ta
Dq
w czasie
D
Dq
(tzn. małego
D
t ) mo Ŝ emy napisa ć
v s
v r
v s
A'
v r
D
v r
r+ D r
A
v r
Dq
r
v r
Dq
w
D v r = v r
Dq
Je Ŝ eli obustronnie podzielimy równanie przez
D
t to w granicy
D
t ã 0 otrzymamy
a
=
d
v
r
=
v
d
q
=
v
w
1
d
t
r
d
t
r
Zmienia si ę równie Ŝ pr ę dko ść styczna bo człowiek porusza si ę wzdłu Ŝ promienia. W
punkcie A pr ę dko ść styczna v s = w r , a w punkcie A' v s ' = w( r +D r ). Zmiana pr ę dko ś ci
stycznej wynosi wi ę c
5-5
. Na rysunku poni Ŝ ej
pokazana jest zmiana pr ę dko ś ci człowieka. Linia (promie ń ) wzdłu Ŝ której porusza si ę
człowiek zmienia swój kierunek (karuzela obraca si ę ) o k ą t
19146726.010.png 19146726.011.png 19146726.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin