Wprowadzenie do projektu.doc

(48 KB) Pobierz

 

Analiza działalności przedsiębiorstwa – opracowanie diagnostyczne zmierzające do diagnozy gospodarczej. Analiza obejmuje dwa główne podzadania:

1.      Analizę otoczenia przedsiębiorstwa

2.      Analizę ekonomiczną

 

Analiza otoczenia – analiza istniejących oraz prognozowanych warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa ma za zadanie:

1.      Rozpoznanie możliwości i szans

2.      Uwzględnienie ryzyka związanego z otoczeniem

3.      Określenie słabych i silnych stron przedsiębiorstwa.





Wyniki analiz i opracowanie decyzji dot. przyszłych okresów

 

 

 

Analiza rynku (klientów) obejmuje badanie popytu na produkt czy usługi przedsiębiorstwa wraz z prognozą zmian w przyszłości. Analiza ta powinna również zawierać analizę cen, analizę dostawców, sposobów sprzedaży, promocji, ew. nowych rynków.

Analiza konkurencji – powinna zawierać opis branży, głównych „graczy”/konkurentów, udziały w rynku badanego przedsiębiorstwa i konkurentów, ew. słabe strony konkurencji, ew. prognozy zmian w konkurencji.

Analiza uwarunkowań społecznych i prawnych – badanie, opis rynku pracy – obecnych i potencjalnych pracowników, analiza przepisów prawnych regulujących działalność firmy – ew. wynikające z nich bariery/ograniczenia/utrudnienia w działalności przedsiębiorstwa.

Analiza otoczenia pozwala na określenie czynników kształtujących wyniki ekonomiczne przedsiębiorstwa, w większości niezależnych od jego pracy.

Analiza ekonomiczna przedsiębiorstwa ma na celu ocenę finansowej strony działalności przedsiębiorstwa zarówno w okresie ubiegłym jak i w prognozowanej przyszłości. Wyniki analizy ekonomicznej mogę stanowić podstawę decyzji o podejmowaniu lub nie podejmowaniu działań rozwojowych/modernizacyjnych i innych związanych z celem podejmowania analizy.

Celami badania efektywności działania przedsiębiorstwa mogą być m.in.:

ü      ocena sytuacji finansowej firmy (stanu, dynamiki, płynności),

ü      ocena wyniku finansowego ze szczegółowym rozpracowaniem czynników w związkach przyczynowo – skutkowych,

ü      diagnoza zjawisk oddziaływujących na wynik finansowy (pozytywnych jak również negatywnych),

ü      analiza przyczyn strat operacyjnych (strat nadzwyczajnych, pogorszenia rentowności, obniżenia stopy zysku lub innych niepożądanych skutków),

ü      efektywność zaangażowanych środków,

ü      wpływ kosztów rodzajowych działalności gospodarczej i kosztów operacji finansowych na zysk (stratę).

 

Analiza finansowa opiera się głównie na analizie podstawowych sprawozdań finansowych przedsiębiorstwa: bilansu oraz rachunku zysków i strat. Dodatkowo analiza sprawozdań finansowych jest wspierana analizą wskaźnikową, która pozwala na zbadanie przedsiębiorstwa ze względu na:

ü      płynność finansową ,

ü      poziom zadłużenia,

ü      rentowność,

ü      aktywność.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin