Mindell+Arnold+-+Praca+nad+samym+soba+(rtf).pdf

(506 KB) Pobierz
343970609 UNPDF
ARNOLD MINDELL
"PRACA NAD SAMYM SOBĄ"
PODZIĘKOWANIA
Chciałbym szczególnie serdecznie podziękować Barbarze Croci za pomoc, której
udzielała mi w każdy możliwy sposób w trakcie eksperymentalnej fazy mojej pracy
medytacyjnej, jak również za wsparcie podczas tworzenia cyklu seminariów na temat pracy
wewnętrznej, których pewne aspekty stały się częścią tej książki. Barbara była moją
nauczycielką hatha jogi i wspólnie zaczęliśmy przekształcać starodawną praktykę duchową w
metody medytacji zorientowanej na proces.
Jestem również niezmiernie wdzięczny Carlowi Mindellowi za to, że wiele lat temu
wzbudził we mnie zainteresowanie medytacją, wprowadził mnie w zagadnienia związane z
siddha jogą Muktanandy oraz w medytację vipasy-ana, jak również udzielił mi wielu
pomocnych informacji o innych autorach zajmujących się tą problematyką.
Jestem także bardzo zobowiązany Ośrodkom Psychologii Zorientowanej na Proces w
Zurichu i Portland oraz związanym z nimi grupami w Denver, Seattle, Bostonie i Santa Cruz,
które w trakcie eksperymentalnych seminariów sprawdzały pomysły zawarte w tej książce.
Wiele wartościowych uwag i poprawek wnieśli do mojej pracy: Jan Dworkin, Reinhard Hauser,
Amy Kaplan, Dawn Menken, Debbie Schuepbach, Suzanne Springs i Madeleine Ziegler.
Chciałbym podziękować również Katherine Ziegler za istotne komentarze i sugestie oraz
wyrazić szczególną wdzięczność Julie Diamond za pomoc redakcyjną.
Podziękowania kieruję również do Stephana Bodiana z Yoga Journal, który tuż przed
wydaniem tej książki zwrócił mi uwagę na kilka jawnych błędów, jakie uczyniłem pisząc o
wschodnich technikach medytacyjnych. Amy Kapłan bardzo zachęcała mnie do wyciągnięcia
wniosków z tej pracy, czego wynikiem jest rozdział jedenasty. Chciałbym także złożyć
podziękowanie wszystkim instytucjom i osobom za wyrażenie zgody na reprodukcję ilustracji
do tej książki.
PRZEDMOWA
Sądzę, że książka ta jest częścią nowego, wielopłaszczyznowego podejścia do
psychologii i medytacji, do samodzielnej pracy ze snami, odczuciami fizycznymi, twórczyni
ruchem i relacjami. “Samodzielna praca nad sobą" została zamierzona jako wyczerpujące
wprowadzenie oraz praktyczny poradnik do pracy wewnętrznej bez pomocy terapeuty przy
użyciu metod psychologii zorientowanej na proces. Jest ona przeznaczona dla wszystkich ludzi,
którzy interesują się medytacją i psychoterapią.
Moje obecne badania związane z medytacją rozwijają introwertywny aspekt tego, co
początkowo nazwałem “pracą ze śniącym ciałem". W książce Dreambody (1984)
przedstawiłem odkrycie, że doświadczenia cielesne stanowią somatyczną mapę snów; następna
praca Working with the Dreaming Body (1985) zajmuje się strukturą kanałów w pracy z
procesem oraz informacjami, które pojawiają się w trakcie takiej pracy, a Rivers Way (1986)
przedstawia jej filozoficzne podstawy. Kolejna książka, The Dreambody in Relationships
(1987) odnosi język śniącego ciała do pracy z rodzinami, a w City Shadows zajmuję się
ekstremalnymi i psychotycznymi stanami. Obecna praca, “Samodzielna praca nad sobą"
ukazuje, w jaki sposób sygnały, świadomość kanałów oraz teoria procesu składaj ą się na
użyteczną metodę samopomocy.
Książka ta powstała w wyniku dwóch pięciodniowych sesji medytacyjnych. Pierwsza z
nich miało miejsce latem 1981-go roku w czasie mojego pobytu w górach w Szwajcarii
niedaleko przełęczy Coldela Croix, a druga wczesną jesienią 1984-go roku, kiedy
odpoczywałem na wybrzeżu w Oregon, w Stanach Zjednoczonych. Owe dwie długotrwałe
medytacje całkiem nieoczekiwanie dały efekt w postaci książki, którą trzymacie obecnie przed
sobą.
Dopiero teraz, siedem lat po tym, jak po raz pierwszy zacząłem pisać tę książkę, czuję
się wystarczająco śmiały, aby oddać ją w wasze ręce. Przez ten czas gruntownie ją sprawdzałem
i ulepszałem przy pomocy setek uczniów zajmujących się pracą wewnętrzną i jestem
przekonany o jej potencjalnej użyteczności dla różnego rodzaju ludzi w każdym z możliwych
stanów. Jest ona przeznaczona dla każdego, kogo interesuje wyświetlenie tajemnicy snów,
doświadczeń cielesnych, relacyjnych oraz zjawiska synchroniczności.
W pierwszych trzech rozdziałach skupiam się na podstawowych, czasami ukrytych
założeniach różnych rozpowszechnionych procedur medytacyjnych. Druga część przedstawia
mój ą własną pracę wewnętrzną nad tworzeniem pierwszych kroków medytacji zorientowanej
na proces. Część I ma w zamierzeniach postawić wyzwanie umysłom Czytelników, podczas
gdy Część II została pomyślana jako pomoc w wewnętrznej pracy nad sobą. Część III, “Praca
ze światem", przedstawia zastosowanie pracy wewnętrznej do relacji i procesów globalnych.
Celem tej książki jest stworzenie wspólnej płaszczyzny, która będzie wspierać tak
wschodnie, jak i zachodnie praktyki poprzez zastosowanie pojęć związanych z procesem i
informacją. Stanowi ona próbę integracji wschodniego rodzaju medytacji, zachodnich
psychoterapii zajmujących się ciałem, psychologii analitycznych oraz teorii informacji. Może
być traktowana jako przewodnik, adresowany tak do nowicjuszy, jak i osób zaawansowanych,
służący pomocą w stosowaniu medytacji zarówno do badania swojego wnętrza, jak i do pracy z
innymi ludźmi.
Po wielu wahaniach zdecydowałem się pozostawić tę książkę w zasadzie w jej
pierwotnym kształcie, mianowicie jako medytację zorientowaną na proces, tak, aby mogła jasno
przedstawić najbardziej istotne idee. Pozostawienie jej głównie w formie medytacji jest
korzystne ze względu na fakt, że odwołuje się ona w ten sposób do czytelników
zainteresowanych doświadczaniem pracy wewnętrznej już w trakcie czytania.
Chciałbym przeprosić za trudności, które wynikają z połączenia medytacyjnego i
liniowego stylu pisania i zapraszam Czytelników do wzięcia razem ze mną udziału w
przygodzie, której nie mógłbym przeżyć w żaden inny sposób. Czytelnicy, którzy poszukuj ą
logicznej zwartości, implikacji oraz związków z innymi systemami, znajdą, mam nadzieję,
odpowiedzi na swoje pytania w pierwszej części pracy oraz w rozdziale dwunastym.
Pytania i odpowiedzi dotyczące medytacji zorientowanej na proces, zawarte w ostatnim
rozdziale, nie zostały tam umieszczone jedynie po to, aby przekazać konkretne informacje, ale
również po to, aby wspomóc studia nad medytacją. Jestem zainteresowany tym, aby czytelnicy
włączyli się w obecne badania. Chciałbym, abyście podzielili się ze mną waszymi pytaniami
dotyczącymi tematów, które nie zostały poruszone w tej książce. Włączę je do ewentualnych
następnych jej wydań z nadzieją, że stanie się ona zbiorowym projektem badawczym
dotyczącym medytacji.
Arnold Mindell Avers, 1987
I.
PROBLEMY ZWIĄZANE Z MEDYTACJĄ
WSCHODNIE I ZACHODNIE PODEJŚCIE DO MEDYTACJI
Chociaż istnieje wiele podobieństw między zachodnią psychoterapią, a wschodnimi
technikami medytacji, to jednak nie ulega wątpliwości, że, najogólniej rzecz ujmując, zachodnia
psychoterapia koncentruje się bardziej niż wschodnie podejścia na sprawach związanych z
zewnętrznym światem jednostki i stąd też często wchodzi w konflikt z systemem przekonań
oraz celami wschodnich technik medytacyjnych.
Chciałbym przytoczyć interesującą historię, która ukazuje tę różnicę w podejściach
wschodniej i zachodniej psychologii. Owo zdarzenie miało miejsce na Zachodzie, gdy Ram
Dass, jeden z głównych propagatorów myśli wschodniej w Ameryce spotkał się po raz pierwszy
z Fritzem Perlsem, jednym z najbardziej znanych psychoterapeutów naszych czasów. Spotkanie
miało miejsce w ramach programu radiowego. Ram Dass opowiadał potem, że jego reakcją na
Perlsa było zwrócenie się do wewnątrz i zamilknięcie. Perls natomiast natychmiast postawił
Dass'owi zarzut, że unika konfrontacji zachowując się w sposób tak bardzo zdystansowany .
Mam nadzieję, że Czytelnicy wybaczą mi użycie przykładu tych dwóch mężczyzn jako
reprezentantów przeciwstawnych sobie światów. Chciałbym jednak powiedzieć, że Ram Dass
reprezentował, przynajmniej w owym czasie, dążenie do zagłębiania się w siebie, tendencję do
koncentracji na sprawach wewnętrznych i oczyszczania umysłu z wewnętrznych głosów. Perls
natomiast był rzecznikiem przeciwstawnego podejścia, według którego “zwracanie się do
wewnątrz" jest odejściem od życia i unikaniem trudności, które ono ze sobą niesie. Ta historia
ilustruje jednostronność obu podejść: tego, które ma wobec życia wewnętrzną i medytacyjną
postawę i tego, które stara się radzić sobie z konfliktami w relacji poprzez metodę
zewnętrznych działań.
Koncentracja na świecie zewnętrznym, którą reprezentuje zachodnia psychoterapia i F.
Perls w przytoczonej przez Rama Dass'a historii, umożliwiła nam rozwój skutecznych metod
interakcji z klientem oraz odkrycie wielu sposobów pracy z relacjami. Jednak podejście to nie
uwzględnia całości zagadnienia i powoduje, że terapeuta nie ma wystarczająco dużo
doświadczeń w pracy z samym sobą. Moje doświadczenia z superwizji i szkolenia wielu
terapeutów reprezentujących różne kierunki w psychoterapii ujawniły, że przyczyny braku
pewnych zawodowych kwalifikacji należy upatrywać w niewystarczających doświadczeniach
Zgłoś jeśli naruszono regulamin