sprawdzian bibia.doc

(35 KB) Pobierz

.....................................................                                                                                    .................................

Imię i nazwisko ucznia, klasa                                                                                                                              data

 

Sprawdzian wiadomości z zakresu Biblii i mitologii

klasa I gimnazjum

 

1.      Które z podanych bóstw to stwórcy, a którzy to rodziciele? (6 pkt.)

Chepre, Apsu, Mummu i Tiamat, Gaja i Uranos, Szow i Tfenet, Chaos,

 

Stwórcy                                                                                                  Rodziciele

..............................................                                                        .....................................................

.............................................                                                        .....................................................

.............................................                                                        .....................................................

 

Bóstwa, które pochodzą z tych samych mitów, połącz strzałkami. (3 pkt.)

2.      Zaznacz właściwą odpowiedz. (1 pkt.)

Początkowe fragmenty „Księgi Genezis” powstały najprawdopodobniej:

a)      w I w. n.e.

b)     w VI w. p.n.e.

c)      w XV w. n.e.

3.      Na jakie części dzieli się „Pismo święte”? (2 pkt.)

...................................................                                          ........................................................

4.      Wyjaśnij znaczenie i pochodzenie słowa biblia. (1 pkt.)

...........................................................................................................................................

5.      Jak nazywana jest najstarsza księga Starego Testamentu? (1 pkt. jedna nazwa + 1 pkt. druga nazwa)

.....................................................                                          .......................................................

6.      Kto jest autorem „Księgi Rodzaju”? Zaznacz właściwą odpowiedz. (1 pkt.)

a)      kapłan żydowski żyjący w Babilonii lub powracający do ziemi izraelskiej

b)     św. Łukasz

c)      król Dawid

7.      Ile dni, według Księgi Rodzaju, trwało stwarzanie świata? (1 pkt.)

.................................

8.      Napisz co rozumiesz pod pojęciem motyw. Podaj przykład motywu. (2 pkt.)

.................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

9.      Podaj dowód na to, że opis stworzenia świata z „Księgi Rodzaju” jest rytmiczny. Posłuż się odpowiednim cytatem. (2 pkt.)

.................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

10.  Wymień 3 przykłady symboli, którymi posługują się współcześni i podaj ich znaczenie (3 pkt.)

.................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

11.  Zaznacz właściwą odpowiedz. (1 pkt.)

Autorem fresków w Kaplicy Sekstyńskiej jest:

a)      Leonardo da Vinci

b)     Michał Anioł Buonarotti

c)      Paul Cezanne

12.  Wyjaśnij pochodzenie słowa ewangelia. (1 pkt.)

......................................................................................................................................................................................................................................................................................

13.  Podaj cechy przypowieści (5 pkt.)

1)     ................................................................................................................

2)     ................................................................................................................

3)     ................................................................................................................

4)     ...............................................................................................................

5)     ................................................................................................................

14.  Wyjaśnij znaczenie słowa alegoria. Podaj przykład alegorii. (2 pkt.)

......................................................................................................................................................................................................................................................................................

...........................................................................................................................................

15.  Ułóż plan ramowy mitu o Tezeuszu. (5 pkt.)

1)     ................................................................................................................

2)     ................................................................................................................

3)     ................................................................................................................

4)     ...............................................................................................................

5)     ................................................................................................................

16.  Podaj znaczenie idiomu nić Ariadny. (2 pkt.)

znaczenie przenośne                                                                      znaczenie dosłowne

              .......................................................                                          ........................................................

              .......................................................                                          ........................................................

              .......................................................                                          ........................................................

17.  Wyjaśnij znaczenie związków frazeologicznych. (4 pkt.)

Znaleźć wyjście z labiryntu - ...........................................................................................

Trafić po nitce do kłębka - ..............................................................................................

Chciałaby dusza do raju, ale jej grzechy nie dają - ........................................................ .........................................................................................................................................

Baju, baju będziesz w raju - ..........................................................................................

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin