Race for the Galaxy.pdf
(
1156 KB
)
Pobierz
toM LEHMaNN
Eksploracja, kolonizacja, rozwój, handel, konsumpcja czy produkcja? Czego najbardziej potrzebujesz?
Która z byłych ziemskich kolonii najlepiej sprawdzi się w zasiedlaniu galaktyki, dziś kiedy dostępny jest
JumpDrive? Kto odkryje tajemnice Władców Obcych Ras, którzy zniknęli w tajemniczy sposób?
Twój cel: zbudować najlepiej prosperujące i najpotężniejsze kosmiczne imperium!
wprowadzenie
W
Race for the Galaxy
graczezapomocąkartbudująkosmicznecywilizacje,którereprezentująświatylubpostęptechnologicz-
nyispołeczny.
Graczerównocześniewybierająktórefazy
grywystąpią.Fazy,którychniewybierze
żadenzgraczyniewystępują.Każdyz
graczyotrzymujepremiępodczaswybra-
nejprzezsiebiefazy.
Każdarundaskładasięzprzynajmniejjednej
fazy
spośródpięciudostępnych.Wkażdejrundziegraczerównocześnieiwukryciu
przedpozostałymiwybierająjednązsiedmiuróżnych
kart akcji
inastępniejeodsłaniają.Rozgrywanesątylkowybranefazy.
Podczastychfazkażdyzgraczywykonuje
akcję
przypisanądodanejfazyagracz(e),któryjąwybrałotrzymujerównież
pre-
mię
zniązwiązaną.
Przykładowo:jeśliprzynajmniejjedengraczwybierzeakcję
Rozwój
wtedyakcjatawystąpi;wprzeciwnymraziebędziepomi-
nięta.Wtrakcietejfazykażdyzgraczymożerównocześniewybraćspośródkartnaręcetechnologię,którąchcewybudować.Po
odsłonięciukartkażdyzgraczydodajewybranątechnologiędoswego
układu
kartnastoleanastępnieodrzucazrękikartyw
ilościstanowiącejkoszttejtechnologii.Każdyzgraczy,którywybrał
Rozwój
,jakopremięodrzucaojednąkartęmniej.
Kartywykorzystywanesąnatrzyspo-
soby:jakotechnologielubświatydo
umieszczenia;jakopieniądze;lubjako
towarydokonsumpcjilubsprzedaży.
Eksploracja
umożliwiagraczowidobraniekartiwybraniektórąznichchcedodaćnaswojąrękę.
Kolonizacja
umożliwiagraczo-
wiumieszczenieświatawswoimukładziekart.Niektóreświatywytwarzają
towary
,reprezentowaneprzezzakrytekartypodczas
wyboru
Produkcji
.Towarytegraczmożeodrzucićzdobywającpunktyzwycięstwalubsprzedaćbydodaćkartynarękępodczas
wyboru
Konsumpcji
.Graczewykorzystująckartymogąkolonizowaćnoweświatyiwprowadzaćkolejnetechnologiezdobywając
zarównopunktyzwycięstwajaki
zdolności kart,
którewprowadzająkorzyściwokreślonychfazach.
Graczeszukająużytecznychkart,wpro-
wadzajątechnologie,kolonizująświaty
orazprodukujątowary.Towarymogąbyć
skonsumowanenapunktyzwycięstwalub
sprzedanezakarty.
Wygrywagracz,którybędzienajlepiejzarządzałswymikartami,wyboremfazorazpremiiizdoławybudowaćnajpotężniejsze
imperium.
Wygrywagraczktóryzgromadzinajwięcej
punktówzwycięstwa!
Zwycięzcą zostaje gracz, który zgromadzi najwięcej punktów zwycięstwa.
Zawartość
technologia
świat
Niektóre karty zostały wstępnie ułożone w trzech taliach do pierwszej rozgrywki (patrz Przygotowanie)
dlatego rozpakuj je ostrożnie.
5 kartświatówpoczątkowych(znumeracjąod„0”do„4”naczerwonychlubniebieskichpolachwlewymgórnymi
prawymdolnymrogu)
109 kartgry(takjakświatypoczątkowe,mająnarewersietytułgry)
59 światów(zsymbolem )
50 technologii(zsymbolem )
4 zestawy7kartakcjigracza(wykorzystywanewkażdejrundziedowyborufazipremii;nakolorowychrewersachnie
umieszczonotytułu)
8 zdublowanychkartakcjiwykorzystywanychwzaawansowanejrozgrywce2-osobowej(oznaczonych )
4 kartypomocy
28 żetonówPunktówZwycięstwa:18@1,6@5,oraz4@10
Przed pierwszą rozgrywką należy ostrożnie wyjąć żetony z arkuszy.
przykładowekartygry
(przód)
1
przYGoTowanie
Umieśćwpobliżu12punktówzwycięstwa(PZ)nakażdegograczawżetonachpo
1
i
5 PZ
.Odłóżnabok
żetony 10 PZ
(oraz
wszystkiepozostałeżetony)dowykorzystaniatylkowostatniejrundziegry.
Każdyzgraczyotrzymujezestawsiedmiu
różnych
kart akcji
.
światy
początkowe
karty
początkowe
Znajdźipotasujpięćświatówpoczątkowych.Rozdajgraczompojednymodsłoniętym.Stanowiąonepoczątkowyukładkart
każdegogracza.
Pierwsza rozgrywka
:zamiastpowyższychreguł,wprzypadkugry2-osobowejnależyużyć
światypoczątkowe1oraz2;wgrze3-osobowejświatypoczątkowe1-3;awgrze4-osobowej
światypoczątkowe1-4.
Światy początkowe mają w lewym gór-
nym i prawym dolnym rogu czerwone i
niebieskie pola z liczbami (kolory te są
wykorzystywane w przyszłym dodatku).
Początkowe karty na rękę zawierają liczby
bez tych pól.
Potasujniewykorzystaneświatypoczątkowerazemz
kartami gry
.Rozdajkażdemuzgraczyposześćzakrytychkart.Następnie
każdyznichjeprzeglądaiodrzucadwiezakrytekartynastoskartodrzuconych.Pozostałekartygrytworząpoczątkową
rezer-
wę kart
.
Przygotuj12PZnakażdegograczaw
żetonachpo1i5PZ.
Pierwsza rozgrywka
:zamiastpowyższychregułkażdyzgraczyotrzymuje,jakopoczątkową
rękę,cztery
ponumerowane
kartygryonumerzezgodnymzposiadanymświatempoczątko-
wym.Powyszukaniutychpoczątkowychkartgrypotasujrazemwszystkiepozostałe,włączając
wtojakiekolwiekniewykorzystaneświatypoczątkoweorazpoczątkowekartygry.
Odłóżnabokżetonyz10PZdowykorzy-
staniawdalszejczęścigry.
Światypoczątkowe,początkowekartygryorazkartyakcjizostaływstępnieułożonewpudełkui
przygotowanedopierwszejrozgrywki.
Rozdajkażdemugraczowizestawsiedmiu
kartakcjiorazlosowyświatpoczątkowy.
Jeśliwgrzewystępuje
Alpha Centauri
wtedypołóżnaniejjednązakrytąkartęzrezerwy(jakopoczątkowytowarwindfall).
Potasujniewykorzystaneświatypocząt-
koweorazkartygry.Każdyzgraczy
otrzymuje6karta2znichodrzuca.
układkart
Pozostałekartytworząrezerwękart.
światpoczątkowy
światpoczątkowy
rezerwakart
Zarówno karty w rezerwie jak i na stosie
kart odrzuconych są zakryte. Aby je
rozróżnić trzymaj karty rezerwy uporząd-
kowane a stos kart odrzuconych w lekkim
„nieładzie”.
stoskartodrzuconych
(kartyzakryteitrochę
„rozrzucone”)
układkart
żetonyPZ
3graczy:usuń12
2graczy:usuń24
(odłóżnabokżetonyo
wartości10PZ)
Użyj12PZnakażdegogracza.
światpoczątkowy
Alpha Centauri
(
)
początkowytowarwindfall
świata
Alpha Centauri
układkart
zestawsiedmiu
różnychkartakcji
Technologieorazświatygraczaumiesz-
czanesąwobszarze
układu
kart.
Każdyzgraczytworzyswój
układ
kartprzedsobą.Składasięonzjednegolubkilkurzędówodkrytychkart:
Technologiiiświatów.Napoczątkuskładasiętylkozeświatapoczątkowegodanegogracza.
rozGrYwKa
Wtrakciekażdejrundywszyscygraczew
ukryciuwybierająanastępnieodsłaniają
kartę akcji
.
Gratoczysięprzezkilkarund(zazwyczajod7do11).Napoczątkurundykażdyzgraczyrównocześnieiwukryciuprzedpozo-
stałymiwybierajednąkartęakcjiikładziejązakrytąprzedsobą.Gdywszyscygraczejużwybiorąwtedykartytesąodsłaniane.
Następniegraczewykonująwybranefazywodpowiedniejkolejności(I:Eksploracja;II:Rozwój;III:Kolonizacja;IV:Konsump-
cja;V:Produkcja),omijającwszystkiefazy,któreniezostaływybraneprzynajmniejprzezjednegogracza.
Wykonywanesątylkofazywybraneprzez
graczy.
Dokażdejfazyprzypisanajest
akcja
,którajestwykonywanaprzez
wszystkich
graczy.Dodatkowo,graczektórzywybralidaną
fazęotrzymująpremię.
Wybrane
fazywykonywanesąwporządku
numerycznym:
ważne:
Jeślitęsamąfazęwybierzekilkugraczytofazatawciążwykonywanajesttylko
raz
(premięotrzymująwszyscy
gracze,którzyjawybrali).
I Eksploracja
II Rozwój
III Kolonizacja
IV Konsumpcja
V Produkcja
Premiadladanejakcjialbojązmienia(np.zmniejszającjejkosztlubpodwajającpozyskanePZ)albojąuzupełnia(np.dobra-
niekartypojejwykonaniulubmożliwośćsprzedażytowaru).
Przydatnemożeokazaćsięobracaniekart(y)akcjidlakażdejfazypojejwykonaniu,przezprzejściemdonastępnej.
Nowymgraczommożepomócukładaniewybranychkartnaśrodkuobszarugrywporządkunumerycznym.Pobliższym
zaznajomieniuzgrąniebędzietojużkonieczne.
Dofazyprzypisanajest
akcja
wykonywa-
naprzezwszystkichgraczyoraz
premia
,
którąotrzymujątylkogracze,którzy
wybralidanąkartęakcji.
Gdyzostanąwykonanewszystkiefazywybranewdanejrundziewtedykażdyzgraczymusiodrzucićzrękinadmiarowekartygry
takbyzostałomutylkodziesięć,anastępnieponowniewybierakartęakcjiktórąchcezagraćwdanejrundzie.
Na
koniec
rundygraczemusząodrzucić
nadmiarowekartydolimitu10kartna
ręce.
Kolejnerundymająidentycznyprzebiegażdomomentugdyzostaniespełnionywarunekkońcagry(patrz
Koniec Gry
poniżej).
Kartygrymajątrzyzastosowania:jako
technologia
lub
świat
umieszczonewobszarzeukładukart;jako
jeden zasób pie-
niężny
odrzucanyzakrytyzrękigraczapodczasumieszczaniatechnologiilubświata;lubjako
towar
umieszczonyzakrytyna
świeciepodczasjegokolonizacjilubwtrakcieprodukcji.
Kartymajątrzyróżnezastosowania,jako:
technologielubświaty
•
•
jedenzasób(pieniądze)dowydania
•
jedentowar(naświecie)
I: EKSPLoraCJa
Akcja:wszyscygraczedobierajądwiekartyanastępnie
równocześnie
wybierająjednąidodajądoswojejrękiapozostałą
odrzucajązakrytąnastoskartodrzuconych.
Akcja:dobierz2karty;zatrzymaj1,
odrzućresztę.
Zanimjakakolwiekkartazostanieodrzuconawszystkiemusząbyćdobrane.
Wszystkie dobrania kart podczas eksplo-
racji muszą się zakończyć zanim którykol-
wiek z graczy zacznie odrzucać.
Podczas
Eksploracji
możliwesą
dwie
premie,wzależnościodtegoktórąkartę
Eksploracji
danygraczwybrał.
Gracz,którywybiera
Explore: +5
dobieradodatkowopięćkartzanimdokonaspośródnichwyboru.Gracztendokonujeeksplo-
racjidobierając7kartiwybierającspośródnich1doswojejręki.
Premia(wzależnościodwybranejkarty
akcji):dobierz5dodatkowychkartlub
dobierz1dodatkowąkartęorazzatrzymaj
1kartędodatkową.
Gracz,którywybiera
Explore: +1, +1
dobieradodatkowojednąkartędowyboru
i
zatrzymujedodatkowąkartę.Graczten
dokonujeeksploracjidobierając3kartyiwybierającspośródnich2doswojejręki.
Takwięc,wzależnościodwybranejpremii,podczasakcjiExploregraczmożemiećwięcejkartspośródktórychmożewybie-
raćlubmożezatrzymaćjednądodatkowąkartę.
Zdolności
różnychkartmogązmienićtereguły(jeśligraczposiadajewswoimukładzie),dającmożliwościdobraniakolej-
nychkartlubzatrzymaniadodatkowychkart.
Przykład: z tą zdolnością Eksploracji gracz
(bez premii) mógłby dobrać cztery karty i
dwie spośród nich zatrzymać.
II: roZwÓJ
Każdyzgraczywykładazakrytąkartętechnologiizeswojejrękilubnicgdygraczniezamierzawprowadzaćtechnologii.Kiedy
wszyscygraczebędągotowi,kartysą
równocześnie
odsłanianeagraczepłacąichkoszt.
Akcja:wyłóżkartętechnologiiizapłaćza
nią
Graczemogąumieszczaćwybranetechnologie(jeśliwogóle)podswoimikartamiakcji,odsłania-
jącjekiedywszyscybędągotowi.
Gracze mogą ustalić między sobą jak się
zachowują gdy nie wystawiają tech-
nologii. Niektórzy uderzają w stół, inni
zamiast technologii kładą świat i go od-
słaniają, jeszcze inni kładą zakrytą kartę
ale zabierają ją z powrotem mówiąc „nie”
kiedy wszyscy są już gotowi.
Każdatechnologiaposiadasymbol zawierającyjej
koszt
,wahającysięod1-6.Graczpłacizatechnologięodrzucajączakryte
kartyzeswojejrękiwilościzgodnejzjejkosztem.
Graczektórzywybrali
Rozwój
,jakopremięodrzucająojednąkartęmniejniżprzedstawiatokosztdanejtechnologii.Jeśli,ze
względunaspecjalnezdolności,graczniemusijużodrzucaćżadnychkartwtedynieotrzymujepremii.
Premia:odrzućojednakartęmniejw
trakciezapłatyzatechnologię.
Graczniemożewprowadzićtechnologiijeśliidentyczneznajdujesięjużwjegoukładziekart.
Nakarcietechnologii,oboksymboludiamentu,znajdujesięjejwartośćwpunktachzwycięstwa(PZ).Sąonedodawanedo
końcowejsumypunktównakoniecgry.
Graczmożemiećwswoimukładzietylko
jednąkartędanejtechnologii.
Technologieprzynosząpunktyzwycię-
stwa.
Technologieokoszcie6posiadają oznaczającywartośćpunktówzwycięstwa.Wartośćpunktówzwycięstwatakichkartjest
różnanakoniecgry,takjaktozostałonatychkartachprzedstawione.
koszt
Zdolności
różnychkartmogązmienićtereguły,jeślitylkograczposiadajewswoimukładzie
przed
rozpoczęciemfazyrozwoju.
PZ
ZDoLNośCI Kart
Każdatechnologiaiwiększośćświatówprzedstawiajednąlubwięcej
zdolności
.
Zdolności standardowe
przedstawionesąza
pomocąsymbolibezopisutekstowego(patrzpomocgracza).
Zdolności specjalne
posiadająsymbole,podświetlonefazyoraz
opisytekstowenadolekartyrozpoczynającesięodstosownegonumerufazy.
Technologieorazwiększośćświatówpo-
siadazdolności.
Wszystkiezdolnościzmieniająregułyidziałająłącznie.Zdolnośćzmieniatylkoregułyzawartewjejopisie;pozostałeregułygry
mająwciążzastosowanie.
zdolność
standardowa
zdolność
specjalna
„Dobranie”–wewszystkichfazachzwyjątkiem
Eksploracji
–oznaczadobraniekartyidodaniejejdoreki.Podczas
Eksploracji
oznaczadobraniekartyidodaniejejdopozostałychzktórychgraczwybiera,zgodniezzasadamiwtrakcie
Eksploracji
.
Symbole zdolności znajdują się po lewej
stronie kart, poukładane w kolejności faz
od I do V, umożliwiając graczom w łatwy
sposób zorientowanie się w ich układzie
kart w trakcie fazy.
Jeśli,zewzględunazdolności,kosztzostaniezmniejszonyponiżej0wtedyprzyjmujesięże
wynosi0.Gracz,gdytakasytuacjawystąpi,nieotrzymujekartjako„zwrotkosztów”.
Zdolnośćniejestaktywnawtrakcie
fazy
,wktórejzostałaumieszczona;skutkujedopierozpoczątkiem
następnej
fazy.
Symbol chromosomu
,
UPLIFT
,
IMPE-
RIUM
oraz
TERRAFORMING
będą miały
zastosowanie w przyszłych rozszerze-
niach.
Ztegowzględuzdolność
Public Works
skutkującadobraniemjednejkarty,potymjakjejwłaścicielwprowadzitechnologię,nie
odnosisiędosamejkarty
Public Works
.
Zdolność
musi
byćużyta(chybażewopisiezdolnościznajdujesięsłowo„może”),jeślitylkojest
tomożliwe,wfaziedoktórejjestprzypisana(graczmożejednakdowolnieustalaćkolejnośćw
jakiejwykonywaćzdolności,jaktozostałoopisanedalejw
Konsumpcji
).
Zdolnościmogąbyćwykorzystaneporaz
pierwszywfazie,któranastępuje
po
tejw
którejichkartyzostaływyłożone.
Zdolnośćopcjonalna(np.
Colony Ship
)
musi
byćużytajeślijestpotrzebnadowystawieniatechnologiilubświataktóregracz
wybrałanastępnieodsłonił.
Zdolności,jeślijesttomożliwe,muszą
byćwykonane,chybażeopisnakarcie
stanowiinaczej.
Zdolnościsąwykonywanepokolei(choćichrezultatmożesiękumulować).Graczniemoże„prze-
rwać”wykonywaniajednejzdolnościinną.
4
III: KoLoNIZaCJa
Akcja:wyłóżizapłaćzaświatotrzymując
towary
windfall
wzależnościodoznaczeń.
Akcja:każdyzgraczywykładazeswojejrękizakrytąkartęświatalubnicniewykładajeśliniezamierzaświatawykładać.Kiedy
wszyscygraczesągotowiwtedy
równocześnie
odwracająwyłożonekartyipłacązanie(lubjezdobywają).
Nawielekartachświatówznajdujesięczarnaliczba,owartościach0-6,umieszczonawczarnymokręgu;tojest
koszt
tego
świata.Gracz,byzapłacićzatakiświat,odrzucazakrytekartywilościzgodnejztąliczbą.
koszt
Graczektórzywybrali
Kolonizację
,jakopremiędobierająjednąkartępowyłożeniuizapłaceniu(lubzdobyciu)zaświat.
Obokokręgudanegoświataumieszczonajestliczbapunktówzwycięstwa.Sąonedodawanedoostatecznegowynikugraczana
koniecgry.
światwindfall światprodukcyjny
Premia:dobierzkartę
po
wyłożeniu
świata.
Zdolności
niektórychkart,jeślitylkograczposiadajewswoimukładziekart
przed
rozpoczę-
ciemfazykolonizacji,mogąmodyikowaćzasadykolonizacji.
światy windfall
:niektóreświatyposiadająkolorowąotoczkęwokółswojegookręgu,któraoznaczażesąto
światy windfall
-
podczaspierwszejkolonizacjiumieszczasięnanichtowar.Abytowykonać(jakoczęśćwykładaniaświatawukładziekartgracza)
graczbierzezakrytąkartę–bezoglądaniajejzawartości–zrezerwyiumieszczająnawierzchuświatawprawejdolnejczęści
karty(takabyniezakrywaćPZświataorazjegozdolności).Kartatareprezentuje
towar
,ajego
rodzaj
określa
kolor
otoczki
świata.
PZ
Światymająswojąwartośćwpunktach
zwycięstwa.
Towar
windfall
otrzymywanyjest
raz
,kie-
dyświatjestporazpierwszywykładany.
Wgrzewystępującztery
rodzaje
towarów:
Technologia Obcych
•
,artefaktypozostałepoWładcachObcychRas.
•
,materiałgenetycznywykorzystywanywbadaniachbiologicznych.
Pierwiastki rzadkie
Geny
•
,transuranowepierwiastkizasilającenapędyJumpDrive.
•
Towary oryginalne
,takiejaksztukairozrywka.
Podbój Militarny
:niektóreświatyposiadajączerwoneokręgiawnichnumeroczerwonychkrawędziachowartości1-7;jest
to
obronność
świata.Zaświatyte
nie można
płacićpodczaswykładania,musząonezostać
zdobyte
.Całkowita
Siła Militarna
graczamusibyćrównalubprzewyższaćobronnośćdanegoświataabygopodbić.Następniegraczświatwykłada–razemz
towarami
windfall
,jeśliświatposiadaotoczkę–niepłacączaniego(anastępniedobierakartępremiijeśligracztenwybrał
Kolonizację
).
Towary windfall
umieszczane są na
wierzchu światów z
kolorową otoczką wokół ich kosztów.
SiłaMilitarnaprzyznawanajestnapodstawiezdolnościróżnychświatówpoczątkowych,technologiilubświatówidziałaażdo
końcafazyKolonizacji.
Światymilitarne(zczerwonymiokręgami)
przedwyłożeniemmuszązostać
zdobyte
.
Niektóretechnologieiświaty,np.
Empath Word, redukują
SiłęMilitarnągracza.
Karta
New Military Tactics
możezostaćodrzuconazukładukartgraczaza+3SiłyMilitarnej
trwającejdokońcafazyKolonizacji.
Karta
Contact Specialist
umożliwiagraczowiumieszczenieizapłatęzaświatmilitarny(zwyjątkiemświatówmilitarnych
Alien
[Obcych])koszturównegoobronnościdanegoświatapomniejszonegoojeden.
obronność
ważne
:kosztten
nie
jestzmniejszanyprzezSiłęMilitarnągracza(SiłaMilitarnaipłatności
nigdy
niemożnałączyć).
Redukcjekosztówuzyskanedziękikartom
Replicant Robots, Mining Robots
,itp.
mogą
byćłączonezkartą
Contact Specia-
list
byzmniejszyćkosztwyłożeniaświatamilitarnego.
Podobniekarta
Colony Ship
pozwala
Contact Specialist
nawyłożenie(zwyjątkiemświatów
Alien
)światamilitarnegobez
kosztów.
Abypodbićświatmilitarny
Siła Militarna
graczamusibyćrównalubwiększaod
obronności
danegoświata.
Takwięcwgrzewystępujądwa
kompletnie rozdzielne
sposobynawyłożenieświatówmilitar-
nych.
Niektórezdolnościmilitarne
Karta
Contact Specialist
umożliwiagra-
czowiwyłożenieświatamilitarnegopłacąc
zaniego,
zamiast
dokonywaniajego
podboju.
5
Plik z chomika:
mamut123
Inne pliki z tego folderu:
RRR.pdf
(1199 KB)
Robinson Crusoe - Śladami doktora Livingstone'a.zip
(22904 KB)
Rancho.pdf
(2520 KB)
Rysowane kalambury - junior.pdf
(442 KB)
Rysowane kalambury.pdf
(331 KB)
Inne foldery tego chomika:
0-9
A
B
C
D
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin