Zarządzanie ryzykiem - WYKŁADY - dr J.Gwizdała.docx

(26 KB) Pobierz

dr Jerzy Gwizdała

 

WYKŁAD 1                                                                                                                          02.04.2011r.

Egzamin – 22.05. 18.30

 

Egzamin: pytania wyświetlane, odpowiedzi na własnych kartkach (nie ma powrotu do poprzedniego pytania), test w większości, 1-krotnego wyboru, lub brak poprawnej odpowiedzi, pytania otwarte (wymień sposoby ograniczania ryzyka), nie opisywać, gdy jest w poleceniu wymień. 20% zdawalności,

 

ü      Zarządzanie ryzykiem w banku;

ü      Zarządzenie ryzykiem w przedsiębiorstwie niefinansowym;

ü      Zarządzanie ryzykiem w instytucji ubezpieczeniowej;

 

Tezy programowe:

1.        Teoretyczne podstawy zarządzania ryzykiem;

2.        Teoretyczne podstawy pomiaru ryzyka;

3.        Pojęcie i rodzaje ryzyka;

4.        Wpływ zarządzania ryzykiem na wartość przedsiębiorstwa;

5.        Wartość narażona na ryzyko;

6.        Ryzyko rynkowe, pomiar tego ryzyka, limity pozycji;

7.        Ryzyko kredytowe;

8.        Ryzyko operacyjne;

9.        Ryzyko utraty reputacji;

10.     Ryzyko prawne;

11.     Ewolucja instrumentów zarządzania ryzykiem;

12.     Nowoczesne metody i modele zarządzania ryzykiem;

13.     Rynek produktów zarządzania ryzykiem (kontakty forward, futures, swap, opcje, FRA, instrumenty pochodne i struturyzowane);

14.     Inżynieria nowych produktów zarządzania ryzykiem.

 

Literatura:

ü       „Ryzyko kredytowe w działalności banku komercyjnego”, wyd UG, 2011, autor to wykładowca;

ü       Best (autor), „wartość narażona na ryzyko”, wyd ABC, Kraków 2000;

ü       „zarządzanie ryzykiem” pod red. K.Jajuga, PWN, W-wa, 2007

 

Rola kontroli zarządczej

 

Segmentacja klientów – podział klientów w banku.









Osoby fizyczne

WM

(Wealth Management)

PB

(Private Banking)

MP (mikro przedsiębiorstwa)

MŚP

Poziom przychodów (rocznych)             MŚP                    krzywa migracji

 

Duże korporacje

Małe korporacje

Klienci strategiczni

Jednostki samorządu terytorialnego (JST)

Budżet

Klienci detaliczni

korporacje



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WYKŁAD 2                                                                                                                          14.05.2011r.

 

Rola kontroli zarządczej

Przyczyny występowania ryzyka bankowego

 

Zewnętrzne (makroekonomiczne)

Wewnętrzne (mikroekonomiczne)

ü       Czynniki ogólnogospodarcze

§         Koniuntkura gospodarcza, inflacja;

§         Deficyt budżetowy;

§         Polityka fiskalna;

§         Polityka bank centralnego.

ü       Czynniki społeczno-gospodarcze

a)       Potencjał ludnościowy rejonu:

§         Liczba i struktura gospodarstw domowych;

§         Wielkość dochodów ludności;

§         Skłonność do oszczędzania;

§         Stopa bezrobocia;

b)       Potencjał gospodarczy regionu

§         Liczba podmiotów gospodarczych;

§         Liczba pomiotów bankrutujących;

§         Stopień zadłużenia podmiotów;

§         Skala podejmowanych inwestycji

c)       Konkurencja na rynku usług bankowych

§         Liczba instytucji finansowych działających na rynku;

§         Wielkość oferty banków konkurencyjnych;

§         Jakość obsługi klientów

ü       Czynnika polityczne

§         Stabilność sytuacji politycznej

§         Zmiana rządu

ü       Tendencje na międzynarodowych rynkach finansowych

ü       Zła jakość aktywów i pasywów – brak stabilnej bazy depozytów

§         Wysokie odsetki płacone od depozytów;

§         Zła struktura ilościowa i jakościowa;

§         Wzrost aktywów objętych podwyższonym ryzykiem.

ü       Niewłaściwa polityka kredytowa – zbyt liberalna polityka kredytowa

ü       Zbyt szybka ekspansja

ü       Brak lub słaby marketing

ü       Niskie kwalifikacje kadry

ü       Wadliwe systemy kontroli wewnętrznej

ü       Działania przestępcze

 

Do specyficznego ryzyka bankowego należą:

  1. Ryzyko płynności;
  2. Ryzyko stóp procentowych;
  3. Ryzyko kredytowe;
  4. Ryzyko kursowe (walutowe);
  5. Ryzyko kapitałów.

 

  1. Ryzyko pierwotne
  2. Ryzyko wtórne

Klasyfikacja ryzyka według kryterium przyczynowo-skutkowego

Ryzyko bankowe

Ryzyko pierwotne z punktu widzenia przyczyn

Ryzyko wtórne z punktu widzenia skutków

Oprocentowanie

Kurs dewiz

Bonitetu

Terminy

Zmiany polityczne, prawne

Płynność

Wyniku

Wzrost działalności

standingu

WYKŁAD 3                                                                                                                          29.05.2011r.

 

Cele i zarządzanie ryzykiem

Elementy zarządzania ryzykiem musza być wystandaryzowane.

 

Cele i zarządzania ryzykiem

Podstawowe elementy standardu:

·         Misja;

·         Określenie celów i zadań, monitorowanie i ocena ich realizacji;

·         Identyfikacja ryzyka;

·         Reakcja na ryzyko.

Monitorowanie ryzyko – bez brak szansy właściwego zarządzać ryzykiem

Zewnętrzne przyczyny trudno opanować, wewnętrzne łatwiej

Analiza ryzyka – ważny element zarządzać ryzykiem, po to by zmierzyć ryzyko i moc dobrze zarządzić co w tej sytuacji zrobić. Nie mam jednolitych kryteriów dla wszystkich jednostek, nawet w bankach są rożne, bo zależy od wielkości.

 

Ocena realizacji celów i zadań

Kryteria:

·         Oszczędności;

·         Efektywności;

·         Skuteczności.

 

Ryzykoprawdopodobieństwo wystąpienia zdarzeń, które mogą mieć wpływ (negatywny i pozytywny) na osiągnięcie zamierzonych celów lub powodują odchylenia od oczekiwanych stanów.

Odnosi się zawsze do przyszłych zdarzeń, a szacowanie jest projekcją w przyszłość. Proces identyfikacji ryzyka uwzględnia także ryzyko utracenia korzyści związanych z pojawiającymi się szansami, których organizacja może nie wykorzystać.

Nie istnieje działanie bez ryzyka, twierdzenie ze w mojej firmie w jej działaniu nie ma  ryzyka jest nie prawdziwe

 

Zarządzanie ryzykiemnależy do obowiązków kadry kierowniczej i powinno być nieodłącznym elementem zarządzania działalnością jednostki.

 

Poziomy zarządzania ryzykiem

·         Strategiczny;

·         Operacyjny;

·         Projektu.

Zarządzanie musi być zintegrowany, aby poszczególne poziomy wspierały się, a strategia zarządzania ryzykiem organizacji jest prowadzona z góry i osadzona w zwykłych rutynowych procedurach i działaniach organizacji.

 

Zarządzania ryzykiem

·         Koncentracja na najważniejszych problemach;

·         Planowe działanie;

·         Zapobieganie zamiast naprawy;

·         Sukces zamiast porażki;

·         Obniżenie kosztów;

·         Przejrzystość zasad w odniesieniu  do ryzyka;

·         Poprawa prz...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin