Jodkowski Kazimierz - Spór ewolucjonizmu z kreacjonizmem. Podstawowe pojęcia i poglądy.pdf

(1453 KB) Pobierz
16369932 UNPDF
1
Biblioteka Filozoficznych Aspektów Genezy, t. 1
Kazimierz Jodkowski
SPÓR EWOLUCJONIZMU Z KREACJONIZMEM
PODSTAWOWE POJÊCIA I POGL¥DY
Wydawnictwo MEGAS
Warszawa 2007
16369932.013.png 16369932.014.png 16369932.015.png
2
Copyright © Kazimierz Jodkowski 2007
Copyright projektu ok³adki © Wydawnictwo Megas 2007
Recenzent
Prof. zw. dr hab. Zachariasz £yko
Ksi¹¿ka wydana przy wsparciu finansowym
Uniwersytetu Zielonogórskiego
Projekt ok³adki
Sebastian Stachowski
Sk³ad
Aneta Szo³ek
Druk
Agencja Arte
Wydawnictwo Megas
ul. Nagodziców 8/11
03-188 Warszawa
tel. 22 670 37 52
www.wydawnictwomegas.pl
Seria
Biblioteka Filozoficznych Aspektów Genezy
Redaktor serii
Prof. dr hab. Kazimierz Jodkowski
ISBN 83-901413-7-X
16369932.016.png 16369932.001.png 16369932.002.png 16369932.003.png
3
Spis treci
Wstêp ........................................................................................................................... 5
Wprowadzenie. Rozpoznawanie genezy: istota sporu ewolucjonizm-kreacjonizm ...... 13
Rozdzia³ 1. Ewolucjonizm ........................................................................................... 23
A. O sensie s³owa ewolucja .................................................................................. 23
a. Ewolucja pojêcia ewolucji ............................................................................... 23
b. Wieloznacznoæ pojêcia ewolucji .................................................................... 25
c. Mikro- i makroewolucja .................................................................................. 34
d. Pojêcie gatunku ............................................................................................... 37
B. Przypadkowoæ procesów ewolucyjnych ............................................................ 43
C. Dominacja ewolucjonizmu .................................................................................. 48
Rozdzia³ 2. Kreacjonizm .............................................................................................. 51
A. Kreacjonizm w sensie szerszym (niew³aciwym) ............................................... 53
a. Dwa sposoby neutralizowania konfliktu wiary i nauki .................................... 55
a) Troskliwe oddzielanie nauki i religii .......................................................... 55
b) Metaforyzacja tekstu biblijnego ................................................................. 59
b. Formy teistycznego ewolucjonizmu ................................................................ 66
c. Filozoficzno-teologiczna p³aszczyzna sporu kreacjonistów z teistycznymi
ewolucjonistami .............................................................................................. 77
d. K³opoty teistycznego ewolucjonizmu ............................................................. 85
a) K³opoty z przypadkiem .............................................................................. 86
1. Przypadek w procesie ewolucji to z³udzenie .......................................... 87
2. Przypadek mo¿e byæ u¿yty przez rozumnego konstruktora .................... 88
b) K³opoty z naturalizmem ............................................................................. 90
B. Kreacjonizm w sensie wê¿szym (w³aciwym) .................................................... 94
a. Kreacjonizm biblijny i kreacjonizm naukowy ................................................. 97
b. Creatio ex nihilo .............................................................................................. 100
c. Kreacjonizm starej i m³odej Ziemi .................................................................. 103
a) Jak d³ugo trwa³y dni z tygodnia stworzenia? .............................................. 108
b) mieræ przed grzechem............................................................................... 115
g) Czy Bóg jest oszustem?............................................................................... 120
d) Wiek Wszechwiata nie jest istotnym elementem doktryny kreacjonistycz-
nej ............................................................................................................... 128
d. Teoria przerwy czasowej ................................................................................. 131
e. Kreacjonizm progresywny i kreacjonizm typu fiat ......................................... 137
f. Kreacjonici progresywni, agnostyczni i geologowie Potopu w sprawie
zapisu kopalnego ............................................................................................. 138
a) g³ówne stanowiska kreacjonistyczne dotycz¹ce zapisu kopalnego ............. 138
16369932.004.png 16369932.005.png 16369932.006.png
4
Spis treci
b) spory o datowanie i zasiêg Potopu .............................................................. 140
g) baldachim wodny a temperatura na powierzchni Ziemi .............................. 145
g. Kreacjonizm neutralny i kreacjonizm apologetyczny ...................................... 147
h. Kreacjonici a rozró¿nienie mikro- i makroewolucji ...................................... 148
i. Co to jest baramin? ........................................................................................... 153
C. Spór o klasyfikacjê stanowisk kreacjonistycznych ............................................. 157
a. Podzia³ Millarda J. Ericksona .......................................................................... 158
a) Stanowiska ................................................................................................. 158
1) Ewolucjonizm naturalistyczny................................................................ 158
2) Deistyczny ewolucjonizm ...................................................................... 158
3) Teistyczny ewolucjonizm ....................................................................... 159
4) Kreacjonizm progresywny ...................................................................... 159
5) Kreacjonizm typu fiat ............................................................................ 159
b) Wady podzia³u ............................................................................................ 159
b. Klasyfikacja Eugenie Scott i Donalda Wisea ................................................. 160
a) Stanowiska ................................................................................................. 160
1) P³askoziemcy i geocentryci .................................................................. 160
2) Kreacjonizm m³odej Ziemi .................................................................... 161
3) Odmiany kreacjonizmu starej Ziemi ...................................................... 161
3) Ewolucyjni kreacjonici i teistyczni ewolucjonici ................................ 164
4) Materialistyczni ewolucjonici ............................................................... 164
b) Wady klasyfikacji Scott-Wisea .................................................................. 164
c. Marcusa R. Rossa zagnie¿d¿ona hierarchia projektu ....................................... 166
a) Stanowiska ................................................................................................. 166
b) Wady klasyfikacji Marcusa R. Rossa .......................................................... 167
d. Klasyfikacje Kazimierza Jodkowskiego .......................................................... 168
a) Stanowiska w sporze ewolucjonizm-kreacjonizm ...................................... 168
b) Najwa¿niejsze stanowiska w sporze ewolucjonizmkreacjonizm z punktu
widzenia zapisu kopalnego ......................................................................... 171
g) Klasyfikacja postaw kreacjonistycznych (schemat) .................................... 172
Rozdzia³ 3. Epistemiczne uk³ady odniesienia i warunek Jodkowskiego.................... 175
A. Koncepcja dwóch ksi¹g ...................................................................................... 175
B. Rozdzielanie sfer nauki i wiary............................................................................ 177
C. Rzeczywista niezgodnoæ nauki i religii ............................................................. 179
D. Epistemiczne uk³ady odniesienia ........................................................................ 179
Aneks 1. Definicja kreacjonizmu ................................................................................. 185
Aneks 2. Spis bardziej znanych organizacji kreacjonistycznych .................................. 186
A. Organizacje kreacjonistyczne w Stanach Zjednoczonych ................................... 186
B. Organizacje kreacjonistyczne w innych krajach ................................................. 188
C. Kreacjonizm w Polsce ......................................................................................... 189
Bibliografia .................................................................................................................. 2 03
Indeks rzeczowy ........................................................................................................... 243
Indeks nazwisk ............................................................................................................ 251
16369932.007.png 16369932.008.png 16369932.009.png
5
Wstêp
Zasadniczo istniej¹ tylko dwa wyjanienia pochodzenia Wszechwiata, ¿ycia i cz³o-
wieka naturalizm i nadnaturalizm. Wszystkie szczegó³owe koncepcje s¹ tylko odmianami
tych dwu. Naturalizm to przekonanie, ¿e materialna rzeczywistoæ jest wewnêtrznie zwar-
ta, ¿e przyczyny zdarzeñ i zjawisk przyrodniczych mieszcz¹ siê w samej przyrodzie. Natu-
ralizm jest wiêc materializmem, a jeli odró¿nia siê oba te pojêcia, to g³ównie dlatego, ¿e
naturalizm mo¿na pojmowaæ metafizycznie (odpowiada wówczas na pytanie co istnieje,
co jest zasad¹ bytu?) oraz metodologicznie (odpowiada wtedy na pytanie jak uprawiaæ
naukê?). Najbardziej znan¹ odmian¹ naturalizmu jest ewolucjonizm.
Przeciwne stanowisko, nadnaturalizm, uwa¿a, ¿e dla pewnych zdarzeñ i zjawisk nie da
siê znaleæ przyczyny przyrodniczego typu. Najbardziej znan¹ postaci¹ nadnaturalizmu jest
kreacjonizm pogl¹d, ¿e Wszechwiat jako ca³oæ i pewne (nieliczne) uk³ady i struktury
wewn¹trz niego s¹ wynikiem projektu, zamys³u, zamiaru, celowego dzia³ania nadprzyrodzo-
nego Stwórcy, który ingeruje bezporednio w bieg zdarzeñ Wszechwiata. Wed³ug kreacjoni-
stów ingerencje te by³y ograniczone liczbowo, a wg niektórych tak¿e i czasowo. Ale wszyscy
oni zgadzali siê, ¿e mia³y miejsce co najmniej trzy takie stwórcze ingerencje: przy pierwot-
nym stworzeniu Wszechwiata, przy stworzeniu ¿ycia i przy stworzeniu cz³owieka.
Pierwsza po³owa XX wieku charakteryzuje siê niemal ca³kowitym zanikiem kreacjo-
nizmu pogl¹du, który wp³ywa³ na myl biologiczn¹, czy szerzej: naukow¹, przez ca³e
wieki. Upadek kreacjonizmu wród uczonych i warstwy ludzi wykszta³conych rozpocz¹³
siê doæ gwa³townie wkrótce po opublikowaniu g³ównego dzie³a Darwina, najpierw w Anglii,
póniej w Europie kontynentalnej i Ameryce. Sukces ewolucjonizmu przypieczêtowany
zosta³ faktycznym zwyciêstwem, choæ formalnie pora¿k¹, w s³ynnym ma³pim procesie
w 1925 roku. Przebieg procesu by³ relacjonowany na bie¿¹co przez licznych dziennikarzy
i media wówczas dobrze wykorzysta³y okazjê, by ukszta³towaæ opiniê publiczn¹.  1 Pogl¹-
dy kreacjonistyczne zosta³y zdyskredytowane do tego stopnia, ¿e przez nastêpne 40 lat
s³owo kreacjonista sta³o siê synonimem wyra¿enia najczêciej niewykszta³cony cz³o-
nek niewielkiego wyznania protestanckiego. Osoby, które by³y w stanie napisaæ ksi¹¿kê,
broni¹c¹ kreacjonizmu, mo¿na by³o policzyæ na palcach jednej rêki. Zreszt¹ i tak rekrutowa³y
siê one z tych niewielkich wyznañ protestanckich i inspirowa³y siê tekstami biblijnymi.
1
Najdok³adniej przebieg procesu opisa³ Edward J. L ARSON , Summer for the Gods. The Scopes Trial
and Americas Continuing Debate Over Science and Religion, Harvard University Press, Cambridge,
Massachusetts London, England 1997. Por. tak¿e Paul K. C ONKIN , When All the Gods Trembled. Dar-
winism, Scopes, and American Intellectuals, Rowman & Littlefield Publishers, Inc., Lanham Boulder
New York Oxford 1998, s. 79-109; Ronald L. N UMBERS , Darwinism Comes to America, Harvard
University Press, Cambridge, Massachusetts, and London, England 1998, s. 76-91; Henry M. M ORRIS , His-
tory of Modern Creationism, Institute for Creation Research, Santee, California, 2nd ed., 1993, s. 70-77.
16369932.010.png 16369932.011.png 16369932.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin