sprawozdanie z pracy dydaktyczno-wychowawczej.doc

(64 KB) Pobierz
SPRAWOZDANIE

SPRAWOZDANIE

Z DZIAŁAŃ DYDAKTYCZNYCH W RAMACH PROJEKTU

JA TEŻ JESTEM PRZEDSZKOLAKIEM

 

              Podstawowym celem projektu było zmniejszenie dysproporcji edukacyjnych między miastem, a wsią poprzez działania dydaktyczno wychowawcze skierowane zarówno do dzieci jak i ich rodziców.

Analizując rezultaty prowadzonych działań dydaktycznych należy stwierdzić, że przyniosły one oczekiwane rezultaty. Jak wynika z porównania prowadzonych obserwacji w większości przypadków dzieci szybko adaptowały się do warunków przedszkolnych i  nastąpił wzrost kompetencji w poszczególnych obszarach rozwoju.

W zakresie rozwoju społeczno – emocjonalnego w każdym przedziale wiekowym nastąpił znaczny rozwój.

- Dzieci chętnie brały udział w zabawach organizowanych przez nauczyciela oraz  rówieśników,

- były aktywne,

- w większości potrafią podporządkować się ustalonym zasadom

- osiągnęły duży stopień samodzielności w zabawie i przy wykonywaniu zadań

- potrafią skoncentrować się na wykonywanym zadaniu i doprowadzić pracę do końca

W zakresie rozwoju ruchowego :

- zajęcia i zabawy ruchowe systematycznie prowadzone wpłynęły na osiągnięcie dobrej ogólnej sprawności  ruchowej u dzieci  

- w wyniku prowadzenia systematycznych zabaw i ćwiczeń rozwinęła się u dzieci sprawność manualna umożliwiająca podjęcie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, a następnie obowiązków szkolnych.

Podejmowane w ciągu roku działania dydaktyczne wpłynęły również w bardzo znaczący sposób na rozwój sfery poznawczej.

W zakresie percepcji wzrokowej dzieci potrafią:

- opisać obrazek z wyliczeniem poszczególnych elementów, opisać  całą akcję, dostrzegają szczegóły i różnice

- układają obrazek z części odpowiednio do wieku

- rozpoznają i nazywają kolory,

W zakresie percepcji słuchowej dzieci:

- rozpoznają głosy i źródła dźwięków z najbliższego otoczenia

- odtwarzają wysłuchany rytm,

- zapamiętują  teksty wierszy i piosenek

Prowadzone działania dydaktyczne wpłynęły również na rozwój mowy i myślenia  :

- samorzutne wypowiedzi dzieci rozwinęły się, z krótkich pojedynczych słów i prostych zdań budowanych na początku roku, przekształciły się w wypowiedzi pełnymi zdaniami  z bogatym słownictwem

- nastąpił również zauważalny wzrost zasobu słownictwa, umiejętność budowania dłuższych wypowiedzi na podstawie utworów literackich

- dzieci bardzo dobrze radzą sobie z układaniem historyjek obrazkowych o odpowiednim do wieku poziomie trudności.

Badania  kompetencji dzieci 3, 4 i 5 letnich prowadzone w listopadzie 2008, w lutym 2009 i w maju ( załączniki 1, 2 i 3 ) obrazują wzrost umiejętności dzieci w każdej ze sfer rozwoju dziecka. Ponadto systematyczna obserwacja pozwalała na bieżąco podejmować działania kompensacyjne w odniesieniu do dzieci wymagających wsparcia, ewentualnie pracy indywidualnej. Na podstawie indywidualnych wskazań były podejmowane działania specjalistyczne, które pozwoliły wyrównać dysfunkcje w poszczególnych obszarach rozwoju dziecka

              Po wstępnej obserwacji i zdiagnozowaniu stanu mowy u dzieci podręczną kartą badania przesiewowego mowy dziecka 3, 4 i 5 letniego, opracowałam i wdrożyłam do realizacji  program profilaktyki logopedycznej, którym zostały objęte wszystkie dzieci  uczestniczące w projekcie „Ja też jestem Przedszkolakiem”.

              Program profilaktyki logopedycznej zawierał zestawy zabaw i ćwiczeń logopedycznych do realizacji z całą grupą , a także ćwiczenia i zabawy dostosowane do indywidualnych przypadków opisanych przez nauczycielki. W wyniku indywidualnych konsultacji prowadzonych podczas szkolenia dla rodziców został opracowany i wdrożony do realizacji zestaw zabaw i ćwiczeń dla dziecka z niedosłuchem.

Dokonanie wstępnej diagnozy pozwoliło nauczycielkom również  wyłonić  dzieci o specyficznych potrzebach edukacyjnych. Dzięki indywidualnemu podejściu i analizie opartej na wstępnej obserwacji zostały opracowane działania pozwalające na  wzrost kompetencji w indywidualnych przypadkach, ewentualnie utrzymanie kompetencji na tym samym poziomie. Jako przykład korzystnego oddziaływania  może posłużyć Oddział Przedszkolny w Rychlikach, w którym jako w jednym z nielicznych skumulowały się dzieci o różnych potrzebach edukacyjnych :

- Maria i Aleksandra K  - bliźniaczki, jedna z dziewczynek  ze zdiagnozowanym porażeniem dziecięcym, podejrzeniem o epilepsję i autyzm, druga z bliźniaczek Aleksandra miała również duże problemy z adaptacją . Podczas pobytu została przeprowadzona wstępna diagnoza poziomu kompetencji i było to jedyne przeprowadzone badanie. Ze względu na pogorszenie stanu zdrowia jednej z bliźniaczek, dziewczynki przestały uczęszczać na zajęcia, jednak  matka utrzymywała kontakty z nauczycielką.

- Fabian M  -  dziecko o specyficznych potrzebach edukacyjnych, przebadany przez psychologa i logopedę co pozwoliło na wstępie ustalić w porozumieniu z matką odpowiedni plan oddziaływania pedagogicznego zawierający zestawy ćwiczeń prowadzonych przez nauczycielkę i matkę w domu.

- Kacper Sz.  - wstępna diagnoza potwierdziła małe uspołecznienie dziecka, trudności adaptacyjne, niestabilne emocje. Pod wpływem oddziaływań dydaktycznych i indywidualnego podejścia do dziecka  w  diagnozie śródrocznej są zauważalne efekty i przyrost kompetencji m.in. w zakresie współżycia w grupie z poziomu umiejętności nierozwiniętej na poziom umiejętności zgodnej z oczekiwaniami. W zakresie pozostałych kompetencji również nastąpił zauważalny wzrost poziomu umiejętności

              W trakcie trwania projektu dzięki współpracy z nauczycielkami i rodzicami został wdrożony Program Promocji Zdrowia.

Głównymi założeniami wdrażanego programu było:

- rozbudzanie u dzieci zainteresowania własnym zdrowiem i rozwojem,

- wdrażanie do dbania o zdrowie własne i innych,

- stymulowanie rozwoju różnych narządów i układów

- kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach zagrażających życiu i

  Zdrowiu,

- wdrażanie do przestrzegania bezpieczeństwa,

- kształtowanie nawyków higieniczno – kulturalnych,

- rozwijanie sprawności ruchowej,

- kształtowanie pozytywnych cech charakteru,

- wdrażanie do współdziałania i współżycia w grupie,

- wdrażanie do czynnego wypoczynku,

- kształtowanie umiejętności dostrzegania potrzeb osób niepełnosprawnych i

  chorych,

- wdrażanie do wizyt kontrolnych u specjalistów.

              Program realizowany był przy dużym zaangażowaniu i współudziale rodziców, a systematyczna realizacja zadań wynikających z jego realizacji przyniosła wymierne efekty do, których z pewnością można zaliczyć:

- dobre samopoczucie dziecka

- zaspokojenie codziennych potrzeb dziecka, a co za tym idzie, dbania o dobre

  samopoczucie dorosłych – nauczycielek, innych pracowników i rodziców – w

  przeciwnym razie niemożliwe byłoby dobre samopoczucie dzieci,

- zapewnienie miejsca, czasu i środków umożliwiających spontaniczną zabawę  

  dzieci,

- chronienie i wzmacnianie organizmu dziecka. Zapewnienie wystarczającej dawki

  nieskrępowanego ruchu, optymalny program dnia i odpowiednie otoczenie,

- zdrowe odżywianie się, mające wpływ na samopoczucie fizyczne i psychiczne,

- prawidłowy rozwój psychiczny dziecka. Pobudzenie poczucia jego własnej

   wartości,

- tworzenie miłego, estetycznego i higienicznego otoczenia,

- przyswojenie przez dziecko wiedzy o tym, co sprzyja, a co zagraża jego zdrowiu,

- organizowanie zabaw nie zagrażających jego zdrowiu i życiu,

- poznanie przez dzieci elementarnych przepisów ruchu drogowego,

Wyżej opisane osiągnięcia wszystkich dzieci, a w szczególności tych o specyficznych potrzebach edukacyjnych   są efektem:

- systematycznej realizacji zadań wynikających z:

Ø     Programu wychowania przedszkolnego - Jestem Częścią Świata,

Ø     Programu Profilaktyki Logopedycznej,

Ø     Programu Promocji Zdrowia,

- wsparcia i współpracy nauczycielek uczestniczących w projekcie z ekspertem do

spraw   dydaktycznych,

- współdziałania z rodzicami.

 

              Realizacja treści programowych  w okresie trwania projektu oraz podejmowane przez nauczycielki działania dydaktyczno – wychowawcze  zapewniły dzieciom :

-   osiągnięcie sukcesu poprzez umożliwienie rozwijania własnej aktywności  oraz

   prezentowanie  nabytych umiejętności podczas spotkań z rodzicami , a także na

    większym forum jakim była  konferencja podsumowująca,

-   podniesienie własnej samooceny i nabycie pewności siebie w kontaktach z

    rówieśnikami i dorosłymi,

-  kształtowanie postaw kreatywnych i operatywnych dzięki organizowaniu

    warunków do wyzwalania aktywności i inwencji twórczej w różnych sferach

    działalności dzieci m.in. muzycznej, plastyczne, ruchowej i teatralnej,

-   wzrost kompetencji we wszystkich  obszarach rozwoju dziecka.

 

 

Działania podejmowane przez eksperta:

 

I .  W zakresie dydaktyczno-wychowawczym

1.     Opracowanie miesięcznych planów pracy – na kolejne miesiące od września 2008 do czerwca 2009.

2.     Opracowywanie i przekazywanie scenariuszy zajęć, teatrzyków i przedstawień okolicznościowych, literatury, wierszy i innych materiałów dydaktycznych do wykorzystania przez nauczycielki w zakresie realizacji treści programowych.

3.     Uaktualnienie arkuszy do badania kompetencji dziecka 3, 4 i 5  letniego.

4.     Opracowanie wyników z zestawień zbiorczych w zakresie kompetencji dziecka 3, 4 i 5 letniego  w postaci tabel i wykresów  z opisem wyników.

5.     Merytoryczne wsparcie dla nauczycieli uczestniczących w projekcie.

6.     Konsultacje indywidualne i grupowe dla nauczycielek na forum internetowym w trakcie realizacji projektu.

7.     Opracowanie dla nauczycielek zestawu literatury dotyczącej wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

8.     Prowadzenie warsztatów  dla nauczycieli na temat :

Znaczenie Edukacji w rozwoju dziecka

Wspomaganie rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym 

- Współpraca z rodzicami w zakresie działań korekcyjno kompensacyjnych

9.  Szkolenia dla rodziców i nauczycieli dotyczące:

              - zmian w systemie oświaty  czyli „sześciolatek w szkole”

              - zapoznanie z reformą Edukacji obejmującą:

Ø      obniżenie wieku szkolnego

Ø      wprowadzeniem nowej podstawy programowej

 

II. W zakresie działań logopedycznych:

1.     Kontynuacja działań wspierających, związanych z realizacją zadań wynikających z wdrażanego   Programu Profilaktyki Logopedycznej.

2.     Opracowanie miesięcznych planów pracy z zakresu profilaktyki logopedycznej.

3.     Opracowanie zestawów  zabaw i ćwiczeń logopedycznych.

4.     Opracowanie zestawu zabaw dla dzieci z wadą słuchu.

5.     Prowadzenie warsztatów  dla nauczycieli i rodziców z zakresu realizacji elementów Programu Profilaktyki Logopedycznej.

6.     Konsultacje indywidualne dla rodziców podczas spotkań warsztatowych

7.     Monitoring działań związanych z realizacją programu.

 

III. W  zakresie działań prozdrowotnych:

      1.  Przygotowanie  i przedstawienie prezentacji  dotyczącej Promocji Zdrowia.

      2. Opracowanie wraz ze szczegółowym opisem zasad dotyczących realizacji

          i przekazanie nauczycielkom  do wdrożenia Programu Promocji Zdrowia.

      3. Opracowanie   zestawów ćwiczeń gimnastycznych.

      4. Opracowanie scenariuszy zajęć promujących:

              -  zdrowy styl odżywiania się,

              -  higieniczny tryb życia,

              -  dbałość o higienę zdrowia fizycznego i psychicznego

      5. Opracowanie i przekazanie rodzicom materiałów zawierających propozycje

         zabaw z  dzieckiem.

      6. Monitoring działań związanych z realizacją programu.

 

                        Jolanta Ruszała

 

6

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin