Analiza działalności przedsiębiorstwa – opracowanie diagnostyczne zmierzające do diagnozy gospodarczej. Analiza obejmuje dwa główne podzadania:
1. Analizę otoczenia przedsiębiorstwa
2. Analizę ekonomiczną
Analiza otoczenia – analiza istniejących oraz prognozowanych warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa ma za zadanie:
1. Rozpoznanie możliwości i szans
2. Uwzględnienie ryzyka związanego z otoczeniem
3. Określenie słabych i silnych stron przedsiębiorstwa.
Wyniki analiz i opracowanie decyzji dot. przyszłych okresów
Analiza rynku (klientów) obejmuje badanie popytu na produkt czy usługi przedsiębiorstwa wraz z prognozą zmian w przyszłości. Analiza ta powinna również zawierać analizę cen, analizę dostawców, sposobów sprzedaży, promocji, ew. nowych rynków.
Analiza konkurencji – powinna zawierać opis branży, głównych „graczy”/konkurentów, udziały w rynku badanego przedsiębiorstwa i konkurentów, ew. słabe strony konkurencji, ew. prognozy zmian w konkurencji.
Analiza uwarunkowań społecznych i prawnych – badanie, opis rynku pracy – obecnych i potencjalnych pracowników, analiza przepisów prawnych regulujących działalność firmy – ew. wynikające z nich bariery/ograniczenia/utrudnienia w działalności przedsiębiorstwa.
Analiza otoczenia pozwala na określenie czynników kształtujących wyniki ekonomiczne przedsiębiorstwa, w większości niezależnych od jego pracy.
Analiza ekonomiczna przedsiębiorstwa ma na celu ocenę finansowej strony działalności przedsiębiorstwa zarówno w okresie ubiegłym jak i w prognozowanej przyszłości. Wyniki analizy ekonomicznej mogę stanowić podstawę decyzji o podejmowaniu lub nie podejmowaniu działań rozwojowych/modernizacyjnych i innych związanych z celem podejmowania analizy.
Celami badania efektywności działania przedsiębiorstwa mogą być m.in.:
ü ocena sytuacji finansowej firmy (stanu, dynamiki, płynności),
ü ocena wyniku finansowego ze szczegółowym rozpracowaniem czynników w związkach przyczynowo – skutkowych,
ü diagnoza zjawisk oddziaływujących na wynik finansowy (pozytywnych jak również negatywnych),
ü analiza przyczyn strat operacyjnych (strat nadzwyczajnych, pogorszenia rentowności, obniżenia stopy zysku lub innych niepożądanych skutków),
ü efektywność zaangażowanych środków,
ü wpływ kosztów rodzajowych działalności gospodarczej i kosztów operacji finansowych na zysk (stratę).
Analiza finansowa opiera się głównie na analizie podstawowych sprawozdań finansowych przedsiębiorstwa: bilansu oraz rachunku zysków i strat. Dodatkowo analiza sprawozdań finansowych jest wspierana analizą wskaźnikową, która pozwala na zbadanie przedsiębiorstwa ze względu na:
ü płynność finansową ,
ü poziom zadłużenia,
ü rentowność,
ü aktywność.
heaven_paradise