ped. przedszkolna.odt

(10 KB) Pobierz

Wychowanie wczesnoszkolne i przedszkolne

 

Cele wychowania – z podstawy programowej

 

Celem wychowania przedszkolnego jest:

                                   wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;

                                   budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;

                                   kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;

                                   rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;

                                   stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;

                                   troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;

                                   budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;

                                   wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;

                                   kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;

                                   zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.

 

Funkcję jakie pełni przedszkole:

                                   opiekuńczo – zdrowotna (opieka, bezpieczeństwo, zdrowie)

                                   stymulacyjna (pobudzająca i ukierunkowująca procesy rozwojowe)

                                   profilaktyka (zapobiegawcza zagrożeniom dla zdrowia i rozwoju osobowości)

                                   korektywna (korygowanie wad rozwojowych, zaburzeń parcjalnych, wyrównywanie braków)

                                   kompensacyjna (korekta stanu zastanego, usuwanie nie tylko przyczyn zjawiska ale i trudności z nim związanych)

                                   dydaktyczna (wyposażenie wychowanków w odpowiedni zasób wiadomości, umiejętności i nawyków przygotowujących go do roli ucznia)

                                   socjalizacyjna ( włączająca dziecko jako podmiot w szersze kręgi środowiska społecznego)

                                   osobotwórcza (integrująca sfery rozwojowe, kształtujące własną indywidualność, potencjalne możliwości

 

Rodzaje przedszkoli:

                                   przedszkola

                                   oddziały przedszkolne przy szkołach (zerówka)

                                   integracyjne (zaburzenia rozwojowe, widzenie, słyszenie)

                                   specjalne (określone grupy niepełnosprawne)

                                   inne formy wychowawcze (zespoły bądź punkty przedszkolne)

 

Inny podział:

                                   publiczne (państwo)

                                   niepubliczne (osoba prawna, każdy z nas)

                                   społeczne

                                   wyznaniowe

                                   prywatne

 

Główne elementy  przestrzeni w przedszkolu:

                                   budynek przedszkolny wraz z otoczeniem ( ogrodzenie, zabezpieczone przed niebezpieczeństwem)

                                   ogródek przedszkolny (piaskownica -zakrywana, plac zabaw, sportowe atrakcje adekwatne do wieku, usypana górka)

                                   sala z odpowiednim do danej grupy wyposażeniem

                                   sale sanitarne

                                   sala gimnastyczna

                                   sala jadalna

                                   gabinet logopetyczna

 

Ramowy rozkład dnia w przedszkolu:

W nowej podstawie programowej wychowania przedszkolnego jest zapis, że pobyt dzieci w przedszkolu podzielony został na pięć części:

                                   co najmniej jedna piąta pobytu dziecka w przedszkolu powinna być przeznaczona na dowolną zabawę dziecka (dzieci mogą bawić się w dowolny sposób, przy dyskretnym udziale nauczyciela),

                                   co najmniej jedną piątą dzieci powinny spędzać w ruchu, np. w ogrodzie, na boisku, w parku (mogą być organizowane zajęcia sportowe, gry i zabawy ruchowe, obserwacje przyrodnicze, prace ogrodnicze i porządkowe),

                                   jedna piątą można przeznaczyć na zajęcia dydaktyczne,

                                   pozostałe dwie piąte pobytu dziecka w przedszkolu nauczyciel może zagospodarować dowolnie (np: czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne)

 

Najnowsze tendencję w edukacji przedszkolnej

                                   przeobrażenia w zakresie funkcji i celów (stymulowanie rozwoju, przygotowanie do szkoły)

                                   inne podejście do procesu programowania w przedszkolu (nie jest najważniejszy program ale dziecko)

                                   przywrócenie właściwej uwagi zabawie (najważniejsza zabawa)

                                   wzrost rango diagnozowania rozwoju dziecka (szybkie wyławianie jak coś nie tak i pomagamy np. wada wymowy)

                                   ulegają zmianie na plus relacje przedszkola z rodzicami dzieci

                                   upowszechnienie edukacji przedszkolnej

                                   konieczność indywidualizowania oddziaływania pedagogicznego

                                   technopolizacja życia

                                   zagadnienie wielokulturowości

                                   innowacyjność nauczycieli w przedszkolu

 

Metody nauczania – systematycznie stosowany sposób pracy, umożliwiający dzieciom zdobycia wiedzy, opanowania materiału. Dobór metod zależy od:

                                   celów zajęć

                                   obszar edukacji (jaki przedmiot)

                                   stopień rozwoju intelektualnego wychowanków

                                   system wychowawczo – dydaktycznego przedszkola

                                   ilość dzieci w grupie i przestrzeń

                                   kompetencji nauczycieli

Przykładowy podział metod nauczania wg Okonia

                                   podające (opis, opowiadanie, pogadanka, wykład, praca z książka)

                                   poszukujące (problemowe, gry dydaktyczne, dyskusja)

                                   eksponująca (drama, inscenizacja, przedstawienie, wystawy)

                                   praktyczne (labolatorium, pomiar)

 

Wg Wędzikowskiego metody są:

                                   informacyjne (słowne)

                                   heurystyczne (dyskusje, doświadczenia)

 

Metody stosowane w pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym:

                                   czynne ( samodzielnych doświadczeń, kierowania własną działalnością dziecka poprzez zabawę)

                                   oglądowe (obserewacji, pokazu, przykładu, uprzystępniania sztuki plastycznej)

                                   słowne (rozmowy, opowiadania)

Metody aktywizujące (i przedszkole i szkoła)

ukierunkowane są na podmiot czyli dziecko i rozwijanie jego umiejętności wiedzy, kompetencji poprzez własne działanie:

              Techniki to:

                                   burza mózgów, projektu, mapa pojęciowa, drama, symulacja, piramida priorytetów, gra zadaniowa, planszowa, metaplan

                                   metoda projektu- planowe działanie wykonywane w środowisku społecznym, metoda ta stwarza szansę wdrażanie dzieci do wartościowego życia, cechuje pasja, skuteczność działania. Zalety metody projektu:

                                   uwzględnia indywidualne potrzeby, uzdolnienia dziecka

        ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin