infra2.pdf

(43 KB) Pobierz
Microsoft Word - infra4.doc
INFRASTRUKTURA
TRANSPORTU
C: liczbach ton / rok
D: pasa Ň erokilometrach / rok
E: tonokilometrach / rok
TEST EGZAMINACYJNY - ZESTAW
A.
6. ‘’ Droga publiczna ‘’ to droga :
A: dost ħ pna dla wszystkich pojazdów i
u Ň ytkowników, którzy spełniaj Ģ warunki
okre Ļ lone w ustawie
i rozporz Ģ dzeniach wykonawczych.
B: słu ŇĢ ca do wjazdu (i wyjazdu )
publiczno Ļ ci do obiektów kulturalnych,
sportowych, sakralnych i
innych okre Ļ lonych przez wojewod ħ
zgodnie z ustaw Ģ .
C: poło Ň ona poza obszarem
zabudowanym
D: przeznaczona tylko dla obywateli
danego kraju
E: poło Ň ona na terenie parku
krajobrazowego i dost ħ pna bezpłatnie po
uzyskaniu zezwolenia w
dyrekcji parku narodowego
1. Słowo ‘’komunikacja’’ pochodzi od
łaci ı skiego :
A: ogradza ę
B: przenosi ę
C: czyni ę wspólnym
D: wi Ģ za ę
E: woła ę
2. Wskaza ę gał ħ zie transportu zaliczane do
‘’ transportu l Ģ dowego ‘’ :
A: transport samochodowy
B: transport kolejowy
C: transport lotniczy
D: Ň egluga Ļ ródl Ģ dowa
E: transport rurowy
3. Okre Ļ lenie ‘’ transport kombinowany ‘’
oznacza :
A: tor kolejowy wbudowany w jezdni ħ
drogi samochodowej
B: transport osób niepełnosprawnych
C: podró Ň e pasa Ň erów z przesiadkami
D: przemieszczanie jednostek
ładunkowych (np. kontenerów) przez ró Ň ne
gał ħ zie transportu
l Ģ dowego i morskiego
E: transport zarówno pasa Ň erów , jak i
ładunków tymi samymi pojazdami
7. Autostrada (tj. Droga I klasy technicznej
) spełnia nast ħ puj Ģ ce warunki :
A: dopuszczalna jest maksymalna
pr ħ dko Ļę jazdy 200 km/h.
B: dopuszczalna jest maksymalna
pr ħ dko Ļę jazdy 150 km/h.
C: ma wszystkie skrzy Ň owania z kolejami
Ň nopoziomowe
D: ma wszystkie skrzy Ň owania z innymi
drogami ró Ň nopoziomowe
E: ma dwie jezdnie oddzielone pasem
ochronnym.
4. Roczne wielko Ļ ci przewozów s Ģ
mierzone w :
A: liczbach pasa Ň erów / rok
B: kilowatogodzinach / rok
C: liczbach ton / rok
D: pasa Ň erokilometrach / rok
E: tonokilometrach / rok
8. W jakich jednostkach przyj ħ to okre Ļ la ę
pochylenie podłu Ň ne dróg
samochodowych :
A: w stopniach
B: w gradach
C: w radianach
D: w procentach
E: w ................
5. Roczna praca przewozowa jest mierzona
w :
A: liczbach pasa Ň erów / rok
B: kilowatogodzinach / rok
228885850.001.png
9. Jaki gatunek drzew wysadza si ħ na
jezdniach dróg w celu oddzielenia od
siebie poszczególnych
pasm ruchu ( uwzgl ħ dniaj Ģ c wymogi
ochrony Ļ rodowiska ) :
A: sosna
B: topola
C: garb
D: d Ģ b
E: modrzew
B: 4.50 [m.]
C: 4.75 [m.]
D: 5.50 [m.]
E: 5.75 [m.]
14.Co to jest przechyłka jezdni :
A: podniesienie wewn ħ trznej kraw ħ dzi
jezdni w łuku
B: podniesienie zewn ħ trznej kraw ħ dzi
jezdni w łuku
C: miejsce wyznaczone dla przekraczania
jezdni przez pieszych
D: pasmo ruchu wyznaczone dla
pojazdów uprzywilejowanych
E: koryto dla ukierunkowania odpływu
wód deszczowych
10.Jaka jest orientacyjna szeroko Ļę pasa
terenu zaj ħ tego przez autostrad ħ ( bez strefy
ochronnej, w
której nie wolno umieszcza ę budynków
mieszkalnych ).
A: 8 do 10 metrów
B: 12 do 18 metrów
C: 20 do 25 metrów
D: 30 do 50 metrów
E: 80 do 100 metrów
15. Co to jest w ħ zeł drogowy :
A: miejsce zmiany numeracji dróg
B: miejsce krzy Ň owania wi ħ cej ni Ň dwu
dróg
C: miejscowo Ļę w której zbiega si ħ kilka
dróg
D: miejsce krzy Ň owania dróg, w którym
niektóre punkty kolizyjne s Ģ rozwi Ģ zane
Ň nopoziomowo
E: skrzy Ň owanie dróg, na których ruch
jest regulowany przez policjanta lub
sygnalizacj ħ Ļ wietln Ģ
11.Promie ı łuku kołowego w planie R=150
m. Na drodze V klasy technocznej
prowadzonej w górach
mo Ň na okre Ļ li ę jako :
A: bardzo du Ň y
B: do Ļę du Ň y
C: Ļ redni
D: mały lecz jeszcze dopuszczalny
E: za mały ( niedopuszczalny )
16. Ile ł Ģ cznic jest w w ħ zle drogowym typu :
‘’ pełna koniczynka ‘’
A: 3
B: 5
C: 7
D: 9
E: 12
12.Jakie pochylenie podłu Ň ne na podje Ň dzie
drogi na wiadukt nad lini Ģ kolejow Ģ mo Ň na
uzna ę za
do Ļę du Ň e, lecz jeszcze dopuszczalne :
A: 50 %
B: 15%
C: 5 %
D: 0.5 %
E: 15 ........
17. Najmniejszy promie ı skr ħ tu du Ň ej
ci ħŇ arówki, wg którego projektuje si ħ
zaokr Ģ glenia kraw ħŇ ników
, p ħ tle do zawracania, place manewrowe
itp. Wynosi :
A: 2.5 [m.]
B: 5.0 [m.]
C: 15 [m.]
D: 30 [m.]
13.Najmniejsza dopuszczalna wysoko Ļę
spod konstrukcji wiaduktu nad poziomem
jezdni ( dla budowli
nowych ) wynosi :
A: 3.75 [m.]
E: 60 [m.]
A: fragment sieci kolejowej ł Ģ cz Ģ cy dwa
du Ň e miasta
B: lini ħ kolejow Ģ znaczenia
mi ħ dzynarodowego
C: cz ħĻę linii kolejowej mi ħ dzy stacjami
w ħ złowymi
D: cz ħĻę linii kolejowej mi ħ dzy
s Ģ siednimi stacjami
E: kierunek ruchu poci Ģ gów
18. Typow Ģ szeroko Ļę stanowiska do
parkowania samochodów osobowych
przyjmuje si ħ :
A: 2,0 [m.]
B: 2.5 [m.]
C: 2.75 [m.]
D: 3.0 [m.]
E: 3.5 [m.]
24. ‘’ Ukres ‘’ jest to :
A: miejsce ustawienia semafora
B: znak miejsca do którego mo Ň na
doprowadzi ę tabor przed rozjazdem, aby był
jeszcze mo Ň liwy
przejazd po drugim torze
wyprowadzonym z rozjazdu
C: znak miejsca zatrzymania czoła
poci Ģ gu przy peronie
D: kraw ħŇ nik peronu
E: znak obowi Ģ zuj Ģ cego zatrzymania
pojazdu przed przejazdem drogi przez tory
kolejowe
19. Typow Ģ szeroko Ļę stanowiska do
parkowania samochodów osobowych, z
których korzystaj Ģ
osoby niepełnosprawne przyjmuje si ħ :
A: 2.0 [m.]
B: 2.5 [m.]
C: 2.75 [m.]
D: 3.0 [m.]
E: 3.5 [m.]
20. Trwało Ļę nawierzchni drogi zale Ň y
przede wszystkim od :
A: rozmieszczania osłon przeciw
zawiejom i zamieciom Ļ nie Ň nym
B: typu opon samochodowych
C: wska Ň ników wilgotno Ļ ci powietrza
D: stabilno Ļ ci podło Ň a i podbudowy
E: rodzaju ro Ļ linno Ļ ci w otoczeniu drogi
25. Szeroko Ļę toru kolejowego jest mierzona
:
A: mi ħ dzy zewn ħ trznymi
powierzchniami główek szyn
B: mi ħ dzy zewn ħ trznymi
powierzchniami tarcz zestawów kołowych
C: mi ħ dzy osiami szyn
D: mi ħ dzy wewn ħ trznymi
powierzchniami główek szyn
E: mi ħ dzy powierzchniami obrze Ň y
zestawów kołowych od strony główek szyn
21. ĺ wiatowy rekord pr ħ dko Ļ ci pojazdu
szynowego został uzyskany w roku 1991 :
A: w Japonii - wynosi 312.3 km/h
B: we Francji - wynosi 383.5 km/h
C: w Niemczech - wynosi 381.4 km/h
D: we Francji - wynosi 515.3 km/h
E: w Japonii - wynosi 435.0 km/h
26. W Polsce stosowana jest ‘’ normalna ‘’
szeroko Ļę toru kolejowego taka, jak w
wi ħ kszo Ļ ci krajów
Europy zachodniej oraz w USA, a
mianowicie :
A: 1400 [mm]
B: 1435 [mm]
C: 1425 [mm]
D: 1520 [mm]
E: 1535 [mm]
22. Pierwsz Ģ lini ħ kolejow Ģ na ziemiach
polskich uroczy Ļ cie otworzył :
A: Ko Ļ ciuszko
B: Napoleon I
C: Cesarz Austrii Franciszek Józef
D: Henryk Sienkiewicz
E: Marszałek Józef Piłsudski
23. Poj ħ cie ‘’ szlak ‘’ oznacza :
27. W jakich jednostkach przyj ħ to okre Ļ la ę
pochylenie podłu Ň ne dróg kolejowych :
A: w stopniach
B: w gradach
C: w radianach
D: w procentach
E: w ..................
D: styropianu
E: granitu
32. Krzywa przej Ļ ciowa w torze kolejowym
jest to :
A: krzywa słu ŇĢ ca da regulacji
odkształce ı szeroko Ļ ci toru powstałych
wskutek drga ı
powodowanych ruchem poci Ģ gów
B: krzywa stopnia co najmniej
trzeciego, wpisana mi ħ dzy prost Ģ , a łuk
kołowy na której nast ħ puje
stopniowa zmiana warto Ļ ci siły
od Ļ rodkowej
C: krzywa stopnia co najmniej trzeciego
wyprowadzaj Ģ ca tor kolejowy z poziomu na
wzniesienie
( lub odwrotnie )
D: odcinek toru kolejowego poło Ň ony w
łuku kołowym w planie, na którym zwi ħ ksza
si ħ lub
zmniejsza pr ħ dko Ļę poci Ģ gów
E: krzywa toru w rozje Ň dzie słu ŇĢ ca dla
przeprowadzania taboru z toru na inny tor
28. Jakie wzniesienie linii kolejowej
magistralnej, przeznaczonej dla ci ħŇ kich
poci Ģ gów towarowych
mo Ň na uzna ę za stosunkowo du Ň e, lecz
jeszcze dopuszczalne :
A: 8 ...........
B: 2.5 ..........
C: 0.15 radiana
D: 15 stopni
E: 2.5 procenta
29. Jaki jest dopuszczalny nacisk na 1 o Ļ
taboru na liniach kolejowych
magistralnych w Polsce :
A: 225 [kN]
B: 22.5 [t]
C: 25 [t]
D: 250 [kN]
E: nie okre Ļ lono
33. Najmniejsza wysoko Ļę spodu konstrukcji
wiaduktu nad główk Ģ szyny - ( nad torem
zelektryfikowanym ) wynosi :
A: 4.5 [m.]
B: 4.9 [m.]
C: 5.45 [m.]
D: 6.5 [m.]
E: 8.0 [m.]
30. Promie ı łuku kołowego w planie R=600
[m.] mo Ň na oceni ę jako wystarczaj Ģ cy dla
:
A: bocznicy zakładowej o Vmax = 40
km/h
B: linii kolejowej II-gorz ħ dnej o Vmax
= 80 km/h
C: linii kolejowej I-szorz ħ dnej o Vmax
= 120 km/h
D: linii kolejowej magistralnej o Vmax
= 160 km/h
E: linii kolejowej dla du Ň ych pr ħ dko Ļ ci
o Vmax = 300 km/h
34. Szyny s Ģ w torze kolejowym lekko
przechylone ku Ļ rodkowi ( 1:20 ) :
A: jest to nieprawda - szyny s Ģ
ustawione w torze pionowo
B: w celu ułatwienia spływu wód
deszczowych z główek szyn
C: w celu ułatwienia wylewania
Ļ rodków chwastobójczych ze zbiorników
D: w celu utrudnienia chodzenia po
torze osób nieupowa Ň nionych
E: w celu wygaszania w ħŇ ykowatych
ruchów poprzecznych tocz Ģ cego si ħ taboru
31. W Polsce stosuje si ħ podkłady kolejowe
z :
A: aluminium
B: stopów miedzi i niklów
C: tworzyw sztucznych
35. Obecnie na liniach kolejowych głównych
stosowany jest tor z szyn ci Ģ głych
spawanych.
Rozszerzalno Ļę cieplna szyn ( podło Ň a )
w takim torze jest zwalczana przez :
A: perforowanie szyn
B: wstawki szyn o zwi ħ kszonej
spr ħŇ ysto Ļ ci podłu Ň nej co kilka kilometrów
C: dopuszczenie napr ħŇ e ı
wewn ħ trznych w szynach i bardzo silne ich
przytwierdzenie do
podkładów oraz pogrubienie warstwy
podsypki
D: stosowanie domieszek niektórych
pierwiastków ‘’szlachetnych’’ do stali, które
w porównaniu z
klasyczn Ģ stal Ģ w ħ glow Ģ ograniczaj Ģ
rozszerzalno Ļę ciepln Ģ do warto Ļ ci
praktycznie
niezauwa Ň alnych
E: smarowanie szyn olejami z
domieszkami detergentów
A: wi ħ cej, ni Ň 0.5 miliona pasa Ň erów
rocznie
B: wi ħ cej, ni Ň 1.0 milion pasa Ň erów
rocznie
C: wi ħ cej, ni Ň 3.0 miliony pasa Ň erów
rocznie
D: wi ħ cej, ni Ň 5.0 milionów pasa Ň erów
rocznie
E: wi ħ cej, ni Ň 10.0 milionów pasa Ň erów
rocznie
39. Okre Ļ lenie ‘’ terminal cargo ‘’ ( w porcie
lotniczym ) oznacza :
A: stanowisko przegl Ģ du technicznego i
wyposa Ň enia samolotów
B: wytwórnia posiłków dostarczanych
do samolotów
C: stanowisko kierowania ruchem w
powietrzu i na drogach startowych
D: budynek dla odprawy, obsługi i
oczekiwania pasa Ň erów lotniczych
E: budynek i urz Ģ dzenia do odprawy,
obsługi i składowania ładunków
przewo Ň onych samolotami
36. Tunel dla pasa Ň erów na stacji jest z
reguły :
A: du Ň o dro Ň szy, ni Ň kładka nad torami
B: du Ň o ta ı szy, ni Ň kładka nad torami
C: wygodniejszy dla pasa Ň erów, ni Ň
kładka
D: mniej wygodny dla pasa Ň erów, ni Ň
kładka
E: mniej bezpieczny dla pasa Ň erów, ni Ň
przej Ļ cie przez tory w poziomie
40. Okre Ļ lenie ‘’ pirs ‘’ w porcie morskim
oznacza :
A: budynek i urz Ģ dzenia do odprawy i
składowania ładunków przewo Ň onych
statkami morskimi
B: urz Ģ dzenie do wyładunku w ħ gla z
wagonów poprzez ich odwrócenie do góry
nogami
C: stanowisko do przegl Ģ du
technicznego statków
D: pojemnik do zrzutu nieczysto Ļ ci ze
statków
E: stosunkowo w Ģ ski pas l Ģ du ( z
nabrze Ň ami ) wysuni ħ ty w morze
37. Aby port lotniczy mógł by ę zaliczony do
klasy I, jego droga startowa musi mie ę
długo Ļę
co najmniej :
A: 3250 [m.]
B: 2600 [m.]
C: 1800 [m.]
D: 1300 [m.]
E: 900 [m.]
41. Aby port mógł obsługiwa ę du Ň e statki o
ładowno Ļ ci około 30000 ton, potrzebna
jest gł ħ boko Ļę
toru wodnego i basenów co najmniej :
A: około 2 [m.]
B: około 4 [m.]
C: około 9 [m.]
38. Wielki port lotniczy ( o znaczeniu
Ļ wiatowym ) to taki, który obsługuje
rocznie :
Zgłoś jeśli naruszono regulamin