Część III
Scenariusze zajęć logopedycznych ukierunkowanych na korekcję rotacyzmu gardłowego u uczniów klas I - III
(z uwzględnieniem działań na rzecz profilaktyki zachowań agresywnych i zagadnień profilaktyki przemocy)
Scenariusz nr 1
Temat: Utrwalenie wymowy głoski "r" w nagłosie, wygłosie i śródgłosie, w słowach określających zachowania niepożądane, patologiczne.
Cele zajęć:
l. Utrwalenie poprawnej artykulacji głoski "r" w nagłosie, wygłosie i śródgłosie, w słowach określających zachowania niepożądane, patologiczne.
2. Usprawnianie funkcji narządów mownych - oddychania, motoryki artykulatorów, fonacji.
3. Ćwiczenia głoski "r" w wierszach J. Brzechwy "Skarżypyta" i "Samochwała".
Metody: słowna, pokaz (demonstracja), naśladownictwo, ćwiczeń praktycznych.
Środki dydaktyczne: lustro, zestaw wyrazów, teksty wierszy J. Brzechwy "Skarżypyta" i "Samochwała".
Plan zajęć:
l. Powitanie.
2. Ćwiczenia usprawniające narządy mowne.
3. Przedstawienie tematu zajęć - ćwiczenia poprawnej wymowy głoski "r" w słowach na początku, w środku i na końcu, ale takich które oznaczają zachowania złe, niewłaściwe, z którymi należy walczyć.
4. Utrwalenie poprawnej wymowy głoski "r" w nagłosie, wygłosie i śródgłosie (słowa: rozbija, rozwala, rani, rozkazuje, rujnuje, drażni, dziurawi, warczy, wariuje, odgrywa się, obraża, gryzie, rabuje, dręczy, tresuje, truje, szarpie, skarży, kradnie, żeruje).
5. Głośne odczytywanie ww. wyrazów przez dzieci, wyjaśnienie ich znaczenia oraz wklejanie do zeszytu (załącznik nr l).
6. Dobieranie do podanych wyrazów odpowiadających im określeń (załącznik nr 2).
7. Czytanie przez logopedę wiersza J. Brzechwy pt. "Skarżypyta", zatem przez dzieci (każde dziecko czyta cały wiersz) - załącznik nr 3.
8. Czytanie wiersza J. Brzechwy pt. "Samochwała" przez logopedę, zatem przez dzieci (każde dziecko czyta cały wiersz) - załącznik nr 3.
9. Podsumowanie zajęć i praca domowa (ćwiczenia usprawniające narządy mowy, czytanie wierszy J. Brzechwy pt. "Skarżypyta" i "Samochwała").
Załącznik nr 1
Słowa: rozbija, rozwala, rani, rozkazuje, rujnuje, drażni, dziurawi, warczy, wariuje, odgrywa się, obraża, gryzie, rabuje, dręczy, tresuje, truje, szarpie, skarży, kradnie, żeruje.
74
Załącznik nr 2 Rozbija głowę Rozwala rzeczy
Rani kolegę/koleżankę Rozkazuje innym Rujnuje pomieszczenie Drażni panią
Dziurawi ściany Warczy na Michała Wariuje w klasie
Odgrywa się na Agnieszce Obraża Daniela
Gryzie Julię
Rabuje bank
Dręczy mamę
Tresuje brata
Truje nerwy
Szarpie za ubranie
Skarży niesłusznie Kradnie pieniądze
Żeruje na innych
Załącznik nr 3
Skarżypyta
- Piotruś nie był dzisiaj w szkole. Antek zrobił dziurę w stole, Wanda obrus poplamiła,
Zosia szyi nie umyła,
Jurek zgubił klucz, a Wacek Zjadł ze stołu cały placek.
- Któż się ciebie o to pyta!
- Nikt. Jajestem skarżypyta.
J. Brzechwa, Brzechwa dzieciom, Nasza Księgarnia, 1989, s. 6.
Samochwała Samochwała w kącie stała I wciąż tak opowiadała:
- Zdolna jestem niesłychanie, Najpiękniejsze mam ubranie, Moja buzia tryska zdrowiem, Jak coś powiem, to już powiem, Jak opowiem, to roztropnie,
W szkole mam najlepsze stopnie, Śpiewam lepiej niż w operze, Świetnie jeżdżę na rowerze, Znakomicie muchy łapię,
75
Wiem, gdzie Wisła jest na mapie, Jestem mądra, jestem zgrabna, Wiotka, słodka i powabna,
A w dodatku daję słowo,
Mam rodzinę wyjątkową:
Tato mój do pieca sięga, Moja mama - taka tęga, Moja siostra - taka mała, Ajajestem - samochwała.
1. Brzechwa, Brzechwa dzieciom, Nasza Księgarnia, 1989, s. 4.
76
Scenariusz nr 2
-=- ;;mat: Utrwalenie wymowy głoski "r" w nagłosie, wygłosie i śródgłosie, w słowach określających cechy złych zachowań człowieka Oakijest?).
Ctrwalenie poprawnej artykulacji głoski "r" w nagłosie, wygłosie i śródgłosie, w słowach określających cechy złych zachowań człowieka (jaki jest człowiek?).
- Usprawnianie funkcji narządów mownych - oddychania, motoryki artykulatorów, fonacji. , Ćwiczenia głoski "r" w wierszu J. Brzechwy pt. "Pomidor".
~Ietody: słowna, pokaz (demonstracja), naśladownictwo, ćwiczeń praktycznych.
Środki dydaktyczne: lustro, zestaw wyrazów, tekst wiersza J. Brzechwy pt. "Pomidor", historyjki = ~razkowe: "Smutny miś", "W przedszkolu".
Ćwiczenia usprawniające narządy mowne.
3. Przedstawienie tematu zajęć - ćwiczenia poprawnej wymowy głoski "r" w słowach na początku, w środku i na końcu, ale takich które oznaczają cechy złych zachowań człowieka, to jaki jest człowiek.
-ł. Utrwalenie poprawnej wymowy głoski "r" w nagłosie, wygłosie i śródgłosie (słowa: groźny, wulgarny, agresywny, drapieżny, robiący złe rzeczy).
5. Głośne odczytywanie ww. wyrazów przez dzieci, wyjaśnienie ich znaczenia oraz wklejanie do zeszytu (załącznik nr 4).
6. Opowiadanie historyjek obrazkowych: pierwsza pt. "Smutny miś", druga pt. "W przedszkolu" (z publikacji: H. Rodak i D. Nawrockiej, Od obrazka do słowa. Zestaw pomocy, WSiP, Warszawa 1993). Dobieranie do podanych wyrazów określeń, w których występuje głoska "r" - załącznik nr 6 i nr 7.
7. Czytanie przez logopedę wiersza J. Brzechwy pt. "Pomidor" (każde dziecko czyta po dwie zwrotki) - załącznik nr 5.
8. Podsumowanie zajęć i praca domowa (ćwiczenia usprawniające narządy mowy, czytanie wiersza J. Brzechwy pt. "Pomidor").
Załączn i k nr 4
Słowa: groźny, wulgarny, agresywny, drapieżny, robiący złe rzeczy
Załącznik nr 5
Pomidor
Pan pomidor wlazł na tyczkę I przedrzeźnia ogrodniczkę. - Jak pan może,
Panie pomidorze?!
Oburzyło to fasolę:
- Aja panu nie pozwolę!
Jak pan może! Panie pomidorze?!
Groch zzieleniał aż ze złości:
- Że też nie wstyd jest waszmości!
Jak pan może!
77
Rzepa także go zagadnie:
Fel Niedobrze! Fel Nieładniel Jak pan może!
Rozgniewały się warzywa:
Pan już trochę nadużywa. Jak pan może!
Pan pomidor, zawstydzony, Cały zrobił się czerwony
I spadł wprost ze swoj ej tyczki Do fartucha ogrodniczki.
J. Brzechwa, Brzechwa dzieciom, Nasza Księgarnia, 1989, s. 21.
Załącznik nr 6
Źródło: H. Rodak, D. Nawrocka, Od obrazka do słowa. Zestaw pomocy, WSiP, Warszawa 1993.
78
4.
załącznik nr 7
79
Scenariusz nr 3
Temat: Utrwalenie wymowy głoski "r" w nagłosie, wygłosie i śródgłosie, w słowach określających rezultaty złych zachowań.
1. Utrwalenie poprawnej artykulacji głoski "r" w nagłosie, wygłosie i śródgłosie, w słowach określających rezultaty złych zachowań człowieka.
3. Ćwiczenia głoski "r" w wierszu J. Brzechwy pt. "Jajko".
Środki dydaktyczne: lustro, zestawy wyrazowe, tekst wiersza J. Brzechwy pt. "Jajko", obrazek pt.
"W pokoju".
1. Powitanie.
3. Przedstawienie tematu zajęć - ćwiczenia poprawnej wymowy głoski "r" w słowach na początku, w środku i na końcu, ale takich które oznaczają rezultaty złych zachowań człowieka.
4. Utrwalenie poprawnej wymowy głoski "r" w nagłosie, wygłosie i śródgłosie (słowa: zagrażać innym, gruchnąć, ranić, np. na przerwie, igrać, krew).
5. Głośne odczytywanie ww. wyrazów przez dzieci, wyjaśnienie ich znaczenia oraz wklejanie do zeszytu (załącznik nr 8).
6. Opowiadanie obrazka pt. "W pokoju" (z publikacji: H. Rodak i D. Nawrockiej, Od obrazka do słowa. Zestaw pomocy, WSiP, Warszawa 1993) - załącznik nr 10.
7. Czytanie przez logopedę wiersza J. Brzechwy pt. "Jajko" (każde dziecko czyta po dwie zwrotki)załącznik nr 9.
8. Podsumowanie zajęć i praca domowa (ćwiczenia usprawniające narządy mowy, czytanie wiersza J. Brzechwy pt. "Jajko").
Załącznik nr 8
Słowa: zagrażać innym, gruchnąć, ranić, np. na przerwie, igrać, krew
Załącznik nr 9 Jajko
Było raz sobie jajko mądrzejsze od kury.
Kura wyłazi ze skóry,
Prosi, błaga, namawia: - Bądź głupsze!
Lecz co można poradzić, kiedy ktoś się uprze?
Kura martwi się bardzo i nad jajkiem gdacze,
A ono powiada, że jest kacze.
Kura prosi serdecznie i szczerze:
- Nie trzęś się, bo będziesz nieświeże. A ono właśnie się trzęsie
I mówi, że jest gęsie.
Kura do niego zwraca się z nauką, Że jajka łatwo się tłuką,
A ono powiada, że to bajka,
Bo w wapnie trzyma się jajka.
80
5.
Kura czule namawia: - Chodź, to cię wysiedzę.
A ono ucieka za miedzę,
Kładzie się na grządkę pustą
I oświadcza, że będzie kapustą. Kura powiada: - Nie chodź na ulicę,
Bo zrobią z ciebie jajecznicę.
A jajko na to najbezczelniej: - Na ulicy nie ma patelni.
Kura mówi: - Ostrożnie! To gorąca woda!
A jajko na to: - Zimna woda! Szkoda!
W skoczyło do ukropu z miną hardą I ugotowało się na twardo.
J. Brzechwa, Brzechwa dzieciom, Nasza Księgarnia, 1989, s. 17.
Załącznik nr 10
81
Scenariusz nr 4
Temat: Utrwalenie wymowy głoski "r" w nagłosie, wygłosie i śródgłosie, w słowach wskazujących, że nie wolno źle się zachowywać i robić innym krzywdę.
l. Utrwalenie poprawnej artykulacji głoski "r" w nagłosie, wygłosie i śródgłosie, w słowach wskazujących, że nie wolno źle się zachowywać i robić innym krzywdę.
3. Ćwiczenia głoski "r" w wierszu J. Brzechwy pt. "Kłótnia rzek".
Środki dydaktyczne: lustro, zestawy wyrazowe, tekst wiersza J. Brzechwy pt. "Kłótnia rzek". Plan zajęć:
3. Przedstawienie tematu zajęć - ćwiczenia poprawnej wymowy głoski "r" w słowach na początku, w środku i na końcu, ale takich które wskazują, że nie wolno źle się zachowywać i robić innym krzywdę.
4. Utrwalenie poprawnej wymowy głoski "r" w nagłosie, ...
Rodeo123