Transport wewnętrzny
1. Wstęp2. Cel pracy3. Część teoretyczna3.1. Podział transportu wewnętrznego3.2. Ogólne wymagania dotyczące transportu wewnętrznego3.3. Czynniki wpływające na bezpieczeństwo4. Charakterystyka przedsiębiorstwa4.1. Podział przedsiębiorstwa na obszary operacyjne4.2. Charakterystyka magazynów surowcowo-materiałowych4.3. Charakterystyka magazynów wyrobów i towarów handlowych4.4. Charakterystyka oddziałów produkcyjnych5. Część praktyczna5.1. Wyposażenie przedsiębiorstwa w środki transportu wewnętrznego5.2. Przebieg konserwacji planowej5.3. Organizacja transportu wewnętrznego w przedsiębiorstwie5.4. Proces przemieszczania masy towarowej i wyrobów gotowych na przykładzie oddziału produkcyjnego PO35.5. Proponowane przez nas usprawnienia 6. Wnioski
7. Literatura
1. WstępPodstawowym zadaniem organizatorów produkcji jest ustalenie takiej kolejności czasu trwania i rozmieszczenia przestrzennego poszczególnych operacji, aby proces produkcyjny przebiegał bez przeszkód, a funkcje podsystemów realizowane były w sposób planowy, rytmiczny, bezpieczny i efektywny. Proces przemieszczania masy towarowej stanowi integralną część procesu produkcyjnego i od niego w dużym stopniu zależy powodzenie i funkcjonowanie całego procesu wytwarzania wyrobu. Należycie zorganizowany transport musi być włączony w rytm procesu produkcyjnego w powiązaniu z procesem technologicznym i musi spełniać dokładnie określone zadania w ściśle określonym czasie.2. Cel pracyCelem pracy jest zobrazowanie funkcjonującego obecnie transportu wewnętrznego w P.P.H „POCH” S.A oraz przedstawienie usprawnień pozwalających poprawić działanie systemu transportowego. Zajmujemy się transportem wewnętrznym w skali makro przez co rozumiemy transport pomiędzy magazynami, a oddziałami produkcyjnymi.3. Część teoretycznaCechą procesu transportowego jest to, że nie dodaje on żadnych nowych wartości obrabianym przedmiotom, natomiast zwiększa koszty produkcji i zagrożenie wypadkowe i często wpływa ujemnie na jakość wyrobów.Ponieważ nie można wyeliminować transportu z procesów produkcyjnych, organizator produkcji powinien dążyć do optymalizacji rozwiązań transportu wewnętrznego i zastosować takie metody i techniki, które byłyby bezpieczne i nieuciążliwe, wpływałyby na obniżenie kosztów produkcji i przeciwdziałały obniżeniu jakości w toku omawianego procesu. Trzeb pamiętać również o tym aby proces przemieszczania masy towarowej był jak najściślej powiązany z procesem technologicznym, procesem magazynowania oraz sprzedażą. Cechą nowoczesnego transportu wewnętrznego jest więc jego kompleksowość polegająca na tym, że obejmuje on wszystkie operacje transportowe od momentu przyjęcia surowców, materiałów i półfabrykatów do chwili przekazania gotowych wyrobów do magazynu lub przedsiębiorstwa transportu zewnętrznego.Rozwiązania organizacyjne w zakresie transportu zależą głównie od :- stopnia różnorodności przemieszczanych ładunków- stanu skupienia ładunku- kształtu ładunków- ciężaru i ilości ładunków- typów i wielkości produkcji- częstotliwości dostaw- lokalizacji obiektów- konstrukcji budynków- organizacji procesu produkcyjnegoOperacje transportowe stanowią określony system, który powinien zapewnić prawidłowy przebieg materiałów wewnątrz całego przedsiębiorstwa oraz ustalić technologię przewozów, załadunków i wyładunków. Proces transportowy powinien w sposób ekonomiczny i bezpieczny zaspokoić potrzeby wydziałów produkcyjnych, oddziałów i stanowisk roboczych. Tak więc pierwszą przesłanką do prawidłowej działalności transportu jest konieczność zorganizowania racjonalnego i bezpiecznego systemu pracy.3.1 Podział transportu wewnętrznegoTransport wewnętrzny ze względu na organizację pracy został podzielony na :- transport składowo-magazynowy obejmujący przyjęcie surowców i materiałów, wysyłkę wyrobów gotowych oraz ich składowanie w magazynach i na składach w zakładzie.- transport produkcyjny związany z przemieszczeniem surowców i wyrobów, ich manipulacją w procesie produkcyjnym którego jest integralną częścią i dzieli go na : - transport międzywydziałowy, odbywający się wewnątrz poszczególnych wydziałów produkcyjnych - transport gniazdowy odbywający się w zasięgu powierzchni stanowisk gniazda przedmiotowego, technologicznego lub mieszanego - transport między stanowiskowy, odbywający się między stanowiskami pracy - transport stanowiskowy odbywający się na powierzchni zajmowanej przez stanowiska pracy.3.2 Ogólne wymagania dotyczące transportu wewnętrznegoZasadnicze wymagania, którym odpowiadać musi transport wewnętrzny to bezpieczne przemieszczanie masy towarowej przy najniższych kosztach tego transportu. Uzyskać to można poprzez :- takie ukształtowanie przestrzenne stanowisk, aby droga transportowa była jak najkrótsza- przemieszczanie masy towarowej w jednostkach ładunkowych- wyeliminowanie zbędnych operacji transportowych- możliwe szybkie przemieszczanie masy w sposób mechaniczny- eliminowanie czynności przeładowywania masy towarowej lub ograniczenie ich do minimum- zmechanizowanie transportu stanowiskowego- zastosowanie właściwych środków transportowych- prawidłowe opracowanie dokumentacji transportowej określającej w sposób jednoznaczny bezpieczne transportowanie masy towarowej- właściwy nadzór nad pracami transportowymi i utrzymanie w należytym stanie technicznym środków transportu- stworzenie odpowiedniego komfortu pracy.
3.3 Czynniki wpływające na bezpieczeństwo transportuBezpieczeństwo pracy w transporcie wewnętrznym zależy przede wszystkim od:- wzajemnego usytuowania budynków, wydziałów i stanowisk- rodzaju i jakości tras transportowych- powiązań transportowych najkrótszymi trasami- właściwych kierunków przepływu masy towarowej- mechanizacji i automatyzacji czynności transportowych- natężenia ruchu środków transportowych i ludzi na trasach transportowych- komfortu pracy pracownika- oświetlenia tras transportowych- oznakowania przestrzenie transportowej 4. Charakterystyka przedsiębiorstwaPrzedsiębiorstwo zlokalizowane jest na terenie Gliwic przy ul. Gen. Sowińskiego 11. Firma POCH jest przedsiębiorstwem z ponad 50-letnią tradycją i doświadczeniem. Posiada mocną pozycję na rynku producentów chemii laboratoryjnej i specjalizowanej. Zakład zajmuje się działalnością produkcyjno-handlową. Wytwarza głównie odczynniki chemiczne i produkty chemii specjalizowanej. Rok 1999 otworzył drugie półwiecze działalności PPH „POCH” S.A. Zalążkiem obecnego przedsiębiorstwa była powstała w 1948 roku Fabryka Odczynników Chemicznych w Gliwicach. 50 lat istnienia wiązało się z szeregiem zmian w strukturze organizacji i w strategii działania firmy.Kluczowym wydarzeniem, które ukształtowało obecny status, było połączenie w 1960 roku Fabryki Odczynników Chemicznych i osobnego Biura Obrotu odczynnikami w Przedsiębiorstwo Przemysłowo Handlowe „Polskie Odczynniki Chemiczne” w Gliwicach. Kolejne lata działalności umożliwiły prawie całkowite przejęcie krajowej produkcji odczynników i substancji chemicznych o wysokiej czystości. Rozwijała się działalność handlowa, oferta obejmowała około 2500 produktów. Przedsiębiorstwo koordynowało krajowy rynek odczynników chemicznych. Stale rozwijało bazę produkcyjną i wprowadzało nowe grupy asortymentowe. Na potrzeby służby zdrowia w latach siedemdziesiątych wprowadzono serię medycznych testów diagnostycznych „Biochemtest”.W 1992 PPH „POCH” przekształcone zostało w Spółkę Akcyjną. Rok 1995 to data wniesienia udziałów firmy do Narodowych Funduszy Inwestycyjnych.Zasadą działania firmy jest zapewnienie kompleksowej i elastycznej obsługi jak najszerszemu gronu odbiorców. Zakres oferty obejmuje szerokie spektrum produktów i usług, począwszy od dostaw odczynników po unieczynnianiechemikaliów.Firma posiada około 1500 technologii na produkcję odczynników oraz zdolność błyskawicznego dostosowania się do najbardziej nietypowych zamówień.Przedsiębiorstwo posiada specjalistyczne laboratorium analityczne, nowoczesną bazę logistyczno- materiałową, skład celny oraz profesjonalny dział handlowy. Oferta handlowa firmy obejmuje produkty wchodzące w skład następujących grup asortymentowych:- odczynniki chemiczne- chemikalia techniczne- chemikalia farmaceutyczne- specjalistyczne chemikalia dla przemysłu- odważki analityczne- papierki wskaźnikowe- papiery filtracyjne- wzorce do chromatografi- wzorce pestycydów- chemiczne wzorce stali- wykrywacze rurkowe gazów- zestawy odczynników dla chemii klinicznej- rozpuszczalniki do HPLC oraz spektroskopii- wagi analityczne- szkło laboratoryjneNa uwagę zasługują wprowadzone na rynek specjalistyczne testy służące do identyfikacji środków odurzających – serii NARKO-1 i NARKO-2, oraz testy do wykrywania materiałów wybuchowych –PIR-1 i PIR-2.Produkty te pozwoliły na poszerzenie grona klientów o policje, zakłady karne, placówki edukacyjne, urzędy celne, UOP.Firma prowadzi aktywną politykę proekologiczną. Podejmowane działania skierowane były między innymi na budowę i modernizację instalacji absorpcyjnych. Efektem podejmowanych działań proekologicznych jest wprowadzenie Systemu Zarządzania Środowiskiem zgodnego z wymogami normy ISO 14001.Zapewnienie najlepszej jakości produktów to podstawowe zadanie realizowane w firmie. Najważniejszym narzędziem do realizacji tego założenia jest wdrożony i utrzymywany System Zapewnienia Jakości, który w 1998 roku otrzymał certyfikat zgodności z normą ISO 9001.4.1 Podział przedsiębiorstwa na obszary operacyjne Przedsiębiorstwo zostało podzielone na siedem obszarów operacyjnych.W każdym obszarze operacyjnym opisano wykaz ważniejszych obiektów wraz z ich oznakowaniem.OBSZAR OPERACYJNY I- składowisko węgla- kotłownia- magazyn surowców MS-3 MS-4 MS-5 MS-6- magazyny handlowe wyrobów chemicznych- magazyn wyrobów A-1, A-4, A-6, A-8, A-9, A-10, A-11, A-12, A-14, A-15, A-16, A-17, A-18, A-19- spalarnia odpadów przemysłowych- składowisko odpadówOBSZAR OPERACYJNY II- oddział produkcyjny PO-3- oddział produkcyjny PO-1- budynek magazynowy chloru i rozprężalni chloru- magazyn szkła i opakowań
OBSZAR OPERACYJNY III- magazyn surowców MS-1 MS-2 MS-7- oddział produkcyjny PO-2 PO-4- oczyszczalnia ściekówOBSZAR OPERACYJNY IV- oddział konfekcjonowania PK- magazyny surowców MS-21 MS-22 MS-23 MS-24OBSZAR OPERACYJNY V- magazyny surowców MS-15 do MS-20 MS-XOBSZAR OPERACYJNY VI- magazyny surowców MS-8 do MS-12 MS-26OBSZAR OPERACYJNY VII- jonitownia – stacja demineralizacji wody- box wózków4.2 Charakterystyka magazynów surowcowo-materiałowychGospodarka materiałowa niebezpiecznych surowców i półproduktów funkcjonuje w magazynach oznakowanych w zakresie od MS-1 do MS-X.Chemikalia pogrupowane są w poszczególnych magazynach z uwzględnieniem ich właściwości chemicznych. Magazyny dla poszczególnych grup chemikaliów dostosowane są wymogów o bezpiecznym magazynowaniu oraz wymogów ochrony środowiska.
4.3 Charakterystyka magazynów wyrobów i towarów handlowychWyroby chemiczne i towary przeznaczone na sprzedaż przechowywane są w szesnastu magazynach handlowych oznakowanych w zakresie od A-1 do A-16.Poszczególne magazyny są przystosowane do przechowywania oraz ekspedycji wytwarzanych odczynników chemicznych.Posiadają właściwe zabezpieczenia, zgodne z przepisami o ochronie środowiska i ochronie przeciw pożarowej.4.4 Charakterystyka oddziałów produkcyjnychODDZIAŁ PRODUKCYJNY PO-1Produkuje związki srebra i metali szlachetnych.Podstawowe wyroby to:- azotan srebra- siarczan srebra- chlorek srebra- cyjanek srebrowopotasowy- związki złota, palladu, platynyODDZIAŁ PRODUKCYJNY PO-2Produkuje związki nieorganiczne:- związki wapnia- związki kwasu fosforowego - związki kadmuODDZIAŁ PRODUKCYJNY PO-3Produkuje związki organiczne:- ketony i alkohole- rozpuszczalniki- barwniki i wskaźniki- antystatykiODDZIAŁ PRODUKYJNY PO-4Wytwarza gotowe formy użytkowe i testy diagnostyczne.Podstawowe wyroby:- testy diagnostyczne paskowe- zestawy diagnostyczne mokre- papierki wskaźnikowe - bibuły.
5. Część praktyczna
5.1. Wyposażenie przedsiębiorstwa w środki transportu wewnętrznego
Przedsiębiorstwo posiada 5 wózków widłowych firmy Daewoo o podanej poniżej specyfikacji. Wózki są pojazdami silnikowymi, których konstrukcja umożliwia poruszanie się. Są przeznaczone do przewozu materiałów i towarów. Walory użytkowe:- zdolność do przewozu ciężkich przedmiotów- zdolność do pokonywania wzniesień- łatwość i bezpieczeństwo prowadzenia- łatwość obsługi technicznej- niskie koszty eksploatacji
L.p.
Marka
Typ
Udźwig
Sztuk
1.
Daewoo
D15S
1500kg
2
2.
D18S
1750kg
3.
...
delissa0