pytania na test z edukacji międzykulturowej.doc

(95 KB) Pobierz

1. Daniel Halicki to:

a) Król Rusi koronowany w Drohiczynie w połowie XIII w.

b) Car Rusi koronowany w Drohiczynie w połowie XVI w.

c) Król Rusi urodzony w Drohiczynie w połowie XIII w.

d) Car Rusi urodzony w Drohiczynie w połowie XVI w.

 

2. Mikolajus Ciurlionis to:

a) znany litewski poeta i pisarz przedstawiciel romantyzmu

b) znany litewski kompozytor, autor muzyki do hymnu Litwy

c) znany litewski poeta, autor poematu „Borek oniksztyński”

d) znany litewski malarz i kompozytor

 

3. Jednym z czołowych polskich socjologów zajmujących się kwestiami związku kultury symbolicznej z kształtowaniem tożsamości narodowej jest:

a) Stefan Nowak

b) Antonina Kłoskowska

c) Irena Wojnar

d) Bogdan Suchodolski

 

4. Postawa, którą cechuje afirmatywny stosunek do własnej kultury narodowej przy jednoczesnym deprecjonowaniu innych kultur to:

a) rasizm

b) etnicyzm

c) eskapizm

d) nacjonalizm

 

5. sakramenty chrztu, małżeństwa, kapłaństwa i eucharystii uznawane są w:

a) katolicyzmie

b) prawosławiu

c) protestantyzmie

d) w żadnych z tych wyznań

 

6. Skąd wywodzą się Romowie:

a) z Rumunii

b) z Indii

c) z Egiptu

d) z Pakistanu

 

7. Chrzest Rusi Kijowskiej miała miejsce w:

a) IX w.

b) X w.

c) XI w.

d) XII w.

 

8. Przyswojoną i uznaną za własną kulturę kojarzymy za A. Kłoskowską z:

a) kanonem kulturowym

b) ojczyzną ideologiczną

c) walencją

d) kompetencją

 

9. Podobne funkcje w judaizmie i islamie pełnią:

a) bima i minbar

b) bima i mihrab

c) Aaron-ha-kodesz i minbar

d) Aaron-ha-kodesz i mihrab

 

10. Jaki odsetek społeczeństwa polskiego stanowią obecnie mniejszości narodowe?

a) ok. 1%

b) ok. 5%

c) ok. 10%

d) ok. 15%

 

11. Wprowadzenie i wchodzenie  w uniwersum kultury symbolicznej nazywane jest przez Kłoskowską:

a) socjalizacją

b) inkulturacją

c) akulturacją

d) kulturyzacją

 

12. Jakie terminy powinny znaleźć się w wykropkowanych i oznaczonych cyframi miejscach cytatu:

„Naród jest wspólnotą (1)…… oparta na kształtującym się uniwersum kulturowym o znacznym bogactwie i wewnętrznym zespoleniu elementów (syntagma kultury). To uniwersum rozumiane jako ojczyzna w sensie symbolicznym, szerszym niż czysto terytorialne odniesienie. Uniwersum to (…) ma względnie trwały rdzeń nazywany (2)……. A. Kłoskowska

a) 1) terytorialną               2) kanonem

b) 1) komunikowania               2) syntagmą

c) 1) terytorialną               2) syntagmą

d) 1) komunikowania               2) kanonem

 

13. Odejście od jednego systemu wartości i przyjęcie innego w tej samej dziedzinie i w tym samym zakresie, związane ze zmianą istotnych elementów przekonań i toku życia nazywamy:

a) konwersją

b) asymilacją

c) akulturacją

d) integracją

 

14. Wybierz odpowiedni zestaw terminów do wstawienia w wolne miejsca cytatu

„Przyjmując, że więzi są nośnikiem (1)……, należy stworzyć warunki do tworzenia i odbudowywania małych (2)……, wspomagać w odnalezieniu i zrozumieniu odrębności, kształtować i wyzwalać różne formy interakcji prowadzące do zrozumienia układów (3)……”

a) 1) wartości               2) ojczyzn              3) polifonicznych

b) 1) emocji                             2) grup                            3) jednorodnych

c) 1) emocji                             2) grup                             3) polifonicznych    

d) 1) wartości               2) ojczyzn              3) jednorodnych

 

15. Antoni Baranowski był:

a) litewskim poetą

b) biskupem ełckim

c) autorem hymnu litewskiego

d) mieszkańcem Sejn

 

16. Etnocentryzm:

a) jest zawsze negatywny

b) jest zawsze pozytywny

c) może być pozytywny bądź negatywny

d) nie można go rozpatrywać w tych kategoriach

 

17. „Godzenie się na istnienie przyczyny doznawanych przykrości mimo przeświadczenia, że jest się w możności ją usunąć” oznacza:

a) predestynację

b) tolerancję

c) ignorancję

d) akceptację

 

18. Do klasyków narodowej literatury białoruskiej należą:

a) J. Kupala

b) T. Szewczenko

c) M. Lermontow

d) J. Kolas

 

19. Papusza to:

a) romski zwyczaj związany ze skalaniami

b) romskie słowo oznaczające lalkę

c) pseudonim romskiej poetki

d) nazwisko romskiej poetki

 

20. Protestantyzm charakteryzuje:

a) brak kultu świętych

b) reguła „usprawiedliwiania przez łaskę”

c) uznawanie siedmiu sakramentów świętych

d) celibat duchownych

 

21.Proces akulturacji:

a) przebiega szybciej u emigrantów niż u autochtonów

b) przebiega szybciej u autochtonów niż u emigrantów

c) przebiega jednakowo szybko

d) nie zachodzi u emigrantów ani u autochtonów

 

22. Status etniczno – kulturowy wg. M. Sobeckiego obejmuje:

a) poczucie tożsamości, postawy i kompetencje kulturowe w obrębie własnej kultury

b) poczucie tożsamości, postawy lub kompetencje kulturowe

c) tożsamość i kompetencje kulturowe jednostki

d) związek poczucia tożsamości z postawami własnej grupy

 

23. Dyfuzja kulturowa oznacza:

a) sprzężenie dwu systemów kulturowych

b) proces przenikania elementów jednej kultury do drugiej

c) proces tworzenia nowego systemu kulturowego przy zanikaniu starego systemu

d) proces nakładania się elementów jednego systemu kulturowego na drugi

 

23. Jeden z badaczy zajmujący się problematyką edukacji międzykulturowej w Australii to:

a) B. Malinowski

b) F. Znaniecki

c) J. Smolicz

d) P. Boski

 

24. Jednym ze znanych polskich uczonych uważał, że socjologiczna istota narodu tkwi w więzi wyrastającej ze wspólnej literatury, sztuki i muzyki ze wspólnego zasobu idei. Był nim:

a) Bronisław Malinowski

b) Aleksander Kamiński

c) Florian Znaniecki

d) Bogdan Suchodolski

 

25. Zdaniem teorysty heterogeniczności społeczeństwa można zniszczyć m.in. przez:

a) negorocznie i taszowanie jej istnienia, czyli przez zniszczenia samej świadomości heterogenicznej

b) eksponowanie wątków kulturowych typowych dla społeczeństw postindustrialnych

c) prowadzenie polityki wspierającej rozwój języki mniejszości

d) krytykowanie polityki zmierzającej do homogeniczności kultury

 

26. Elementy wchodzące w skład narodowego kanonu kulturowego stanowią wg Boskiego atrybuty:

a) kryterialne

b) korelatywne

c) ewaluatywne

d) uniwersalne

 

24. Twórcą nazwy interakcjonizm był:

a) G. H. Mead

b) C. Cooley

c) H. Blumer

d) J. Dewey

 

27. ……………………………………………….:

a) F. Znaniecki

b) J. Chalasiński

c) S. Ossowski

d) A. Kołakowska

 

28. Zjawisko występujące w trzech aspektach: materialnym ,behawioralnym, psychologicznym, a czasami dodawany jest aspekt czwarty aksjonormatywny, to:

a) kultura

b) tradycja

c) postawa

d) tolerancja

 

29. Który z typów wychowania (J. Nikitorowicza) związany jest z „dostarczaniem poczucia związku z kulturą wyznaniową i etniczną, służącą jako bufor przeciwko negatywnym wpływom uprzedzeń”:

a) typ nieukierunkowany, zagubiony, rozproszony w działaniach socjalizacyjnych

b) typ socjalizujący i wychowujący do wycofania się z grupy mniejszościowej

c) typ socjalizujący i wychowujący etnocentrycznie

d) typ socjalizujący i wychowujący dualistycznie

 

30. Identyfikacja narodowa może być:

a) zdezorganizowana

b) silna

c) podwójna

d) kosmopolityczna

 

31. Romowie reprezentowani są w Polsce przez grupy rodowe:

a) Bergitka Roma, Polska Roma, Kelderasce i Lovari

b) Mustalajnen, Kelerasze, Polka  Roma, Romowie Karpaccy

c) Romanipen, Tsiganes, Lowari, Zingari

d) Polska Roma, Kelderasz, Lowari, Sero Roma

 

32. Stowarzyszenie literackie Białowieża, gromadzi poetów i pisarzy:

a) piszących o przyrodzie i krajobrazie jako sacrum

b) literatów białoruskich

c) literatów ukraińskich

d) literatów tatarskich

 

33. Autorem czterech modeli podejścia do badania tożsamości ekologicznego, zdrowia, interakcyjnego i światopoglądowego jest:

a) F. Znaniecki

b) E. Erikson

c) Z.  Bokszański

d) A. Sanowski

 

34. chrześcijanie odbywają regularne modlitwy w:

a) cerkwiach

b) meczetach

c) kościołach

d) synagogach

 

35. Taras Szewczenko należy do kanonu narodowej literatury:

a) Białorusi

b) Litwy

c) Polski

d) Ukrainy

 

36. Przystosowanie jednostki lub grupy do innej kultury połączone z utratą zakorzenienia we własnej kulturze nazywamy:

a) asymilacją

b) akomodacją

c) pluralizmem kulturowym

d) adaptacją kulturową

 

37. Dobra kulturowe przekazywane w czasie, wartościowane i kultywowane to:

a) tradycja

b) dziedzictwo kulturowe

c) zwyczaje

d) obyczaje

 

38. Wielokulturowość społeczeństwa oznacza:

a) pluralizm kulturowy

b) demokratyzację życia

c) unifikację kultury

d) asymilację

 

39. Sadoga to:

a) ciastka  i cukierki rozdawane dzieciom jako wyraz solidarności ludzkiej w Islamie

b) ciastka i cukierki rozdawane dzieciom przez Romów

c) ciastka i cukierki rozdawane przez polskich tatarów

d) ciasto pieczone z ważnych okazji

 

40. Kościół grekokatolicki to:

a) kościół grecki

b) kościół przeznaczony dla tych, którzy są katolikami i preferują kulturę gracką

c) …

d) … 

 

 

41. Charakterystycznymi elementami kultury żydowskiej są:

a) obrzezanie dzieci płci żeńskiej

b) przestrzeganie zapisów Tory

c) nie wykonywanie żadnej pracy w niedzielę

d) sporządzanie macy z dodatkiem krwi

 

42. J. Nikitorowicz wyróżnia następujące etapy kształtowania się tożsamości:

a) powstawanie tożsamości rodzinnej

b) nabywanie tożsamości lokalnej

c) nabywanie tożsamości mniejszościowej

d) wchodzenie w ujednoliconą tożsamość narodową

 

43. Które z wymienionych świętych lub miejsc modlitwy nie są związane z chrześcijaństwem:

a)…

b)…

c)…

d)…

 

44. Które z wymienionych narodowości stanowią znaczące ilościowo (powyżej 20 tysięcy) mniejszości narodowe w Polsce:

a) Niemcy

b) Rosjanie

c) Czesi

d) Ukraińcy

 

45. Szabat w judaizmie obejmuje:

a) tylko sobotę

b) tylko piątek

c) częściowo piątek i częściowo sobotę

d) cały piątek i sobotę

 

46. Postawą, którą cechuj negatywny stosunek do ludzi odmiennych kulturowo jest:

a) rasizm

b) etnocentryzm pozytywny

c) ksenofilia

d) nacjonalizm

 

47. Który z relatywizmów jest pożądany i w związku z tym powinien być przedmiotem oddziaływań pedagogicznych:

a) relatywizm etyczny

b) obydwa relatywzimy i etyczny i kulturowy

c) relatywizm kulturowy

d) żaden z wyżej wymienionych

 

48. Nie powinniśmy postrzegać Innego Kulturowo jako:

a) zagrażającego

b) interesującego

c) gorszego

d) lepszego

 

49. Które z niżej wymienionych religii nie są religiami monoteistycznymi:

a) buddyzm

c) judaizm

c) hinduizm

d) islam

 

50. Jednym z prekursorów idei jedności europejskiej był francuski polityk:

a) Francois Sarkozy

b) Francois Mitterand...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin