Padmasambhava7.pdf

(36 KB) Pobierz
274140778 UNPDF
Padmasambhawa
PIEŚŃ DLA 25 UCZNIÓW
Król i 25 uczniów poprosili cennego mistrza z Uddijany: Powierz nam proszę,
głębokie wyjaśnienia, które dotykając istotnego punktu, zawierałyby wszystko, a
jednak byłyby łatwe w praktyce.
W odpowiedzi Padmasambhawa zaśpiewał:
Zdumiewające!
Królu, książęta i wszyscy pozostali uczniowie, prawdziwe znaczenie nie jest domeną
każdego. Kiedy usłyszy je niegodny słuchacz, stanie się ono przyczyną oszczerstwa,
niezrozumienia i złamanych samaja. Podałem wam ważne proroctwa na przyszłość,
ale niegodziwi tybetańscy wodzowie nie ufają niczemu, co słyszą, Rozpowiadając
oszczerstwa, folgują pustosłowiu. Tym niemniej, pokrótce wyjaśnię to o co, dzięki
swemu oddaniu, poprosiliście mnie. Teraz nadszedł czas na jego głoszenie, Aby
każdy z was mógł je praktykować we właściwy sposób. Ponieważ te nauki zostaną
uktyte jako skarby Dharmy dla pożytku żyjących w przyszłości ludzi, złóżcie
przysięgę, że dochowacie tajemnicy!
Nakazując im dochowanie tajemnicy, najpierw przemówił do króla:
Wasza Wysokość, wysłuchaj mnie teraz: Usiądź ze skrzyżowanymi nogami,
wyprostowanym ciałem i medytuj! Utrzymuj uwagę, wolny od myśli i nie
ograniczony przez twory umysłu. Kiedy twoja uwaga przekracza wszelkie obiekty,
Nie skupiając się na niczym konkretnym, Pozostań spokojny, swobodny i
przebudzony! Kiedy przebywasz w tym stanie, w sposób naturalny pojawią się
oznaki postępu, Jako przejrzystość świadomości, która nie powstaje, ani nie zanika I
jako świadomość całkowicie wolna od błędnych pojęć. Ten przebudzony stan możesz
odnaleźć w sobie, Nie szukaj go gdzieś na zewnątrz - jakże jest wspaniały!
Wysłuchaj mnie teraz, wierna Tsogyal z Kharczien! Ponieważ twój umysł nie ukazuje
żadnej rzeczywistej tożsamości, W naturalnym, niewymyślonym, spontaniczie
obecnym stanie, Pozostań nierozproszona w sferze niemedytacji! Jeżeli pozostaniesz
w nim, wyzwolenie pojawi się w sposób sponatniczny. Samo w sobie jest to
przebudzonym stanem!
Wysłuchaj mnie teraz, Palgyi Senge, mój znakomity, szlachetny synu! Wszystkie
zjawiska samsary i nirwany są twoim własnym umysłem I nie pojawiają się nigdzie
poza nim - Nie posiadający własnej natury, poza myślą, słowem i opisem, Nie
akceptuj tego, co przyjemne, ani nie odrzucaj tego, co okropne, Nie przyjmuj, ani nie
odrzucaj niczego, nie czyń żadnych preferencji, Lecz pozostań żywo przebudzony w
stanie niewymyślonej naturalności! Oznaką pozostawania w tym stanie jest to, że
twoje ciało, mowa i umysł Poczują się wolne i spokojne, poza ograniczeniami
przyjemności i bólu. Jest to chwila zrozumienia przebudzonego stanu!
Wysłuchaj mnie teraz, Wajroczano, wartościowa istoto! Wszystko to, co pojawia się i
istnieje, samsara i nirwana, powstaje z umysłu - Umysłu, wolnego od centrum i
krawędzi, którego nie sposób schwytać. W naturalnym stanie rozległej równości,
wewnętrznej i niewymyślonej, Pozostań bez rozproszenia w wielkiej
bezwysiłkowości! Każda myśl, która przyjdzie ci do głowy, pojawi się jako
przestrzeń pełni uwagi - Przebudzony to nie ktoś inny, jak właśnie ten. Kiedy
postrzegająca siebie pełnia uwagi zostanie w pełni zaktualizowana, Nosi nazwę
'buddy'!
Wysłuchaj mnie teraz, Judra Nyingpo z Gyalmo! Twój umysł nigdy nie powstał, nie
może ujrzeć żadnej rzeczy. Wolny od myśli, nie tworząc pojęć, nie podążaj za swoim
myśleniem! Nie potwierdzaj, ani nie odrzucaj niczego, lecz pozostań wyzwolony w
sobie! W tym stanie przepływ myśli zostaje odcięty, I rozwija się mądrość, kreśląc
linię pomiędzy samsarą a nirwaną!
Wysłuchaj mnie teraz, Namkhai Nyingpo, żebraku z Nub! Twój umysł jest
naturalnością wolną od ego i jaźni, Pozostań więc wolny od sztuczności, w stanie,
który powstaje i zanika w sobie! W owej chwili z wewnątrz wyłania się błogość,
Oznaki postępu pojawiają się w sposób spontaniczny; samo to jest już
przebudzeniem!
Wysłuchaj mnie teraz, Dżniana Kumaro, posłuchaj tej instrukcji bez rozproszenia!
Twój umysł nie został na początku stworzony za pomocą przyczyny, I [również] w
końcu nie zostanie zniszczony przez warunki, Pozostań więc bez wysiłku w tym nie
dającym się opisać, niewymyślonym stanie! W owej chwili rezultat odkrywa się w
sobie bez poszukiwania. Poza tym nie można znaleźć żadnego innego
Przebudzonego!
Wysłuchaj mnie teraz, Gyalwa Cziejangu z Nganlam! Przebudzony umysł oświecenia
nie powstał wskutek medytacji, A zatem, wolny od myślenia, nie wysyłając, ani nie
rozpuszczając myśli, Pozostań z szeroko otwartymi zmysłami, pozwalając, aby
myślenie osiadło w sobie! W tym stanie twoje myślenie rozpuszcza się w sposób
spontaniczny, A mądrość pojawia się sama z siebie, nie poszukiwana. Samo w sobie
jest to odkryciem przebudzonego stanu!
Wysłuchaj mnie teraz, Dordże Duddziomie z Nanam! To, co nosi nazwę
"przebudzonego umysłu oświecenia", Jest wewnętrznym, pierwotnie istniejącym w
sobie, bez centrum czy krawędzi. Nie poprawiaj go, ale w stanie, który w sposób
naturalny jest spokojny i postrzega sam siebie, Nie zmieniaj [niczego], lecz pozostań,
wyzwolony, w naturalności! Dzięki temu twój umysł, wolny od zamieszania, Sam z
siebie stanie się Przebudzony!
Wysłuchaj mnie teraz, Jang Jeszie z Ba, i ćwicz się w tej instrukcji! Twój umysł jest
niezachiwany, kiedy nie skupia się na podmiocie i przedmiocie. Nierozproszony
wysiłkiem, nadzieją i strachem, chroni i rozpuszcza myśli; Nie poprawiaj ich, ale
pozostań w swoim naturalnym stanie. Nie odchodź od tego, co samo jest
Przebudzonym!
Wysłuchaj mnie teraz, Palgyi Jeszie z Sogpo! Przebudzony stan umysłu jest nie
stworzony, Istnieje sam z siebie i nie można go znaleźć przez poszukiwanie. Bez
wysiłku utrzymywania podmiotu i przedmiotu, Pozostań w niewymyślonym stanie
naturalnego postrzegania! Przebywając w nim, odetniesz strumień pobudzenia, który
zaniknie; Rozpoznaj tę chwilę jako Przebudzonego!
Wysłuchaj mnie teraz, Nanam Jeszie, młody żebraku z Śang! Pozostaw swoją uwagę
wolną od dualistycznego działania, Nie potwierdzaj, ani nie zaprzeczaj [niczemu],
Ale pozostań w niewymyślonej bezwysiłkowości, Bez akceptowania czy odrzucania
[czegokolwiek]. Przebudzony stan to nierozproszone przebywanie w tym!
Wysłuchaj mnie teraz, Palgyi Wangcziuk z Kharczien! Pozostaw umysł w nie-
medytacji, nie stwarzaj antidotum, Lecz pozostań w samoistnym, naturalnym
postrzeganiu! Pozostając w tym stanie, bez odrzucania samsary, Naturalnie
rozpuszczające się błędy samsary są mądrością Przebudzonego!
Wysłuchaj mnie teraz, Denma Tsemang, wybitna istoto! Twój umysł nie posiada
podmiotu i przedmiotu, nie został też stworzony, Będąc więc wolny od wysiłku i
sztuczności, nie stwarzaj niczego w medytacji, Ale pozostań nierozproszony w
samoistnej, naturalnej percepcji! Pozostając w tym stanie, uwalnia się naturalne
postrzeganie. Jeśli to porzucisz, nigdy nie odnajdziesz Przebudzonego!
Wysłuchaj mnie teraz, tłumaczu Kawa Paltseg z Chinbu! Gdy porzucasz podmiot i
przedmiot, umysł nie jest rzeczą, którą można ukazać. W podobny sposób nie został
stworzony, ani poprawiany! Pozostań w stanie równości, nie skupiając się na niczym
konkretnym. Pozostań nierozproszony, będąc w tym, co samo w sobie jest
przebudzeniem!
Wysłuchaj mnie teraz, Palgji Senge z Śubu! O przebudzonym stan umysłu nie da się
powiedzieć, że zwiększa się lub zmniejsza. Niewytworzony i naturalnie wolny od
podmiotu, który akceptuje lub odrzuca przedmiot, Nie skupiaj się na niczym, nie
pozwól, aby [twój umysł] cokolwiek przesłaniało. Samo pozostawanie w tym stanie
już jest Przebudzonym!
Wysłuchaj mnie teraz, Gyalwe Lodro, żebraku z Drey! O twoim umyśle nie sposób
pomyśleć, nie można go też oglądać. Umysł znajduje się poza istnieniem i
nieistnieniem, trwałością i zniszczeniem, Pozostań więc wolny od medytacji na
medytującego i obiekt! Kiedy pozostajesz nierozproszony w tym stanie, Nosi to
nazwę dharmakaji Przebudzonego!
Wysłuchaj teraz tej instrukcji, Lokyi Cziungpa! Zostaw swoją uwagę wolną od
poznającego i poznawanego, Nie skupiaj się [na niczym], lecz zrelaksuj się,
swobodny, bez pragnień, I pozostań w stanie percepcji pozbawionym własnej natury.
Samo niezachiwane pozostawanie w tym, [już] jest przebudzonym stanem!
Wysłuchaj mnie teraz, Drenpa Namkha! Twój umysł, który postrzega, choć nie ma
żadnej substancji, Percypuje bez myśli, jest świadomy, a jednak nie da się opisać.
Wolny od ruchu konceptualnego myślenia, Pozostań w tym stanie, przebudzony i
otwarty. Przebywanie w tej naturze samo [już] jest przebudzonym stanem!
Wysłuchaj mnie teraz, Palgyi Wangcziuk z Odren! Przebudzony umysł to
postrzegająca pustka, pusta, a jednak świetlista. Pozostań w jej samoistnym stanie,
nie zmieniając jej. Samo niewzruszone pozostawanie [już] jest Przebudzonym!
Wysłuchaj tego, Rinczien Cziok! Nie trzymaj się tożsamości swojej uwagi, na która
nic się nie składa, W medytacji niczego nie należy stwarzać, ani lekceważyć. Nie
poprawiaj, ani nie zmieniaj jej samoistnej świeżości, Lecz pozostań w pierwotnym
stanie, który jest spontanicznie obecny! W tym stanie nie pozwól, aby twój umysł się
chwiał, Ponieważ poza nim nigdy nie uda ci się znaleźć rezultatu!
Wysłuchaj mnie teraz, Sandzie Jeszie, żebraku z Nub! Przebudzony umysł, który
postrzega, jest pusty, A będąc pusty, postrzega w podobny, [pusty] sposób. [To]
niezrównana jedność postrzegającego i świadomej pustki - Pozostań w naturalności,
nierozproszony. Samo nieporuszone pozostawanie w tym [stanie, już] jest
Przebudzonym!
Wysłuchaj mnie teraz, Palgyi Dordże Wangcziuk z Lhalung! Natura twojego umysłu
nie jest czymś konkretnym i nie ma żadnych cech, Nie stwarzaj, ani nie poprawiaj
niczego, ale pozostań [W stanie, w którym] nie zmieniasz [nic], ani nie zapominasz
[o niczym]. Samo przebywanie w nim jest [już] Przebudzonym!
Wysłuchaj mnie teraz, Kyncziok Dziungne z Langdro! Twój umysł jest niekonkretny
i pierwotnie czysty, W sposób naturalny pusty i niewymyślony, Pozostań więc w tym
stanie wolnym od medytującego i obiektu medytacji. Dzięki temu osiągniesz rezultat
stanu buddy!
Wysłuchaj mnie teraz, Gyalwa Dzinagcziub z Lasum! Twój umysł nie powstaje, ani
nie zanika, nie ma też żadnych konkretnych cech. [Ponieważ] jest z natury pusty, jego
percepcja nie napotyka na przeszkody. Samo nieporuszone pozostawanie w nim jest
[już] Przebudzeniem!
Wy wszyscy, zastosujcie te wyjaśnienia w swoim doświadczeniu! Możecie porównać
sutry i tantry Buddy i komentarze do nich Ze słowami, które przekraczają
ograniczenia przestrzeni, Ale zwięzłe znaczenie jest zawarte w tych żywotnych
punktach. Praktykujcie je więc i ukryjcie jak skarby, stosownie do waszej przysięgi!
W ten sposób Padmasambhawa mówił. Dzięki temu, że obdarzył ich prawdziwie
esencjonalnymi wyjaśnieniami, wszyscy osiągnęli wyzwolenie i spełnienie.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin