1. Daniel Halicki to:
a) Król Rusi koronowany w Drohiczynie w połowie XIII w.
b) Car Rusi koronowany w Drohiczynie w połowie XVI w.
c) Król Rusi urodzony w Drohiczynie w połowie XIII w.
d) Car Rusi urodzony w Drohiczynie w połowie XVI w.
2. Mikolajus Ciurlionis to:
a) znany litewski poeta i pisarz przedstawiciel romantyzmu
b) znany litewski kompozytor, autor muzyki do hymnu Litwy
c) znany litewski poeta, autor poematu „Borek oniksztyński”
d) znany litewski malarz i kompozytor
3. Jednym z czołowych polskich socjologów zajmujących się kwestiami związku kultury symbolicznej z kształtowaniem tożsamości narodowej jest:
a) Stefan Nowak
b) Antonina Kłoskowska
c) Irena Wojnar
d) Bogdan Suchodolski
4. Postawa, którą cechuje afirmatywny stosunek do własnej kultury narodowej przy jednoczesnym deprecjonowaniu innych kultur to:
a) rasizm
b) etnicyzm
c) eskapizm
d) nacjonalizm
5. sakramenty chrztu, małżeństwa, kapłaństwa i eucharystii uznawane są w:
a) katolicyzmie
b) prawosławiu
c) protestantyzmie
d) w żadnych z tych wyznań
6. Skąd wywodzą się Romowie:
a) z Rumunii
b) z Indii
c) z Egiptu
d) z Pakistanu
7. Chrzest Rusi Kijowskiej miała miejsce w:
a) IX w.
b) X w.
c) XI w.
d) XII w.
8. Przyswojoną i uznaną za własną kulturę kojarzymy za A. Kłoskowską z:
a) kanonem kulturowym
b) ojczyzną ideologiczną
c) walencją
d) kompetencją
9. Podobne funkcje w judaizmie i islamie pełnią:
a) bima i minbar
b) bima i mihrab
c) Aaron-ha-kodesz i minbar
d) Aaron-ha-kodesz i mihrab
10. Jaki odsetek społeczeństwa polskiego stanowią obecnie mniejszości narodowe?
a) ok. 1%
b) ok. 5%
c) ok. 10%
d) ok. 15%
11. Wprowadzenie i wchodzenie w uniwersum kultury symbolicznej nazywane jest przez Kłoskowską:
a) socjalizacją
b) inkulturacją
c) akulturacją
d) kulturyzacją
12. Jakie terminy powinny znaleźć się w wykropkowanych i oznaczonych cyframi miejscach cytatu:
„Naród jest wspólnotą (1)…… oparta na kształtującym się uniwersum kulturowym o znacznym bogactwie i wewnętrznym zespoleniu elementów (syntagma kultury). To uniwersum rozumiane jako ojczyzna w sensie symbolicznym, szerszym niż czysto terytorialne odniesienie. Uniwersum to (…) ma względnie trwały rdzeń nazywany (2)……. A. Kłoskowska
a) 1) terytorialną 2) kanonem
b) 1) komunikowania 2) syntagmą
c) 1) terytorialną 2) syntagmą
d) 1) komunikowania 2) kanonem
13. Odejście od jednego systemu wartości i przyjęcie innego w tej samej dziedzinie i w tym samym zakresie, związane ze zmianą istotnych elementów przekonań i toku życia nazywamy:
a) konwersją
b) asymilacją
d) integracją
14. Wybierz odpowiedni zestaw terminów do wstawienia w wolne miejsca cytatu
„Przyjmując, że więzi są nośnikiem (1)……, należy stworzyć warunki do tworzenia i odbudowywania małych (2)……, wspomagać w odnalezieniu i zrozumieniu odrębności, kształtować i wyzwalać różne formy interakcji prowadzące do zrozumienia układów (3)……”
a) 1) wartości 2) ojczyzn 3) polifonicznych
b) 1) emocji 2) grup 3) jednorodnych
c) 1) emocji 2) grup 3) polifonicznych
d) 1) wartości 2) ojczyzn 3) jednorodnych
15. Antoni Baranowski był:
a) litewskim poetą
b) biskupem ełckim
c) autorem hymnu litewskiego
d) mieszkańcem Sejn
16. Etnocentryzm:
a) jest zawsze negatywny
b) jest zawsze pozytywny
c) może być pozytywny bądź negatywny
d) nie można go rozpatrywać w tych kategoriach
17. „Godzenie się na istnienie przyczyny doznawanych przykrości mimo przeświadczenia, że jest się w możności ją usunąć” oznacza:
a) predestynację
b) tolerancję
c) ignorancję
d) akceptację
18. Do klasyków narodowej literatury białoruskiej należą:
a) J. Kupala
b) T. Szewczenko
c) M. Lermontow
d) J. Kolas
19. Papusza to:
a) romski zwyczaj związany ze skalaniami
b) romskie słowo oznaczające lalkę
c) pseudonim romskiej poetki
d) nazwisko romskiej poetki
20. Protestantyzm charakteryzuje:
a) brak kultu świętych
b) reguła „usprawiedliwiania przez łaskę”
c) uznawanie siedmiu sakramentów świętych
d) celibat duchownych
21.Proces akulturacji:
a) przebiega szybciej u emigrantów niż u autochtonów
b) przebiega szybciej u autochtonów niż u emigrantów
c) przebiega jednakowo szybko
d) nie zachodzi u emigrantów ani u autochtonów
22. Status etniczno – kulturowy wg. M. Sobeckiego obejmuje:
a) poczucie tożsamości, postawy i kompetencje kulturowe w obrębie własnej kultury
b) poczucie tożsamości, postawy lub kompetencje kulturowe
c) tożsamość i kompetencje kulturowe jednostki
d) związek poczucia tożsamości z postawami własnej grupy
23. Dyfuzja kulturowa oznacza:
a) sprzężenie dwu systemów kulturowych
b) proces przenikania elementów jednej kultury do drugiej
c) proces tworzenia nowego systemu kulturowego przy zanikaniu starego systemu
d) proces nakładania się elementów jednego systemu kulturowego na drugi
23. Jeden z badaczy zajmujący się problematyką edukacji międzykulturowej w Australii to:
a) B. Malinowski
b) F. Znaniecki
c) J. Smolicz
d) P. Boski
24. Jednym ze znanych polskich uczonych uważał, że socjologiczna istota narodu tkwi w więzi wyrastającej ze wspólnej literatury, sztuki i muzyki ze wspólnego zasobu idei. Był nim:
a) Bronisław Malinowski
b) Aleksander Kamiński
c) Florian Znaniecki
25. Zdaniem teorysty heterogeniczności społeczeństwa można zniszczyć m.in. przez:
a) negorocznie i taszowanie jej istnienia, czyli przez zniszczenia samej świadomości heterogenicznej
b) eksponowanie wątków kulturowych typowych dla społeczeństw postindustrialnych
c) prowadzenie polityki wspierającej rozwój języki mniejszości
d) krytykowanie polityki zmierzającej do homogeniczności kultury
26. Elementy wchodzące w skład narodowego kanonu kulturowego stanowią wg Boskiego atrybuty:
a) kryterialne
b) korelatywne
c) ewaluatywne
d) uniwersalne
24. Twórcą nazwy interakcjonizm był:
a) G. H. Mead
b) C. Cooley
c) H. Blumer
d) J. Dewey
27. ……………………………………………….:
a) F. Znaniecki
b) J. Chalasiński
c) S. Ossowski
d) A. Kołakowska
28. Zjawisko występujące w trzech aspektach: materialnym ,behawioralnym, psychologicznym, a czasami dodawany jest aspekt czwarty aksjonormatywny, to:
a) kultura
b) tradycja
c) postawa
d) tolerancja
29. Który z typów wychowania (J. Nikitorowicza) związany jest z „dostarczaniem poczucia związku z kulturą wyznaniową i etniczną, służącą jako bufor przeciwko negatywnym wpływom uprzedzeń”:
a) typ nieukierunkowany, zagubiony, rozproszony w działaniach socjalizacyjnych
b) typ socjalizujący i wychowujący do wycofania się z grupy mniejszościowej
c) typ socjalizujący i wychowujący etnocentrycznie
d) typ socjalizujący i wychowujący dualistycznie
30. Identyfikacja narodowa może być:
a) zdezorganizowana
b) silna
c) podwójna
d) kosmopolityczna
31. Romowie reprezentowani są w Polsce przez grupy rodowe:
a) Bergitka Roma, Polska Roma, Kelderasce i Lovari
b) Mustalajnen, Kelerasze, Polka Roma, Romowie Karpaccy
c) Romanipen, Tsiganes, Lowari, Zingari
d) Polska Roma, Kelderasz, Lowari, Sero Roma
32. Stowarzyszenie literackie Białowieża, gromadzi poetów i pisarzy:
a) piszących o przyrodzie i krajobrazie jako sacrum
b) literatów białoruskich
c) literatów ukraińskich
d) literatów tatarskich
33. Autorem czterech modeli podejścia do badania tożsamości ekologicznego, zdrowia, interakcyjnego i światopoglądowego jest:
b) E. Erikson
c) Z. Bokszański
d) A. Sanowski
34. chrześcijanie odbywają regularne modlitwy w:
a) cerkwiach
b) meczetach
c) kościołach
d) synagogach
35. Taras Szewczenko należy do kanonu narodowej literatury:
a) Białorusi
b) Litwy
c) Polski
d) Ukrainy
36. Przystosowanie jednostki lub grupy do innej kultury połączone z utratą zakorzenienia we własnej kulturze nazywamy:
a) asymilacją
b) akomodacją
c) pluralizmem kulturowym
d) adaptacją kulturową
37. Dobra kulturowe przekazywane w czasie, wartościowane i kultywowane to:
a) tradycja
b) dziedzictwo kulturowe
c) zwyczaje
d) obyczaje
38. Wielokulturowość społeczeństwa oznacza:
a) pluralizm kulturowy
b) demokratyzację życia
c) unifikację kultury
d) asymilację
39. Sadoga to:
a) ciastka i cukierki rozdawane dzieciom jako wyraz solidarności ludzkiej w Islamie
b) ciastka i cukierki rozdawane dzieciom przez Romów
c) ciastka i cukierki rozdawane przez polskich tatarów
d) ciasto pieczone z ważnych okazji
40. Kościół grekokatolicki to:
a) kościół grecki
b) kościół przeznaczony dla tych, którzy są katolikami i preferują kulturę gracką
c) …
d) …
41. Charakterystycznymi elementami kultury żydowskiej są:
a) obrzezanie dzieci płci żeńskiej
b) przestrzeganie zapisów Tory
c) nie wykonywanie żadnej pracy w niedzielę
d) sporządzanie macy z dodatkiem krwi
42. J. Nikitorowicz wyróżnia następujące etapy kształtowania się tożsamości:
a) powstawanie tożsamości rodzinnej
b) nabywanie tożsamości lokalnej
c) nabywanie tożsamości mniejszościowej
d) wchodzenie w ujednoliconą tożsamość narodową
43. Które z wymienionych świętych lub miejsc modlitwy nie są związane z chrześcijaństwem:
a)…
b)…
c)…
d)…
44. Które z wymienionych narodowości stanowią znaczące ilościowo (powyżej 20 tysięcy) mniejszości narodowe w Polsce:
a) Niemcy
b) Rosjanie
c) Czesi
d) Ukraińcy
45. Szabat w judaizmie obejmuje:
a) tylko sobotę
b) tylko piątek
c) częściowo piątek i częściowo sobotę
d) cały piątek i sobotę
46. Postawą, którą cechuj negatywny stosunek do ludzi odmiennych kulturowo jest:
b) etnocentryzm pozytywny
c) ksenofilia
47. Który z relatywizmów jest pożądany i w związku z tym powinien być przedmiotem oddziaływań pedagogicznych:
a) relatywizm etyczny
b) obydwa relatywzimy i etyczny i kulturowy
c) relatywizm kulturowy
d) żaden z wyżej wymienionych
48. Nie powinniśmy postrzegać Innego Kulturowo jako:
a) zagrażającego
b) interesującego
c) gorszego
d) lepszego
49. Które z niżej wymienionych religii nie są religiami monoteistycznymi:
a) buddyzm
c) judaizm
c) hinduizm
d) islam
50. Jednym z prekursorów idei jedności europejskiej był francuski polityk:
a) Francois Sarkozy
b) Francois Mitterand...
asiu20