psycometria(2).doc

(70 KB) Pobierz
1

1.      która z poniższych definicji jest pełną i wyczerpującą definicją testu psychologicznego?

a)      jest to obiektywny i standaryzowany pomiar próbki zachowania

b)     jest to kontrolowana ilościowa obserwacja zachowania

c)      jest to pomiar próbki zachowania wybranej grupy ludzi

d)     jest to standaryzowany zbiór bodźców dla mierzalnych reakcji

2.      trafność fasadowa powinna być brana pod uwagę w przypadku testu, gdyż:

a)      stanowi podstawę statystycznego doboru pozycji

b)     jest częścią składową każdego rodzaju trafności

c)      jest dowodem, że test mierzy to, co zmierzył jego autor

d)     zapewnia zgodność wyglądu testu czym.... sądzi osoba badana

3.      wyniki standardowe to

a)     wyniki uzyskane w standardowych warunkach

b)     wyniki wyrażone w terminach odchylenia standardowego

c)      wyniki wyrażone w terminach obiektywnego standardu

d)     wyniki uzyskane za pomocą wystandaryzowanego narzędzia

4.      pojęcie normy w teście odnosi się do:

a)      wykonania idealnego

b)     wykonania maksymalnego

c)      wykonania oczekiwanego

d)     wykonania typowego

5.      tetrony to wyniki standardowe wyrażone na skali

a)      M=10 SD=2

b)     M=10 SD=4

c)      M=10 SD=1

d)     M=10 SD=10

6.      wysoki wspólczynnik korelaccji pomiędzy dwoma testami równoległymi stosowanymi jeden po drugim, bez przerwy czasowej, świadczy o:

a)      funkcjonalnej mierzonej zmiennej w czasie

b)     niskiej homogeniczności wysokiej specyficzności pozycji testowych

c)      niskiej specyficzności i wysokiej specyficzności pozycji testowych

d)     o dużym stopniu obiektywności

7.      w metodzie testów równoległych, w odróżnieniu od metody test-retes minimalizowany jest wpływ:

a)     pamięci i efektów uczenia się

b)     braku stałości zmiennej

c)      heterogeniczności zmiennej

d)     szybkości rozwiązania zadań

8.      otrzymanie różnych współczynników trafności kryterialnej dla danego testu jest najczęściej spowodowany:

a)      faktem wybrania różnych zmiennych kryterialnych

b)     błędami w obliczeniach

c)      niską rzetelnością testu

d)     trudnościami w diagnozowaniu zachowania mierzonego przez test

9.      test składa się z 10 pytań. Powinien dobrze różnicować w obrębie pataologii. Która z poniższych skal standardowych najlepiej pozwalałaby zrezalizować ten cel:

a)      M=10, SD=5

b)     M=10 SD=1

c)      M=50 SD=10

d)     M=50 SD=25

10.  błąd standardowy różnicy jest to:

a)      różnica 2 błędów standardowych

b)     suma 2 błędów standardowych podniesionych do kwadratu z których wyciągnięto pierwiastek

c)      różnica 2 błędów standardowych podniesionych do kwadratu z których wyciągnięto pierwiastek

d)     suma dwóch błędów standardowych

11.  aby spełnić warunek obiektywności, każdy test musi być przynajmniej:

a)      stosowany i obliczany w z góry ustalonych warunkach

b)     wysoko rzetelny

c)      losową próbką wskaźników zmiennej teoretycznej

d)     oparty na wybranej teorii mierzonej zmiennej

12.  stanina to

a)      wynik surowy

b)     wynik wskazujący na wiek umysłowy

c)      inna nazwa centyli

d)     znormalizowany wynik standardowy

13.  centyle to wyniki, które wskazują jaki procent osób z badanej grupy uzyska wyniki:

a)      takie same lub wyższe od danego wyniki

b)     takie same lub niższe od danego wyniku

c)      wyższe od średniej

d)     niższe od średniej

14.  określanie rzetelności testu pozwala na ustalenie:

a)     jaki % wariancji otrzymanej stanowi wariancja prawdziwa

b)     wielkości błędu stałego w pomiarze testowym

c)      jaką część wariancji błędu stanowi wariancja prawdziwa

d)     możliwych fluktuacji wielkości współczynnika R

15.  trafność kryterialna to inaczej

a)      trafność predykcyjna i treściowa

b)     trafność diagnostyczna i treściowa

c)      trafność prognostyczna i diagnostyczna

d)     trafność teoretyczna i treściowa

16.  rzetelność testu jest wyrażana w postaci

a)      odchylenia standardowego

b)     prawdopodobnego błędu wyniku testowego

c)      współczynnika korelacji

d)     różnicy pomiędzy 2 wynikami

17.  aby znormalizowane wyniki testowe były użyteczne odnosi się je do:

a)      treści pozycji tworzących test psychologiczny

b)     innych metod testowych

c)      zachowania wybranej, dobrze określonej grupy

d)     rzetelności i trafności metody

18.  kontaminacja kryterium najczęściej pojawia się, gdy:

a)      test ma niską rzetelność

b)     psychiatra ma dostęp do wyników testowych

c)      łączy się wyniki dwóch różnych grup osób badanych

d)     łączy się wyniki pomiaru dwóch różnych kryteriów

19.  stosując współczynnik korelacji dwuseryjnej, jako współczynnik mocy dyskryminacyjnej, musi zostać spełnione założenie, że zmienna zdychotomizowana jest:

a)     rzeczywiście ciągła i posiada rozkład normalny,

b)     ciągła lecz nie o rozkładzie normalnym

c)      z natury swej dychotomiczna

d)     dzieli się w punkcie mediany

20.  rzetelność testu można wyrazić jako:

a)      stosunek wariancji [prawdziwej do wariancji błędu

b)     stosunek wariancji otrzymanej do wariancji prawdziwej

c)      stosunek wariancji prawdziwej do wariancji otrzymanej

d)     stosunek wariancji błędu do wariancji otrzymanej

21.  wielkość SEM zależy od:

a)      odchylenia standardowego wyników testowych,

b)     współczynnika rzetelności

c)      obu możliwości

d)     żadnych możliwości

22.  jeżeli test jest zbyt trudny dla badanej grupy osób to rozkład wyników w tym teście będzie:

a)      normalny

b)     prostokątny

c)      skośny

d)     wielomodalny

23.  znajomość współczynnika mocy dyskryminacyjnej pozwala nam na

a)      wskazania pozycji zbyt trudnych

b)     wskazanie pozycji mierzących inną zmienną

c)      wskazanie pozycji mierzącej zachowania pozatestowe

d)     wskazanie pozycji nietrafnych

24.  jeżeli rozkład wyników surowych jest rozkładem lewoskośnym, to w celu jego normalizacji należy zastosować następującą transformację:

a)      pierwiastkową,

b)     logarytmiczną

c)      potęgową

d)     żadną z nich

25.  trafność teoretyczna testu znajduje swoje odzwierciedlenie w:

a)      hipotezach wyprowadzanych z teorii mierzonej zmiennej

b)     rezultatach analizy czynnikowej wyników testowych

c)      obu z wymienionych możliwości

d)     żadne z wymienionych możliwości

26.  standardowy błąd estymacji wyniku prawdziwego jest to:

a)     różnica między estymowaną wartością wyniku prawdziwego a jego rzeczywistą wartością

b)     różnica między wynikiem otrzymany a wynikiem prawdziwym w teście

c)      obie definicje są prawdziwe

d)     żadna definicja

27.  standaryzacja testu odnosi się do:

a)      komercyjnej użyteczności testu

b)     jednolitości procedury

c)      zgodności z normami

d)     określania jego rzetelności i trafności

28.  współczynnik KR-20 to:

a)      średnia wszytskich współczynników typu test-retest

b)     średnia wszytskich współczynników typu split-half

c)      średnia wszystkich współczynników splittest

d)     średnia wszystkich współczynników powyżej 0,8

29.  standardowy błąd pomiaru jest szczególnie użyteczny przy:

a)     porównywaniu dwóch wyników testowych między sobą

b)     określaniu statystycznej istotności wyniku testowego

c)      porównywaniu dwóch testów między sobą

d)     określaniu istotności statystycznej pozycji testowej

30.  testu przeznaczone do selekcji ze względu na specyficzne kryterium, powinny składać się z pozycji testowych, których współczynnik trudności wynosi:

a)      0,5

b)     mieści się w przedziale od 0-100%

c)      wyznaczony jest przez rozkład normalny

d)     jest równy wyznaczonemu punktowi selekcji

31.  formuła speramana-browna jako metoda szacowania rzetelności stosowana jest w technice:

a)      test-retest

b)     testów równoległych

c)      połówkowania (split-half)

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin