HA ściąga.docx

(37 KB) Pobierz

 


Zasada resortowości -wykształciła się w okresie panowania

Ludwika XIII i XIV. Zgodnie z tą zasadą wykonywanie admin powierzono niezależnym od siebie resortom.

Do pierwszych resortów możemy zaliczyć: Resort spraw zagranicznych,Skarbowości,Wojskowość,

Sprawy wewnętrzne i wymiar sprawiedliwości.Z czasem

zaczęła pojawiać się instytucja administracji zespolonej.

Instytucja zespolenia charakteryzuje się zespoleniem

osobowym i służbowym. Podmiot zwierzchni ( np.

Starosta w Powiecie, czy Wojewoda w Województwie)

upoważniony jest do powoływania i odwoływania

większości kierowników zespolonych służb.

Centralizacji i decentralizacji-przeciwstawne

wobec siebie. Chodzi w nich o  stosunki zachodzące

pomiędzy org centr lub wyższymi oraz org niższego rzędu.

a)Zasada centralizacji - podporządkowanie się organów

niższego stopnia organom nadrzędnym oraz skupianie

decyzji w organach centralnych i naczelnych. Zakłada brak samodzielności organów niższego szczebla i ścisłe ich

uzależnienie od struktur nadrzędnych, które kierują

ich pracą. Stosowana w absolutnych państwach policyjnych
b)Zasada decentralizacjibrak podległości organów

niższego rzędu organom wyższego rzędu i rozkład

uprawnień decyzyjnych pomiędzy władze centralne i lokalne.Przyjmuje się tu domniemanie samodzielności

i niezależności podmiotów. W XIX w podstawową formę decentralizacji stanowił samorząd.

Zasada koncentracji i dekoncentracji. Najczęściej obie

te zasady wzajemnie się przenikają,mówimy o nich

wówczas, gdy mamy do czynienia z przewagą jednego

z tych elementów.
a)Koncentracja- kompetencje przyznane adm państwowej

mają być spełniane przez szczeble wyższe, zwłaszcza

przez szczebel centralny. Następuje skupienie decyzji

z reguły w jednych rękach (ministra, wojewody )

b)Dekoncentracja - powierzenie kompetencji organom

terenowym, zwłaszcza szczebla podstawowego, co

prowadzi do rozłożenia prawa decyzji i odpowiedzialności

pomiędzy różne czynniki.

Hierarchicznego podporządkowania.Najwcześniej

wykształcona, początków jej stosowania w starożytności,

zwłaszcza w despotiach.W czasach nowożytnych -w

monarchiach absolutnych. Panujący lub upoważnieni

przez niego urzędnicy decydowali tu o obsadzie stanowisk

,awansach, karach, odpowiedzialności służbowej. Cechą charakterystyczną był brak prawnej niezawisłości organów podległych w stosunku do nadrzędnych. Charakterystyczna

dla Francji napoleońskiej oraz krajów czerpiących z niej wzor,(np.Księstwa Warszawskiego)

Kolegialności i jednoosobowości.
Zasada kolegialności - XVII i XVIII w. Decyzje podejmowane większością głosów członków obecnych na posiedzeniu

org.adm. System zapewniał samokontrolę osób wchodzących

w skład kolegium, utrudnia działania sprzeczne z prawem

Zasada jednoosobowości - początki XIX w. Polegała na ześrodkowaniu całego zakresu przekazanej władzy oraz

powierzeniu wyłącznego prawa podejmowania decyzji jednej

osobie. Zaletami były szybkość i sprawność działania, oraz

określenie osoby odpowiedzialnej za wydaną decyzję.

Zasada biurokratyzmu.-w okresie monarchii absolutnej.

Stanowiła ona hierarchiczną organizację, opartą na zależności służbowej między zwierzchnikiem a podwładnym,pobieranie

przez personel stałego wynagrodzenia pieniężnego. Przy

obsadzie stanowisk kierowano się kryterium kwalifikacji, co powodowało powierzenie urzędów także osobom nie

należącym do warstw uprzywilejowanych. Biurokratyzm

łączył się ściśle z centralizmem i hierarchiczną strukturą władz.

 

 


ADM. KS.W-WSKIEGO
a)Król-Najwyższa władza wykonawcza w państwi.

Wprowadzona została monarchia ograniczona, bowiem

konstytucja formułowała zasadę suwerenności monarchy.

Obsadzał wszystkie stanowiska w apartamencie

państwowym, miał też prawo zwalniania wszystkich

urzędników z wyjątkiem mianowanych dożywotnio.

b)Ministrowie: sprawiedliwości, spraw wew i religijnych,

wojny, przychodów i skarbu oraz policji oraz sekretarz

stanu będący szefem kancelarii królewskiej. Ich władza

była jednoosobowa. Każdy z nich był odpowiedz. za

całą działalność swego resortu.

c) Rada ministrów-wszyscy ministrowie z prezesem

na czele. Początkowo pojmowała swą rolę jako

zastępcy króla. Dopiero dekret z 24 grudnia 1807 roku

uregulował jej stanowisko zgodnie z konstytucją.

Pozbawiona funkcji kierowniczych.

d) Rada Stanu-składała się z ministrów. Wprowadzono p

odział Rady na sekcje. Po 1810 roku Rada Stanu zyskała

na znaczeniu politycznym, stając się organem przede

wszystkim sądowym.

ADM KRÓLESTWA PL

ADM,CENTRALNA

a)Król-Najwyższa władzą wyk. Wyłącznie do niego pochodziła

wszelka władza adm. Posiadał prawo nominacji urzędników

oraz dostojników kościelnych. Kierował siłą zbrojną i posiadał wyłączne prawo wypowiadania wojny oraz zawierania traktatów

i umów. Znaczący był jego udział w ustawodawstwie.

b)NamiestnikZastępca króla był, spełniający swe czynności

pod nieobecność monarchy w Królestwie. Został nim gen. Napoleoński Józef Zajączek. Po jego śmierci stanowisko funkcje namiestnika przelano na Radę Adm. Jego zadania: prezydowanie

w Radzie Stanu, wydawanie kontrasygnowanych ministerialnie postanowień w Radzie Adm, mianowanie urzędników.

c) Rada Stanu Centralny org.władzy i adm.. Dzieliła się na Zgromadzenie Ogólne Rady Stanu i.

Radę Administracyjną. Rozpatrywała w szczególności sprawy przekraczające wyłączność poszczególnych szefów resortów

d) Komisje Rządowe-nalezal do nich zarząd kraju. Były to

organy kolegialne, działające jednak pod indywidualnym

kierownictwem ministrów, ponoszących odpowiedzialność konstytucyjną. Utworzono 5 Komisji:Wyznań Religijnych i

Oświecenia Publicznego,Sprawiedliwości,Spraw

Wewnętrznych i Policji,Wojny,Przychodów i Skarbu

ADM LOKALNA

a)Województwa i obwody-adm sprawowan przez komisje wojewódzkie, urzędy municypalne w miastach oraz przez

wójtów w gminach

b) Miasta i gminy wiejskiezwierzchność miejska: prezydent municypalności lub burmistrz oraz ławnicy

-zwierzchność wiejska: wójt gminy. Właściciele wsi byli

wójtami. Pomocnikami wójta byli sołtysi.

 

 

 

 

ADM II RP

ADM CENTRALNA:

Rada Ministrów-Organ kolegialny, ministrowie mianowan

i przez prezydenta,centralny organ adm publ. Rozpatrywała sprawozdania, uzgadniała działalność i zatwierdzała statuty organizacyjne poszczególnych ministrów. Funkcje adm. pełniła

przez wydawanie zarządzeń, podejmowanie uchwał, wydawanie aktów administracyjnych.

Ministrowie- kierowali wyodrębnionymi resortami adm, byli

również członkami ciała kolegialnego Rady Ministrów.

Ministerstwa dzieliły się na Departamenty z dyrektorami na

czele, te zaś dzieliły się na wydziały na czele z naczelnikami.

ORGANY ADMINISTRACJI OGÓLNEJ:

Wojewoda -Stał na czele adm województwa, mianowany przez prezydenta na wniosek Rady Ministrów, przedstawiony przez ministra spraw wewnętrznych. Podlegał ministrowi spraw

wew, a w zakresie służbowym właściwym ministrom.Działał w charakterze :przedstawiciela rządu i szefa adm ogólnej i działów administracji specjalnej, zespolonych z administracją ogólną

Posiadal prawo wydawania rozporządzeń wykonawczych i porządkowych

Starosta-Na czele adm szczebla powiatowego, podlegający

osobiście i służbowo wojewodzie.Występował w podwójnej roli: przedstawiciela rządu w powiecie oraz szefa administracji

rządowej ogólnej. Głównym zadaniem starosty było

zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego

2)ADMINISTRACJA SPECJALNA

a)Administracja wojskowa-Minister dowodził siłami zbrojnymi

w czasie pokoju, kierował administracją wojskową, szkoleniem, zgłaszał wnioski. Generalny inspektor sił zbrojnych w czasie

wojny miał objąć stanowisko naczelnego wodza. Administracją kierowali dowódcy okręgów korpusów.

b)Administracja szkolnictwa Kierownik ministrer wyznań

religijnych i oświecenia publicznego. Dla celów administracji szkolnictwa kraj został podzielony na 10 okręgów szkolnych z kuratorami na czele. Przeprowadzona reforma podzieliła szkoły

na: powszechne, średnie, wyższe. Na  średnie szkolnictwo ogólnokształcące składać miały się po reformie gimnazja oraz

jako szczebel wyższy – 2 letnie licea. Szkoły wyższe dzieliły

się na akademickie i nieakademickie.

c)Administracja wyznaniowa -szczeblu centralnym sprawował minister wyznań religijnych i oświecenia publicznego.Na terenie województwa sprawy te należały do kompetencji wojewody.

Sytuację prawną Kościoła określał konkordat zawarty ze stolicą Apostolską. Gwarantował on swobodne wykonywanie władzy duchownej i jurysdykcji. Podział na prowincje i diecezje w

granicach państwa miał być dokonywany w porozumieniu

z rządem.

SĄDOWNICTWO ADM W II RP.

Najwyższy Trybunał Administracyjnyskład: pierwszy prezes,

prezesi izb oraz sędziowie. Mianowani na wniosek premiera

przez prezydenta. Wszyscy członkowie mieli posiadać

wykształcenie prawnicze, a połowa kwalifikacje sędziowskie.Kontrlolował

legalność aktów administracyjnych wydawanych przez organy administracji rządowej i samorządowej, z wyjątkiem spraw przekazanych ustawowo sądom powszechnym, mianowania

na publiczne urzędy i stanowiska, reprezentacji państwa za

granicą, działań wojennych, spraw dyscyplinarnych, decyzji wydawanych na zasadzie swobodnego uznania. Wyroki

Trybunału były ostateczne. Trybunał mógł zaskarżoną

decyzję utrzymać w mocy lub uchylić całkowicie lub częściowo.

Inwalidzki sąd administracyjny-1935, Miał przejąć orzecznictwo

w sprawach skarg na decyzje o zaopatrzeniu rentowym i emerytalnym inwalidów wojennych i wojskowych oraz osób

po nich pozostałych.Skład: przewodniczący i sędziowie oraz

ławnicy (1/2 to urzędnicy o wykształceniu prawniczym,

a druga połowa to inwalidzi posiadający średnie wykształcenie wytypowani przez stowarzyszenia inwalidów)

Trybunał Kompetencyjny-1925 w W-wie ,rozstrzyganie

sporów o właściwość między organami administracji a

sądami administracyjnymi lub innymi sądami.TK rozpatrywał

zarówno pozytywne jak i negatywne spory o właściwość, -

Część członków TK stanowili sędziowie NTA, część –

Sądu Najwyższego, część zaś wywodziła się z grona

znawców prawa

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin