05 Dynamika punktu materialnego II.pdf
(
84 KB
)
Pobierz
05 Dynamika punktu materialnego II
Z. K
ą
kol-Notatki do Wykładu z Fizyki
Wykład 5
5.
Dynamika punktu materialnego II
5.1
Siły kontaktowe i tarcie
5.1.1
Siły kontaktowe
Gdy dwa ciała s
ą
dociskane do siebie to wyst
ę
puj
ą
mi
ę
dzy nimi
siły kontaktowe
.
Ź
ródłem tych sił jest odpychanie pomi
ę
dzy atomami. Przy dostatecznie małej odległo
ś
ci
wyst
ę
puje przekrywanie chmur elektronowych i ich odpychanie rosn
ą
ce wraz z malej
ą
c
ą
odległo
ś
ci
ą
. To jest siła elektromagnetyczna i mo
Ŝ
e by
ć
bardzo du
Ŝ
a w porównanie
z siłami grawitacyjnymi.
Je
Ŝ
eli siła ci
ęŜ
ko
ś
ci pcha blok w dół sił
ą
F
g
to powstaje druga siła - siła kontak-
towa
F
1
. Siła wypadkowa
F
wyp
= 0. We wszystkich przypadkach stosowania drugiej za-
sady dynamiki Newtona jest bardzo istotne,
Ŝ
eby obliczy
ć
sił
ę
wypadkow
ą
.
Przykład 1
Rozwa
Ŝ
my dwa klocki
m
1
i
m
2
na gład-
kiej powierzchni. Do klocka
m
1
przyło-
Ŝ
ono sił
ę
F
. Czy siła
F
jest przenoszona
poprzez klocek 1 na klocek 2? Gdyby tak
było to zgodnie z trzeci
ą
zasad
ą
dynami-
ki Newtona klocek 2 działałby na klocek
1 sił
ą
równ
ą
i przeciwnie skierowan
ą
.
Wtedy
F
wyp
równałaby si
ę
zero!!!!, czyli,
Ŝ
e nie mo
Ŝ
na by było poruszy
ć
ciała 1 bez wzgl
ę
du na to jak du
Ŝ
a jest siła
F
.
Zasada Newtona nie mówi,
Ŝ
e siła
F
jest przenoszona przez klocek 1 na klocek 2;
po-
winno si
ę
przyj
ąć
sił
ę
kontaktow
ą
F
k
o dowolnej warto
ś
ci
. Ogólnie: powinno si
ę
stoso-
wa
ć
drug
ą
zasad
ę
dynamiki
oddzielnie do ka
Ŝ
dego ciała
.
Dla klocka 1 otrzymujemy wtedy
F
-
F
k
=
m
1
a
Dla klocka 2
F
k
=
m
2
a
St
ą
d przyspieszenie
a
=
F
/(
m
1
+
m
2
)
Zauwa
Ŝ
my,
Ŝ
e ten wynik mo
Ŝ
na otrzyma
ć
gdy traktujemy te dwa klocki jak jedn
ą
mas
ę
m
=
m
1
+
m
2
.
m
1
m
2
-F
k
F
k
5.1.2
Tarcie
Siły kontaktowe, o których mówili
ś
my s
ą
normalne (prostopadłe) do powierzchni.
Istnieje jednak składowa siły kontaktowej le
Ŝą
ca w płaszczy
ź
nie powierzchni. Je
Ŝ
eli
ciało pchniemy wzdłu
Ŝ
stołu to po pewnym czasie ciało to zatrzyma si
ę
. Z drugiej zasa-
dy dynamiki wiemy,
Ŝ
e je
Ŝ
eli ciało porusza si
ę
z przyspieszeniem to musi działa
ć
siła.
Tak
ą
sił
ę
nazywamy sił
ą
tarcia
.
Rozwa
Ŝ
my np. klocek, do którego przykładamy "mał
ą
" sił
ę
F
tak,
Ŝ
e klocek nie po-
rusza si
ę
. Oznacza to,
Ŝ
e sile
F
przeciwstawia si
ę
siła tarcia
T
. Mamy wi
ę
c:
T
= -
F
.
Zwi
ę
kszamy stopniowo sił
ę
F
a
Ŝ
klocek zaczyna si
ę
porusza
ć
. Im gładsza powierzchnia
tym szybciej to nast
ą
pi. Oznacza to,
Ŝ
e siła tarcia zmienia si
ę
od warto
ś
ci zero do pew-
5-1
F
Z. K
ą
kol-Notatki do Wykładu z Fizyki
nej warto
ś
ci krytycznej w miar
ę
wzrostu siły
F
. Oznaczmy t
ę
krytyczn
ą
sił
ę
T
s
(s-statyczna). To jest
maksymalna siła tarcia statycznego
.
T
s
(dla pary powierzchni suchych) spełnia dwa prawa empiryczne:
·
Jest proporcjonalna do siły normalnej
(prostopadłej)
z jak
ą
jedna powierzchnia naci-
ska na drug
ą
.
Stosunek siły
T
s
do nacisku
F
N
nazywamy
współczynnikiem tarcia statycznego
m
s
m
=
T
s
(5.1)
s
F
N
Uwaga: Mówimy tylko o warto
ś
ciach tych sił bo s
ą
one do siebie prostopadłe. Je
Ŝ
eli
F
jest wi
ę
ksze od
T
s
to klocek poruszy si
ę
, ale b
ę
dzie istniała siła tarcia
T
k
(k - kinetyczna)
przeciwstawiaj
ą
ca si
ę
ruchowi.
Siła
T
k
spełnia trzy prawa empiryczne:
·
Jest proporcjonalna do siły normalnej
(prostopadłej)
z jak
ą
jedna powierz-chnia na-
ciska na drug
ą
,
·
Nie zale
Ŝ
y od pr
ę
dko
ś
ci wzgl
ę
dnej poruszania si
ę
powierzchni
.
Istnieje odpowiedni
współczynnik tarcia kinetycznego
m
k
m
=
T
k
(5.2)
k
F
N
Dla wi
ę
kszo
ś
ci materiałów
m
k
jest nieco mniejszy od
m
s
. Np.
m
k
»
1 dla opon na jezdni
betonowej.
Tarcie jest bardzo zło
Ŝ
onym zjawiskiem i wyja
ś
nienie go wymaga znajomo
ś
ci od-
działywa
ń
atomów na powierzchni. Nie b
ę
dziemy si
ę
tym zajmowa
ć
. Ograniczmy si
ę
do
zauwa
Ŝ
enia,
Ŝ
e tarcie odgrywa bardzo istotn
ą
rol
ę
w
Ŝ
yciu codziennym. W samochodzie
np. na pokonanie siły tarcia zu
Ŝ
ywa si
ę
około 20% mocy silnika. Tarcie powoduje zu-
Ŝ
ywanie poruszaj
ą
cych si
ę
cz
ęś
ci maszyn. Staramy si
ę
je zwalcza
ć
. Z drugiej strony bez
tarcia nie mogliby
ś
my chodzi
ć
, je
ź
dzi
ć
samochodami, trzyma
ć
ołówka, kredy, czy te
Ŝ
nimi pisa
ć
.
5.2
Siły bezwładno
ś
ci
We wst
ę
pie wyszczególnione zostały cztery rodzaje sił wyst
ę
puj
ą
cych w przyrodzie.
Wszystkie te siły nazywamy
siłami rzeczywistymi
, poniewa
Ŝ
mo
Ŝ
emy je zawsze zwi
ą
za
ć
z jakim
ś
konkretnym ciałem, mo
Ŝ
emy poda
ć
ich pochodzenie. Czy to samo mo
Ŝ
emy
powiedzie
ć
np. o takich siłach jakich działania "doznajemy" np. przy przyspieszaniu,
hamowaniu czy zakr
ę
caniu samochodu?
Przykład 2
Dwaj obserwatorzy opisuj
ą
ruch kulki w sytuacji pokazanej na rysunku poni
Ŝ
ej.
Jeden z obserwatorów znajduje si
ę
w wózku a drugi stoi na Ziemi. Wózek pocz
ą
tkowo
porusza si
ę
ze stał
ą
pr
ę
dko
ś
ci
ą
po linii prostej (1), nast
ę
pnie hamuje ze stałym opó
ź
nie-
niem
a
(2). Mi
ę
dzy kulk
ą
a wózkiem nie ma tarcia.
5-2
Jest w przybli
Ŝ
eniu niezale
Ŝ
na od powierzchni zetkni
ę
cia
(w szerokim zakresie),
·
Jest w przybli
Ŝ
eniu niezale
Ŝ
na od powierzchni zetkni
ę
cia
(w szerokim zakresie),
·
Z. K
ą
kol-Notatki do Wykładu z Fizyki
(1)
v
k
=0, F=0
(2)
F
1
=-ma
v
- a
a
v
k
=const, F=0
v
k
=const, F=0
Gdy wózek jedzie ze stał
ą
pr
ę
dko
ś
ci
ą
to obydwaj obserwatorzy stwierdzaj
ą
zgodnie na
podstawie pierwszej zasady dynamiki,
Ŝ
e na kulk
ę
nie działa
Ŝ
adna siła. Zwró
ć
my uwa-
g
ę
,
Ŝ
e obserwatorzy znajduj
ą
si
ę
w inercjalnych układach odniesienia. Sytuacja zmienia
si
ę
gdy wózek zaczyna hamowa
ć
(2). Obserwator zwi
ą
zany z Ziemi
ą
dalej twierdzi,
Ŝ
e
kulka porusza si
ę
ze stał
ą
pr
ę
dko
ś
ci
ą
, a tylko podłoga wózka przesuwa si
ę
pod nim. Na-
tomiast obserwator w wózku stwierdza,
Ŝ
e kulka zaczyna si
ę
porusza
ć
si
ę
z przyspie-
szeniem –
a
w stron
ę
przedniej
ś
ciany wózka. Dochodzi do wniosku,
Ŝ
e na kulk
ę
o ma-
sie
m
k
zacz
ę
ła działa
ć
siła
F
1
= -
m
k
a
ale nie mo
Ŝ
e wskaza
ć
Ŝ
adnego ciała, b
ę
d
ą
cego
ź
ródłem tej siły. Mówili
ś
my ju
Ŝ
,
Ŝ
e dru-
ga zasada dynamiki jest słuszna tylko w inercjalnym układzie odniesienia. Zauwa
Ŝ
my,
Ŝ
e obserwator w wózku znajduje si
ę
teraz w układzie nieinercjalnym. Wida
ć
,
Ŝ
e jest w
bł
ę
dzie; nie istnieje rzeczywista siła
F
1
. Jest to tak zwana
pozorna siła bezwładno
ś
ci
.
Powstaje wi
ę
c pytanie jak post
ę
powa
ć
gdy musimy rozwi
ą
za
ć
problem w układzie
nieinercjalnym. W tym celu rozpatrzmy dalszy ruch kulki. Gdy dotrze ona do przedniej
ś
cianki to wówczas według obserwatora na Ziemi (układ inercjalny) b
ę
dzie porusza
ć
si
ę
z przyspieszeniem
a
(takim jak wózek) bo działa na ni
ą
siła
F
s
spr
ęŜ
ysto
ś
ci przedniej
ś
ciany wózka równa
F
s
= m
k
a
Natomiast obserwator w wózku stwierdza,
Ŝ
e kulka przestała si
ę
porusza
ć
; spoczywa
wzgl
ę
dem niego. Jego zdaniem siła spr
ęŜ
ysto
ś
ci
ś
ciany
F
s
równowa
Ŝ
y sił
ę
F
1
, tak
Ŝ
e
siła wypadkowa jest równa zeru i kulka nie porusza si
ę
F
s
+
F
1
= 0
co po podstawieniu za
F
1
= -
m
k
a
daje
F
s
=
m
k
a
Okazuje si
ę
,
Ŝ
e wynik otrzymany przez obserwatora w układzie nieinercjalnym jest taki
sam jak dla obserwatora zwi
ą
zanego z Ziemi
ą
ale pod warunkiem uwzgl
ę
dnienia
sił po-
zornych
. Siły te "znikaj
ą
" je
ś
li rozpatrujemy ruch z punktu widzenia układu inercjalne-
5-3
Z. K
ą
kol-Notatki do Wykładu z Fizyki
go. Wprowadzenie ich pozwala po prostu na stosowanie mechaniki klasycznej do opisu
zdarze
ń
w układach poruszaj
ą
cych si
ę
z przyspieszeniem. W takim układzie uwzgl
ę
d-
niamy,
Ŝ
e na ka
Ŝ
de ciało działa siła wprost proporcjonalna do masy tego ciała, do przy-
spieszenia układu
a
i jest skierowana przeciwnie do
a
.
Przykład 3
Winda porusza si
ę
ruchem jednostajnie zmiennym. Czas spadania ciała puszczonego
swobodnie w tej windzie, na drodze od sufitu do podłogi, jest o 25% wi
ę
kszy ni
Ŝ
w
windzie stoj
ą
cej. Obliczy
ć
przyspieszenie windy. Dane jest przyspieszenie ziemskie
g
.
Rozwi
ą
zujemy zadanie w układzie inercjalnym i nieinercjalnym tzn. obserwator w jed-
nym przypadku znajduje si
ę
na zewn
ą
trz windy, a w drugim jest pasa
Ŝ
erem tej windy.
W przypadku pierwszym obserwator "widzi" (mierzy),
Ŝ
e ciało przebywa dłu
Ŝ
sz
ą
drog
ę
gdy winda jest w ruchu.
Dla windy stoj
ą
cej
H
=
gt
2
1
2
H
Dla windy w ruchu
H
+
h
=
gt
2
2
2
oraz
h
h
=
at
2
2
2
przy czym
t
=
5
t
2
4
1
Rozwi
ą
zanie tego układu równa
ń
daje wynik
a
=
9
g
25
Drugi obserwator za ka
Ŝ
dym razem widzi,
Ŝ
e ciało przebywa t
ę
sam
ą
drog
ę
H
od sufitu
do podłogi ale w ró
Ŝ
nych czasach. Wniosek: w obu przypadkach jest ró
Ŝ
ne przyspiesze-
nie. Obserwator wprowadza do oblicze
ń
dodatkow
ą
sił
ę
nadaj
ą
c
ą
przyspieszenie –
a
.
Odpowiednie równania wygl
ą
daj
ą
teraz:
Dla windy stoj
ą
cej
H
=
gt
2
1
2
Dla windy w ruchu
H
=
(
g
-
a
)
t
2
2
2
Uwzgl
ę
dniaj
ą
c,
Ŝ
e
t
2
=
5
t
1
9
otrzymujemy
a
=
g
.
25
Tak wi
ę
c
uwzgl
ę
dnienie sił bezwładno
ś
ci jest konieczne je
Ŝ
eli chcemy stosowa
ć
zasady
dynamiki w układach nieinercjalnych
.
5-4
4
Z. K
ą
kol-Notatki do Wykładu z Fizyki
W takim układzie uwzgl
ę
dniamy,
Ŝ
e na ka
Ŝ
de ciało działa siła wprost proporcjonalna do
masy tego ciała, do przyspieszenia układu a i jest skierowana przeciwnie do
a
.
Inny przykład stanowi
ą
układy nieinercjalne poruszaj
ą
ce si
ę
ruchem obrotowym. Np.
obserwator w satelicie kr
ąŜą
cym wokół Ziemi obserwuj
ą
c ciało spoczywaj
ą
ce w tym
satelicie stwierdza,
Ŝ
e siła wypadkowa działaj
ą
ca na ten obiekt jest równa zeru. Musi
wi
ę
c istnie
ć
, według niego, siła która równowa
Ŝ
y sił
ę
grawitacji (do
ś
rodkow
ą
). Sił
ę
t
ę
nazywamy
sił
ą
od
ś
rodkow
ą
i jest to
siła pozorna
.
Na zako
ń
czenie rozpatrzmy ruch post
ę
powy ciała w obracaj
ą
cym si
ę
układzie
odniesienia. Przykładem mo
Ŝ
e by
ć
człowiek poruszaj
ą
cy si
ę
po linii prostej (radialnie)
od
ś
rodka do brzegu karuzeli obracaj
ą
cej si
ę
z pr
ę
dko
ś
ci
ą
k
ą
tow
ą
w
t
, człowiek
zmienia swoje poło
Ŝ
enie z punktu A do A'. Obliczymy teraz zmian
ę
jego pr
ę
dko
ś
ci ra-
dialnej
v
r
i stycznej
v
s
. Pr
ę
dko
ść
radialna zmienia swój kierunek. Pr
ę
dko
ść
styczna na-
tomiast zmienia zarówno kierunek (przyspieszenie do
ś
rodkowe) ale równie
Ŝ
warto
ść
bo
człowiek oddala si
ę
od
ś
rodka (ro
ś
nie
r
).
Najpierw rozpatrzmy ró
Ŝ
nic
ę
pr
ę
dko
ś
ci
v
r
w punktach A i A' pokazan
ą
na powy
Ŝ
szym
rysunku po prawej stronie. Dla małego k
ą
ta
Dq
w czasie
D
Dq
(tzn. małego
D
t
) mo
Ŝ
emy napisa
ć
v
s
v
r
v
s
A'
v
r
D
v
r
r+
D
r
A
v
r
Dq
r
v
r
Dq
w
D
v
r
=
v
r
Dq
Je
Ŝ
eli obustronnie podzielimy równanie przez
D
t
to w granicy
D
t
ã
0 otrzymamy
a
=
d
v
r
=
v
d
q
=
v
w
1
d
t
r
d
t
r
Zmienia si
ę
równie
Ŝ
pr
ę
dko
ść
styczna bo człowiek porusza si
ę
wzdłu
Ŝ
promienia. W
punkcie A pr
ę
dko
ść
styczna
v
s
= w
r
, a w punkcie A'
v
s
' = w(
r
+D
r
). Zmiana pr
ę
dko
ś
ci
stycznej wynosi wi
ę
c
5-5
. Na rysunku poni
Ŝ
ej
pokazana jest zmiana pr
ę
dko
ś
ci człowieka. Linia (promie
ń
) wzdłu
Ŝ
której porusza si
ę
człowiek zmienia swój kierunek (karuzela obraca si
ę
) o k
ą
t
Plik z chomika:
sliwak
Inne pliki z tego folderu:
00 Spis treści.pdf
(53 KB)
01 Wprowadzenie.pdf
(74 KB)
02 Ruch jednowymiarowy.pdf
(68 KB)
03 Ruch na płaszczyźnie.pdf
(74 KB)
04 Dynamika punktu materialnego I.pdf
(59 KB)
Inne foldery tego chomika:
Animacje i symulacje do różnych działów fizyki
Arkusz maturalne
Arkusze matur
arkusze maturalne 2005-2011
Arkusze przykładowe
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin