ANALIZA MAKROOTOCZENIA7.docx

(104 KB) Pobierz

ANALIZA MAKROOTOCZENIA:

 

Analiza PEST polega na zidentyfikowaniu i przeanalizowaniu potencjalnych zmian czynników:

 

·         POLITYCZNYCH (polityczno/prawnych) - (ustawodawstwo np. antymonopolowe, prawodawstwo np. z zakresu ochrony środowiska, polityka podatkowa, uregulowania w handlu zagranicznym, system polityczny, sposób sprawowania władzy itp.)

·         EKONOMICZNYCH - (cykle gospodarcze, tendencje w kształtowaniu się produktu narodowego brutto, stopa dyskontowa, podaż pieniądza, inflacja, bezrobocie, polityka monetarna, fiskalna, tempo wzrostu gospodarczego, model gospodarki)

·         SOCJOKULTUROWYCH - (struktura demograficzna, społeczna mobilność, zmiany stylu życia, poziom wykształcenia, tempo wzrostu naturalnego, przedsiębiorczość itp.)

·         TECHNOLOGICZNYCH - (nakłady na badania, kierunki badań, nowe odkrycia, tempo transferu technologii, wytwory techniki tj. maszyny, urządzenie, infrastruktura techniczna, wiedza techniczna i technologiczna i tempo jej rozwoju)

    W celu określenia ich wpływu na firmę oraz możliwości dostosowania się do nich.

 

Fragment analizy PEST:

Polityczne

Ekonomiczne

Społecznokulturowe

Technologiczne

Przeciętna stabilność polityki państwa

Przepisy o ochronie środowiska

Regulacje dotyczące handlu wewnętrznego i międzynarodowego

Niewystarczające dotacje państwowe dla miast i gmin

Rosnące bezrobocie

Malejąca inflacja

Rosnący popyt na produkty w branży

Niski poziom nakładów na naukę

Kursy walut

Wysokie ceny paliw i energii elektrycznej

Zadowalający poziom wykształcenia społeczeństwa w zakresie danej branży

Konsumpcyjny styl życia

Wysokie aspiracje pracowników, duża podatność na motywacje płacową

Zgodność z normami ISO 9000

Zróżnicowany poziom technologiczny przedsiębiorstw w branży

Przeciętny transfer technologii w branży, kraju

 

ANALIZA MIKROOTOCZENIA:

O ile makrootoczenie tworzy układ szans i zagrożeń dla wszystkich przedsiębiorstw w danym kraju,

o tyle otoczenie konkurencyjne określa warunki funkcjonowania i rozwoju w danym sektorze i na danym geograficznie rynku.

 

Celem tej analizy mikrootoczenia (sektorowej) jest :

o        ocena atrakcyjności badanego sektora dla przedsiębiorstwa lub inwestorów

o        ocena szans i zagrożeń rozwoju przedsiębiorstwa w danym sektorze

o        podpowiedź jak kształtować przyszły portfel działalności przedsiębiorstwa (w jakich sektorach działać)

o        zmniejszenie ryzyka działania

o        zwiększenie prawdopodobieństwa skuteczności organizacji

o        ułatwienie zaplanowania działań rozwojowych, strategicznych

 

Metoda pięciu sił Portera

 

Metoda pięciu sił polega na analizie sektora działalności firmy na podstawie pięciu czynników (sił) które wyznaczają natężenie konkurencji w danym sektorze oraz jego rentowność i w rezultacie finansową atrakcyjność dla inwestorów.

Metoda ta pozwala określić, jakie czynniki sprzyjają firmie w danym sektorze, a jakie mają na nią negatywny wpływ oraz ogólnie ocenić atrakcyjność sektora. Umożliwia ona także porównywanie różnych branż między sobą.

 

Do czynników tych należą :

          groźba nowych wejść,

          siła przetargowa nabywców,

          siła przetargowa dostawców,

          natężenie konkurencji między przedsiębiorstwami w sektorze,

          groźba pojawienia się substytutów

 

Badanie rynku:

*         Źródła wtórne (obejmują materiały już istniejące, dostępne w różnych formach i miejscach)

*         Źródła pierwotne (materiały, które są lub będą gromadzone przez, przedsiębiorstwo w formie oddzielenie zaprojektowanych i prowadzonych badań)

*         Dane ilościowe to dane dające się wyrazić przez określenie ilości, za pomocą procentu lub liczby.

*         Dane jakościowe to dane na temat odczuć i wrażeń respondentów. Nie ma żadnej możliwości przedstawienia tego stwierdzenia za pomocą liczb

 

Dane ze źródeł wtórnych:

 

§                dane demograficzne

§                dane z badań naukowych

§                wskaźniki popularności mediów

§                badania opinii publicznej

§                dane dotyczące patentów i znaków towarowych

§                obowiązujące regulacje prawne

§                adresy i numery telefonów

§                informacje o zasadach prowadzenia działalności gospodarczej

§                ceny i warunki sprzedaży

 

 

Źródła danych pierwotnych:

 

§ dział obsługi klienta (skargi, pochwały, sugestie)

§ Twoi sprzedawcy oraz potencjalni klienci

§ rozmowy w trakcie przerwy na kawę

§ organizacje zrzeszające przedsiębiorców

§ promocje

§ księgi gości na witrynach internetowych

 

 

Źródła informacji o konkurentach:

§      klienci, inni konkurenci, dostawcy

§      biuletyny informacyjne

§      sprawozdania roczne oraz publikacje handlowe

§      gazety oraz inne publikacje

§      internet

§      Ty sam

 

Metody badań:

·           badania pośrednie (ankietowe), a w tym:

-            ankietę pocztową,

-            ankietę prasową,

-            ankietę telefoniczną,

-            ankietę internetową,

-            ankietę opakowania,

-            ankietę audytoryjną,

-            ankietę ogólną,

-            ankietę bezpośrednią

·           badania bezpośrednie

-            obserwacja

-            wywiady (indywidualne i grupowe)

 

 

Analiza potencjału przedsiębiorstwa:

     Drugim segmentem analizy strategicznej jest analiza potencjału przedsiębiorstwa czyli badanie (diagnoza) i ocena wszystkich elementów zasobów produkcyjnych, rynkowych, kadrowych, finansowych i organizacyjnych firmy w celu określenia zdolności przedsiębiorstwa do sprostania wymogom konkurencyjnego otoczenia oraz do rozwoju w przyszłości.

 

Cykl życia produktu:

   Istnienie cyklu życia produktu wiąże się ze starzeniem fizycznym i ekonomicznym wyrobów.

   Starzenie fizyczne ma miejsce, gdy materiały, z których wyroby są wykonane, tracą swe właściwości, natomiast starzenie ekonomiczne jest głównie skutkiem pojawienia się na rynku nowych, doskonalszych wyrobów, lepiej zaspokajających określone potrzeby.



  Jest to pożyteczny schemat, który menedżerowie mogą wykorzystać do lepszego zrozumienia zmian popytu na produkt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Macierz BCG:

Została ona skonstruowana na podstawie dwóch zmiennych:

·                          względnego udziału w rynku, który może być określony przez stosunek sprzedaży produktów danego przedsiębiorstwa do ogólnej sprzedaży analizowanych produktów na danym rynku bądź do sprzedaży jednego lub kilku wybranych produktów konkurencyjnych;

·                          tempa wzrostu sprzedaży, do określenia którego najczęściej stosuje się przeciętny roczny wzrost sprzedaży w cenach stałych lub cenach bieżących;

 

Pola macierzy BCG:



 

 

 

 

 

 

 

 

Idealna struktura asortymentowa:

Powinna obejmować:

·       odpowiednią liczbę gwiazd, które w przyszłości zamienią się w ustabilizowane dojne krowy,

·       dostateczną liczbę dojnych krów, finansujących rozwój innych produktów;

·       pewną liczbę znaków zapytania, które dzięki dużym nakładom finansowym mogą się zmienić w przyszłości w

gwiazdy,

·       brak psów, które nie generują gotówki.

 

 

Metoda SWOT:

Jest metodą analizy atutów i słabości przedsiębiorstwa w warunkach okazji i zagrożeń stwarzanych przez otoczenie. Nazwa SWOT jest akronimem angielskich słów strengths (mocne strony) , weaknesses (słabe strony) , opportunities (szanse ) i  threats (zagrożenia).

Analiza SWOT obejmuje analizę zewnętrzną ( okazje i zagrożenia), czyli analizę tych obszarów na zewnątrz przedsiębiorstwa, które wpływają na jego funkcjonowanie, a nad którymi nie ma kontroli  i analizę wewnętrzną (silne i słabe strony), czyli obecnego jego potencjału, prowadzonej działalności i możliwości rozwojowych niezależnych od środowiska.

 

Ocena silnych i słabych stron firmy:

          Stanowi w zasadzie ocenę potencjału, jakim ta firma dysponuje. Można jej dokonać, badając zasoby przedsiębiorstwa w przekroju funkcjonalnym, a więc rozpatrując takie zakresy działalności, jak:

          marketing,

          produkcja,

          finanse,

          personel,

          badania i rozwój

 

Szanse i zagrożenia występujące w otoczeniu:

Można badać na dwa sposoby, tj. rozpatrując elementy otoczenia w ujęciu przedmiotowym lub podmiotowym.

W pierwszym przypadku bada się czynniki ekonomiczne, prawne, demograficzne, społeczne, kulturowe, techniczne i ekologiczne.

W drugim - konsumentów, dostawców, konkurentów istniejących i potencjalnych, kooperantów, agendy rządowe i inne ośrodki władzy, organizacje społeczne, stowarzyszenia branżowe, społeczności lokalne, media itd., pod kątem ich wpływu na przedsiębiorstwo.

 

 

Przykład analizy SWOT:



...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin