dydaktyka.txt

(7 KB) Pobierz
1)	Podaj g��wne idee Dyd. Kome�skiego?
Najwybitniejszy pedagog, ca�e �ycie po�wi�ci� praktycznej nauczania.
- podzieli� okres nauczania na 4 etapy po 6 lat, 
0-6 r.�.Na pocz�tku opiek� sprawowa�a matka, kt�ra uczy�a zabawy, od�ywiania i ruchu.
6-12 r.� szko�a elementarna � g��wnie w j�zyku ojczystym, dla wszystkich nie zale�nie od klasy spo�ecznej i p�ci
12-18 r.�. � szko�a �aci�ska by�a dla tych kt�rzy mieli zdolno�� przyswajania wiedzy
18-24 r.� � akademia, dla wszystkich kt�rzy bieli by� uczonymi
Tre�ci kszta�cenia mia�y posiada� logiczny �ad, stopniowa� trudno�� przekazu.
W swoim podr�czniku do nauki �aciny zastosowa� obrazki do s��w, co wzmocni�o nauk� przez wzrok.

2)	Podaj zasady nauczania Montesoria�skiego?
- dziecko zna regu�y, wie co mo�e zrobi�
- proste idee, nale�y da� mu wzorce osobowe (podstawy wychowania religijnego)
- lekarka, pocz�tkowo zajmowa�a si� edukacj� dzieci upo�l. Umys�owo
- wychowanie polega na symulowaniu, nauczyciel pe�ni funkcj� nadzoru
- indywidualne tempo pracy, forma oceny opisowej, brak stresu, rozwijanie zainteresowa�
3)Wyja�nij na czym polega modu�owy uk�ad tre�ci kszta�cenia?
Polega na wyodr�bnieniu tre�ci z du�ej liczby materia�u sprawdza si� np. na specjalizacji, czy na studiach

4)Wyja�nij w jaki spos�b b�dziesz stosowa� zasad� indywidualizacji i uspo�ecznienia?
- nauczyciel powinien stosowa� indywidualizacj� procesu kszta�cenia ze wzgl�du na mo�liwo�ci uczni�w, zdolno�ci, tempo uczenia si�, zapewniaj�c ka�demu uczniowi optymalny rozw�j
- powinien r�wnie� dba� o uspo�ecznienie uczni�w, tzn. uczy� wsp�pracy, wzajemnej pomocy, odpowiedzialno�ci itp.
Np. analiza swot, rozwijanie zainteresowa�, by pozna� dziecko

5) Podaj zalety oceny kszta�tuj�cej?
- uczniowie bardziej uwa�ni, gdy� znaj� cele lekcji,
- wzrasta ich krytycyzm do swoich prac, pisz� lepsze prace
- ucz� si� obiektywizmu i wzrasta zaufanie do nauczycieli
- nauczyciel rozmawia z rodzicami nt. tego co ucze� potrafi
- zmienia si� spos�b my�lenia do oceny szkolnej
ucze� zna cele lekcji, wymagania s� skonkretyzowanie, ocenienia za pomoc� inf. Zwrotnej, formu�owanie pyt kluczowych, stosowanie oceny kole�e�skiej i samooceny, 
zwi�ksza kreatywno��, dzieci znaj� kryteria oceniania, pomaga uczniowi uczy� si�, m�wi co zosta�o osi�gni�te, i co nale�y poprawi�,  Ocena kszta�tuj�ca, to taka ocena, kt�ra pomaga uczniowi uczy� si�, wskazuje, co ju� zosta�o osi�gni�te, a co i jak nale�y poprawi�. Wyst�puj� tu pyt. Kluczowe, kt�re tycz� si� lekcji, maj� ucznia zainteresowa�.
WADY: ma�a liczba ocen, demotywuj� uczni�w zdolnych.
6)Teorie taksonomiczne dziedziny poznawczej: (wiedza teoretyczna)
a)zapami�tywania i odtwarzania wiadomo�ci
b)interpretacji zjawisk
c)rozwi�zywaniu problem�w w sytuacjach typowych
d) rozwi�zywaniu problem�w w sytuacjach z�o�onych i nowych
e)syntezy, oceniania i tworzenia dzie� oryginalnych, inspiruj�cych innych
7) Teorie taksonomiczne dziedziny psychoruchowa (manualna):
a)manipulowanie
b)na�ladowanie
c)samodzielne wykonanie
d)osi�gni�cie bieg�o�ci
e)wykorzystanie nabytych umiej�tno�ci w okre�lonych warunkach i syt. Extemalnych

8) Teorie taksonomiczne dziedziny postaw (system warto�ci przekona�)
a)bierne przyswajanie
b)czynne reagowanie
c)aktywne uczestnictwo, warto��. Wg. obiegowych kryteri�w
d)tworzenie systemu warto�ci, wzi�cie odpowiedzialno�ci za swoje post�powanie
e)pos�ugiwanie si� w�asnym systemem warto�ci, przyj�cie opow. za dzia�ania innych

9)Wyja�nij co jest istot� metod problemowych?
istot� jest uczenie przez rozwi�zywanie problem�w, metoda aktywizuj�ca, uczy samodzielno�ci, s� bli�sze dla ucznia ni� przypadki czysto teoretyczne
10)3 kategorie taksonomiczne:
a)poznawcza- ucze� zna
b)psychoruchowa � ucze� potrafi wykona�
c) postaw � ucze� zachowuje empati�
11)Podaj regu�y post�powania nauczyciela w zasadzie systematyczno�ci:
- czym mniejsze przerwy w nauczaniu np. co dzie�, a nie co kilka tyg. tym lepiej
- ucze� musi mie� na uwadze ca�o��, jedno�� �wiata, nale�y okre�li� stan wiedzy wyj�ciowej ucznia
- podzieli� dany temat na pkt i podpkt, kolejno analizowa� je, wdra�a� uczni�w do pracy samodzielnej.
12)Wyja�nij przes�anki, kt�rymi powinien kierowa� si� nauczyciel?
- pyta tyko o tym o czym m�wi�
- powinien by� przyk�adem wychowawczym nie sp�nia� si�, by� konsekwentny
- posiada� gruntown� wiedz�, by� autorytetem
- nie mo�e polega� jedynie na przekazywaniu info
- kszta�tuje on osobowo�� przysz�ych uczni�w

13)Czym s� pyt. Kluczowe w ocenie kszta�tuj�cej?
- sk�aniaj� uczni�w do my�lenia, skazuj� szerszy kontekst zagadnienia, sk�aniaj� do poszukiwania info., nie nale�y kara� za b��dne odp., mo�na poszukiwa� odp. W parach.

14) Co to cel og�lny i cel szczeg�owy kszta�cenia?
a)og�lny � studen zna og�lne zasady pracy w pracowni medycznej
b)szczeg�owy � studen zna zasady aseptyki i antyseptyki w pracowni medycznej

15)Podaj znane metody pracy i kontroli ucznia?
- odpytywanie ucznia
- prace pisemne
- sprawdziany, testy dydaktyczne
- wykonanie prac praktycznych

16) Co to jest ewaluacja?
Proces zbierania danych i ich interpretacji w celu podejmowania decyzji.
Polega na dokonaniu pomiaru/ogl�du/por�wnania ze wzorcem.
Ewaluacja obejmuje: uczni�w, wyk�adowc�w, cele kszta�cenia, metody nauczania, sposoby oceny wynik�w.

17)Co to jest kontrola?
Sprawdzenie trwa�o�ci uzyskanej wiedzy i umiej�tno�ci jest miar� skutecznego programu.
Kontrola wst�pna- sprawdzenie pocz�tkowego zakresu umiej�tno�ci i wiedzy
Kontrola bie��ca- systematycznie sprawdzanie post�p�w, by nauczyciel zna� wyniki nauczania
Kontrola ko�cowa- informuje o osi�gni�ciach ucz�cych si� po zako�czeniu kszta�cenia.

18)Podaj funkcje kontroli?
- diagnostyczna- stopie� opanowania materia�u
- wychowawcza-wspacie podopiecznego na rzecz jego rozwoju
- dydaktyczna- porz�dkuje wiedz�, uzupe�nienie brak�w
- selekcyjna- podstawa do klasyfikacji ucz�cych si�
-aktywizuj�ca mobilizowanie ucz�cych si�
-metodyczna polega na doskonaleniu samego procesu uczenia si�

19) Herbert
Ukszta�towanie moralnego niepokoju przez karno��
- ma opr�cz wiedzy budowa� charakter, w spokoju
hodowanie � pochwa�y i nagrody aby nak�oni� do rozwagi i spokoju
przyswajanie wiedzy polega na zag��bieniu si� w temat a p�niej przemy�le�


Pestallozzi
- by� ojcem szko�y ludowej
- poznanwanie rzeczywisto�ci przez swobodne do�wiadczenia
pocz�tkowo naucza�- czytania, pisania, rachunk�w, ale tak�e nauki zawodu
- p�niej zaj�� si� nauczaniem nauczycieli = powinni by� dobrymi metodykami, zna� swoich uczni�w, wszechstronny rozw�j
zasada pogl�dowo�ci � poznawanie przedmiot�w i zjawisk jak najwcze�niej
nauka ma charakter zabawy, rozwija moralno�� jak i umys�


Dewey
Uczenie si� przez dzia�anie, szko�a pracy Zaj. Rzemie�liczne, gospodarcze, wdra�anie zainteresowa�, wzbogacenie do�wiadcze�, zach�cenie do pracy, bez lekcji i przedmiot�w, wiedza zdobywana przy okazji rozwi�zywania problemu, sformu�owanie hipotezy, logika, empiryczna weryfikacja hipotezy.

FREINET
Odrzuci� oceny i podr�czniki, uczenie w przystosowanych pracowniach, uwzgl�dnia� indywidualne tempo pracy ucznia, praca w ma�ych grupach, samokontrola, samoocena, nie ma rywalizacji, nauczyciel pracuje razem z uczniami, inspiruje i pomaga.

Zasady wych. Wg. Muszy�skiego
- zamierzone wywo�anie wp�ywu u ucznia, pojawi� si� odpowiednie postawy, mo�e odbywa� si� poprzez wp�yw osobisty-aprobata, dezaprobata, sugestie, perswazje
- pod wp�ywem otoczenia- by uzyska� akceptacj� grupy
-wp�yw sytuacyjny- sytuacja mo�e zmieni� nasze zachowanie
- kierowanie samowychowaniem.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin