Czasopismo Filozoficzne 01 (wrzesień 2006).pdf

(2469 KB) Pobierz
Czasopismo Filozoficzne - nr 1 (wrzesień 2006)
ISSN1896-5059
CZASOPISMO
FILOZOFICZNE
nr1/
wrzeseń2006
wwwczasopsmoiozoiczneusedupl
63580005.006.png
CZASOPISMO FILOZOFICZNE
INTERNETOWY PERIODYK NAUKOWY
PRZY INSTYTUCIE FILOZOFII
UNIWERSYTETU ŚLĄSKIEGO
Recenzenci
dr hab. Dariusz Kubok
prof. dr hab. Andrzej J. Noras
prof. dr hab. Kaziemierz Ślęczka
Zespół Redakcyjny
Piotr Nowara
Marta Ples
Projekt strony tytułowej
Piotr Nowara
(na motywach prac Michała Garygi)
Korekta i opracowanie techniczne
Piotr Nowara
Adres redakcji
czasfilo@us.edu.pl
nr 1/ wrzesień 2006
63580005.007.png 63580005.008.png 63580005.009.png 63580005.001.png 63580005.002.png
Czasopismo Filozoficzne – nr 1 – wrzesień 2006
SPIS TREŚCI
Marta Ples :
GŁÓWNE ZAŁOŻENIA FILOZOFII LEONA BRUNSCHVICGA
3
Tomasz Bańczyk :
MAXA SCHELERA ROZUMIENIE ISTOTY FILOZOFII
10
Alicja Pietras :
POJĘCIE KATEGORII A PROBLEM GRANIC POZNANIA.
NICOLAI HARTMANN A IMMANUEL KANT
22
Błażej Tonacki :
FILOZOFICZNE PODSTAWY DZIAŁALNOŚCI KOMISJI EDUKACJI
NARODOWEJ. PRZYKŁAD OWEJ DZIAŁALNOŚCI
41
Marcin Kik :
LEONA PETRAŻYCKIEGO FILOZOFIA PRAWA
52
Piotr Nowara :
WOKÓŁ KONCEPCJI OBIEKTYWNOŚCI GOTTLOBA FREGEGO
61
63580005.003.png
Czasopismo Filozoficzne – nr 1 – wrzesień 2006
Marta Ples
GŁÓWNE ZAŁOŻENIA FILOZOFII
LEONA BRUNSCHVICGA
Podjęcie filozoficznych rozważań zawsze wiąże się z określeniem czym jest
filozofia, jaki jest właściwy przedmiot jej badań oraz jakimi metodami powinna się
posługiwać, by poznanie, jakiego dostarcza, można było określić mianem
wartościowego. Rozważając tę kwestię, należy zaznaczyć, że niemożliwe jest
zdefiniowanie filozofii niezależne od kontekstu filozofowania. Jak pisze na ten temat
Herbert Schnädelbach „problem polega bowiem na tym, że poglądy na to, czym jest
filozofia i jak należy określić jej przedmiot i metody, odsyłają już zawsze do ogólnej
koncepcji filozofowania” 1 . Nie inaczej jest w przypadku poglądów Leona
Brunschvicga. Także w przypadku rozważań tego francuskiego filozofa przełomu XIX
i XX wieku sposób, w jaki pojmuje on filozofię nie może być rozpatrywany
w oderwaniu od całości prowadzonego przez niego namysłu. To, do jakich wniosków
dochodził, zastanawiając się nad światem, człowiekiem i ludzkimi osiągnięciami,
determinowało sposób, w jaki definiował filozofię. Miało także decydujący wpływ na
wskazywane przez myśliciela granice możliwości poznania filozoficznego, a zatem,
wkonsekwencji, na uznawane przez niego powinności iwłaściwe zadania
filozoficznego namysłu. Z drugiej zaś strony, sposób, w jaki pojmował filozofię,
zakreślał krąg badań i wyznaczał metodę, jaką Brunschvicg się posługiwał.
Tę zależność należy brać pod uwagę, analizując najczęściej cytowaną, ze
sformułowanych przez francuskiego myśliciela, definicję filozofii, która brzmi:
„aktywność intelektualna osiągająca świadomość siebie, oto czym jest kompletne
studium całościowego poznania, oto czym jest filozofia” 2 . Nie sposób zrozumieć tej
1 H. Schnädelbach: Filozofia . W: Filozofia. Podstawowe pytania . Red. E . M a r t e n s ,
H. Schnädelbach. Tłum. K . K r z e m i e n i o w a . Warszawa 1995, s. 58.
2 L. Brunschvicg: La modalité du jugement . Paris 1964, s. 5.
3
63580005.004.png
Czasopismo Filozoficzne – nr 1 – wrzesień 2006
definicji bez przywołania najważniejszych rozważań francuskiego myśliciela oraz
wniosków, do jakich te rozważania go doprowadziły.
Tym, co w przywołanej próbie określenia istoty filozofii wysuwa się na pierwszy
plan, jest mocne zaakcentowanie znaczenia poznania osiąganego w wyniku
aktywności intelektualnej. Poznanie jest tu podstawą, na której budowane jest
rozumienie filozofii, co pozwala spodziewać się, że kwestie teoriopoznawcze będą
zpunktu widzenia rozważanej koncepcji szczególnie istotne. I rzeczywiście,
wkoncepcji Brunschvicga mamy do czynienia z uznaniem problematyki
epistemologicznej za centralną, co stanowi rezultat refleksji nad relacją istniejącą
między rzeczywistością a ludzkim umysłem.
Założenia teoriopoznawcze zostały przez francuskiego filozofa najpełniej
wyłożone na stronach opublikowanej w 1897 roku rozprawy doktorskiej pod tytułem
La modalité du jugement ( Modalność sądu ). Przeprowadzone w tej pracy analizy
prowadzą francuskiego myśliciela do uznania rzeczywistości za „ciało obce,
nieprzyswajalne dla myśli na mocy samej [...] definicji” 3 . Filozof dobitnie
akcentuje dualizm bytu i myśli, który jest, jego zdaniem, pierwotny i nieusuwalny 4 .
Rzeczywistość nie jest nam zatem, zdaniem filozofa, dana bezpośrednio. Stanowisko
filozoficzne Leona Brunschvicga jest bezsprzecznie stanowiskiem idealistycznym:
filozof uznaje treści świadomości za jedyną rzeczywistość bezpośrednio dostępną
człowiekowi. Doskonale odzwierciedlają to następujące słowa myśliciela: „poznanie
ustanawia świat będący światem dla nas. Poza nim nie ma niczego; rzecz, która byłaby
poza zasięgiem poznania, byłaby z definicji nieosiągalna, niemożliwa do określenia,
co oznacza, że dla nas byłaby równoznaczna z nicością” 5 .
Zawężenie tego, co bezpośrednio dane w poznaniu do sensów, pojęć, krótko
mówiąc: do treści umysłu, wyznacza obszar filozoficznych badań Leona
Brunschvicga. W przypadku tej koncepcji mamy do czynienia z ograniczeniem
rozważań do refleksji nad aktami myślenia i wytwarzanymi przez nie treściami.
Bardzo ważną tego konsekwencją jest redukcja metafizyki do teorii poznania.
Brunschvicg uważa, że filozofia, by nie wykraczać poza swe możliwości
3 E. G i l s o n, T. L a n g a n, A.A. M a u r e r: Historia filozofii współczesnej: od Hegla do czasów
najnowszych . Tłum. B . C h w e d e ń c z u k , S . Z a l e w s k i . Warszawa 1979, s. 321.
4 Por. L. Brunschvicg: La modalité... s. 96.
5 Ibidem, s. 2.
4
63580005.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin