tabela_uwag_zgzzoszonych_do_programu__obrot_bezgotowkowy.pdf

(326 KB) Pobierz
Tabela uwag zg³oszonych do Programu _3_
Sprawozdanie z przebiegu i wyników konsultacji społecznych oraz uzgodnie ń mi ę dzyresortowych
przeprowadzonych w dniach od 10 sierpnia do 14 wrze ś nie 2009 r.
dotycz ą cych
projektu „Programu rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce na lata 2009 – 2013” z dnia 30 lipca 2009 r.
Niniejsze sprawozdanie sporządzono zgodnie z art. 19a ust. 2 w zw. z art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia
polityki rozwoju (Dz.U. z 2009 r., Nr 84, poz. 712).
Konsultacje społeczne przeprowadzono w trybie wskazanym w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
Niniejszy tryb obejmuje obowiązek konsultacji programów z jednostkami samorządu terytorialnego oraz partnerami społecznymi i
gospodarczymi, w tym poprzez zamieszczenie ogłoszeń o rozpoczęciu konsultacji w dzienniku o zasięgu krajowym oraz na stronie internetowej.
Zgodnie z w/w ustawą podmioty konsultowane mogą zgłaszać w terminie 35 dni od ukazania się ogłoszenia o rozpoczęciu konsultacji swoje
uwagi do projektu programu.
Ogłoszenie o rozpoczęciu konsultacji ukazało się w dniu 10 sierpnia 2009 r. w dzienniku Rzeczpospolita oraz na stronach internetowych
Ministerstwa Finansów, w którym jako datę zakończenia konsultacji wskazano dzień 14 września 2009 r. oraz na stronie internetowej
Ministerstwa Finansów ( www.mofnet.gov.pl ). Projekt Programu był dostępny na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej
Ministerstwa Finansów, w zakładce Projekty aktów prawnych / Rynek finansowy .
Z uwagi na fakt, iŜ przedmiotowy Program, po przyjęciu go przez Radę Ministrów, będzie równieŜ „dokumentem rządowym” w rozumieniu § 1a
pkt 1 uchwały Nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów, podlegał on równieŜ uzgodnieniom
mi ę dzyresortowym zgodnie z § 12 ust. 1 i 5 Regulaminu.
NiezaleŜnie od w/w ogłoszeń w prasie i na stronie internetowej zawiadomienie o rozpoczęciu konsultacji, wraz z prośbą o zgłaszanie uwag oraz
przekazanie informacji na temat skutków finansowych wdroŜenia Programu otrzymały pisemnie następujące organy władzy publicznej, resorty,
stowarzyszenia i organizacje społeczne:
1. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów,
2. Minister Gospodarki, Wiceprezes Rady Ministrów,
1
3. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, Wiceprezes Rady Ministrów,
4. Minister Skarbu Państwa,
5. Minister Spraw Zagranicznych,
6. Minister Obrony Narodowej,
7. Minister Rozwoju Regionalnego,
8. Minister Sprawiedliwości,
9. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi,
10. Minister Edukacji Narodowej,
11. Minister Pracy i Polityki Społecznej,
12. Minister Infrastruktury,
13. Minister Nauki i Szkolnictwa WyŜszego,
14. Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
15. Minister Środowiska,
16. Minister Zdrowia,
17. Minister Sportu i Turystyki,
18. Pan Michał Boni, Minister, członek Rady Ministrów,
19. Sekretarz Komitetu Integracji Europejskiej,
20. Prezes Rządowego Centrum Legislacji,
21. Przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego,
22. Prezes Narodowego Banku Polskiego,
23. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów,
24. Prezes NajwyŜszej Izby Kontroli,
25. Rzecznik Praw Obywatelskich,
26. Prezes Głównego Urzędu Statystycznego,
27. Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych
28. Prezes Bankowego Funduszu Gwarancyjnego
29. Prezes Związku Banków Polskich,
30. Sekretarz Koalicji na Rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności
31. Prezes Zarządu Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo - Kredytowej;
32. Prezes Zarządu Banku Polskiej Spółdzielczości S.A.;
33. Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;
34. Prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
2
35. Dyrektor Generalny PPUP Poczty Polskiej,
36. Unia Metropolii Polskich,
37. Unia Miasteczek Polskich,
38. Związek Miast Polskich,
39. Związek Powiatów Polskich,
40. Związek Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej
4 1 . Związek Województw Rzeczypospolitej Polskiej,
42. Prezes Zarządu Accadia Group S.A.
43. Prezes Zarządu BillBird S.A.
44. Prezes Zarządu MilaMedia Sp. z o.o.
45. Prezes Zarządu PL.2012 Sp. z o.o.
46. Polska Agencja Prasowa.
W trakcie konsultacji i uzgodnień następujące podmioty zgłosiły łącznie ok. 110 uwag :
Narodowy Bank Polski;
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej;
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji;
Ministerstwo Gospodarki;
Ministerstwo Infrastruktury;
Ministerstwo Edukacji Narodowej;
Ministerstwo Sprawiedliwości;
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego;
Ministerstwo Środowiska;
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów;
Rządowe Centrum Legislacji;
Zakład Ubezpieczeń Społecznych;
Związek Banków Polskich;
Bank PKO BP S.A;.
Fundacja Audiodeskrypcja;
Blue Media S.A.;
Zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
3
Oprócz uwag redakcyjnych, zgłoszono m.in:
- zastrzeŜenia co do sformułowań dotyczących opłaty „ interchange ” (UOKiK);
- zarzut braku konkretnych danych dotyczących kosztów gotówki (UOKiK);
- zastrzeŜenia co do „narzucenia” obligatoryjności akceptacji kart płatniczych (MPiPS);
- obawy o zabezpieczenie interesów osób starszych – emerytów i rencistów, osób chorych, niepełnosprawnych i z małych miejscowości
(MPiPS);
- wątpliwości czy wszystkie jednostki samorządu terytorialnego będą mogły pokryć koszty związane z rozwojem obrotu
bezgotówkowego (MPiPS);
- propozycję obniŜenia wieku w celu przeciwdziałania wykluczeniu finansowemu z 65 do 45 lat (MPiPS);
- zastrzeŜenia odnośnie propozycji obniŜenia wysokości kwoty (obecnie 15.000 euro) od której przedsiębiorcy są zobowiązani do
regulowania płatności przy pomocy rachunku bankowego (MG);
- konieczność prowadzenia szerokiej akcji edukacyjnej (KNF, ZBP);
- konieczność sporządzenia raportu ewaluacyjnego oraz planu finansowego (MRR);
- konieczność unikania działań o charakterze nakazowym, co jest niezbędne celem zapewnienia pozytywnego postrzegania Programu
(ZBP);
- konieczność większego uwzględnienia potrzeb osób niedowidzących (Fundacja Audiodeskrypcja).
Większość ze zgłoszonych uwag została uwzględniona. NaleŜy wskazać, iŜ mimo pewnych krytycznych uwag w odniesieniu do niektórych
działań wskazanych w Programie Ŝaden z podmiotów biorący udział w uzgodnieniach międzyresortowych oraz konsultacjach społecznych nie
zanegował idei ustanowienia Programu jako całości.
Wszystkie uwagi, wraz z stanowiskiem Ministerstwa Finansów zostały zamieszczone w poniŜszej tabeli, stanowiącej załącznik do niniejszego
Sprawozdania. Wraz z niniejszym Sprawozdaniem opublikowano równieŜ projekt Programu uwzględniający zmiany dokonane w wyniku
uwzględnienia nadesłanych uwag.
Jednocześnie z uwagi na często powtarzające się obawy dotyczące „narzucania” czy teŜ „zmuszania” obywateli oraz podmiotów gospodarczych
do określonych działań (zakładanie kont, rozbudowa elektronicznej infrastruktury płatniczej itp.) Ministerstwo Finansów pragnie wyjaśnić, iŜ
Program nie jest aktem prawnym nakładającym określone obowiązki. Jest to dokument o charakterze strategicznym, wskazujący poŜądane
kierunki rozwoju kraju w zakresie funkcjonowania płatności. Szczegółowa analiza wprowadzenia określonych rozwiązań prawnych, jako
elementów realizacji Programu, będzie kaŜdorazowo przeprowadzana w trakcie procesu legislacyjnego, który obejmuje zarówno uzgodnienia
międzyresortowe, jak i konsultacje społeczne, w trakcie których zainteresowani partnerzy społeczni będą mieli moŜliwość przedstawienia swojego
4
stanowiska. Ponadto program naleŜy postrzegać całościowo, w tym działania mające na celu uatrakcyjnienie oferty sektora bankowego, działania
edukacyjne oraz promocyjne.
Ministerstwo Finansów pragnie podziękować za wszystkie zgłoszone uwagi, który pozwoliły nadać Programowi optymalną treść.
Tabela uwag zgłoszonych do projektu „Programu rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce na lata 2009 – 2013” z dnia 30 lipca 2009 r.
w ramach konsultacji mi ę dzyresortowych i uzgodnie ń społecznych.
Lp. Jednostka
zgłaszaj ą ca
Cz ęść /strona
(nr stron
odnosz ą si ę do
projektu z
dnia 30 lipca
2009 r.)
Zgłoszona uwaga
Stanowisko Ministerstwa
Finansów
1 Narodowy
Bank
Polski
Wstęp str. 7
Drugi akapit
Po pierwszym zdaniu drugiego akapitu naleŜy dopisać następujące
zdanie: Ponadto, stworzenie takiego programu wynikała ze statusu
dokumentu rz ą dowego jakim jest Program działa ń na rzecz
wspierania elektronicznego handlu i usług, gdzie jednym z celów
okre ś lonych w ramach jego realizacji jest zwi ę kszenie zaufania do
transakcji dokonywanych drog ą elektroniczn ą .
Uzasadnienie: Działanie opisane w tych dwóch dokumentach są ze
sobą ściśle powiązane dlatego informacja ta powinna znaleźć się we
wstępie Programu
Uwaga przyjęta
2 Narodowy
Bank
Polski
Wstęp str. 7
Pkt 2
Proponuje się zmianę wyraŜenia „w innych powiązanych strategiach
rządowych” na wyraŜenie „w powiązanych strategiach rządowych”.
Uzasadnienie: Zmianę proponuje się w związku ze zmianą nazwy
projektu, tj. z nazwy „Strategia rozwoju obrotu bezgotówkowego w
Polsce na lata 2009-2013” na „Program rozwoju obrotu
bezgotówkowego w Polsce na lata 2010-2013” Wyraz „innych”
Uwaga przyjęta
5
303199316.001.png 303199316.002.png 303199316.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin