Tworzywa sztuczne i ich lakierowanie.pdf

(849 KB) Pobierz
untitled
OPTIONAL SUBLINE OPTIONAL SUBLINE
Tworzywa sztuczne i ich lakierowanie.
490384812.004.png 490384812.005.png
Spis treści.
Tworzywa sztuczne: niespotykana kariera
3
Podział tworzyw sztucznych
4
Tworzywa są niezastąpione
5
Tworzywa w pojazdach
6
2/3
Skróty często stosowanych tworzyw
7
Ważne tworzywa w szczegółach
8
Dlaczego lakieruje się tworzywa
10
Tworzywa sztuczne w warsztacie
12
Co oddziela tworzywo od formy
14
Przyczyny błędów lakierniczych
16
Pewność kolorystyczna w lakierowaniu tworzyw
18
Metryczki kolorystyczne i systemy lakiernicze
19
490384812.006.png
Tworzywa sztuczne:
niespotykana kariera.
Oprócz takich pojęć, jak epoka
maszyn, epoka atomowa czy epoka
lotów kosmicznych w słowniku
powinno używać się również pojęcia
„epoka tworzyw sztucznych”. Bo
przecież gdyby nie wynaleziono
tworzywa sztucznego inne wynalazki
pojawiłyby się o wiele później lub
nawet wcale.
Wymagania stawiane lakiernikom samo-
chodowym rosną, a ponieważ tworzywo
to nie zawsze to samo tworzywo,
konieczna jest wyczerpująca informacja
o ich stosowaniu na pojazdach. Nasuwa
się tu pytanie „Czym właściwie jest
tworzywo sztuczne?”
Z pojęciem tworzywa sztucznego spoty-
kamy się codziennie w różnych wersjach,
jak np. plastik, masa plastyczna, guma,
syntetyk, ale również poliester, poliamid
lub ABS.
1862 – angielski uczony Alexander Parkes
wynalazł twardy materiał koloru kości
słoniowej, który nazwał Parkesin. Jednak
od pierwszego pojawienia się tworzywa
do jego wykorzystania w przemyśle
motoryzacyjnym była długa droga – ale
to już inna historia.
Podczas gdy pierwsze pojęcia to opisy
tworzyw sztucznych, kolejne oznaczają
konkretne tworzywa o różnych właściwo-
ściach. I właśnie te różne właściwości pro-
wadzą do tak nielubianych niespodzianek
podczas renowacji.
27 lat przed oficjalną prezentacją przez
Gottlieba Daimlera swojego stalowego
pojazdu kołowego, co stało się podwaliną
obecnego przemysłu motoryzacyjnego,
wynaleziono pierwsze tworzywo
sztuczne.
Pod koniec lat 70-tych Standox opraco-
wał kompletny, elastyczny program do
lakierowania tworzyw sztucznych – i
dzięki ścisłej współpracy z przemysłem
motoryzacyjnym – program ten ciągle
ulepsza. Warsztaty lakiernicze mają tym
samym do dyspozycji doskonałe produkty
idealnie dopasowane do codziennych
wymagań. Specjalne szkolenia i seminaria
dostarczają obszerną i cenną wiedzę na
temat tworzyw sztucznych na pojazdach.
Od dziesiątków lat tworzywa sztuczne są
niezbędne przy produkcji samochodów.
Przez dłuższy czas stosowane były tylko
we wnętrzach pojazdów lub elementach
dodatkowych, takich jak zderzaki,
spojlery lub obudowy lusterek, obecnie
przenikają coraz gwałtowniej w części
zarezerwowane do tej pory wyłącznie
dla blachy karoseryjnej. Drzwi, błotniki
lub maski produkowane są z tworzyw
sztucznych i w przypadku szkody muszą
zostać naprawione.
490384812.007.png
Podział tworzyw sztucznych.
Tworzywa sztuczne składają się z pojedynczych elementów – molekuł. Po
złączeniu się tych małych elementów w łańcuchy powstają duże lub bardzo
duże molekuły. Mowa jest wówczas o makromolekułach.
Termoplasty.
Tworzywa sztuczne składające się z linio-
wych lub rozgałęzionych łańcuchów
makromolekularnych nie połączonych
ze sobą, nazywają się termoplastami
lub plastomerami.
mają jednak nadal właściwości rozciąga-
jące. Posiadają one cechy zbliżone do
kauczuku. W pojazdach elastomery
występują jako uszczelki, ale również robi
się z nich spojlery.
Ze względu na wiele pozytywnych właści-
wości termoplasty mają znaczny udział w
trakcie projektowania pojazdów.
Duroplasty.
Coraz większa ilość wiązań sieciowych
sprawia, że materiał staje się twardszy ale
i bardziej kruchy. Duża ilość łańcuchów
molekuł tworzy jedną wielką sieć. To silnie
„usieciowione” tworzywo nazwano duro-
plastem lub tworzywem utwardzalnym.
Termoplasty mogą być wiele razy stapiane
i rozpuszczane. Ma to bardzo duże
znaczenie szczególnie dla ochrony środo-
wiska. Jeżeli poszczególne rodzaje nie
zostaną ze sobą pomieszane, termoplasty
idealnie nadają się do ponownego
wykorzystania, ponieważ teoretycznie ze
starych elementów można zrobić nowe.
Nie dają się one ani stapiać ani rozpuszczać.
Zanika też występująca w elastomerach
zdolność do rozciągania.
Duroplasty są natomiast odporne na
ciepło. Z tego powodu produkowane
są z nich np. części korpusów w komorze
silnika.
4/5
Kolejna korzyść: rysy i pęknięcia można
termozgrzewać.
Elastomery.
Możliwe jest silniejsze lub słabsze połączenie
makromolekuł. Ściśle mówiąc, chodzi o
„sieciowanie”. Jeżeli tylko niewielka ilość
sąsiadujących ze sobą łancuchów molekuł
łączy się ze sobą wiązaniami powstają
wówczas tworzywa – elastomery. Elasto-
mery nie dają się stapiać ani rozpuszczać,
490384812.001.png
Tworzywa są niezastąpione.
Istnieje wiele powodów wykorzysty-
wania tworzyw sztucznych przy
produkcji samochodów. Szczególnie
ważna jest redukcja wagi bez
zmniejszenia bezpieczeństwa. Oprócz
swojej pierwotnej funkcji pomagają
również w znacznym stopniu przy
nadawaniu formy i wyglądu.
Ale zastosowanie tworzyw sztucznych
przynosi jeszcze inne korzyści. Elastyczność
materiałów eliminuje drobne uszkodzenia.
Do tego dochodzi jeszcze komfort
wyposażenia, zredukowanie emisji hałasu
i większa trwałość pojazdu.
Ze względu na te pozytywne właściwości
tworzyw sztucznych wszystkie prace
zmierzają w kierunku konstrukcji karoserii
idealnie skomponowanej z elementami z
tworzyw sztucznych.
Od lat 80-tych udział tworzyw sztucznych
i wielowarstwowych w produkcji pojazdów
wzrósł dwukrotnie. Wynalazcy i naukowcy
twierdzą, że do roku 2010 co szósty
kilogram pojazdu przypadać będzie na
tworzywo. Przy czym udział tworzyw
sztucznych w obrębie karoserii, dzięki
nowym materiałom, ciągle rośnie. Podczas
gdy dawniej wykonywano osobno spojler,
kratkę wlotu powietrza, zderzak i błotnik,
to dziś, wszystkie te części zintegrowane
są w jeden element przedni.
Z niszy do rynku masowego.
„Pimp my Car“ – w tuningowaniu karoserii
coraz częściej wykorzystują tworzywa
sztuczne.
Wszystko rozpoczęło się w latach 90-tych
od takich elementów, jak np. spojlery,
owiewki lub progi. Trend ten – mimo
wzlotów i upadków – obserwuje się
nieprzerwanie. Szczególnie łatwość
formowania i łatwość obróbki tworzyw
sztucznych sprawia, że wykorzystuje się
je przy opracowywaniu coraz bardziej
ekstremalnych i egzotycznych karoserii
produkowanych w małych seriach.
Prawie nieograniczone możliwości formo-
wania i obróbki tworzyw sztucznych oferują
nie tylko projektantom nowe metody,
lecz również umożliwiają znaczne zao-
szczędzenie energii. Dzięki zastosowaniu
tworzyw wielowarstwowych waga drzwi
samochodu zmniejsza się o 10 % w
porównaniu do tradycyjnych drzwi z
blachy. Tworzywa sztuczne przyczyniają
się również znacznie do zmniejszenia
zużycia paliwa. Obowiązuje zasada: o
100 kg mniejsza waga pozwala na
zaoszczędzenie 1 litra paliwa na 100 km.
zielony: typowe części z tworzyw sztucznych w
pojeździe, jak np. kołpaki, zderzaki, obudowy
lusterek, progi, listwy.
niebieski: sporadycznie występujące elementy
z tworzyw sztucznych, jak np. pokrywa silnika,
błotniki, drzwi.
490384812.002.png 490384812.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin