BPR.pdf

(47 KB) Pobierz
Microsoft Word - Dokument2
BPR (Business Process Reengineering)
BPR - to metoda polegajĢca na gruntownym przeksztaþceniu procesw przedsiħbiorstwa,
ktra ma na celu poprawħ jego funkcjonowania. Czħsto realizuje siħ tĢ metodħ poprzez
wprowadzenie do przedsiħbiorstwa nowych technologii informacyjnych, ktre zastħpujĢc
tradycyjne formy funkcjonowania organizacji pozwalajĢ na zmniejszenie nakþadw oraz
efektywniejsze wykorzystanie zasobw. Wprowadzenie tej metody do przedsiħbiorstwa wiĢŇe
siħ ze zmianami organizacyjnymi, dlatego waŇnĢ rolħ powinien odgrywaę czynnik ludzki. Jego
pominiħcie jest czħsto skutkiem niepowodzenia wdraŇania BPR. Reengineering ma celu
poprawħ efektywnoĻci w krtkim czasie poprzez szybkie i radykalne przeprojektowanie
procesw zachodzĢcych w organizacji. Zalecane jest przeprojektowanie jednego z gþwnych
procesw, a nie wszystkich naraz. Jako kryterium wyboru moŇna siħ posþuŇyę nastħpujĢcymi
wyznacznikami tj. koszt, terminowoĻę czy skala problemw determinowanych przez dany
proces.
Cel BPR
Reengineering jest okreĻlany jako proces ciĢgly, ktrego celem jest dochodzenie
organizacji do doskonaþoĻci.
Zasady BPR
- Skupienie siħ na kluczowych procesach przedsiħbiorstwa,
- Procesy muszĢ wychodzię od potrzeb klienta,
- Przedsiħbiorstwo musi siħ skoncentrowaę na swojej podstawowej dziaþalnoĻci,
- Wykorzystanie nowoczesnych systemw informacyjnych,
- Odrzucenie balastu przeszþoĻci,
- MyĻleę inaczej,
- Uwzglħdnię istniejĢce ograniczenia.
KorzyĻci BPR
Skrcenie cyklw produkcji,
Redukcja kosztw,
Polepszenie jakoĻci i zadowolenia klienta,
Podniesienie rentownoĻci,
Rozszerzenie udziaþu w rynku.
SzeĻciostopniowy tok postħpowania BPR wg. T.R. Furey:
1 Etap - OkreĻlenie wymagaı klientw
2 Etap - Ocena stanu istniejĢcego
3 Etap - Analiza i modyfikacja stanu istniejĢcego
5 Etap - Projektowanie nowego procesu
6 Etap - WdroŇenie udoskonalonego procesu
Najczħstsze bþħdy przeprowadzania Reengineeringu
- Bþħdna interpretacja idei BPR,
- NiewþaĻciwa identyfikacja procesw
- Niewspþmierne oczekiwania,
- Zbyt wydþuŇony czas wdraŇania BPR,
- Brak odpowiednich Ļrodkw do wyznaczonych celw,
- Zbyt niskie zaangaŇowanie kierownictwa, w tym rwnieŇ brak przekonania do BPR.
Efekty zastosowania reengineeringu:
- znaczne zmniejszenie zatrudnienia personelu organizacji,
- dodatkowe zyski klientw i akcjonariuszy,
- krtszy czas przekazywania informacji zarwno klientom jak i decydentom,
- udoskonalenie obsþugi klientw,
-eliminacjħ niepotrzebnych czynnoĻci i redukcjħ opŅnieı,
-zwiħkszenie elastycznoĻci i efektywnoĻci dziaþania organizacji.
Najwiħksza zaletĢ jest dostarczenie narzħdzi, ktre umoŇliwiĢ zmianħ procesw
zarzĢdzania. W rezultacie pozwala to na lepsze skupienie siħ nad problemami, zwiĢzanymi z
istnienie konkurencji na rynku, a wiħc poprawiajĢcymi konkurencyjnoĻę danej organizacji.
Bariery zastosowania reengineeringu:
1. Nadmierne rozmiary przedsiħbiorstw i produkcji nie dostosowanych do istniejĢcego popytu
oraz w braku mechanizmw uelastycznienia organizacji.
2. Niska wydajnoĻę oraz niedostosowanie wielkoĻci i struktury zatrudnienia do wymogw
rynkowego otoczenia.
3. Niska jakoĻę wyrobw i Ļwiadczonych usþug, nienowoczesnej technologii.
4. Zbyt rozbudowane funkcje poza produkcyjne - zarwno wobec zaþogi jak i wobec
otoczenia zewnħtrznego.
5. Upolitycznienie i polaryzacja oĻrodkw decyzyjnych w przedsiħbiorstwie.
6. Wygrowanie oczekiwanych zaþg, traktujĢcych przedsiħbiorstwo, jako podmiot opieki
spoþecznej, nie jako Ñfabrykħ pieniħdzyÑ.
MoŇna jednak stwierdzię, Ňe jednym z podstawowych determinantw jest specyfika
gospodarki , ktre charakteryzujĢ polskĢ rzeczywistoĻę rynkowĢ.
Udane zastosowanie reengineeringu moŇe pozwolię na:
Ğ skrcenie cyklw produkcji, o co najmniej 70%
Ğ redukcja kosztw o minimum 40%
Ğ poprawa jakoĻci wyrobw i zadowolenia klientw ponad 40%
Ğ podniesienie rentownoĻci o minimum 40%
Ğ rozszerzenie udziaþu w rynku, o co najmniej 25%
Zgłoś jeśli naruszono regulamin