ściągi z filmu.doc

(33 KB) Pobierz

 

Postmodernistyczny filmàwysoki stopień metaświadomości twórczej; odwołuje się najchętniej do standardowych przedstawień wizualnych, innych filmów, komiksów, reklamy, wideoklipów; za reprezentacyjne postmodernistyczne filmy uchodzą dzieła D. Lyncha:Blue Velvet, Dzikość serca, Miasteczko Twin Peaks.Cechy postm. filmu: intertekstualność, parodia, pastisz, persyflaż, mnogość perfekcyjnie zrealizowanych efektów, piękne zdjęcia i muzyka; kwestionowanie znaczeń i związków przyczynowo-skutkowych; odwołanie się do współczesnej kultury amerykańskiej, jej tradycji, New Age i schematów kultury masowej. Wśród Europie za najwybitniejszego uchodzi P. Greenaway: Kontrakt rysownika Brzuch architekta, Kucharz, złodziej, jego żona i jej kochanek. Postmodernistyczny film-wyrafinowana forma, szczególna uroda plastyczna – obrazy filmowe przywołują motywy z dziejów malarstwa, rzeźby, architektury.***Schellerà Opr.model uniwersalny, zbudowany na tym „co w człowieku trwałe i obejmuje zarazem wszelkie strony ludzkiej działalności”.Uniwersalna hierarchia wartości istnieje obiektywnie, można z nią zestawić fakty empiryczne. F. empirycznymi są hierarchie wartości akceptowane przez pewne gr os. w określonym czasie hist. Zaś wartości obiektywne to idee, z których można uzyskać wiedzę aprioryczną. „wartości nie poznajemy za pomocą doświadczenia zmysłowego ani na drodze racjonalnej, a za pomocą intuicji i w aktach emocjonalnych. W życiu emocjonalnym czł. są cztery warstwy: zmysłowa, witalna, psychiczna i czysto duchowa. Uczucia zmysłowe mają charakter stanów. Pozostałe warstwy uczuć to przeżycia typu intencjonalnego. Intencjonalność uczuć oznacza – mają ukierunkowanie i swój przedmiot, mogą więc uczestniczyć w procesie poznania. Tak zdobyta wiedza ma charakter aprioryczny”. Scheler wyróżnia wartość i dobro. Wartości są niezmienne i są pewnymi ideałami.  Dobra są zmienne i stanowią przedmiotowe podłoże wartości. Jedna wartość może przejawiać się za pomocą równoważnych, ale odmiennych dóbr. Każda wartość jest albo pozytywna, albo negatywna. Różnice między nimi mają jakościowy. Mogą być wyższe i niższe Nosiciel wartości *Spontaniczność zachowań *Intencjonalność przeżyć *Twórczość. *Podzielność wartości. *Pełnienie funkcji fundamentu *Głębokość zadowolenia. Kierując się nimi możemy pytać; można przyjąć, że: wartości, których nosicielami są osoby stoją w hierarchii wyżej od wartości, których nosicielem jest rzecz, *zachowania dowolne, spontaniczne przejawiane przez człowieka będą cenniejsze od zachowań reaktywnych, *trwałość wartości, czyli trwałość pożytku jaki jest z niektórych wartości będzie decydować o wyższości tych wartości nad innymi, *kryterium pełnienia funkcji fundamentu oznacza, że ta z dwóch wartości jest wyższa, która umożliwia doznanie drugiej wartości, *można też stwierdzić, że im wyższa jest wartość, tym większe jest zadowolenie związane z realizacją tej wartości. Scheler wyróżnił pięć grup wartości tzw. „modalności” i ustalił ich kolejność: 1Wartości absolutne 2Wartości duchowe (kulturowe). 3Wartości witalne. 4Wartości utylitarne. 5Wartości hedonistyczne. Najwyżej stoją absolutne. Są święte i nie święte, przypisywane są Bogu, bóstwom, zjaw. Przyr/społe. W. przeciwstawiane to demoniczne. W. duchowe 1wartości estetyczne. 2wartości poznania prawdy. 3wartości porządku prawnego, czyli tego co jest słuszne i niesłuszne.W. witalne - inaczej w. życia. Wiążą się one z zachowaniem życia oraz zdrowia, zarówno psychicznego jak i fizycznego. W. witalne pozytywne podtrzymują życie i zdrowie, w. witalne negatywne zagrażają. Utylitarne - wartości tego co jest użyteczne i nieużyteczne. Są one wartościami samoistnymi a pochodnymi np. oszczędność, pilność, roztropność. hedonistyczne są związane z przeżywaniem stanów przyjemności lub przykrości (typu zmysłowego jak i emocjonalnego).

Hartmann łączył fenomen. Z neokantyzmem. Wg niego wartościowe jest pozbawione patosu i rządzy sensacji czyste umiłowanie prawdy, posłuszeństwa jej prawu. Wymaga to odrzucenia światopoglądów. Do dokonania dobrej analizy rzeczywistości niezbędnej do czystych badań trzeba trzymać się fenomenów których filozofia musi być wiernym opisem. Takie myślenie systematyczne musi ściśle wiązać się z głębszymi badaniami metafaz. A konsekwencją musi być rozwiązanie najb. Podst. Problemów. Uparcie rozgranicza rzeczy historyczne od ponadhistorycznych. Te ponadhist to rzeczy uniwersalne, zdobycze filozofii..

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin