Kryteria postępowania z substancjami niebezpiecznymi.pdf

(213 KB) Pobierz
praca_7-8
BEZPIECZEÑSTWO PRACY 9/2002
doc. dr HALINA PUCHALSKA
Centralny Instytut Ochrony Pracy
Kryteria postêpowania z niebezpiecznymi substancjami
i preparatami chemicznymi
na podstawie przepisów polskich i Unii Europejskiej
³ówn¹ przyczyn¹ zagro¿eñ wy-
stêpuj¹cych w rodowisku pra-
cy i w rodowisku naturalnym
jest dzia³alnoæ gospodarcza. Rozwój pro-
dukcji powoduje zwiêkszenie emisji tok-
sycznych substancji do powietrza atmos-
ferycznego oraz zanieczyszczenia nimi
wód i gleby, a tak¿e postêpuj¹c¹ degra-
dacjê rodowiska. Brakuje dok³adnych
danych na temat liczby substancji che-
micznych stosowanych na wiecie, jed-
nak w sporz¹dzanych wykazach wymie-
nia siê ponad 100 tys. produktów o zna-
czeniu komercyjnym. Dodatkowo wpro-
wadza siê ka¿dego roku do produkcji lub
obrotu ponad 2 tys. nowych substancji.
noæ zastosowañ substancji i preparatów
chemicznych w krajach rozwiniêtych go-
spodarczo, sta³o siê konieczne wprowa-
dzenie systemowych rozwi¹zañ praw-
nych umo¿liwiaj¹cych ich sta³¹ i sku-
teczn¹ kontrolê. Przepisy te na³o¿y³y na
producentów i importerów nowych sub-
stancji chemicznych obowi¹zek wykony-
wania badañ dotycz¹cych stwierdzenia
ich szkodliwych w³aciwoci. Takie dane
uwiadomi¹ pracodawcom i pracowni-
kom istniej¹ce zagro¿enia dla zdrowia
ludzi i dla rodowiska naturalnego.
technologii umo¿liwiaj¹cych zmniejszenie
zagro¿enia do minimum, przez stosowanie
odpowiednich rodków ochrony zbiorowej
(wentylacja ogólna i miejscowa wyposa¿o-
na w odpowiednie uk³ady filtracyjne) i in-
dywidualnej. Wa¿n¹ funkcjê ma spe³niaæ
informowanie pracowników o zagro¿e-
niach i systematyczne szkolenie.
Artyku³ 8. konwencji nak³ada na w³adze
danego pañstwa lub organ przez ni¹ upraw-
niony obowi¹zek okrelenia kryteriów przy-
gotowania danych o bezpieczeñstwie che-
micznym i dostarczenie ich pracodawcom
oraz jednostkom handlowym i transporto-
wym. Uzupe³nieniem wspomnianej kon-
wencji nr 170 jest zalecenie nr 177, w któ-
rym sprecyzowano, jakie informacje powin-
ny byæ zawarte w kartach charakterystyk
substancji niebezpiecznych [15].
Podstawowe wymagania w zakresie
okrelenia zasad bezpieczeñstwa przy pro-
dukcji, stosowaniu i transporcie substancji
chemicznych s¹ podane w dyrektywach
Wspólnoty Europejskiej. [3,4].
Jedn¹ z nich jest:
Uregulowania prawne
w krajach Unii Europejskiej
Obowi¹zek okrelenia zasad bezpie-
czeñstwa przy produkcji, stosowaniu
i obrocie substancji chemicznych wyni-
ka z konwencji Miêdzynarodowej Or-
ganizacji Pracy i z dyrektyw Wspólno-
ty Europejskiej. Podstawowe wymaga-
nia w tym zakresie okrela konwencja
MOP nr 170 [2] dotycz¹ca bezpieczeñ-
stwa podczas stosowania sub-
stancji chemicznych w miej-
scu pracy, w trakcie dzia³al-
noci zawodowej. Dotyczy
ona produkcji substancji che-
micznych, pos³ugiwania siê
nimi, magazynowania, transportu, usu-
wania i przetwarzania odpadów, konser-
wacji, naprawy i czyszczenia sprzêtu
oraz pojemników u¿ywanych do prze-
chowywania substancji chemicznych.
Zgodnie z postanowieniami tej kon-
wencji pracodawcy powinni zapewniæ
pracownikom ochronê przed nara¿e-
niem na dzia³anie substancji chemicz-
nych, tak aby nie by³y przekraczane nor-
matywy higieniczne w Polsce najwy¿-
sze dopuszczalne stê¿enia (NDS) [8,9].
Pracodawcy s¹ zobowi¹zani do oceny
nara¿enia pracowników na substancje
chemiczne oraz zapewnienia pe³nej
ochrony przed tym nara¿eniem, na przy-
k³ad przez eliminowanie szkodliwych
substancji chemicznych i wprowadzanie
Wed³ug danych wiatowej Organizacji Zdrowia
(WHO) ostre zatrucia substancjami chemicznymi
znajduj¹ siê na czwartym miejscu w statystyce wia-
towej jako przyczyna zgonów (po chorobach serca,
i naczyñ krwiononych, nowotworach oraz wypad-
kach komunikacyjnych).
Tak zwane zatrucia zawodowe po-
wstaj¹ w trakcie wykonywania pracy za-
wodowej i s¹ zwi¹zane z wystêpowaniem
substancji chemicznych w miejscu pracy.
Na ogó³ s¹ to zatrucia przewlek³e, powsta-
j¹ce w wyniku wch³aniania niewielkich
dawek jednej lub wiêkszej liczby substan-
cji szkodliwych w warunkach powtarza-
nego nara¿enia [1].
Niebezpiecznych substancji chemicz-
nych nie mo¿na wprowadzaæ na rynek bez
odpowiednich informacji o nich, m.in. bez
odpowiedniego oznakowania na opakowa-
niu. Jest to oznakowanie typu R (ang. risk)
oraz oznakowanie odnosz¹ce siê do bez-
piecznego u¿ywania substancji typu S (ang.
safety). Oznakowanie typu R okrelaj¹ce
rodzaj zagro¿enia i odnosz¹ce siê do spe-
cyficznego zakresu efektów, które powo-
duje charakteryzowana substancja chemicz-
na, omówiono w artykule zamieszczonym
w Bezpieczeñstwie Pracy 3/2002.
W tym artykule zostan¹ omówione kry-
teria oraz zasady prawid³owego postêpo-
wania z niebezpiecznymi substancjami
chemicznymi. Ze wzglêdu na ró¿norod-
Dyrektywa 67/548/EWG w sprawie zbli¿enia przepisów
prawnych pañstw cz³onkowskich dotycz¹cych klasyfikacji,
pakowania i etykietowania niebezpiecznych substancji, wraz
z jej kolejnymi nowelizacjami.
Omawiana dyrektywa, która od 31 pa-
dziernika 1993 r. obowi¹zuje w krajach
Wspólnoty w brzmieniu znowelizowanym
dyrektyw¹ 92/32/EWG z 30 kwietnia 1992
r., ma na celu ujednolicenie przepisów praw-
nych pañstw cz³onkowskich dotycz¹cych:
notyfikacji substancji, wymiany informacji
na temat notyfikowanych substancji, oceny
potencjalnego ryzyka dla cz³owieka i rodo-
wiska stwarzanego przez te substancje oraz
klasyfikacji, pakowania i etykietowania
substancji niebezpiecznych dla ludzi i rodo-
wiska. Dotyczy to substancji, które s¹ wpro-
wadzane na rynek przez pañstwa cz³onkow-
skie. Wed³ug art. 22 dyrektywy 92/32/EWG
opakowania substancji niebezpiecznych po-
winny byæ tak zaprojektowane, aby zawar-
toæ nie mog³a siê wydostaæ na zewn¹trz [4].
26
249341746.002.png 249341746.003.png
BEZPIECZEÑSTWO PRACY 9/2002
Powinny te¿ byæ odpowiednio ozna-
kowane symbolem dotycz¹cym szczegól-
nego niebezpieczeñstwa R oraz symbo-
lem odnosz¹cym siê do bezpiecznego sto-
sowania substancji S. W za³¹cznikach do
tej dyrektywy podane s¹ metody oceny
w³aciwoci fizykochemicznych substan-
cji, toksycznoci i ekotoksycznoci, któ-
re zosta³y opracowane na podstawie za-
leceñ OECD (Organizacji Wspó³pracy
Ekonomicznej i Rozwoju); m.in. przyjê-
to zasadê, ¿e badaniom powinna byæ pod-
dana substancja w formie wprowadzanej
na rynek. Dyrektywa ta jest wzorcem do
uregulowañ prawnych w zakresie kontroli
substancji chemicznych wprowadzanych
w naszym kraju.
Inn¹ dyrektyw¹ dotycz¹c¹ tego zakresu jest:
W KWARTALNIKU
Podstawy i Metody Oceny rodowiska Pracy:
w numerze 2(32) 2002 r. opublikowano dokumentacje nastêpuj¹cych substancji
chemicznych: azydku sodu, cyjanamidu wapnia, etanolu, manganu i jego zwi¹zków,
metakrylanu butylu, metanolu, mrówczanu etylu, platyny metalicznej, tlenku wapnia
oraz WWA aromatycznych.
Warunki prenumeraty:
Zamówienia na prenumeratê roczn¹ lub na pojedyncze numery
prosimy kierowaæ do Centralnego Instytutu Ochrony Pracy
ul. Czerniakowska 16, 00-701 Warszawa
tel.: (022) 623-36-98, 623-32-63; fax: 623-36-93; e-mail: basuc@ciop.pl
Cena 1 egz. w 2002 r. wynosi 18,- z³. Przedp³at nie przyjmujemy
Dzia³ dziesi¹ty znowelizowanego kodek-
su pt. Bezpieczeñstwo i higiena pracy
wskazuje na pracodawcê jako odpowie-
dzialnego za stan bezpieczeñstwa w zak³a-
dzie pracy. Zobowi¹zuje go do zapewnie-
nia pracownikom bezpiecznych i higie-
nicznych warunków pracy,
a zw³aszcza w³aciwej orga-
nizacji pracy. Kodeks pracy
ustala te¿ obowi¹zki pracow-
nika, m.in. znajomoæ prze-
pisów i zasad bhp, udzia³ w szkoleniu i in-
strukta¿u z tego zakresu oraz poddanie siê
egzaminom sprawdzaj¹cym. Ponadto pra-
cownik obowi¹zany jest wykonywaæ pra-
cê w sposób zgodny z przepisami oraz za-
sadami bezpieczeñstwa i higieny pracy
oraz stosowaæ zgodnie z przeznaczeniem
rodki ochrony zbiorowej i indywidualnej
oraz odzie¿ i obuwie robocze. Powinien
równie¿ poddawaæ siê badaniom lekarskim
wstêpnym, okresowym i kontrolnym oraz
stosowaæ siê do zaleceñ lekarza.
Zgodnie z artyku³em 220 § 1. niedo-
puszczalne jest stosowanie materia³ów
i procesów technologicznych bez uprzed-
niego ustalenia stopnia ich szkodliwoci dla
zdrowia pracowników i podjêcia odpo-
wiednich dzia³añ profilaktycznych. Nie-
bezpieczne substancje musz¹ mieæ opako-
wanie chroni¹ce przed ich szkodliwym
dzia³aniem, po¿arem, lub wybuchem,
a pracodawca powinien dysponowaæ ich
kartami charakterystyki. Natomiast w art.
221 podkrelono, ¿e niedopuszczalne jest
stosowanie substancji i preparatów che-
micznych nie oznakowanych w sposób wi-
doczny, umo¿liwiaj¹cy ich identyfikacjê.
Wprowadzono przepisy, na podstawie
których istnieje obowi¹zek klasyfikacji
i oznakowania substancji stwarzaj¹cych
zagro¿enie dla zdrowia lub ¿ycia. Takim
przepisem jest ustawa z dnia 11 stycznia
2001 r. o substancjach i preparatach che-
micznych [11].
Ustawa ta okrela m.in. obowi¹zek
zebrania wiarygodnych informacji o za-
gro¿eniach stwarzanych przez substancje
i preparaty chemiczne wprowadzane do
obrotu w Polsce, kryteria i sposób klasy-
fikacji w zale¿noci od rodzaju zagro¿e-
nia dla zdrowia cz³owieka lub rodowi-
ska oraz zawartoæ kart charakterystyk
substancji niebezpiecznych. Ustawa ta
równie¿ mówi o koniecznoci wykony-
wania badañ w³aciwoci fizykochemicz-
nych, toksycznoci i ekotoksycznoci
substancji i preparatów chemicznych
wprowadzanych do stosowania. Tym sa-
mym straci³a moc ustawa z dnia 21 maja
1963 r. o substancjach truj¹cych (DzU nr
22 poz. 116 wraz z kolejnymi zmianami).
Do niedawna obowi¹zywa³o rozporz¹-
dzenie ministra zdrowia i opieki spo³ecz-
nej z dnia 21 sierpnia 1997 r. w sprawie
substancji chemicznych stwarzaj¹cych
zagro¿enie dla zdrowia lub ¿ycia oraz
z dnia 19 lutego 1999 r. Regulowa³o ono
wiele spraw, miêdzy innym takich, jak
obowi¹zek zebrania wiarygodnych infor-
macji o zagro¿eniach stwarzanych przez
substancje lub preparaty chemiczne wpro-
wadzane do obrotu w Polsce, kryteria
i sposób klasyfikacji pod wzglêdem stwa-
rzanego przez nie zagro¿enia dla zdrowia
cz³owieka lub rodowiska oraz zawartoæ
kart charakterystyk substancji niebez-
piecznych. Podano równie¿ kryteria do-
boru okreleñ dotycz¹cych prawid³owe-
go postêpowania z niebezpieczn¹ sub-
stancj¹ chemiczn¹ oraz wskazówki odno-
sz¹ce siê do takiego postêpowania ozna-
kowanie liter¹ S. Szczegó³owe kryteria
okrela³y za³¹czniki do tego rozporz¹dze-
nia. W najbli¿szym czasie uka¿e siê no-
welizacja tego rozporz¹dzenia.
W projekcie tych rozporz¹dzeñ mini-
stra zdrowia w sprawie wykazu substan-
cji niebezpiecznych wraz z ich klasyfi-
kacj¹ i oznakowaniem [12] oraz w spra-
wie oznakowania opakowañ substancji
i preparatów niebezpiecznych [13] poda-
no, ¿e oznakowanie powinno zawieraæ:
symbole literowe okrelaj¹ce znak
ostrzegawczy, zgodnie z odrêbnymi prze-
pisami dotycz¹cymi oznakowania niebez-
piecznych substancji i preparatów
zwroty okrelaj¹ce zagro¿enie (zwro-
ty R), w postaci litery R z okrelon¹
liczb¹.
Dyrektywa 88/379/EWG w sprawie zbli¿enia przepisów
prawnych pañstw cz³onkowskich dotycz¹cych klasyfikacji,
pakowania i etykietowania niebezpiecznych preparatów.
W ostatnich latach wprowadzono na-
stêpuj¹ce dyrektywy:
dyrektywa 98/24/WE w sprawie bez-
pieczeñstwa pracowników oraz ochrony
ich zdrowia przed ryzykiem zwi¹zanym
z czynnikami chemicznymi podczas pra-
cy. Dyrektywa ta ustala podstawowe wy-
magania s³u¿¹ce ochronie pracowników
przed rosn¹cym zagro¿eniem dla ich bez-
pieczeñstwa i zdrowia w wyniku dzia³a-
nia czynników chemicznych, które wy-
stêpuj¹ na stanowisku pracy lub stanowi¹
rezultat ka¿dej pracy wykonywanej z za-
stosowaniem substancji chemicznych.
Podaje równie¿ g³ówne zasady zapobie-
gania ryzyku zwi¹zanemu ze stosowa-
niem niebezpiecznych substancji che-
micznych [5].
dyrektywa 91/155/EEC w sprawie
zdefiniowania wymagañ wobec systemu
informacji o niebezpiecznych prepara-
tach; podano w niej wzór karty charakte-
rystyki substancji niebezpiecznej lub pre-
paratu niebezpiecznego oraz sposób jej
sporz¹dzania i aktualizowania; a tak¿e
sprecyzowano zakres informacji o zagro-
¿eniach zwi¹zanych ze stosowaniem sub-
stancji niebezpiecznej lub preparatu oraz
zakres informacji dotycz¹cych ich bez-
piecznego stosowania [6]
dyrektywa 2001/58/WE wprowadza-
j¹ca zmiany do dyrektywy 91/155/EWG [7].
Wybrane
uregulowania prawne
obowi¹zuj¹ce w Polsce
Kwestia bezpiecznych warunków pra-
cy jest regulowana w kodeksie pracy [10].
27
249341746.004.png 249341746.005.png
BEZPIECZEÑSTWO PRACY 9/2002
zwroty okrelaj¹ce warunki bez-
piecznego stosowania substancji (zwro-
ty S) w postaci litery S z okrelon¹ liczb¹.
wych rozwi¹zañ prawnych umo¿liwiaj¹-
cych sta³¹ i skuteczn¹ kontrolê.
Jednym z nich jest przepis który mówi,
¿e nie wolno wprowadzaæ na rynek sub-
stancji i preparatów chemicznych bez
opatrzenia ich odpowiednimi informacja-
mi. Na³o¿y³y one na producentów i im-
porterów nowych substancji chemicznych
obowi¹zek wykonywania badañ i dok³ad-
nej analizy pimiennictwa dotycz¹cych
szkodliwych w³aciwoci tych substancji,
a na pracodawców stworzenie takich wa-
runków pracy, aby stosowanie ich by³o
bezpieczne. Poznanie w wyniku badañ
w³aciwoci substancji pozwala na od-
powiednie oznakowanie na opakowaniu,
gdzie umieszcza siê znak R okrelaj¹cy
rodzaj zagro¿enia oraz znak S dotycz¹cy
prawid³owego i bezpiecznego postêpowa-
nia z niebezpiecznymi substancjami.
Informacje takie u³atwiaj¹ przestrzega-
nie zaleceñ dotycz¹cych bezpieczeñstwa
i higieny pracy podczas stosowania sub-
stancji chemicznych. Umo¿liwiaj¹ tak¿e
wprowadzenie odpowiedniego sprzêtu
ochronnego oraz stosowanie odpowied-
nich rodków ochrony indywidualnej.
Nowe przepisy
z zakresu bezpieczeñstwa
i higieny pracy
Przyk³ady zwrotów okrelaj¹cych warunki bez-
piecznego stosowania:
S1 przechowywaæ pod zamkniêciem; zwrot
ten dotyczy substancji bardzo toksycznych, toksycz-
nych i ¿r¹cych, sprzedawanych w ogólnie dostêp-
nej sprzeda¿y detalicznej
S2 chroniæ przed dzieæmi; zwrot ten obowi¹-
zuje w odniesieniu do wszystkich niebezpiecznych
substancji, które mog¹ byæ zastosowane w miej-
scach dostêpnych dla ogó³u spo³eczeñstwa
S4 nie przechowywaæ w pomieszczeniach
mieszkalnych; zwrot ten ma zastosowanie do sub-
stancji toksycznych i bardzo toksycznych razem
z symbolem S 13 (nie przechowywaæ razem z ¿yw-
noci¹, napojami i pasz¹ dla zwierz¹t), wtedy gdy
wystêpuje ryzyko wynikaj¹ce z wch³aniania drog¹
inhalacyjn¹ i substancje powinny byæ przechowy-
wane poza pomieszczeniem mieszkalnym
S20 nie spo¿ywaæ posi³ków i napojów podczas
stosowania substancji (preparatu, produktu)
S24 unikaæ zanieczyszczeñ skóry; zwrot ten
dotyczy wszystkich niebezpiecznych substancji i ma
na celu zwrócenie uwagi u¿ytkownika na zagro¿e-
nia zwi¹zane z dzia³aniem niebezpiecznych substan-
cji na skórê
S25 unikaæ zanieczyszczeñ oczu
S39 nosiæ okulary lub ochronê twarzy
S45 w przypadku awarii lub jeli le siê poczu-
jesz, niezw³ocznie zasiêgnij porady lekarza je¿eli
to mo¿liwe, poka¿ etykietê
S46 w razie po³kniêcia niezw³ocznie zasiêgnij
porady lekarza poka¿ opakowanie lub etykietê
S51 stosowaæ wy³¹cznie w dobrze wentylowa-
nych pomieszczeniach
S57 u¿ywaæ odpowiednich pojemników zapo-
biegaj¹cych ska¿eniu rodowiska.
S¹ stosowane równie¿ symbole ³¹czone, np.:
S3/7 przechowywaæ pojemnik szczelnie za-
mkniêty w ch³odnym miejscu
S36/37/39 nosiæ odpowiedni¹ odzie¿ ochronn¹,
odpowiednie rêkawice ochronne i okulary lub ochro-
nê twarzy.
Ju¿ obowi¹zuj¹:
od 7 czerwca 2002
Rozporz¹dzenie Ministra Gospodarki z dnia
16 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków
technicznych dozoru technicznego, jakim
powinny odpowiadaæ zbiorniki bezcinienio-
we i niskocinieniowe przeznaczone do ma-
gazynowania materia³ów truj¹cych lub ¿r¹-
cych (DzU nr 63, poz. 572).
od 19 czerwca 2002
Rozporz¹dzenie Ministra Gospodarki z dnia
19 lutego 2002 r. w sprawie bezpieczeñ-
stwa i higieny pracy przy produkcji szk³a
i wyrobów ze szk³a (DzU nr 24, poz. 248).
Zgodnie z § 52 tego rozporz¹dzenia traci
moc rozporz¹dzenie Ministrów Budownic-
twa i Przemys³u Materia³ów Budowlanych,
Przemys³u Ciê¿kiego oraz Komitetu Drob-
nej Wytwórczoci z dnia 25 maja 1960 r.
w sprawie bezpieczeñstwa i higieny pracy
w hutach szk³a i zak³adach szklarskich (DzU
nr 24, poz. 137).
od 29 czerwca 2002
Obwieszczenie ministra pracy i polityki spo-
³ecznej z dnia 27 czerwca 2002 r. w spra-
wie podwy¿szenia kwot jednorazowych od-
szkodowañ z tytu³u wypadków przy pracy
i chorób zawodowych (Mon. Pol. nr 26, poz.
439). Na podstawie § 5 ust. 2 rozporz¹-
dzenia Rady Ministrów z dnia 8 sierpnia
1988 r. w sprawie podwy¿szania niektórych
wiadczeñ z tytu³u wypadków przy pracy
i chorób zawodowych (DzU nr 29, poz. 199
i z 1989 r. nr 61, poz. 366), zwanego dalej
rozporz¹dzeniem, og³asza siê, co nastê-
puje:
Kwoty jednorazowych odszkodowañ, o któ-
rych mowa w § 24 rozporz¹dzenia, wy-
nosz¹ pocz¹wszy od dnia og³oszenia niniej-
szego obwieszczenia:
1) 438,00 z³ za ka¿dy procent uszczerbku
na zdrowiu, nie mniej jednak ni¿ 1 637,50 z³
z tytu³u doznania sta³ego lub d³ugotrwa³e-
go uszczerbku na zdrowiu wskutek wypad-
ku przy pracy lub choroby zawodowej (§ 2
ust. 1),
2) 8 104,50 z³ z tytu³u orzeczenia ca³kowitej
niezdolnoci do pracy i niezdolnoci do sa-
modzielnej egzystencji spowodowanej wy-
padkiem przy pracy lub chorob¹ zawodow¹
(§ 2 ust. 2),
3) 438,00 z³ za ka¿dy procent uszczerbku
na zdrowiu z tytu³u zwiêkszenia uszczerb-
ku na zdrowiu (§ 3),
4) 40 498,80 z³, gdy do odszkodowania
uprawniony jest ma³¿onek lub dziecko zmar-
³ego, oraz 8104,50 z³ z tytu³u zwiêkszenia
odszkodowania przys³uguj¹cego na drugie-
go i ka¿dego nastêpnego uprawnionego (§
4 ust. 1 pkt 1),
5) 20 983,10 z³, gdy do odszkodowania
uprawnieni s¹ tylko inni cz³onkowie rodziny
ni¿ ma³¿onek i dzieci zmar³ego, oraz
8 104,50 z³ z tytu³u zwiêkszenia odszkodo-
wania na drugiego i ka¿dego nastêpnego
uprawnionego (§ 4 ust. 1 pkt 2),
6) 8 104,50 z³, gdy do odszkodowania rów-
noczenie z ma³¿onkiem lub dzieæmi zmar-
³ego uprawnieni s¹ inni cz³onkowie rodzi-
ny; ka¿demu z nich przys³uguje ta kwota
niezale¿nie od odszkodowania przys³ugu-
j¹cego ma³¿onkowi lub dzieciom (§ 4 ust. 1
pkt 3).
PIMIENNICTWO
[1] Bezpieczeñstwo pracy i ergonomia pod red. nauk. D.
Koradeckiej. CIOP, Warszawa 1999
[2] Konwencje i zalecenia MOP 1919-1994. PWN, War-
szawa 1996
[3] Kontrola substancji chemicznych. T. I: Wybrane Dy-
rektywy Wspólnoty Europejskiej. IMP, £ód 1993
[4] Dyrektywy Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej
dotycz¹ce ochrony pracy. Tom IV i V. CIOP, Warszawa
1993, 1994
[5] Dyrektywa Rady 98/24/WE z dnia 7 kwietnia 1998
w sprawie bezpieczeñstwa pracowników oraz ochrony
ich zdrowia przed ryzykiem zwi¹zanym z czynnikami
chemicznymi podczas pracy. CIOP, Warszawa 2001
[6] Commission Directive 91/155/EEC of March 1991
defining and laying down the detailed arranqements for
the system of specific informatin relating to dangerous
preparations in implementation of Article 10 of Directi-
ve 88/379/EE Comission.
[7] Directive 2001/58/EC of 27 July 2001 amending for
the second time Directive 91/155/EEC
[8] Rozporz¹dzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej
z dnia 17 czerwca 1998 r. w sprawie najwy¿szych do-
puszczalnych stê¿eñ i natê¿eñ czynników szkodliwych
dla zdrowia w rodowisku pracy. DzU nr 4, poz. 36
[9] Rozporz¹dzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej
z dnia 2 stycznia 2001 r. zmieniaj¹ce rozporz¹dzenie
w sprawie najwy¿szych dopuszczalnych stê¿eñ i natê¿eñ
czynników szkodliwych dla zdrowia w rodowisku pra-
cy. DzU nr 1, poz. 36
[10] Kodeks pracy. Wyd. Librata, Warszawa 1999
[11] Ustawa z dnia 11 stycznia 2001 r. o substancjach
i preparatach chemicznych DzU nr 11, poz. 84
[12] Rozporz¹dzenie Ministra Zdrowia z dnia 3 lipca
2002 r. w sprawie wykazu substancji niebezpiecznych
wraz z ich klasyfikacj¹ i oznakowaniem. DzU nr 129,
poz 1110
[13] Rozporz¹dzenie Ministra Zdrowia z dnia 16 maja
2002 r. w sprawie oznakowania opakowañ substancji
i preparatów niebezpiecznych (w druku).
[14] Rozporz¹dzenie Ministra Zdrowia z dnia 3 czerw-
ca 2002 r. w sprawie karty charakterystyki substancji nie-
bezpiecznej i preparatu niebezpiecznego (w druku).
[15] Puchalska H. Narzêdzia wspomagaj¹ce zarz¹dza-
nie bezpieczeñstwem pracy w przedsiêbiorstwie karty
charakterystyk substancji niebezpiecznych. Bezpieczeñ-
stwo Pracy 1/2001
Oznakowanie zwrotem S1, S2 i S45
dotyczy substancji bardzo toksycznych,
toksycznych i ¿r¹cych i jest obowi¹zko-
we w przypadku wszystkich substancji
i preparatów chemicznych sprzedawa-
nych ogó³owi spo³eczeñstwa. Zamiesz-
czenie zwrotów S2 i S46 jest obowi¹zko-
we w odniesieniu do wszystkich pozosta-
³ych niebezpiecznych substancji i prepa-
ratów sprzedawanych w ogólnodostêpnej
sprzeda¿y detalicznej, z wyj¹tkiem zakla-
syfikowanych jako niebezpieczne dla
rodowiska. Zwroty S1 i S2 mo¿na po-
min¹æ, gdy substancje i preparaty nie s¹
dostêpne dla ogó³u ludnoci.
* * *
Ze wzglêdu na ró¿norodnoæ zastoso-
wañ substancji i preparatów chemicznych,
w krajach rozwiniêtych gospodarczo sta³o
siê koniecznoci¹ wprowadzenie systemo-
Wybra³a: MD
28
249341746.001.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin