RACHP06_(1).DOC

(47 KB) Pobierz
Analiza ekonomiczna - analiza odnosząca się do działalności gospodarczej. Z punktu widzenia przedmiotowego wyróżniamy w niej:

Kamil Wasylów gr.371, rachunkowość przedsiębiorstw, wykłady 7 i 8                             Kamil Wasylów gr.371, rachunkowość przedsiębiorstw, wykłady 7 i 8

Ewidencja rozchodu.

Może być to pobranie do zużycia w zwykłej działalności operacyjnej przedsiębiorstwa. Taki rozchód dokumentowany jest dowodem RW. Materiały mogą być również pobierane do zużycia w działalności inwestycyjnej przedsiębiorstwa. Ten rozchód również dokumentowany jest dowodem RW. Innymi kierunkami rozchodu materiałów może być ich pobranie na cele reprezentacji i reklamy, przekazanie nieodpłatne w formie darowizny lub sprzedaż materiałów.

Pobranie materiałów do zużycia w zwykłej działalności operacyjnej.

311 Materiały na składzie              402 Zużycie materiałów

                        |                            (1)              (1)                      |

 

Pobranie materiałów do zużycia w działalności inwestycyjnej.

.....

Karta ilościowo - wartościowa materiału „R” (wycena LIFO).

Data

cena j.

ilość P

ilość R

ilość Z

wart. P

wart. R

wartość Z

5.04

12,5

1000

 

1000

12500

 

12500

6.04

11,75

400

 

1400

4700

 

17200

10.04

13,25

180

 

1580

2385

 

19585

11.04

13,25

 

180

1400

 

2385

17200

 

11,75

 

20

1380

 

235

16965

 

14.04 - przekazanie nieodpłatnie 200 szt. mat. „R”.

średnia cena sprzedaży netto z dnia darowizny: 14 zł / szt.

stawka podatku 22 %.

 

1. WZ - 180 szt.. po 13,25 zł/szt. + 20 szt.. po 11,75 zł/szt = 2620.

2. Rachunek uproszczony na 2800 zł, VAT należny 616 zł.

 





311 Materiały na składzie              409 Pozostałe koszty oper.

SP/ 19.585                  2620              \1              1\  2620                     

                                                        2\  616

 

 

Rozrachunki z US z tyt. VAT

                            |     616       \2


Ewidencja może być prowadzona w stałych cenach ewidencyjnych.

 

201 Rozrach. z d/o              301 Rozl. zakupu              311 Materiały



                 |                  /2      2/                    PZ /1              1/  PZ |

 

                                                                                    341 Odch. c.mat.

                                          5.2/                            /5.1              5.1/              |   /5.2

223 Rozr. z US VAT                                                       

3/                 |                                                            /3              403 Usł. obce             

                                                                      /4              4/              |

 

490 Rozl. kosztów              644 Rozl. międzyokr. koszt. zakupu

                 |              4.1/              4.1/                            |

 

1/   PZ - ilość przyjętych materiałów * cena ewidencyjna

2/   FA VAT - ilość * cena zakupu netto + VAT naliczony = wartość dostawy w cenie zakupu brutto (+ usługa transportowa w cenie zakupu netto + VAT naliczony = wartość usługi w cenie brutto)

3/   rozliczenie VAT

4/   usługa transportowa w cenie zakupu netto (4.1 przeniesienie przez rozliczenie kosztów)

5/   (wariant 1 LUB 2) PK odchyleń

 

Saldo Dt konta 311 „materiały na składzie” wyznacza wartość zapasów w stałej cenie ewidencyjnej.

+ Saldo Dt lub Ct konta 341 „odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów”

+ Saldo Dt konta 644 „rozliczenia międzyokresowe czynne”

= wartość bilansowa zapasów w cenie nabycia.

 

Rozliczanie odchyleń od cen ewidencyjnych materiałów.

Może być dokonywane trzema metodami:

·      odchyleń przeciętnych

·      spisywania pierwszych odchyleń

·      spisywania ostatnich odchyleń

 


Odchylenia przeciętne:

 

Spisywanie pierwszych odchyleń.

 

Różnice inwentaryzacyjne i ich rozliczanie.

Różnice inwentaryzacyjne stwierdza się w czasie inwentaryzacji, która ma na celu doprowadzenie danych wynikających z ksiąg rachunkowych do zgodności ze stanem rzeczywistym.

Drugim celem jest rozliczenie osób majątkowo odpowiedzialnych za powierzone im materiały.

W zakres czynności inwentaryzacyjnych wchodzą:

  1. Dokonanie spisu z natury.
  2. Wycena spisanych z natury składników majątku.
  3. Ustalenie różnic inwentaryzacyjnych.
  4. Ustalenie przyczyn powstania różnic oraz postawienie wniosków i ich umotywowanie co do sposobu rozliczenia.
  5. Ujęcie w księgach rachunkowych różnic inwentaryzacyjnych i ich rozliczenie.

 

Różnice inwentaryzacyjne mogą być niedoborami i nadwyżkami lub szkodami. Niedobory i nadwyżki stanowią równowartość różnic ilościowych. Wycenia się je według stosowanych cen ewidencyjnych. Niedobór wyceniony po stałej cenie ewidencyjnej nie jest korygowany o odchylenia.

 

Szkody stanowią zmniejszenia wartości zapasów na skutek pogorszenia ich jakości wywołanej niewłaściwymi warunkami magazynowania. Wycenia się je w wysokości różnicy między wartością  w cenie ewidencyjnej a wartością ustaloną po uwzględnieniu pogorszenia jakości.

 

Niedobory i szkody dzieli się na:

·      niezawinione

  1. Niedobory pozorne wynikające z niedokumentowania zużycia, błędów w pomiarach przychodów, rozchodów zapasów oraz błędów w dokumentacji i ewidencji.
  2. Niedobory i szkody spowodowane zdarzeniami losowymi, np. pożar.
  3. Niedobory naturalne mieszczące się w granicach norm ubytków naturalnych wynikających z właściwości fizykochemicznych materiałów.
  4. Niedobory przekraczające niedobory naturalne powstałe z przyczyn uzasadniających zwolnienie od odpowiedzialności odpowiednich pracowników.
  5. Niedobory kompensowane z nadwyżkami.

 

·      zawinione, uznane przez osoby materialnie odpowiedzialne

·      zawinione, nie uznane przez osoby materialnie odpowiedzialne, dochodzone na drodze sądowej

·                    ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin