Transport wewnętrzny(1).doc

(92 KB) Pobierz






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Transport wewnętrzny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                       

                                                                            

 



                                 


1. Wstęp
2. Cel pracy
3. Część teoretyczna
3.1. Podział transportu wewnętrznego
3.2. Ogólne wymagania dotyczące transportu wewnętrznego
3.3. Czynniki wpływające na bezpieczeństwo
4. Charakterystyka przedsiębiorstwa
4.1. Podział przedsiębiorstwa na obszary operacyjne
4.2. Charakterystyka magazynów surowcowo-materiałowych
4.3. Charakterystyka magazynów wyrobów i towarów handlowych
4.4. Charakterystyka oddziałów produkcyjnych
5. Część praktyczna
5.1. Wyposażenie przedsiębiorstwa w środki transportu wewnętrznego
5.2. Przebieg konserwacji planowej
5.3. Organizacja transportu wewnętrznego w przedsiębiorstwie
5.4. Proces przemieszczania masy towarowej i wyrobów gotowych na
      przykładzie oddziału produkcyjnego PO3
5.5. Proponowane przez nas usprawnienia
6. Wnioski

7. Literatura

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Wstęp

Podstawowym zadaniem organizatorów produkcji jest ustalenie takiej kolejności czasu trwania i rozmieszczenia przestrzennego poszczególnych operacji, aby proces produkcyjny przebiegał bez przeszkód, a funkcje podsystemów realizowane były w sposób planowy, rytmiczny, bezpieczny i efektywny. Proces przemieszczania masy towarowej stanowi integralną część procesu produkcyjnego i od niego w dużym stopniu zależy powodzenie i funkcjonowanie całego procesu wytwarzania wyrobu. Należycie zorganizowany transport musi być włączony w rytm procesu produkcyjnego w powiązaniu z procesem technologicznym i musi spełniać dokładnie określone zadania w ściśle określonym czasie.

2. Cel pracy

Celem pracy jest zobrazowanie funkcjonującego obecnie transportu wewnętrznego w P.P.H „POCH” S.A oraz przedstawienie usprawnień pozwalających poprawić działanie systemu transportowego. Zajmujemy się transportem wewnętrznym w skali makro przez co rozumiemy transport pomiędzy magazynami, a oddziałami produkcyjnymi.

3. Część teoretyczna

Cechą procesu transportowego jest to, że nie dodaje on żadnych nowych wartości obrabianym przedmiotom, natomiast zwiększa koszty produkcji i zagrożenie wypadkowe i często wpływa ujemnie na jakość wyrobów.
Ponieważ nie można wyeliminować transportu z procesów produkcyjnych, organizator produkcji powinien dążyć do optymalizacji rozwiązań transportu wewnętrznego i zastosować takie metody i techniki, które byłyby bezpieczne i nieuciążliwe, wpływałyby na obniżenie kosztów produkcji i przeciwdziałały obniżeniu jakości w toku omawianego procesu. Trzeb pamiętać również o tym aby proces przemieszczania masy towarowej był jak najściślej powiązany z procesem technologicznym, procesem magazynowania oraz sprzedażą. Cechą nowoczesnego transportu wewnętrznego jest więc jego kompleksowość polegająca na tym, że obejmuje on wszystkie operacje transportowe od momentu przyjęcia surowców, materiałów i półfabrykatów do chwili przekazania gotowych wyrobów do magazynu lub przedsiębiorstwa transportu zewnętrznego.
Rozwiązania organizacyjne w zakresie transportu zależą głównie od :
- stopnia różnorodności przemieszczanych ładunków
- stanu skupienia ładunku
- kształtu ładunków
- ciężaru i ilości ładunków
- typów i wielkości produkcji
- częstotliwości dostaw
- lokalizacji obiektów
- konstrukcji budynków
- organizacji procesu produkcyjnego
Operacje transportowe stanowią określony system, który powinien zapewnić prawidłowy przebieg materiałów wewnątrz całego przedsiębiorstwa oraz ustalić technologię przewozów, załadunków i wyładunków. Proces transportowy powinien w sposób ekonomiczny i bezpieczny zaspokoić potrzeby wydziałów produkcyjnych, oddziałów i stanowisk roboczych. Tak więc pierwszą przesłanką do prawidłowej działalności transportu jest konieczność zorganizowania racjonalnego i bezpiecznego systemu pracy.

3.1 Podział transportu wewnętrznego

Transport wewnętrzny ze względu na organizację pracy został podzielony na :
- transport składowo-magazynowy obejmujący przyjęcie surowców i materiałów, wysyłkę wyrobów gotowych oraz ich składowanie w magazynach i na składach w zakładzie.
- transport produkcyjny związany z przemieszczeniem surowców i wyrobów, ich manipulacją w procesie produkcyjnym którego jest integralną częścią i dzieli go na :
      - transport międzywydziałowy, odbywający się wewnątrz 
        poszczególnych wydziałów produkcyjnych
      - transport gniazdowy odbywający się w zasięgu powierzchni
       stanowisk gniazda przedmiotowego, technologicznego lub
       mieszanego
     - transport między stanowiskowy, odbywający się między 
        stanowiskami pracy
     - transport stanowiskowy odbywający się na powierzchni zajmowanej
       przez stanowiska pracy.

3.2 Ogólne wymagania dotyczące transportu wewnętrznego

Zasadnicze wymagania, którym odpowiadać musi transport wewnętrzny to bezpieczne przemieszczanie masy towarowej przy najniższych kosztach tego transportu. Uzyskać to można poprzez :
- takie ukształtowanie przestrzenne stanowisk, aby droga transportowa była
  jak najkrótsza
- przemieszczanie masy towarowej w jednostkach ładunkowych
- wyeliminowanie zbędnych operacji transportowych
- możliwe szybkie przemieszczanie masy w sposób mechaniczny
- eliminowanie czynności przeładowywania masy towarowej lub ograniczenie
  ich do minimum
- zmechanizowanie transportu stanowiskowego
- zastosowanie właściwych środków transportowych
- prawidłowe opracowanie dokumentacji transportowej określającej w sposób
  jednoznaczny bezpieczne transportowanie masy towarowej
- właściwy nadzór nad pracami transportowymi i utrzymanie w należytym
  stanie technicznym środków transportu
- stworzenie odpowiedniego komfortu pracy.
 

3.3 Czynniki wpływające na bezpieczeństwo transportu

Bezpieczeństwo pracy w transporcie wewnętrznym zależy przede wszystkim od:

- wzajemnego usytuowania budynków, wydziałów i stanowisk
- rodzaju i jakości tras transportowych
- powiązań transportowych najkrótszymi trasami
- właściwych kierunków przepływu masy towarowej
- mechanizacji i automatyzacji czynności transportowych
- natężenia ruchu środków transportowych i ludzi na trasach transportowych
- komfortu pracy pracownika
- oświetlenia tras transportowych
- oznakowania przestrzenie transportowej

4. Charakterystyka przedsiębiorstwa

Przedsiębiorstwo zlokalizowane jest na terenie Gliwic przy ul. Gen. Sowińskiego 11. Firma POCH jest przedsiębiorstwem z ponad 50-letnią tradycją i doświadczeniem. Posiada mocną pozycję na rynku producentów chemii laboratoryjnej i specjalizowanej. Zakład zajmuje się działalnością produkcyjno-handlową. Wytwarza głównie odczynniki chemiczne i produkty chemii specjalizowanej. Rok 1999 otworzył drugie półwiecze działalności PPH „POCH” S.A. Zalążkiem obecnego przedsiębiorstwa była powstała w 1948 roku Fabryka Odczynników Chemicznych w Gliwicach. 50 lat istnienia wiązało się z szeregiem zmian w strukturze organizacji i w strategii działania firmy.
Kluczowym wydarzeniem, które ukształtowało obecny status, było połączenie w 1960 roku Fabryki Odczynników Chemicznych i osobnego Biura Obrotu odczynnikami w Przedsiębiorstwo Przemysłowo Handlowe „Polskie Odczynniki Chemiczne” w Gliwicach. Kolejne lata działalności umożliwiły prawie całkowite przejęcie krajowej produkcji odczynników i substancji chemicznych o wysokiej czystości. Rozwijała się działalność handlowa, oferta obejmowała około 2500 produktów. Przedsiębiorstwo koordynowało krajowy rynek odczynników chemicznych. Stale rozwijało bazę produkcyjną i wprowadzało nowe grupy asortymentowe. Na potrzeby służby zdrowia w latach siedemdziesiątych wprowadzono serię medycznych testów diagnostycznych „Biochemtest”.
W 1992 PPH „POCH” przekształcone zostało w Spółkę Akcyjną. Rok 1995 to data wniesienia udziałów firmy do Narodowych Funduszy Inwestycyjnych.
Zasadą działania firmy jest zapewnienie kompleksowej i elastycznej obsługi jak najszerszemu gronu odbiorców. Zakres oferty obejmuje szerokie spektrum produktów i usług, począwszy od dostaw odczynników po unieczynnianie
chemikaliów.
Firma posiada około 1500 technologii na produkcję odczynników oraz zdolność błyskawicznego dostosowania się do najbardziej nietypowych zamówień.
Przedsiębiorstwo posiada specjalistyczne laboratorium analityczne, nowoczesną bazę logistyczno- materiałową, skład celny oraz profesjonalny
dział handlowy.
Oferta handlowa firmy obejmuje produkty wchodzące w skład następujących grup asortymentowych:
- odczynniki chemiczne
- chemikalia techniczne
- chemikalia farmaceutyczne
- specjalistyczne chemikalia dla przemysłu
- odważki analityczne
- papierki wskaźnikowe
- papiery filtracyjne
- wzorce do chromatografi
- wzorce pestycydów
- chemiczne wzorce stali
- wykrywacze rurkowe gazów
- zestawy odczynników dla chemii klinicznej
- rozpuszczalniki do HPLC oraz spektroskopii
- wagi analityczne
- szkło laboratoryjne
Na uwagę zasługują wprowadzone na rynek specjalistyczne testy służące do identyfikacji środków odurzających – serii NARKO-1 i NARKO-2, oraz testy do wykrywania materiałów wybuchowych –PIR-1 i PIR-2.
Produkty te pozwoliły na poszerzenie grona klientów o policje, zakłady karne, placówki edukacyjne, urzędy celne, UOP.
Firma prowadzi aktywną politykę proekologiczną. Podejmowane działania skierowane były między innymi na budowę i modernizację instalacji absorpcyjnych. Efektem podejmowanych działań proekologicznych jest wprowadzenie Systemu Zarządzania Środowiskiem zgodnego z wymogami normy ISO 14001.
Zapewnienie najlepszej jakości produktów to podstawowe zadanie realizowane w firmie. Najważniejszym narzędziem do realizacji tego założenia jest wdrożony i utrzymywany System Zapewnienia Jakości, który w 1998 roku otrzymał certyfikat zgodności z normą ISO 9001.

4.1 Podział przedsiębiorstwa na obszary operacyjne

Przedsiębiorstwo zostało podzielone na siedem obszarów operacyjnych.
W każdym obszarze operacyjnym opisano wykaz ważniejszych obiektów wraz z ich oznakowaniem.

OBSZAR OPERACYJNY I
- składowisko węgla
- kotłownia
- magazyn surowców  MS-3
                                MS-4
                                MS-5
                                MS-6
- magazyny handlowe wyrobów chemicznych
- magazyn wyrobów A-1, A-4, A-6, A-8, A-9, A-10, A-11, A-12, A-14, A-15, A-16, A-17, A-18, A-19
- spalarnia odpadów przemysłowych
- składowisko odpadów

OBSZAR OPERACYJNY II
- oddział produkcyjny PO-3
- oddział produkcyjny PO-1
- budynek magazynowy chloru i rozprężalni chloru
- magazyn szkła i opakowań

 

OBSZAR OPERACYJNY III
- magazyn surowców MS-1
                               MS-2
                               MS-7
- oddział produkcyjny PO-2
                                PO-4
- oczyszczalnia ścieków

OBSZAR OPERACYJNY IV
- oddział konfekcjonowania PK
- magazyny surowców MS-21
                                 MS-22
                                 MS-23
                                 MS-24

OBSZAR OPERACYJNY V
- magazyny surowców MS-15 do MS-20
                                 MS-X

OBSZAR OPERACYJNY VI
- magazyny surowców MS-8 do MS-12
                                 MS-26

OBSZAR OPERACYJNY VII
- jonitownia – stacja demineralizacji wody
- box wózków

4.2 Charakterystyka magazynów surowcowo-materiałowych

Gospodarka materiałowa niebezpiecznych surowców i półproduktów funkcjonuje w magazynach oznakowanych w zakresie od MS-1 do MS-X.
Chemikalia pogrupowane są w poszczególnych magazynach z uwzględnieniem ich właściwości chemicznych. Magazyny dla poszczególnych grup chemikaliów dostosowane są wymogów o bezpiecznym magazynowaniu oraz wymogów ochrony środowiska.

 

 

 

4.3 Charakterystyka magazynów wyrobów i towarów  
      handlowych

Wyroby chemiczne i towary przeznaczone na sprzedaż przechowywane są w szesnastu magazynach handlowych oznakowanych w zakresie od A-1 do A-16.
Poszczególne magazyny są przystosowane do przechowywania oraz ekspedycji wytwarzanych odczynników chemicznych.
Posiadają właściwe zabezpieczenia, zgodne z przepisami o ochronie środowiska i ochronie przeciw pożarowej.

4.4 Charakterystyka oddziałów produkcyjnych

ODDZIAŁ PRODUKCYJNY PO-1

Produkuje związki srebra i metali szlachetnych.
Podstawowe wyroby to:
- azotan srebra
- siarczan srebra
- chlorek srebra
- cyjanek srebrowopotasowy
- związki złota, palladu, platyny

ODDZIAŁ PRODUKCYJNY PO-2

Produkuje związki nieorganiczne:
- związki wapnia
- związki kwasu fosforowego
- związki kadmu

ODDZIAŁ PRODUKCYJNY PO-3

Produkuje związki organiczne:
- ketony i alkohole
- rozpuszczalniki
- barwniki i wskaźniki
- antystatyki

ODDZIAŁ PRODUKYJNY PO-4

Wytwarza gotowe formy użytkowe i testy diagnostyczne.
Podstawowe wyroby:
- testy diagnostyczne paskowe
- zestawy diagnostyczne mokre
- papierki wskaźnikowe
- bibuły.

 

5. Część praktyczna

 

 

5.1. Wyposażenie przedsiębiorstwa w środki transportu wewnętrznego

 

Przedsiębiorstwo posiada 5 wózków widłowych firmy Daewoo  o podanej poniżej specyfikacji. Wózki są pojazdami silnikowymi, których konstrukcja umożliwia poruszanie się. Są przeznaczone do przewozu materiałów i towarów.

Walory użytkowe:
- zdolność do przewozu ciężkich przedmiotów
- zdolność do pokonywania wzniesień
- łatwość i bezpieczeństwo prowadzenia
- łatwość obsługi technicznej
- niskie koszty eksploatacji

 

L.p.

Marka

Typ

Udźwig

Sztuk

1.

Daewoo

D15S

1500kg

2

2.

Daewoo

D18S

1750kg

2

3.

Daewoo

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin