textfile5.txt

(1 KB) Pobierz
OBIEKTYWNE PRAWO ETYCZNE
PRAWO NATURALNE- odwieczne boskie, zapisane w ludzkiej naturze, trzeba je tylko odczyta�.
Wg. etyki personalistycznej prawo etyczne jest zakorzenione w naturze cz�owieka, tzn. poruszamy si� w zadanych nam przez stw�rc� granicach, kt�re zyskujemy przychodz�c na �wiat: np p�e�. Wg. etyki chrze�cija�skiej tw�rc� prawa etycznego jest B�g. 
Prawo naturalne- zbi�r praw kategorycznych, obiektywnych i absolutnych (powszechnych i niezmiennych) oparty na podstawowych imperatywach, kt�re uzdalniaj� cz�owieka lub grup� os�b do spe�nienia akt�w wewn�trznie dobrych, a unikanie wewn�trznie z�ych. 
I. imperatyw- nakaz, podstawowe imperatywy to og�lne nakazy np. przestrzegaj praw	
II. zbior norm- regu�y post�powania, ktore wyra�aj� nakaz lub zakaz, a nie tylko moraln� warto�� czyn�w. 
Dekalog- podstawowy zbi�r norm. 
Prawo naturalne- pr�buje opisa� motywy ludzkiego dzia�ania i jego podstawowe kategorie. 
Na normy prawa naturalnego cz�owiek reaguje poczuciem winy, gdy go nie przestrzega: 
a)normy obiektywne- nie wytwarzane przez rozum, ale odczytywane z natury ludzkiej; blpowszechne i niezmienne (absolutne) -tzw znane wszystkim ludziom, kt�rzy osi�gn�li normalny stopie� rozwoju umys�owego, wynik og�lnoludzkiej instytucji dotycz�cych tego co dobre, a co z�e nienale�nie od ludzkich mysli i subiektywnych pogl�d�w.
Prawo naturalne- ukazuje nam normy trudne, od kt�rych cz�owiek chcia�by odst�pi�, ale du�o determinizmu sprawia, �e si� opiera. 
c)akty wewn�trznie dobre i ich spe�nienie i unikanie z�ych- nie nachodzi tu dziedzina akt�w moralnie oboj�tnych. 
Prawo naturalne jest �ci�le powi�zane ze �wiatem warto�ci i zmusza cz�owieka do refleksji nad relacj� jego dzia�ania do norm prawa marnego, i do oceny w�asnego zachowania.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin