Drury Nevill - Psychologia transpersonalna. Ludzki potencjał.pdf

(460 KB) Pobierz
Microsoft Word - Drury - Psychologia Transpersonalna.doc
Nevill Drury
Psychologia
Transpersonalna
Ludzki Potencjał
Tłumaczenie: Henryk Smagacz
8740105.001.png
Wprowadzenie
Od poczatku lat siedemdziesiatych pisalem glownie o zachodnich tradycjach
ezoterycznych, ale szybko zdalem sobie sprawe, ze tak naprawde interesuje mnie
sama swiadomosc. Coraz bardziej absorbowaly mnie rozne sposoby badania
wizyjnych wymiarow umyslu - poprzez sztuke, muzyke, wizualizacje, i ostatnio,
medytacje oparta na szamanskim bebnieniu. Zaczalem zglebiac mityczne obszary
wspolczesnej sztuki, szczegolnie surrealizm i wizyjne dziela takich mistrzow jak: Max
Ernst, Magritte, Austin Spare i Ernst Fuchs. Zaintrygowaly mnie duchowe
poszukiwania Carla Junga, ktore popisal w swej inspirujacej ksiazce Wspomnienia,
sny i mysli. Prowadzilem rowniez rozlegle studia literatury zwiazanej z szamanizmem
i eksperymentami psychodelicznymi. Chcialem dowiedziec sie wiecej o ludzkich
mozliwosciach ujawniajacych sie w odmiennych stanach swiadomosci, szczegolnie w
odniesieniu do duchowych archetypow umyslu. Teraz wiem, ze to wszystko
prowadzilo mnie do Ruchu Ludzkiego Potencjalu.
W 1980 r. mialem zaszczyt goscinnie wykladac na International Transpersonal
Conference, ktora po raz pierwszy odbywala sie w Australii na Phillip Island,
niedaleko Melbourne. Dzieki temu moglem poznac kilka czolowych postaci Ruchu
Ludzkiego Potencjalu, wsrod nich Michaela Harnera, Stanislawa Grofa, Ralpha
Metznera i Jamesa Fadimana. W trakcie tej inspirujacej konferencji moje
zainteresowanie przenioslo sie z tego, co obecnie postrzegam jako wzgledne
ograniczenia zachodnich tradycji okultnych, ku o wiele szerzej rozumianym
mitycznym wymiarom swiadomosci. Na przyklad technika szmanskiego bebnienia,
ktorej nauczyl mnie Michael Harner, wprowadza bezposrednio w rejony umyslu,
ktore dla osoby odbywajacej szamanska podroz staja sie pewnego rodzaju Czasem
Snu. Tutaj mityczne obrazy podnosza sie z glebi psychiki z niezwykla i przerazjaca
wyrazistoscia.
W tym czasie zainteresowalem sie rowniez paradygmatem holistycznego zdrowia.
W 1983 r. zostalem mianowany redaktorem Nature & Health, czasopisma o zasiegu
miedzynarodowym, a poswieconego sprawom zdrowia. Ta praca dala mi liczne
okazje do bezposredniego poznania wielu aspektow Ruchu Ludzkiego Potencjalu.
Na naszych lamach ukazaly sie wywiady z wieloma ludzmi, ktorzy pomogli
uksztaltowac Nowa Swiadomosc. Zorganizowalismy rowniez wiele wykladow i
warsztatow.
Powstanie paradygmatu holistycznego zdrowia i rozwoj psychologii
transpersonalnej jako czwartej sily - po psychoanalizie, behawioryzmie i psychologii
humanistycznej - zawdzieczalo wiele Instytutowi Esalen w Kalifornii - osrodkowi,
ktory odwiedzilem w 1979 r. i ponownie w 1984 r. Wielu ludzi opisanych na tych
kartach to osoby, ktore spotkalem i z ktorych opinia osobiscie sie licze.
Pojawienie sie Ruchu Ludzkiego Potencjalu wydaje mi sie bardzo ekscytujacym
wydarzeniem: czy moze byc cos istotniejszego lub bardziej pasjonujacego niz
badanie ludzkiej swiadomosci? Sklania nas on rowniez do stawiania pytan odnosnie
do naszych idei, wartosci i religijnych wierzen - a zwlaszcza, czy nasze przekonania
znajduja odzwierciedlenie w faktach wylaniajacych sie z nowych paradygmatow
badan nad swiadomoscia? Ruch Ludzkiego Potencjalu i jego popularne
odgalezienie, New Age, kieruja nasza uwage na te istotne kwestie.
2
Czytelnik zauwazy, ze nie usilowalem umniejszyc roli, jaka w Ruchu Ludzkiego
Potencjalu odegraly srodki psychodeliczne. Wiele czolowych postaci Nowej
Swiadomosci, w tym doktorzy Stanislaw Grof, John Lilly, Jean Houston i Ralph
Metzner, uczestniczylo w naukowych eksperymentach ze srodkami psychodelicznymi
i nadal wysoko ceni uzyskane wowczas wglady w nature ludzkiej swiadomosci. W
istocie paradygmat holistycznego zdrowia zaczal powstawac z poczatkiem lat
siedemdziesiatych, po czesci jako wolna od narkotykow odpowiedz na psychodeliczne
badania z lat szescdziesiatych.
Chcialbym z naciskiem podkreslic fakt, ze ta ksiazka jest przede wszystkim
wstepnym przegladem tych zagadnien podjetych przez Ruch Ludzkiego Potencjalu,
ktore uznalem za istotne, lecz w zadnym wypadku nie jest to cala historia: te wciaz
trzeba napisac. Wiele indywidualnych terapii i specjalistycznych obszarow badan
pominalem ze wzgledu na ograniczona objetosc tej publikacji. Jednoczesnie
zachecam czytelnika do dalszego badania zagadnien lezacych w polu jego osobistych
zainteresowan. W tej ksiazce usilowalem dac wyraz mojemu przekonaniu, ze Ruch
Ludzkiego Potencjalu stanowi bardzo istotny czynnik w ksztaltowaniu wspolczesnej
spolecznej i religijnej swiadomosci. Jest tak, poniewaz podjal on wspolne nam
wszystkim zadanie - zbadac pelnie mozliwosci zawarte w naszym ciele, umysle i
duchu. Jesli wlaczymy sie w to wszyscy, swiatu nie pozostanie nic innego, jak stac sie
lepszym.
Nevill Drury
3
Rozdział 1
MÓZG, UMYSŁ I WIADOMO .
Zgodnie z definicja, psychologia powinna zajmowac sie studiowaniem
psychiki - umyslu, swiadomosci lub “duszy”. Ale przez kilka dziesiecioleci
zmagala sie z koniecznoscia rozwiniecia prawdziwie naukowych metod - by
mierzyc, zatwierdzac, obiektywizowac. W konsekwencji odeszla od od
nieuchwytnych przejawow ludzkieo doswiadczenia, takich jak emocje, uczucia,
intuicje i wartosci estetyczne, a zamiast tego skupila sie na bardziej konkretnych
aspektach zachowania.
Najwczesniej atak na obiektywnosc przypuscil John B.Watson, pierwszy
uznany psycholog behawiorysta. Zaprzeczyl on istnieniu swiadomosci,
argumentujac, ze wszelka nauka jest reakcja na otoczenie, ze pomimo
genetycznego zroznicowania ludzkie dzialania moga byc latwo warunkowane i
modyfikowane. Watson zdefiniowal psychologie w nastepujacy sposob:
Psychologia, tak jak widzi ja behawiorysta, jest calkowicie obiektywna galezia
nauk przyrodniczych. Jej teoretycznym celem jest przewidywanie i
kontrolowanie zachowania. Introspekcja nie zalicza sie do jej zasadniczych
metod... Behawiorysta, w swym dazeniu do uzyskania jednolitego schematu
zwierzecej reakcji, nie dostrzega zadnej linii granicznej pomiedzy czlowiekiem i
zwierzeciem..
Praca Iwana Pawlowa o kontrolowaniu zachowania i wplywowe koncepcje
B.F.Skinnera o warunkowaniu i wzmacnianiu jako elementach teorii uczenia sie,
skonsolidowaly tradycje behawioryzmu. Skinner odrzucil koncepcje
“osobowosci”, argumentujac, ze jest ona jedynie zbiorem wzorcow zachowania,
podobnie jak emocje i intelekt. Dla Skinnera w analizie zachowania rowniez
pojecie “jazni” nie mialo zasadniczego znaczenia, a idea samopoznania byla
konwencjonalna fikcja. "W tym naukowym stanowisku - pisal w 1974 r. - nie ma
miejsca dla jazni jako pawdziwego autora lub inicjatora dzialan".
Jednakze rozwoj fenomenologii, badan transpersonalnych i psychoterapii
eksperymentalnej zaczal odslaniac coraz wiecej brakow w podejsciu Skinnera.
Ruch Ludzkiego Potencjalu - ktory po czesci mizna uwazac za reakcje na
ograniczenia behawiorystyczne - sklada sie zasadniczo z ludzi dazacych do
odkrycia wewnetrznych, poruszajacych sil, ktore odzwierciedlaja i wplywaja na
zachowanie, takich jak: nawykowe wzorce, leki, intuicje, zahamowania, oraz
sposobu, w jaki przebiegaja te wzajemne oddzialywania. Osobisty rozwoj w
przewazajacej mierze polega na zrozumieniu wewnetrznych stanow istnienia oraz
zmodyfikowaniu zewnetrznych form zachowania.
Musimy zatem zapytac, co czyni nas prawdziwie ludzkimi i odroznia od
innych zwierzecych gatunkow? Czym jest to, co pozwla nam zrozumiec, co jest
znamieniem czlowieka jako myslacej istoty? Dogodny punkt wyjscia dla
poszukiwan istoty naszego “czlowieczenstwa” stanowi ludzki mozg.
W MÓZGU.
4
Z czysto fizycznego punktu widzenia mozg jest w jednym z najciezszych
organow ciala. Wazy w przyblizeniu 1,4 kg i wygladem przypomina ogromny
orzech wloski.
Gdy przyjrzysz sie mozgowi, zobaczysz, ze dzieli sie rowno na dwie polowy.
Podzial mozgu przebiega wzdluz szczeliny srodkowej, a jedna polowa jest niemal
zwierciadlanym odbiciem drugiej. Powierzchnia glownej czesci mozgu, mozgu
wlasciwego, pokryta jest kora - pofaldowana warstwa szarej masy, gruba na
okolo 3-4 mm. Pod kora leza dwie polkule mozgowe, lewa i prawa, ktorych
znaczenie dla fundamentalnych kwestii zrozumienia swiadomosci stale wzrasta.
Dwie polkule polaczone sa rozlegla wiazka wlokien nerwowych, zwana
spoidlem wielkim (corpus collosum). W normalnie pracujacym mozgu spoidlo
wielkie pozwala na zintegrowanie i fizyczne funkcjonowanie, tak ze lewa strona
ciala jest zasadniczo kontrolowana przez prawa strone kory mozgowej, a prawa
strona ciala przez lewa strone kory mozgowej. Jednakze, jesli spoidlo wielkie
zostanie operacyjnie przeciete, dwie strony mozgu zaczynaja dzialac niezaleznie.
Pod dwoma polkulami znajduje sie mniejszy organ, zwany mozdzkiem,
wielkoscia zblizony do rozmiarow zacisnietej piesci. On rowniez pokryty jest kora
i ma dwie symetryczne polkule. Jego glowna funkcja jest prawdopodobnie
kontrolowanie ubtelnych ruchow miesni , potrzebnych do koordynacji i celowego
dzialania.
Mozemy mozg i mozdzek potraktowac jako owoce na drzewie, gdyz
rzeczywiscie przytwierdzone sa do trzonu zwanego rdzeniem przedluzonym. Ten
przewod skladajacy sie glownie z bialej masy, jest przedluzeniem rdzenia
kregowego. Mozg i rdzen kregowy razem tworza centralny system nerwowy.
Rdzen kregowy pogrubia sie w jamie czazki i przechodzi w wiele innych struktur.
W tym rejonie znajduje sie szyszynka - w ktorej Kartezjusz upatrywal siedzibe
duszy - i przysadka, produkujaca hormony wplywajace na takie fizyczne
aktywnosci, jak rosniecie i dojrzewanie seksualne. Jedna z najbardziej
intrygujacych rzeczy zwiazanych z mozgiem jest sposob, w jaki mogl sie rozwijac
poszczegolnymi etapami przez okres ponad 500 milionow lat. Wyglada to niemal
tak, jakby jedna warstwa byla nakladana na druga, a kazda czesc mozgu wnosila
inne zdolnosci, wlasciwe epoce, w ktorej sie rozwijala.
Wydaje sie, ze rozwoj ludzkiego mozgu przebiegal w trzech ewolucyjnych
fazach. Najwczesniejszy etap reprezentowany jest przez mozg “gada”, ulokowany
w poblizu zakonczenia rdzenia przedluzonego - wystepuje on rowniez o zolwi,
aligatorow i jaszczurek i rozwinal sie do obecnego stanu okolo 500 milionow lat
temu. Ta czesc mozgu zapewnia nam poczucie ogolnej czujnosci, ale nie daje
zadnych mozliwosci, ktore wiazemy z “wyzszym umyslem”.
Nastepny jest mozg “starego ssaka”, zwiazany z tak zwanym systemem
obwodowym, ktory dzielimy razem z nizszymi ssakami, takimi jak szczury,
kangury i konie. Mowiac ogolnie, wydaje sie on zapewniac zdolnosci, ktore byly
potrzebne, gdy zwierzeta przechodzily od zycia w morzu do zycia na ladzie. Ta
czesc mozgu rozwinela sie do obecnego stanu okolo 200 milionow lat temu. Mozg
starych ssakow stanowi siedzibe podstawowych emocji i zmyslowych reakcji,
takich jak glod, pragnienie, bol i szok. Rejestruje rowniez takie reakcje jak
potrzeba wystapienia w roli agresora lub obroncy.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin