Polska_a_Irak.pdf

(844 KB) Pobierz
untitled
BIULETYN OPINIE
Polska a Irak
Tomasz Otłowski
WARSZAWA, GRUDZIEŃ 2007
306048539.006.png 306048539.007.png 306048539.008.png 306048539.009.png 306048539.001.png
Seria „Biuletyn – Opinie Fundacji Amicus Europae ” jest cykliczną publikacją, analizującą najważniejsze wydarzenia i procesy
społeczno-polityczne oraz międzynarodowe, zachodzące na świecie.
Tezy przedstawiane w materiałach publikowanych w „Biuletynie” odzwierciedlają wyłącznie poglądy ich autorów.
306048539.002.png
Polska a Irak
Co dalej z Polską misją w Iraku?
01
Co dalej z Polską misją w Iraku ?
Kwestia polskiej obecności militarnej w Iraku była jednym z ważniejszych wątków
debaty podczas kampanii wyborczej w Polsce przed wyborami 21 października. Działo
się tak pomimo wielokrotnie powtarzanych apeli ekspertów i niektórych polityków,
aby nie dyskutować w okresie przedwyborczym o misjach w Iraku i Afganistanie, gdyż
naraża to na szwank nie tylko bezpieczeństwo uczestniczących w nich polskich
żołnierzy, ale też zwiększa zagrożenie terrorystyczne w samej Polsce. 1
Wybór nowego Sejmu i wyłonienie nowej większości rządowej to naturalny
moment na rozpoczęcie debaty nad celowością i zakresem dalszego zaangażowania
militarnego Polski w Iraku. Dyskusja taka powinna jednak wykraczać poza ramy
wyznaczane z jednej strony przez aktualną rolę polityczną poszczególnych ugrupowań
na osi rząd - opozycja, a z drugiej przez koncentrowanie się wyłącznie na kwestiach
o charakterze taktycznym. Najważniejszymi elementami wpływającymi na decyzję co
do przyszłości polskiego zaangażowania w Iraku powinny być:
- analiza sytuacji w tym kraju i perspektywy jej rozwoju;
- ocena szans realizacji podstawowych polskich interesów politycznych
i ekonomicznych, przyjętych cztery lata temu;
- analiza wpływu dalszego zaangażowania (bądź wycofania się) Polski w Iraku na
stosunki RP z najważniejszymi sojusznikami, w tym zwłaszcza ze Stanami
Zjednoczonymi;
- ocena wpływu decyzji w sprawie udziału Polaków w operacji irackiej na formalny
i propagandowy wymiar wojny z terroryzmem islamskim.
1 O słuszności tych obaw przekonano się dopiero wówczas, gdy 3 października br. w Bagdadzie doszło do zamachu na konwój
polskiej ambasady, w którym znajdował się ambasador RP w Iraku Edward Pietrzyk. W ataku tym zginął oficer Biura Ochrony Rządu,
a sam ambasador został poważnie ranny. Następne dni przyniosły kolejne incydenty wymierzone w Polaków pełniących służbę
i pracujących w Iraku. Nie ulega wątpliwości, że ich celem było podsycenie w Polsce debaty na temat obecności wojskowej w Iraku
i skłonienie opinii publicznej w naszym kraju do zwiększenia oporu przeciwko udziałowi w tej misji.
306048539.003.png
Polska a Irak
Sytuacja w Iraku
02
Sytuacja w Iraku
W ponad dziesięć miesięcy po rozpoczęciu strategicznej ofensywy sił USA w Iraku,
której najbardziej zauważalnym elementem było wzmocnienie kontyngentu
amerykańskiego o dodatkowe 30 tys. żołnierzy, sytuacja operacyjna w tym kraju
wydaje się z wolna zmierzać w pozytywnym kierunku. Choć jest jeszcze zbyt wcześnie,
aby wyrokować o trwałych zmianach na korzyść koalicji, nie sposób nie zauważyć
symptomów sugerujących poprawę sytuacji. Najważniejszą z nich jest spadek ilości
ataków, zamachów i „incydentów zbrojnych”, który pociąga za sobą zmniejszenie liczby
ofiar wśród ludności cywilnej kraju. 2 Także straty wśród żołnierzy sił koalicji (głównie
USA) znacznie zmalały, do poziomów nie notowanych od co najmniej dwóch lat. 3
Kolejnym pozytywnym dla koalicji międzynarodowej sygnałem jest utrwalenie
się procesu zwalczania struktur islamskich radykałów z organizacji „Al-Kaida w Iraku”
(AKI) przez ugrupowania sunnickiego ruchu oporu, dotychczas zaangażowanego
wyłącznie w operacje przeciwko koalicji i nowym władzom irackim. Sunnici
w centralnym, zachodnim i północnym Iraku rozpoczęli – w oparciu o tradycyjne
struktury klanowe i plemienne – formowanie lokalnych sił samoobrony, których celem
jest aktywne przeciwstawienie się terrorowi komórek AKI. Szacuje się, że te lokalne
sunnickie ugrupowania paramilitarne, formowane na bazie sąsiedzkiej samoobrony
i aktywnie wspierane przez Amerykanów 4 , liczyć mogą dziś nawet do 40 – 50 tys. ludzi
w skali całego kraju. 5 W wielu regionach Iraku (m.in. w mateczniku sunnickiego
podziemia – prowincji Anbar) struktury islamistów z AKI zostały niemal doszczętnie
wytrzebione. Nie dziwi więc, że aktywność i swoboda operacyjnego manewru AKI
znacznie zmalała, zmuszając ją do zmiany taktyki. Począwszy od sierpnia-września br.
Al-Kaida w Iraku kieruje praktycznie wszystkie swe siły i środki do walki z irackimi
sunnitami, zarzucając dotychczasowe priorytety operacyjne, którymi były zwalczanie
szyitów oraz sił koalicji. Skoncentrowanie się islamistów na walce z ich dotychczasowymi
2 We wrześniu br. liczba ofiar wśród irackich cywili była o 52 % niższa niż w sierpniu br. i aż o 77 % niższa niż we wrześniu 2006 roku.
Również dane za październik i listopad potwierdzają ten trend (za: „ Icasualties.org ”, „ TheLongWarJournal.com ” oraz „ Atacks in Iraq
fell to February 2006 level ”, „ The New York Times ”, 19 listopada 2007 roku).
3 Straty bojowe sił USA były we wrześniu br. o 43 % niższe od tych poniesionych w sierpniu br. i aż o niemal 70% mniejsze niż
w maju br., który należał do jednego z najkrwawszych dla armii USA miesięcy w Iraku - poległo wtedy 131 żołnierzy (za:
Globalsecurity.org ”). Tak wyraźny spadek poziomu strat jest bardzo symptomatycznym faktem, należy bowiem pamiętać, że
w wyniku prowadzonej od początku roku ofensywy znacznie zwiększyła się obecność żołnierzy amerykańskich w najbardziej
niebezpiecznych regionach Iraku. Mniejsze straty są więc w tym przypadku dowodem na radykalne ograniczenie aktywności
operacyjnej sił rebelianckich i terrorystycznych.
4 The US security deal with sunni tribes ”, “ Stratfor ”, 29 listopada 2007 roku.
5 Bill Roggio „ Violence In Iraq drops dramatically ”, „ TheLongWarJournal.com ”, 14 października 2007 r.
306048539.004.png
Polska a Irak
Sytuacja w Iraku
03
sojusznikami 6 umożliwiło Amerykanom przegrupowanie sił i zmianę taktyki, ułatwiając
metodyczne likwidowanie struktur AKI w zachodnim i północnym Iraku.
Innym korzystnym symptomem sytuacji operacyjnej w Iraku jest zauważalne
w ostatnich tygodniach zmniejszenie aktywności komórek terrorystycznych
związanych z irańskimi służbami specjalnymi. Po części jest to efekt działań sił
koalicyjnych, którym w ostatnich dwóch miesiącach udało się rozbić kilka dużych
„siatek” irańskich w Iraku, w żargonie sił wielonarodowych określanych jako „Grupy
Specjalne”. Pierwsze zatrzymania kadrowych oficerów irańskich służb specjalnych,
organizujących terrorystyczną działalność w Iraku, miały miejsce we wrześniu 2007
roku. 7 Informacje wywiadowcze uzyskane wówczas pozwoliły na identyfikację
i systematyczną likwidację kolejnych grup, kierowanych, szkolonych i zaopatrywanych
przez „Brygady Al-Quds ” – terrorystyczne ramię irańskiego Korpusu Strażników
Rewolucji Islamskiej. 8
Niestety, symptomy względnej poprawy sytuacji operacyjnej w Iraku nie
przekładają się jeszcze na polepszenie ogólnej rzeczywistości w wymiarze
strategicznym. Iracka scena polityczna wciąż pogrążona jest w chaosie: rząd
sparaliżowany jest bojkotem ze strony ugrupowań sunnickich, a parlament
– podzielony według linii wyznaniowych i etnicznych – nie jest w stanie efektywnie
pracować. Do tego dochodzi faktyczny podział kraju na trzy coraz bardziej niezależne
od siebie regiony, z których jeden (Autonomia Kurdyjska) jest już niemalże terytorium
niepodległym, a także masowe w swej skali migracje wewnętrzne i emigracja. 9 Sytuację
pogarszają trudna sytuacja społeczno-gospodarcza kraju i ciągłe kłopoty z odbudową
infrastruktury.
Wewnętrzne podziały polityczne, etniczne i wyznaniowe w Iraku zaszły tak
daleko, że utrzymanie Iraku jako jednolitego państwa w jego dotychczasowych
6 Rozwój i skuteczność sił AKI w Iraku w latach 2004 – 2006 była możliwa w dużym stopniu dzięki taktycznemu sojuszowi pomiędzy
sunnickim nacjonalistycznym i baasistowskim podziemiem a islamistami. Obecnie sojusz ten rozpadł się, głównie ze względu na
brutalność – także wobec sunnitów – z jaką AKI zaczęła wdrażać w życie swe idee i cele społeczno-polityczne (budowa państwa
islamskiego w Iraku).
7 Iranian officer seized in Iraq ”, serwis BBC, 20 września 2007 roku.
8 Nie można jednak wykluczyć, że za wyraźnym zmniejszeniem destrukcyjnej aktywności irańskiej w Iraku stoi świadoma decyzja
Teheranu, chcącego nawiązać zakulisowy dialog z USA na temat przyszłości swych wpływów na Eufratem i obniżenia napięcia
z Waszyngtonem w kwestii irańskiego programu nuklearnego (m.in. za:„ A US-Iranian trade? ”, „ Stratfor ”, 14 listopada 2007 roku).
Zwolennicy tej tezy wskazują także, że od trzech miesięcy największa pro-irańska formacja paramilitarna irackich szyitów – Armia
Mahdiego Muktady al-Sadra – zachowuje spokój i unika walki z siłami koalicji, co musi być efektem wyraźnych i kategorycznych
instrukcji z Teheranu.
9 Według danych ONZ, w wyniku trwającego ponad cztery lata konfliktu w Iraku, ponad 2 mln osób zostało zmuszonych do
opuszczenia swych dotychczasowych miejsc zamieszkania i przemieszczenia się w inne regiony kraju. Kolejne 2 mln wyjechały za
granicę („ UN says more than 4 million Iraqis have fled their homes ”, VOA, lipiec 2007 roku).
306048539.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin