trening mentalny. gry i zabawy dla dzieci ebook.pdf

(154293 KB) Pobierz
1014853257.022.png
Spis treści
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
2
Dzieci potrzebują
wychowania
1
Całe życie to trening mentalny
Reguły i wolna przestrzeń . . . . . . . . . . . . 26
Dlaczego bezstresowe wychowanie
musi być konsekwentne . . . . . . . . . . . . . 26
Co właściwie oznacza
„trening mentalny”? . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Dobry przykład . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
Trening mentalny dla dzieci . . . . . . . . . . 13
Zmiany planów i wyjątki od reguły . . . 36
Zwiększanie trudności
krok za krokiem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Pierwsza reguła brzmi:
„Frajda przy nauce” . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
W jakim wieku
zaczynać trening mentalny? . . . . . . . . . 15
Uczenie się poprzez wspólne myślenie
i wypróbowywanie rozwiązań . . . . . . . 38
Podstawy neurologii . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Wyjaśnione poglądowo
— zakotwiczone w pamięci . . . . . . . . . . 46
Wykorzystywanie faz uczenia się
i stosowanie bodźców
odpowiednich do wieku . . . . . . . . . . . . . 17
Różne oczekiwania . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
1014853257.023.png 1014853257.024.png 1014853257.025.png 1014853257.001.png 1014853257.002.png 1014853257.003.png 1014853257.004.png
Spis treści
5
Powiedzcie to pozytywnie . . . . . . . . . . . 48
Sensowne spędzanie wolnego czasu . . 49
Świadome kierowanie
zewnętrznymi wpływami . . . . . . . . . . . . 52
3
Wasze dziecko ma potrzeby
— na szczęście!
Dziecko najedzone
— dziecko zadowolone? . . . . . . . . . . . . . 56
Proste i konkretne sformułowania . . . . 88
1. Potrzeby cielesne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
2. Potrzeba bezpieczeństwa . . . . . . . . . . . . 73
Regularna ocena sukcesów . . . . . . . . . . 90
3. Potrzeba miłości i przynależności . . . . 76
Osiągnięcia muszą wzrastać . . . . . . . . . 90
4. Potrzeba bycia docenionym . . . . . . . . . . 77
Wielkie cele — dzieci
i profesjonalna kariera? . . . . . . . . . . . . . . 91
5. Potrzeba samorealizacji . . . . . . . . . . . . . 79
Różne cele — kto wygra? . . . . . . . . . . . . 93
4
Czy ambitne cele pozaszkolne
można pogodzić z nauką? . . . . . . . . . . . 96
Silniejsza motywacja dzięki
właściwie określonym celom
Co robić w przypadku trudności
z motywacją? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Motywacja motorem
większych osiągnięć . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
Motywacja jest równoznaczna
z przyjemnością . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
Jeśli oczekiwania rodziców
przerastają dzieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
Uznawanie i przesuwanie
granic możliwości dziecka . . . . . . . . . . 100
Wspólne określanie
właściwych celów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
Oszukiwanie oznaką kreatywnego
rozwiązywania problemów? . . . . . . . . 102
Czy dorośli powinni pomagać
dzieciom w poszukiwaniu celów? . . . . 86
1014853257.005.png 1014853257.006.png 1014853257.007.png 1014853257.008.png 1014853257.009.png 1014853257.010.png 1014853257.011.png 1014853257.012.png 1014853257.013.png 1014853257.014.png
6
Spis treści
Radzenie sobie z presją i stresem . . . . 104
Aktywny lub rozluźniony na życzenie . . 129
Odpowiednia interpretacja
rezygnacji i agresji . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
Zanurzenie się w świat fantazji . . . . . . . 131
Podróż w głąb ciała . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
Motywacja poprzez
wzajemny szacunek . . . . . . . . . . . . . . . . 106
W tym jest jeszcze więcej uskrzydlenia . . 139
Ogólne ćwiczenia
na wzmocnienie koncentracji . . . . . . . . 142
Zręczne rozwiązywanie
konl iktów w grupie . . . . . . . . . . . . . . . . 107
Właściwe ukierunkowanie uwagi . . . . . 146
5
Siła psychiki
— dobre wyniki
Możliwie dokładna
ocena własnych sił . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112
Najlepsze techniki
zwiększania siły psychicznej . . . . . . . . 112
Sukces stale w centrum uwagi . . . . . . . . 113
Motyw przewodni dla
Dziennika sukcesów w sporcie . . . . . . . . 116
Plany działania dają
poczucie bezpieczeństwa . . . . . . . . . . . . 120
Koncentracja — wiadomo jak . . . . . . . 125
Zapomnieć o wszystkim wokół
— stan uskrzydlenia . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
Aktywacja i rozluźnienie . . . . . . . . . . . . . . 127
1014853257.015.png 1014853257.016.png 1014853257.017.png 1014853257.018.png
Spis treści
7
7
Sprawność psychiczna
podczas zawodów
Wiedza daje
poczucie bezpieczeństwa . .......... 176
Mentalny trening techniki .......... 176
Skrypt ułatwiający lepsze
wykonywanie ruchów .............. 178
Mentalne trenowanie techniki
z dziećmi . .......................... 180
Przyzwyczajanie się do rywalizacji . .. 183
Siedem czynników
wpływających na sukces . ........... 184
Postrzeganie i przewidywanie
własnego sukcesu .................. 188
Prognoza i reakcja . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190
Pozytywne rozmowy z samym sobą
pozwolą osiągnąć lepsze wyniki
podczas zawodów . ................. 196
6
Koordynacja pomaga
Waszemu dziecku
zachować równowagę
Epilog . .............................200
Podziękowania .....................201
Silni w sieci . ........................202
Polecane książki . ...................204
Krótki przegląd ćwiczeń ............207
Po co ćwiczyć koordynację? . ........ 154
Mały program treningowy
w hali sportowej . ................... 156
Ćwiczenie koordynacji w domu ..... 164
1014853257.019.png 1014853257.020.png 1014853257.021.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin