opis.pdf

(16 KB) Pobierz
opis
Historia:
Samolot Thomas-Morse S-5 Seaplane jest jedną z wersji samolotu S4C
"Scout", który był ulubionym jednomiejscowym samolotem treningowym
produkowanym w USA podczas I wojny światowej. UwaŜano go równieŜ za
najlepszy samolot myśliwski,choć równieŜ mówiono iŜ był kopią
angielskiego Camela. Ochrzczony przez pilotów "Tommy" samolot ten
miał długą i urozmaiconą karierę.
Produkowany był przez Thomas-Morse Corporation w Ithaca w stanie New
York - firmę załoŜoną w Hammondsport juŜ w 1910 roku pod nazwą Thomas
Brothers przez młodego angielskiego emigranta i jego brata. Pierwszy
model o oznaczeniu S4B, przedstawiony latem 1917 roku, został
zamówiony w 100 egzemplarzach. Zmodyfikowana wersja S4C została
następnie dostarczona w ilości 497 sztuk do U.S. Air Service, z czego
część do korpusu łączności. Samoloty te, w wersji kołowej S4C, były
praktycznie uŜywane we wszystkich szkołach lotniczych Stanów w 1918
roku do nauki zaawansowanego pilotaŜu. Jedną z wersji rozwojowych
była wersja S-5 Seaplane wyposaŜona w pływaki, nie brała ona jednak
udziału w działaniach wojennych, choć była oferowana zarówno
marynarce jak i armii lądowej.
Po zakończeniu wojny wiele z nich zostało odsprzedanych do cywilnych
szkół lotniczych, pilotom amatorom oraz byłym pilotom wojskowym.
Niektóre z nich będące w uŜyciu jeszcze w latach 30-tych brały udział
w realizacji hollywoodzkich filmów o lotnictwie I wojny światowej -
m.in. "Down Patrol". Ogółem wyprodukowano ponad 600 sztuk tego
samolotu.
Przedstawiony model jest wersją przeznaczoną dla marynarki i
wykorzystywany był przede wszystkim jako samolot łącznikowy.
Dane:
długość: 19'10" (6,06m)
rozpiętość: 26'6" (8,07m)
silnik: rotacyjny LeRhone 90KM lub Gnome Monosoupape 9-B o
mocy 100KM
prędkość: 95 - 100 miles/h (ok. 160 km/h) na poziomie morza
pułap: 15 000 ft (4 572m)
waga: 1354 lb (614 kg) z pełnym zbiornikiem
uzbrojenie: opcjonalnie wyposaŜany w karabin maszynowy Lewis
Budowa modelu:
Przed przystąpieniem do budowy naleŜy zapoznać się z rysunkami
montaŜowymi i instrukcją oraz nakleić wszystkie wręgi na tekturę o
grubości 0,5mm - 1mm. Elementy stanowiące usztywnienie lotek oraz
stateczników naleŜy zeszlifować na krawędzi natarcia (3C, 4A) lub
spływu (4B, 5A).
Budowę rozpoczynamy od wnętrza kabiny - cz. 1a. Zgodnie z rysunkiem
montaŜowym przyglejamy podstawę fotela (1b), fotel (1c), orczyk (1e)
oraz tablicę przyŜądów (1d). DrąŜek sterowy wykonujemy z drutu wg
szablonu I. Całość wklejamy w segment 1 i zamykamy od przodu wręgą 1A
a od tyłu 1B pamiętając aby kolorowa strona skierowana była do
wewnątrz.
Następnie sklejamy segmenty 2 oraz 3, w którym wycinamy otwory do
montaŜu stateczników poziomych. Decydując się na wykonanie naciągów
naleŜy w segmencie 2 wykonać w oznaczonych miejscach otworki, przez
które pod koniec klejenia je przeciągniemy. Do gotowego kadłuba
montujemy stateczniki poziome (cz. 4a, 4A, 4c) oraz pozostałe
elementy - tzn. 1f, 1g, 1i oraz 3b z 3C jako usztywnienie.
Kolejnym etapem jest budowa silnika - do korpusu (cz. 11a,b,c,d)
doklejamy cylindry oraz kolektory (11f,g). W okaptowaniu silnika (cz.
12) umieszczmy silnik i zamykamy go wręgą 12A. Całość przyklejamy do
segmentu 1 i doklejamy uformowane cz. 13 a następnie cz. 13a.
W wycięty wcześniej otwór w segmencie pierwszym wprowadzamy dźwigar
6A na którym osadzamy uformowane i sklejone płaty dolne - powinny one
posiadać lekki wznios. MontaŜ płatu górnego rozpoczynamy od sklejenia
kesonu 1A oraz uformowania samego płatu na wręgach 7B. Po dokładnym
dopasowaniu cz. 7, 7A i 7B całość sklejamy w jeden element.
Górny płat montujemy wykorzystując słupki 9 i 10. Dodatkowo moŜna
wykonać prowadnice sterowania górnymi lotkami zaznaczone na rysunkach
zestawieniowych. Na górnym płacie naklejamy cz. 7b.
Pływaki samolotu wykonujemy z cz. 8, 8a, b i c oraz 15 i 15a (pływak
tylny). Do całości kadłuba montujemy lotki steru wysokości (cz. 4b i
4d), górnego płata (cz. 7a) i steru kierunku (cz. 5 i 5a). Na tym
etapie naleŜy wykonać wszelkie naciągi i linki sterów.
Po ich wykonaniu pozostaje zamontować karabin (cz. 1h) oraz skleić
warstwowo, przeszlifować i pomalować śmigło, które motnujemy na wale
(szablon II) przeprowadzając go przez silnik i wręgę 12A.
Model retuszujemy i moŜna go polakierować półmatowym lakierem, który
go wzmocni i zabezpieczy przed kurzem.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin