2)Sumienie jest aktem "uzaleznienie" si� od prawdy (uzale�niamy nasze dzia�ania od prawdy o rzeczywistej warto�ci os�b lub rzeczy) i sumienie jest �r�d�em samoinformacji o zgodno�ci naszego dzia�ania z norma moraln� (w ten spos�b sumienie staje si� ostateczn� norma moralno�ci 3)Najwa�niejsze rodzaje sumienia; a)sumienie prawdziwe (oznacza to odczytywanie powinno�ci dzia�ania zgodnie Z obiektywnym, porz�dkiem moralnym); b) Sumienie bledne- bl�dnie odczytuje powinno�ci dzia�ania-ignorancja; c)sumienie pewne-codzienne, samorzutne poznanie moralne w�a�ciwe w praktyce �ycia przeci�tnego cz�owieka w warunkach mu dost�pnych (wykluczamy w�tpliwo�� odno�nie dzia�ania moralnego); d)sumienie w�tpliwe- to taki stan sumienia, w kt�rym cz�owiek nie jest w stanie doj�� do jakiegokolwiek s�du o warto�ci moralnej konkretnego czynu albo tez towarzyszy mu uzasadniona obawa, �e dany czyn jest z�y; e)sumienie zawiklane-konfliktowy stan sumienia cz�owieka (mysli, �e cokolwiek uczyni b�dzie z�em moralnym); f)sumienie trafne- umiej�tno�� os�dzenia du�ego z�a jako du�ego, a ma�ego jako ma�ego; g) Sumienie szerokie (wina ci�ka jest przez takie sumienie interpretowana jako wina lekka); *sumienie zatwardzia�e- przywi�zanie wewn�trzne do moralnego z�a; *sumienie faryzejskie- troska o zachowanie tylko pozor�w, pod publik�, h)sumienie skrupulanckie- upatrywanie winy tam gdzie jej nie ma, towarzysz� temu obawy i l�ki przed pope�nieniem z�a moralnego. 4)Podstawowe zasady funkcjonowania sumienia: a)dzia�a� nale�y w stanie sumienia praktycznie pewnego; b)cz�owiek powinien i�� za sumieniem pewnym, zawsze, nawet gdy znajduje si� ono w stanie sumienia nie pokonalnie bl�dnego; e)nie nale�y dzia�a� w sytuacji w�tpliwo�ci co do moralnego dobra danego czynu.
Zywel