Moduł 5.pdf

(512 KB) Pobierz
Organizacja pielêgniarskiego stanowiska pracy
Organizacja pielęgniarskiego stanowiska pracy
Organizacja pielęgniarskiego stanowiska pracy
Wstęp
1. Kierowanieizarządzanie jako niezbędny element organizacji pracy
1.1. Funkcje zarządzania
1.2. Kontrolowanie
2. Elementy systemu oceniania — ocena pracownika
3. Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy — kryteria oceny stanowisk pracy
4. Zakreszadań, kompetencji i uprawnień na poszczególnych pielęgniarskich stanowiskach pracy
5. Odpowiedzialność zawodowa i prawna pielęgniarek i położnych
5.1. Odpowiedzialność etyczna
5.2. Odpowiedzialność służbowa (regulaminowa, pracownicza, dyscyplinarna)
Wstęp
W module została przedstawiona problematyka z zakresu kierowania i zarządzania,
której poznanie jest niezbędnym elementem prawidłowej organizacji na
poszczególnych stanowiskach pracy. Studenci będą mieli możliwość zapoznania się
z propozycją systemu okresowych ocen pracowniczych oraz z rolą i zadaniami, jakie
ten system może pełnić w strukturze organizacyjnej. Poza tym zostaną omówione
elementy z zakresu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy oraz dotyczące
analizy i oceny warunków pracy. Zostanie także przedstawiony zakres zadań
i kompetencji kadry pielęgniarskiej na poszczególnych stanowiskach pracy oraz
odpowiedzialność prawna i zawodowa personelu medycznego.
1
Organizacja pielęgniarskiego stanowiska pracy
1. Kierowanie i zarządzanie
jako niezbędny element organizacji pracy
Kierowanie to umiejętność koordynowania wysiłków ludzi tak, aby osiąganie celów
osobistych dawało w rezultacie osiągnięcie celu zbiorowego. Kierowanie jest też
procesem społecznym, polegającym na działaniu zmierzającym do powodowania
realizacji celów (7). Realizacja celów następuje wskutek oddziaływań kierownictwa
organizacji na podmioty realizujące cele za pomocą różnych form, metod i technik.
Czynnikiem umożliwiającym kierującemu osiąganie pożądanych zachowań wśród
pracowników jest posiadanie przez niego odpowiedniej władzy, której źródłem może
być:
1) charyzma — oparta na wierze w niezwykłe cechy przywódcy,
2) własność rzeczy, środków produkcji (tylko nieliczna grupa ludzi posiada własność
środków produkcji, pozostali dysponują rzeczowymi środkami działania w celu
zdobycia środków utrzymania),
3) hierarchia organizacyjna — oparta jest na zależności służbowej; ponieważ
kierownik usytuowany jest na wyższym szczeblu hierarchii organizacyjnej,
podwładny jest zobowiązany do wykonywania jego poleceń; podpisując umowę
o pracę zobowiązujemy się do podporządkowania osobie, z którą zawarliśmy
umowę,
4) autorytet faktyczny — wynikający z osobistych kwalifikacji przełożonego —
podwładni chętnie podporządkowują się, uznając zalecenia kierownika za
zasadne i konieczne do realizacji celów.
Zarządzanie jest kierowaniem przez zarząd całą instytucją, a więc ludźmi, a przez
nich — całym wyposażeniem instytucji, środkami materialnymi oraz stwarzaniem
warunków odpowiednich dla działalności instytucji.
2
Organizacja pielęgniarskiego stanowiska pracy
1.1. Funkcje zarządzania
Pod pojęciem funkcji rozumiemy zestaw różnorodnych przedsięwzięć, operacji,
czynności, połączonych wyodrębnionym celem, mającym znaczenie dla całości
organizacyjnej.
Do podstawowych funkcji zarządzania zalicza się planowanie, organizowanie,
motywowanie, kontrolowanie.
I. Funkcja planowania
Plany wyznaczają cele organizacji i określają najlepszy sposób ich osiągania,
ponadto umożliwiają:
1) uzyskanie przez organizację i przeznaczenie przez nią środków potrzebnych do
realizacji jej celów,
2) działanie członków organizacji, zgodne z przyjętymi celami i procedurami,
3) śledzenie i pomiar stopnia realizacji celów, co umożliwia podjęcie działań
korygujących, jeśli postępy są niezadowalające.
Pierwszym etapem planowania jest wybór celów organizacji, następnie określa się
cele jednostek i komórek organizacyjnych, filii, wydziałów, oddziałów,
poszczególnych stanowisk pracy. Po ustaleniu celów, ustanawia się
usystematyzowane programy ich realizacji. Przy wyborze celów i opracowywaniu
programów kierownik musi rozważyć ich realność oraz to, czy będą one
zaakceptowane przez innych kierowników i pracowników organizacji.
3
Organizacja pielęgniarskiego stanowiska pracy
C
Etap 1
Ustanowić
cele
Etap 2
Określić obecną
sytuację
Etap 4
Opracować
zbiór działań
E
Etap 3
Ustalić,
co sprzyja,
L
a co
przeszkadza
E
Rysunek 1. Podstawowe etapy planowania
Źródło: Stoner James A. F., Wankel Charles, 1992: Kierowanie , PWE, Warszawa, s. 75.
Można wyróżnić dwa główne rodzaje planów:
1) plany strategiczne, prowadzące do osiągnięcia ogólnych celów organizacji — do
spełnienia misji, stanowiącej szczególny powód istnienia organizacji,
2) plany operacyjne, określające sposoby wcielenia w życie planów strategicznych,
które możemy podzielić na:
— plany jednorazowe, które określają szczegółowe zadania, nie powtarzane
w przyszłości,
— plany trwale obowiązujące — określają pewne działania w organizacji, które
powtarzają się, można nimi pokierować za pomocą jednej decyzji lub jednego
ich zbioru (np. regulaminu).
4
336486542.002.png
Organizacja pielęgniarskiego stanowiska pracy
CELE
Plany
strategiczne
Plany operacyjne
Plany jednorazowe
Plany trwale obowiązujące
Programy
Wytyczne
polityki
Prelimi-
narze
Projekty
Ustalone
procedury
Reguły
Rysunek 2. Hierarchia planów organizacji
Źródło: Stoner James A. F., Wankel Charles, 1992: Kierowanie , PWE, Warszawa, s. 77.
II. Funkcja organizowania
Obejmuje działania prowadzące do tworzenia systemów organizacyjnych i ich
struktury. Polega na celowym doborze poszczególnych części w zorganizowaną
całość tak, aby w sposób jak najlepszy przyczyniały się do spełnienia misji.
Organizowanie to także projektowanie procesów wykonawczych, koordynowanie
działań poszczególnych struktur organizacji i operatywne interwencje w przebiegu
działalności, podejmowane w przypadku odchyleń od przyjętych celów i norm.
5
336486542.003.png 336486542.004.png 336486542.005.png 336486542.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin