J. Sławiński, O kategorii podmiotu lirycznego, [w] tenże, Dzieło, język, tradycja, Warszawa 1974 - notatki.doc

(39 KB) Pobierz

12. J. Sławiński O kategorii podmiotu lirycznego

 

-          badacze i krytycy skłaniają się ku stwierdzeniu, że narratora i autora nie należy utożsamiać ze sobą

-          podmiot liryczny jest zakorzeniony w strukturze utworu i jest wyznaczany przez jej elementy

-          badacze nie mają nic przeciwko interpretowaniu podmiotu lirycznego, tylko wtedy, gdy interpretacja jest zgodna ze znaczeniową częścią utworu

-          kwestię podmiotu lirycznego rozpatrywać należy jak sprawę nadawcy dzieła literackiego – na trzech poziomach:

·                wydarzenia związane z konkretną postacią twórcy np. Adama Mickiewicza – zdarzenia te i cechy przywodzą na myśl zaraz konkretnego twórcę – stanowisko „naiwnie realistyczne”

·                pytanie o specyficzną rolę autora dzieła, w którą wchodzi on w danym dziele, nadawca jest to podmiotem czynności twórczych, tzn. nie wszystkie zdarzenia mają realne powiązania z postacią autora, jest ukształtowany przez relację dialogu i dzieła, w którym istnieje – „iloczyn sytuacji życiowej pisarza i fikcyjnego świata utworu”

·                kategoria „podmiotu literackiego” dot. poziomu organizacji samego utworu ego, narrator są jakby wewnętrzną kwestią utworu, autor nie ma nic wspólnego z narratorem, bo sytuacje przedstawione nie mają żadnego związku z życiem twórcy – wyobrażenie o osobie mówiącej daje tylko tekst, który ona wypowiada, dwa głosy: podmiotu lirycznego i autora na tym poziomie mogą się przenikać tylko wtedy, gdy tekst zawiera sformułowania metajęzykowe (dotyczące wewnętrznie tekstu)

-          tekst liryczny charakteryzuje się tym, że jest monocentryczny tj. skoncentrowany tylko na jednej postaci lirycznej, a nie jak np. dramat na wielu postaciach

-          w liryce istnieje jeden plan semantyczny związany z postacią „ja lirycznego”, w narracji więcej niż jeden

-          w epice występuje coś zwanego „przytoczeniem w przytoczeniu” i odnosi się do kompozycji szkatułkowej, dotyczy to też dwóch stopni semantycznych

-          w epice pomiędzy przytoczeniami „pierwszego st.” a przytoczeniami „drugiego st.” zachodzi pewna niezgodność, opozycja – one wiążą się i zaprzeczają sobie, w liryce ze względu na jeden stopień przytoczenia nie ma o zaprzeczaniu mowy, a przytoczenie to jest bezkontekstowe

-          podmiot mówiący w utworze lirycznym jest odpowiednikiem całego tekstu, od początku do końca, nie dotyczy tylko konkretnych zdań (jak w epice, dramacie), ale całości wypowiedzi poetyckiej

-          podmiot liryczny jest „akcją rozwijającą się w kierunku mniej lub bardziej przewidywalnym”

-          badacze stwierdzają często, że podmiot liryczny jest stabilnym i statycznym elementem utworu, stąd określenia: „pozycja pomiotu”, „postawa podmiotu”, punkt widzenia podmiotu”, o innych elementach mówi się, że są „przebiegiem”, „rozwojem”, „dzianiem się”

-          „przekaz liryczny jest w istocie zapisem procesu formowania się jednorazowego ‘ja’ mówiącego”

-          nośnikami znaczeń, które kształtują podmiot liryczny nie są tylko jednostki leksykalne, ich struktury, ale również inne „obarczone sensem, odcinki wypowiedzi” takie, jak wers, czy zestrój akcentowy itp.

-          informacje o kształtowaniu się podmiotu lirycznego „mogą być niesione wyłącznie przez pewne ujęcia stylistyczne czy wersyfikacyjne charakterystyczne dla przyjętego przezeń sposobu mówienia”

-          podmiot liryczny jest obserwowalny w tekście lirycznym

-          „Zrozumienie przekazu lirycznego przez czytelnika polega w dużej mierze na […] rekonstrukcji zespołu złożeń składających się na ‘obraz’ osoby mówiącej”

·         wyodrębniają się z całości semantycznej wypowiedzi

·         indywidualnie realizują pewien zadany wzorzec

-          role (cechy) podmioty lirycznego:

·         określony stosunek „ja” mówiącego do psychologicznych i podmiotowych okoliczności wypowiedzi

·         stosunek „ja” do drugiej osoby, potencjalnego partnera wypowiedzi lirycznej

·         stosunek „ja” do podmiotu czynności twórczych i sytuacji lir. W jakiej „ja” się znajduje

·         stosunek „ja” do określonych elementów biografii pisarza

-               podmiot liryczny to „jednorazowo sformułowana osobowość” uczestnicząca w jakimś stereotypie „ja” lirycznego „który nieuchronnie pośredniczy między indywidualnym nadawaniem a indywidualnym odbiorem komunikatu poetyckiego” – tzn. często jest tak, że interpretacja utworu ze względu na podmiot liryczny jest inna u autora i inna u czytelnika, a to ze względu na indywidualne odczytanie ról pełnionych przez „ja” liryczne

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin