Kamil Wasylów gr.371, rachunkowość przedsiębiorstw, wykłady 7 i 8 Kamil Wasylów gr.371, rachunkowość przedsiębiorstw, wykłady 7 i 8
Ewidencja rozchodu.
Może być to pobranie do zużycia w zwykłej działalności operacyjnej przedsiębiorstwa. Taki rozchód dokumentowany jest dowodem RW. Materiały mogą być również pobierane do zużycia w działalności inwestycyjnej przedsiębiorstwa. Ten rozchód również dokumentowany jest dowodem RW. Innymi kierunkami rozchodu materiałów może być ich pobranie na cele reprezentacji i reklamy, przekazanie nieodpłatne w formie darowizny lub sprzedaż materiałów.
Pobranie materiałów do zużycia w zwykłej działalności operacyjnej.
311 Materiały na składzie 402 Zużycie materiałów
| (1) (1) |
Pobranie materiałów do zużycia w działalności inwestycyjnej.
.....
Karta ilościowo - wartościowa materiału „R” (wycena LIFO).
Data
cena j.
ilość P
ilość R
ilość Z
wart. P
wart. R
wartość Z
5.04
12,5
1000
12500
6.04
11,75
400
1400
4700
17200
10.04
13,25
180
1580
2385
19585
11.04
20
1380
235
16965
14.04 - przekazanie nieodpłatnie 200 szt. mat. „R”.
średnia cena sprzedaży netto z dnia darowizny: 14 zł / szt.
stawka podatku 22 %.
1. WZ - 180 szt.. po 13,25 zł/szt. + 20 szt.. po 11,75 zł/szt = 2620.
2. Rachunek uproszczony na 2800 zł, VAT należny 616 zł.
311 Materiały na składzie 409 Pozostałe koszty oper.
SP/ 19.585 2620 \1 1\ 2620
2\ 616
Rozrachunki z US z tyt. VAT
| 616 \2
Ewidencja może być prowadzona w stałych cenach ewidencyjnych.
201 Rozrach. z d/o 301 Rozl. zakupu 311 Materiały
| /2 2/ PZ /1 1/ PZ |
341 Odch. c.mat.
5.2/ /5.1 5.1/ | /5.2
223 Rozr. z US VAT
3/ | /3 403 Usł. obce
/4 4/ |
490 Rozl. kosztów 644 Rozl. międzyokr. koszt. zakupu
| 4.1/ 4.1/ |
1/ PZ - ilość przyjętych materiałów * cena ewidencyjna
2/ FA VAT - ilość * cena zakupu netto + VAT naliczony = wartość dostawy w cenie zakupu brutto (+ usługa transportowa w cenie zakupu netto + VAT naliczony = wartość usługi w cenie brutto)
3/ rozliczenie VAT
4/ usługa transportowa w cenie zakupu netto (4.1 przeniesienie przez rozliczenie kosztów)
5/ (wariant 1 LUB 2) PK odchyleń
Saldo Dt konta 311 „materiały na składzie” wyznacza wartość zapasów w stałej cenie ewidencyjnej.
+ Saldo Dt lub Ct konta 341 „odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów”
+ Saldo Dt konta 644 „rozliczenia międzyokresowe czynne”
= wartość bilansowa zapasów w cenie nabycia.
Rozliczanie odchyleń od cen ewidencyjnych materiałów.
Może być dokonywane trzema metodami:
· odchyleń przeciętnych
· spisywania pierwszych odchyleń
· spisywania ostatnich odchyleń
Odchylenia przeciętne:
Spisywanie pierwszych odchyleń.
Różnice inwentaryzacyjne i ich rozliczanie.
Różnice inwentaryzacyjne stwierdza się w czasie inwentaryzacji, która ma na celu doprowadzenie danych wynikających z ksiąg rachunkowych do zgodności ze stanem rzeczywistym.
Drugim celem jest rozliczenie osób majątkowo odpowiedzialnych za powierzone im materiały.
W zakres czynności inwentaryzacyjnych wchodzą:
Różnice inwentaryzacyjne mogą być niedoborami i nadwyżkami lub szkodami. Niedobory i nadwyżki stanowią równowartość różnic ilościowych. Wycenia się je według stosowanych cen ewidencyjnych. Niedobór wyceniony po stałej cenie ewidencyjnej nie jest korygowany o odchylenia.
Szkody stanowią zmniejszenia wartości zapasów na skutek pogorszenia ich jakości wywołanej niewłaściwymi warunkami magazynowania. Wycenia się je w wysokości różnicy między wartością w cenie ewidencyjnej a wartością ustaloną po uwzględnieniu pogorszenia jakości.
Niedobory i szkody dzieli się na:
· niezawinione
· zawinione, uznane przez osoby materialnie odpowiedzialne
· zawinione, nie uznane przez osoby materialnie odpowiedzialne, dochodzone na drodze sądowej
· ...
hibernoza