Zaburzenia osobowości.doc

(210 KB) Pobierz
ZABURZENIA OSOBOWOŚCI

 

ZABURZENIA OSOBOWOŚCI

 

OSOBOWOŚĆ zintegrowana struktura cech przeżywania i zachowania jednostki, która wpływa na utrzymywanie relacji jednostki z otoczeniem (jest to coś , co odróżnia nas od innych osób) . Osobowość prawidłowo zintegrowana to osobowość o równolegle rozwiniętych i dopełniających się sferach os. :

-          sfera emocjonalna

-          sfera intencjonalno-poznawcza

-          sfera motywacyjna

-          sfera potrzeb

W zaburzonej osobowości mamy do czynienia najczęściej z niepełną integracją struktury osob.  Lub nieprawidłową czy patologiczną integrację.  

NIEPEŁNA INTEGRACJA STRUKTURY OSOB.

Na pewnym etapie, życie się zatrzymało , rodzice nie zajmują się rozwojem dziecka , następuje etap samorozwoju . Normalnie rozwinięta osoba posiada IQ=70 , lecz emocjonalnie jest na etapie kilkunastoletniej osoby – jest to osobowość niedojrzała , osobowość niepełna , czyli ta , która w toku rozwoju zatrzymała się .

              Zaburzenia osobowości to utrwalone wzorce zachowań, odmienne od powszechnych w danej kulturze i środowisku , zaburzenia te charakteryzują się odmiennym sposobem przeżywania i odnoszenia się do innych ludzi niż ten , który obowiązuje w danej grupie : zaburzenia osob. Formują się w dzieciństwie , są względnie trwałe i na całe życie , łączą się z brakiem elastyczności w reagowaniu i zachowaniu. Niepełna integracja struktury osob. Łączy się ze stopniem rozwoju osobowości i zintegrowana spójność różnych elementów składowych dających podstawę danej osobowości. Do niepełnej integracji osobowości należy osobowość niedojrzała , charakteryzuje się ona zahamowaniem rozwoju psychospołecznego , a wyraża się w infantylności przeżywania i zachowania połączonej z dziecięcym funkcjonowaniem .

             

CECHY OSOBOWOŚCI NIEDOJRZAŁEJ

-          natychmiastowe uzyskanie gratyfikacji w przyjemności (gratyfikacji materialnej)

-          kierowanie się dążeniem do natychmiastowego rozwiązywania tylko swoich spraw (pseudoegoizm)

-          przewaga emocjonalnych aspektów w zachowaniu dorosłego człowieka wobec racjonalnego podejścia do problemu

-          brak niezbędnych mechanizmów radzenia sobie z sytuacjami stresującymi

-          brak odpowiedzialności za swoje zachowanie , przerzucanie winy na drugie osoby

-          brak kontroli nad swoim zachowaniem i nad osobami za które jednostka jest odpowiedzialna

 

OSOBOWOSĆ HISTERYCZNA ( określana jako niestała emocjonalnie )

-          chwiejność i płytkość uczuć

-          skłonność do dramatyzowania i teatralność ( wzmożona ekspresja słowna i ruchowa )

-          egocentryzm  zachowania

-          labilność nastroju(od strachu do radości)

-          silne dążenie do uzyskania aprobaty drugiego człowieka poprzez zwracanie na siebie uwagi

-          częste manipulowanie osobami dla uzyskania ich akceptacji

 

O osobowości nieprawidłowej mówimy wtedy , gdy w toku rozwoju jednostki pewne cechy osobowości  uległy HIPERTROFII (nadmierny rozwój), inne natomiast nie rozwinęły się wcale .

Do typu osobowości nieprawidłowej patologicznie należą :

-          O. paranoidalna

-          O. narcystyczna

-          O. bierno-zależna

O. PARANOIDALNA ( często zwana paranoiczną) :

- nadmierna podejrzliwość 

-          brak tolerancji na krytykę

-          zaciętość i nie wybaczanie krzywd

-          wrażliwość na swoje niepowodzenia

-          poczucie odrzucenia i mniejszej wartości

-          opaczne interpretowanie czyjegoś zachowania i odmiennie

 

O. NARCYSTYCZNA ( zwana osob.autokreacji) charakteryzuje się :

-          wybujałym poczuciem własnej wartości i ważności

-          ekshibicjonistyczna potrzeba stałego podziwiania się

-          domaganie się nieustannej admiracji (podziwiania ) ze strony otoczenia

-          fantazjowanie na temat własnego wyglądu , zachowania

-          bezkrytyczne podejście do siebie i egoizm w swoim zachowaniu

 

ZABURZENIA OSOB.  U DZIECI

 

Osobowość dziecka jest w trakcie stawania się. Definiuje się  ją jako całość mechanizmów regulacyjnych , zorganizowanych wokół struktury „ja” , które wyzwalają i regulują zachowanie dziecka .Osobowość nie jest dana człowiekowi , rozwija się etapami :

I etap wiek 3-6 lat tworzy się osobowość autonomiczna , którą cechuje wyodrębnienie się struktury „ja”, czyli powolna tożsamość

II etap wiek 7-11 lat charakteryzuje się osobowością integracyjno-zależną, potrafi dokonywać wyboru, potrafi doceniać relacje z otoczeniem , wrażliwa na reakcję otoczenia na niego samego

III etap 12-17 lat – kształtowanie się pełnej dojrzałej osob.

Zaburzony typ osobowości dziecka – osobowość o rysach socjopatycznych ; cechuje się zaburzeniami procesów emocjonalno-motywacyjnych

OBJAWY :

-          częste wybuchy złości i gniewu

-          impulsywność reakcji z nadpobudliwością psychoruchową

-          słaby rozwój uczuć wyższych ( empatii)

-          dążenie do niezależności i dominacji nad drugimi osobami

-          dążenie do zadawania cierpienia i bólu drugim osobom

ETIOLOGIA :

-          brak lub wadliwy proces identyfikacji

-          wadliwy system wymagań wobec dziecka

-          deprywacja podstawowych potrzeb psychologicznych w młodszym wieku dziecka

 

 

 

 

18.02.2000 W.

 

ZABURZENIA OSOBOWOSCI – PSYCHOPATIA

 

PSYCHOZA – zaburzenie psychiczne , choroba psychiczna

                            Profesor Kretshmer stwierdził , że psychopatia jest degradacją moralną , czyli upośledzeniem kontaktów międzyludzkich . Podał jako pierwszy , że psychopaci istnieją od zarania dziejów i w „gorących” czasach trzymają się u steru władzy , natomiast w czasach „zimnych” my nimi rządzimy. Oni zawsze są , ale wtedy gdy jest norma , stabilizacja społeczna osobowość psychopatyczna jest ukryta, w gorących okresach ludzkości te osobowości się uaktywniają .

 

Psychopatia jest nieprawidłowym rozwojem osobowości , wiąże się z trwałym defektem w strukturze osobowości w taki sposób, że w trakcie rozwoju osobowości jednostki jedne cechy osobowości uległy hipertrofii ( przerostowi ) , a drugie nie rozwinęły się w ogóle – DSN 4  w klasyfikacji chorób wg WHO 

 

W zaburzeniu psychopatycznym defekt dotyczy sfery emocjonalnej . Jeżeli ktoś nie potrafi dać sobie rady ze swoimi uczuciami – cechy sfery emocjonalnej ulegają stłumieniu . Mówi się wtedy, że dana osoba pozbawiona jest uczucia empatii , nie potrafi się wczuć w uczucia innych ludzi .

              Cechy osobowości  psychopatycznej :

a)     upośledzenie umiejętności nawiązywania kontaktów z innymi ludźmi na podstawie głębszych związków emocjonalnych

b)     manipulowanie ludźmi w celu zaspokojenia własnych potrzeb i racjonalizowania celów

c)      brak tzw. wglądu w siebie , czyli bezkrytycyzmu zachowania

d)     brak poczucia winy z wyolbrzymionym poczuciem krzywdy

e)      nieumiejętność wyciągania wniosków z przeżytych doświadczeń

Jeśli występuje deficyt emocjonalny wtedy uaktywnia się cecha nieumiejętności nawiązywania kontaktów i manipulacja . Psychopata nie ma poczucia moralności . Ludzie służą mu jako przedmioty , które wykorzystuje w celu realizacji własnych potrzeb . Upośledzenie kontaktów powoduje , że psychopaci inaczej dochodzą do ludzi . Aby zdobyć sympatię innych ludzi psychopata manipuluje nimi .

Poczucie krzywdy = brak poczucia winy ( brak sumienia )

f)   deficyt lęku czyli niski poziom lęku psychicznego :

-          impulsywność w zachowaniu

-          niekontrolowana agresja

-          brawurowość

-          błędy w ocenianiu sytuacji społecznej

g)     lęk fizyczny o własne ciało ( nadmiar lęku )

 

PSYCHOPATIA JAKO CIERŃ DUSZY – Antoni Kępiński – psychopata sam cierpi , jako człowiek cierpiący zadaje cierpienie innym ludziom . Charakterystyczne u psychopaty jest postawa biorąca nad postawą dającą . Psychopata widzi , że jest odrzucany ale nie wie dlaczego , ma własny kolec , którego nie potrafi wyrwać .

 

 

UWARUNKOWANIA , PRZYCZYNY ZABURZEŃ PSYCHOPATYCZNYCH

 

1)    czynniki psychologiczne ( uzależnione od potrzeb , od siebie samego )

2)    czynniki społeczno – kulturowe

3)    czynniki biologiczne

 

AD. 1

1)     koncepcja deprywacji potrzeb ( prof. Spitz ) warunkuje psychopatię jako brak podstawowych potrzeb psychicznych tzn. potrzeby miłości , akceptacji , bezpieczeństwa , przynależności

2)     koncepcja narcyzmu - dotyczy ona procesu uspołecznienia dzieci , czyli powolnego niwelowania cech narcystycznych . Wg psychoanalityków każdy z nas rodzi się jako osoba narcystyczna . Proces uspołecznienia powoduje , że te cechy są usunięte

3)     koncepcja niedorozwoju superego – dotyczy zaburzonego procesu identyfikacji z osobami znaczącymi w rodzinie . Zaburzone jest wytwarzanie obrazu samego siebie w szczególności sylwetki moralnej jednostki . Psychopata nie ma sumienia w skutek zaburzonej identyfikacji

 

AD. 2

Do tych czynników zaliczamy :

-          postawy wychowawcze rodziców

-          style wychowania

-          wartości normy środowiska

-          zasady postępowania ( ogólnie , dekalog zachowań jakie przedstawia dziecku rodzina )

 

AD. 3

1)     dziedziczenie skłonności – występowanie pewnych cech społecznie nieakceptowanych

2)     aberracje chromosomalne – dotyczy dodatkowego chromosomu Y w kodzie genetycznym psychopaty

 

Dziedziczone są najczęściej cechy charakterologiczne jak np. impulsywność . Dodatkowy chromosom powoduje zwiększoną impulsywność . Niski poziom bodźca wywołuje nadmierną reakcję .

 

 

1.    Antyspołeczne zaburzenia osobowości – socjopatia

2.    Zaburzenia związane z używaniem substancji psychoaktywnych : 1. Psychologiczna problematyka wszystkich uzależnień ; 2. Diagnozowanie nadużywania substancji psychoaktywnych

3.    Uzależnienie spowodowane alkoholem : 1. Teorie uzależnienia alkoholem i kryteria ; 2. Negatywne skutki uzależnienia , społeczne skutki uzależnienia

4.    Uzależnienie od narkotyków : 1. Objawy uzależnień, przyczyny; 2. Pomoc farmakologiczna i psychologiczna

5.    Zaburzenia seksualne, dysfunkcje i rodzaje

6.    Nadużycia i przemoc (przemoc w domu, jej rodzaje, przemoc w instytucjach, szkołach, pracy, mobbing

7.    Depresje i samobójstwa dzieci i młodzieży : 1. Dynamika zachowań samobójczych, przyczyny tych zaburzeń; 2. Pomoc farmakologiczna i psychologiczna

 

 

 

 

25.02.2000 W

 

Antyspołeczne zaburzenia osobowości – socjopatia

 

              ANTYSPOŁECZNA OSOBOWOŚĆ – SOCJOPATIA to  zaburzenia osobowości w zakresie trwałych cech, które powodują, ze jednostka spostrzega siebie i rzeczywistość w sposób uogólniony i nieprzystosowany.

Wśród całej populacji socjopatow jest 2 –3 %. Najwięcej socjopatow to osobniki o płci męskiej .

SOCJOPATA – zaburzona jednostka w kontaktach społecznych z drugim człowiekiem .

Cechy charakterystyczne tego zjawiska :

1)     socjopata ma zachowanie antyspołeczne bez wystarczającej motywacji – socjopatia zachowuje się zawsze niezgodnie z ogólnie panującymi zasadami zachowania, prawa. Wśród tych osobników istnieją jednostki, które planują swoje zachowania, liczą na jakieś korzyści. Inni zaś krzywdząc drugiego człowieka nie maja w tym wyraźnego celu, nawet nie wiedza czemu to robią (brak motywacji w zachowaniu). Zachowanie antyspołeczne socjopaty sprawia często wrażenie bezcelowych, impulsywnych, irracjonalnych; charakteryzujące się perswazyjna impulsywnością (natychmiastowa reakcja na bodziec)

2)     brak sumienia i odpowiedzialności wobec innych:

-          brak wstydu, poczucia winy i skruchy, osoby te nie są zdolne do głębokiej troski o drugiego człowieka

-          kontakty międzyludzkie są u socjopatow płytkie, nastawione na eksploracje drugiej osoby

-          kłamliwość i manipulowanie jednostka

-          nieprzywiazywanie się do drugiego człowieka, brak reakcji na zaufanie, miłość i czułość; socjopata nie odbiera sygnałów z otoczenia, nie reaguje na przykłady innych, na to co jest norma, na tłumaczenie danych sytuacji. Relacje z druga osoba jest zaburzona, socjopata jest jakby za szyba i nie widzi swoich złych nawyków, zachowań jako złe, niezgodne z norma

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin