312[01]-01_02-072[rozwiazanie].pdf

(3335 KB) Pobierz
untitled
Rozwiązanie zadania 1 i 2
Technik informatyk 312[01]
Zadanie nr 1
Dział sprzedaży części zamiennych firmy zajmującej się sprzedażą
samochodów posiada na wyposażeniu komputer, który jest używany do prac
biurowych przez sprzedawcę oraz przez kierownika działu. Stwierdzono usterkę
systemu komputerowego, w związku z czym wezwano serwis komputerowy w celu jej
usunięcia.
Opracuj projekt realizacji prac prowadzących do lokalizacji i usunięcia usterki
systemu komputerowego obejmujący: diagnozę wstępną i ustalenie przyczyn usterki,
usunięcie usterki oraz sprawdzenie poprawności działania systemu po usunięciu
usterki.
W projekcie uwzględnij objawy wadliwej pracy systemu oraz informacje przekazane
pracownikowi serwisu przez kierownika działu (Załącznik 1).
Wykonaj czynności związane z opracowanym projektem i sporządź
dokumentację z ich realizacji. Wyniki diagnozy końcowej systemu komputerowego
udokumentuj wykonaniem zrzutów z ekranu ilustrujących usunięcie poszczególnych
przyczyn usterki systemu. Zrzuty z ekranu wydrukuj, a wydruk podpisz swoim
numerem PESEL.
Projekt realizacji prac powinien zawierać:
1. Tytuł pracy egzaminacyjnej.
2. Założenia - dane wynikające z treści zadania i załączonej dokumentacji.
3. Listę przyczyn usterki systemu komputerowego.
4. Wykaz działań prowadzących do usunięcia usterki systemu.
Dokumentacja z wykonania prac powinna zawierać:
1. Wnioski o poprawności działania systemu komputerowego po usunięciu
usterki.
2. Wskazania dla sprzedawcy, dotyczące prawidłowej i bezpiecznej eksploatacji
komputera w dziale sprzedaży.
Do wykonania zadania wykorzystaj:
Informacje przekazane przez kierownika działu pracownikowi serwisu
komputerowego – Załącznik 1.
Do opracowania projektu realizacji prac przygotowano biurko do pisania, a do
lokalizacji i usunięcia usterki systemu komputerowego przygotowano stanowisko
komputerowe z systemem operacyjnym i standardowymi narzędziami. Komputer nie
jest podłączony do Internetu i sieci lokalnej. Dodatkowo przygotowano dokumentację
płyty głównej (format PDF) oraz program Adobe Reader na nośniku. W systemie
komputerowym, który nie jest podłączony do Internetu i sieci lokalnej, sprawdź rodzaj
zainstalowanego systemu operacyjnego.
Czas przeznaczony na wykonanie zadania wynosi 240 minut.
283160346.002.png
Technik informatyk 312[01]
Załącznik 1
Informacje przekazane przez kierownika działu
pracownikowi serwisu komputerowego
1. Komputer jest użytkowany w firmie w dziale sprzedaży części zamiennych do
prac z zakresu techniki biurowej, z dostępem do sieci lokalnej i Internetu. Na
każdej stacji roboczej w firmie, adres internetowy IP jest uzyskiwany
automatycznie. W chwili obecnej w firmie trwa remont, połączony z modernizacją
sieci. W związku z tym, fizyczne połączenie komputera z siecią lokalną i
Internetem za pomocą kabla Ethernet LAN nie jest możliwe.
2. W dziale sprzedaży komputer użytkuje sprzedawca oraz kierownik działu.
Każdy z użytkowników komputera ma swój własny folder roboczy zapisany w
katalogu Kontrahenci, o nazwach: Sprzedawca i Kierownik . Zawartość foldera
Kontrahenci jest bardzo ważna dla efektywnej pracy firmy, w związku, z czym,
folder ten nie może zostać utracony w wyniku czynności serwisowych.
3. Wszyscy użytkownicy komputera używają konta systemowego Administrator z
hasłem dostępu qwerty . Kierownik działu oczekuje, że dla każdego użytkownika
komputera zostanie utworzone osobne konto systemowe odpowiednio
skonfigurowane i zabezpieczone.
4. Sprzedawca nie powinien mieć dostępu do danych (plików) kierownika działu
-nie powinien mieć uprawnień do przeglądania, modyfikacji i usuwania tych plików.
Ponadto, możliwość modyfikacji, zapisu i usuwania danych (plików) przez
sprzedawcę, bezpośrednio w folderze Kontrahenci jest szkodliwa i powoduje
częste problemy organizacyjne w firmie.
5. Żaden z użytkowników komputera nie może odczytać pliku o nazwie telefony.pdf,
zapisanego w folderze Kontrahenci, a korzystanie z informacji zawartych w tym
pliku jest ważne dla efektywnej pracy działu.
Ponadto, żaden z użytkowników komputera nie może, z nieznanej przyczyny
uruchomić edytora tekstów Microsoft Word z poziomu menu START ze względu
na brak opcji uruchomieniowej programu MS Word w menu. Nie jest również
możliwe uruchomienie tego edytora z pulpitu systemowego, pomimo, że na
pulpicie znajduje się skrót do programu MS Word.
6. Sprzedawca uważa, że system komputerowy działa o wiele mniej wydajnie
(wolniej) od czasu ostatniej konserwacji, wykonanej przez serwis komputerowy.
Ponadto, narzeka na niską jakość wyświetlania obrazu na ekranie monitora.
7. Komputer powinien zostać naprawiony i skonfigurowany w siedzibie firmy, bez
zdejmowania obudowy jednostki centralnej.
Treści zadań 1 i 2 były podobne, różniły się wyłącznie nazwami użytkownika
( sprzedawca – mechanik ) i nazwami katalogu domowego ( Kontrahenci – Serwis ).
Rozwiązanie zadania egzaminacyjnego nr 1 i nr 2 podlegało ocenie w
zakresie następujących elementów pracy :
283160346.003.png
Technik informatyk 312[01]
I. Tytuł pracy egzaminacyjnej
II. Założenia
III. Lista przyczyn usterki systemu komputerowego
IV. Wykaz prac prowadzących do usunięcia usterki systemu
V. Wnioski o poprawności działania systemu komputerowego po usunięciu
usterki
VI. Wskazania dla sprzedawcy (mechanika) dotyczące
prawidłowej i bezpiecznej eksploatacji komputera
VII. Praca egzaminacyjna jako całość
Ad. I. Tytuł pracy egzaminacyjnej
Zdający rozwiązywali ten element w sposób różnorodny, lecz zgodnie z kryteriami
modelu oceniania.
Przykładowe tytuły pracy egzaminacyjnej:
Ten element pracy nie sprawił zdającym trudności.
283160346.004.png
Ad. II. Założenia
Zdający wykazali się umiejętnością formułowania założeń
do projektu. Najczęściej piszący udzielali następujących odpowiedzi:
komputer powinien zostać naprawiony i skonfigurowany w siedzibie firmy, bez
zdejmowania obudowy jednostki centralnej,
komputer jest czasowo odłączony od sieci lokalnej i Internetu,
dla każdej stacji roboczej w firmie adres IP jest uzyskiwany automatycznie,
należy utworzyć nowe osobne konta systemowe (odpowiednio skonfigurowane i
zabezpieczone) dla każdego użytkownika,
problem z odczytywaniem plików PDF,
brak możliwości korzystania z programu MS Word (MS Excel) z poziomu Menu Start
i poziomu pulpitu,
dane z katalogu Kontrahenci (Serwis) nie mogą być utracone w wyniku czynności
serwisowych,
brak systemu ochrony zasobów dyskowych - czyli sprzedawca (mechanik) nie
powinien mieć dostępu do danych kierownika działu, tzn. do modyfikacji oraz
usuwania plików kierownika,
komputer użytkowany jest do prac z zakresu techniki biurowej,
niska jakość wyświetlania obrazu na ekranie monitora.
Częściowo poprawne przykłady założeń:
Przykład 1:
283160346.005.png
283160346.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin