1) Podaj g��wne idee Dyd. Kome�skiego? Najwybitniejszy pedagog, ca�e �ycie po�wi�ci� praktycznej nauczania. - podzieli� okres nauczania na 4 etapy po 6 lat, 0-6 r.�.Na pocz�tku opiek� sprawowa�a matka, kt�ra uczy�a zabawy, od�ywiania i ruchu. 6-12 r.� szko�a elementarna � g��wnie w j�zyku ojczystym, dla wszystkich nie zale�nie od klasy spo�ecznej i p�ci 12-18 r.�. � szko�a �aci�ska by�a dla tych kt�rzy mieli zdolno�� przyswajania wiedzy 18-24 r.� � akademia, dla wszystkich kt�rzy bieli by� uczonymi Tre�ci kszta�cenia mia�y posiada� logiczny �ad, stopniowa� trudno�� przekazu. W swoim podr�czniku do nauki �aciny zastosowa� obrazki do s��w, co wzmocni�o nauk� przez wzrok. 2) Podaj zasady nauczania Montesoria�skiego? - dziecko zna regu�y, wie co mo�e zrobi� - proste idee, nale�y da� mu wzorce osobowe (podstawy wychowania religijnego) - lekarka, pocz�tkowo zajmowa�a si� edukacj� dzieci upo�l. Umys�owo - wychowanie polega na symulowaniu, nauczyciel pe�ni funkcj� nadzoru - indywidualne tempo pracy, forma oceny opisowej, brak stresu, rozwijanie zainteresowa� 3)Wyja�nij na czym polega modu�owy uk�ad tre�ci kszta�cenia? Polega na wyodr�bnieniu tre�ci z du�ej liczby materia�u sprawdza si� np. na specjalizacji, czy na studiach 4)Wyja�nij w jaki spos�b b�dziesz stosowa� zasad� indywidualizacji i uspo�ecznienia? - nauczyciel powinien stosowa� indywidualizacj� procesu kszta�cenia ze wzgl�du na mo�liwo�ci uczni�w, zdolno�ci, tempo uczenia si�, zapewniaj�c ka�demu uczniowi optymalny rozw�j - powinien r�wnie� dba� o uspo�ecznienie uczni�w, tzn. uczy� wsp�pracy, wzajemnej pomocy, odpowiedzialno�ci itp. Np. analiza swot, rozwijanie zainteresowa�, by pozna� dziecko 5) Podaj zalety oceny kszta�tuj�cej? - uczniowie bardziej uwa�ni, gdy� znaj� cele lekcji, - wzrasta ich krytycyzm do swoich prac, pisz� lepsze prace - ucz� si� obiektywizmu i wzrasta zaufanie do nauczycieli - nauczyciel rozmawia z rodzicami nt. tego co ucze� potrafi - zmienia si� spos�b my�lenia do oceny szkolnej ucze� zna cele lekcji, wymagania s� skonkretyzowanie, ocenienia za pomoc� inf. Zwrotnej, formu�owanie pyt kluczowych, stosowanie oceny kole�e�skiej i samooceny, zwi�ksza kreatywno��, dzieci znaj� kryteria oceniania, pomaga uczniowi uczy� si�, m�wi co zosta�o osi�gni�te, i co nale�y poprawi�, Ocena kszta�tuj�ca, to taka ocena, kt�ra pomaga uczniowi uczy� si�, wskazuje, co ju� zosta�o osi�gni�te, a co i jak nale�y poprawi�. Wyst�puj� tu pyt. Kluczowe, kt�re tycz� si� lekcji, maj� ucznia zainteresowa�. WADY: ma�a liczba ocen, demotywuj� uczni�w zdolnych. 6)Teorie taksonomiczne dziedziny poznawczej: (wiedza teoretyczna) a)zapami�tywania i odtwarzania wiadomo�ci b)interpretacji zjawisk c)rozwi�zywaniu problem�w w sytuacjach typowych d) rozwi�zywaniu problem�w w sytuacjach z�o�onych i nowych e)syntezy, oceniania i tworzenia dzie� oryginalnych, inspiruj�cych innych 7) Teorie taksonomiczne dziedziny psychoruchowa (manualna): a)manipulowanie b)na�ladowanie c)samodzielne wykonanie d)osi�gni�cie bieg�o�ci e)wykorzystanie nabytych umiej�tno�ci w okre�lonych warunkach i syt. Extemalnych 8) Teorie taksonomiczne dziedziny postaw (system warto�ci przekona�) a)bierne przyswajanie b)czynne reagowanie c)aktywne uczestnictwo, warto��. Wg. obiegowych kryteri�w d)tworzenie systemu warto�ci, wzi�cie odpowiedzialno�ci za swoje post�powanie e)pos�ugiwanie si� w�asnym systemem warto�ci, przyj�cie opow. za dzia�ania innych 9)Wyja�nij co jest istot� metod problemowych? istot� jest uczenie przez rozwi�zywanie problem�w, metoda aktywizuj�ca, uczy samodzielno�ci, s� bli�sze dla ucznia ni� przypadki czysto teoretyczne 10)3 kategorie taksonomiczne: a)poznawcza- ucze� zna b)psychoruchowa � ucze� potrafi wykona� c) postaw � ucze� zachowuje empati� 11)Podaj regu�y post�powania nauczyciela w zasadzie systematyczno�ci: - czym mniejsze przerwy w nauczaniu np. co dzie�, a nie co kilka tyg. tym lepiej - ucze� musi mie� na uwadze ca�o��, jedno�� �wiata, nale�y okre�li� stan wiedzy wyj�ciowej ucznia - podzieli� dany temat na pkt i podpkt, kolejno analizowa� je, wdra�a� uczni�w do pracy samodzielnej. 12)Wyja�nij przes�anki, kt�rymi powinien kierowa� si� nauczyciel? - pyta tyko o tym o czym m�wi� - powinien by� przyk�adem wychowawczym nie sp�nia� si�, by� konsekwentny - posiada� gruntown� wiedz�, by� autorytetem - nie mo�e polega� jedynie na przekazywaniu info - kszta�tuje on osobowo�� przysz�ych uczni�w 13)Czym s� pyt. Kluczowe w ocenie kszta�tuj�cej? - sk�aniaj� uczni�w do my�lenia, skazuj� szerszy kontekst zagadnienia, sk�aniaj� do poszukiwania info., nie nale�y kara� za b��dne odp., mo�na poszukiwa� odp. W parach. 14) Co to cel og�lny i cel szczeg�owy kszta�cenia? a)og�lny � studen zna og�lne zasady pracy w pracowni medycznej b)szczeg�owy � studen zna zasady aseptyki i antyseptyki w pracowni medycznej 15)Podaj znane metody pracy i kontroli ucznia? - odpytywanie ucznia - prace pisemne - sprawdziany, testy dydaktyczne - wykonanie prac praktycznych 16) Co to jest ewaluacja? Proces zbierania danych i ich interpretacji w celu podejmowania decyzji. Polega na dokonaniu pomiaru/ogl�du/por�wnania ze wzorcem. Ewaluacja obejmuje: uczni�w, wyk�adowc�w, cele kszta�cenia, metody nauczania, sposoby oceny wynik�w. 17)Co to jest kontrola? Sprawdzenie trwa�o�ci uzyskanej wiedzy i umiej�tno�ci jest miar� skutecznego programu. Kontrola wst�pna- sprawdzenie pocz�tkowego zakresu umiej�tno�ci i wiedzy Kontrola bie��ca- systematycznie sprawdzanie post�p�w, by nauczyciel zna� wyniki nauczania Kontrola ko�cowa- informuje o osi�gni�ciach ucz�cych si� po zako�czeniu kszta�cenia. 18)Podaj funkcje kontroli? - diagnostyczna- stopie� opanowania materia�u - wychowawcza-wspacie podopiecznego na rzecz jego rozwoju - dydaktyczna- porz�dkuje wiedz�, uzupe�nienie brak�w - selekcyjna- podstawa do klasyfikacji ucz�cych si� -aktywizuj�ca mobilizowanie ucz�cych si� -metodyczna polega na doskonaleniu samego procesu uczenia si� 19) Herbert Ukszta�towanie moralnego niepokoju przez karno�� - ma opr�cz wiedzy budowa� charakter, w spokoju hodowanie � pochwa�y i nagrody aby nak�oni� do rozwagi i spokoju przyswajanie wiedzy polega na zag��bieniu si� w temat a p�niej przemy�le� Pestallozzi - by� ojcem szko�y ludowej - poznanwanie rzeczywisto�ci przez swobodne do�wiadczenia pocz�tkowo naucza�- czytania, pisania, rachunk�w, ale tak�e nauki zawodu - p�niej zaj�� si� nauczaniem nauczycieli = powinni by� dobrymi metodykami, zna� swoich uczni�w, wszechstronny rozw�j zasada pogl�dowo�ci � poznawanie przedmiot�w i zjawisk jak najwcze�niej nauka ma charakter zabawy, rozwija moralno�� jak i umys� Dewey Uczenie si� przez dzia�anie, szko�a pracy Zaj. Rzemie�liczne, gospodarcze, wdra�anie zainteresowa�, wzbogacenie do�wiadcze�, zach�cenie do pracy, bez lekcji i przedmiot�w, wiedza zdobywana przy okazji rozwi�zywania problemu, sformu�owanie hipotezy, logika, empiryczna weryfikacja hipotezy. FREINET Odrzuci� oceny i podr�czniki, uczenie w przystosowanych pracowniach, uwzgl�dnia� indywidualne tempo pracy ucznia, praca w ma�ych grupach, samokontrola, samoocena, nie ma rywalizacji, nauczyciel pracuje razem z uczniami, inspiruje i pomaga. Zasady wych. Wg. Muszy�skiego - zamierzone wywo�anie wp�ywu u ucznia, pojawi� si� odpowiednie postawy, mo�e odbywa� si� poprzez wp�yw osobisty-aprobata, dezaprobata, sugestie, perswazje - pod wp�ywem otoczenia- by uzyska� akceptacj� grupy -wp�yw sytuacyjny- sytuacja mo�e zmieni� nasze zachowanie - kierowanie samowychowaniem.
ratownik